Announcement

Collapse
No announcement yet.

730d sammuilee - vika löydetty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zordiack
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 73
    • Nokia

    730d sammuilee - vika löydetty!

    Elikäs noniin, nyt alkaa loppua omat ideat ton rakkineen kanssa. Otetaan vaikka aluksi lyhyt kuvaus ongelmien kehittymisestä.

    Pitempään jo ollut omituisia jumitteluja kiihdyttäessä rapsakammin. Myös käynnistäessä pyörittää ehkä pari kierrosta pidempään kuin joskus aiemmin. Tämä ongelma sitten pikkuhiljaa eskaloitui siihen, että jos jalan hivautti kickdownille niin auto sammuu. Lähti kuitenki aina käyntiin ja kun ajeli varovasti niin ei mitään hätää.

    Tässä kohtaa päätin omatoimisesti vaihtaa siirtopumpun, minkä jälkeen pre supply pressure nousi 2,8 -> 3,6 bar tms. mutta vika pysyi. Seuraavaksi ongelmaa alettiin vikakoodeilla tutkia ja ainoa mitä saatiin irti oli "Rail pressure plausibility - control deviation too high, rail pressure 1500 bar" tms.

    Sitten viimein homma eskaloitui siten, että rakkine sammui tien päälle eikä enää käyntiin ja kunniakyydillä hinurilla kotiin.

    Tästä sitten pääteltiin, että railipaineen säädin on rikki ja säätää painetta miten sattuu tai päästä läpi liikaa -> sammuu. Tuon säätimen sain äsken hillittömän taistelun jälkeen vaihdettua ja juhlallisesti tien päälle ja eikös sammunut samalla lailla ensimmäiseen mutkaan.

    Nyt sieltä sitten löytyi samainen vikakoodi eli "Rail pressure plausibility - control deviation too high", mutta tällä kertaa oli rail pressure 186 bar eli sammui liian alhaiseen paineeseen.

    Eli mikähän saatana siellä nyt on hajalla, railipaineanturi? korkeapainepumppu? herra c? Alkaa tämä osien vaihtelu turhaan vähän nyppiä, joten jos olisi jotain keinoja varmasti selvittää mikä on vialla niin viskiä on luvassa jos vika löytyy.

    Injektorien korjausarvot on välillä +-1 joten siellä ei näyttäisi olevan vikaa, myöskään ilmakuplia ei polttoaineletkuissa näy.

    EDIT: Otetaanpas tähä pieni väliaikatiedote.

    Osia vaihdettu tähän mennessä:
    - railipaineen säädin korkeapainepumpun perään
    - railipaineanturi
    - siirtopumppu
    - tankin pumppu
    - polttoainesuodatin
    - nokka-akselin asentoanturia testattu vaihto-osalla

    Suuttimien ohivuototesti tehty (kahdesti), ei mitään dramaattista (kaikki suuttimet välillä 20-30ml/2 min).

    Auto sammuu jos tyhjäkäynniltä polkasee kaasun pohjaan. Vikakoodina rail pressure control deviation too high 1190. Jos railipaineanturin ottaa irti, ei sammu vaikka polkee. Railipaineen arvot vikakoodien yhteydessä aina <200 bar, joten railipaineet karkaa jonnekin tai kp-pumppu tai paineensäätö ei toimi oikein.
    Last edited by zordiack; 31-08-2015, 18:06. Reason: väliaikatietoja
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by zordiack View Post
    Elikäs noniin, nyt alkaa loppua omat ideat ton rakkineen kanssa. Otetaan vaikka aluksi lyhyt kuvaus ongelmien kehittymisestä.

    Pitempään jo ollut omituisia jumitteluja kiihdyttäessä rapsakammin. Myös käynnistäessä pyörittää ehkä pari kierrosta pidempään kuin joskus aiemmin. Tämä ongelma sitten pikkuhiljaa eskaloitui siihen, että jos jalan hivautti kickdownille niin auto sammuu. Lähti kuitenki aina käyntiin ja kun ajeli varovasti niin ei mitään hätää.

    Tässä kohtaa päätin omatoimisesti vaihtaa siirtopumpun, minkä jälkeen pre supply pressure nousi 2,8 -> 3,6 bar tms. mutta vika pysyi. Seuraavaksi ongelmaa alettiin vikakoodeilla tutkia ja ainoa mitä saatiin irti oli "Rail pressure plausibility - control deviation too high, rail pressure 1500 bar" tms.

    Sitten viimein homma eskaloitui siten, että rakkine sammui tien päälle eikä enää käyntiin ja kunniakyydillä hinurilla kotiin.

    Tästä sitten pääteltiin, että railipaineen säädin on rikki ja säätää painetta miten sattuu tai päästä läpi liikaa -> sammuu. Tuon säätimen sain äsken hillittömän taistelun jälkeen vaihdettua ja juhlallisesti tien päälle ja eikös sammunut samalla lailla ensimmäiseen mutkaan.

    Nyt sieltä sitten löytyi samainen vikakoodi eli "Rail pressure plausibility - control deviation too high", mutta tällä kertaa oli rail pressure 186 bar eli sammui liian alhaiseen paineeseen.

    Eli mikähän saatana siellä nyt on hajalla, railipaineanturi? korkeapainepumppu? herra c? Alkaa tämä osien vaihtelu turhaan vähän nyppiä, joten jos olisi jotain keinoja varmasti selvittää mikä on vialla niin viskiä on luvassa jos vika löytyy.

    Injektorien korjausarvot on välillä +-1 joten siellä ei näyttäisi olevan vikaa, myöskään ilmakuplia ei polttoaineletkuissa näy.
    Rail pressure plausibility tarkoittaa että DDE saa railpaineanturilta arvoa joka ei ole todenmukainen. :think
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • zordiack
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 73
      • Nokia

      #3
      Railipaineanturi noista halvin taitaa olla seuraavaks vaihtaa muutenkin. Inpalla kun kattelee niin näyttää tyhjäkäynnillä lukemia 280-310 bar pomppien yleensä ees taas 286 <-> 306 tms. Voihan kai tuo deviaatio tulla siitäkin, että pumpulta ei tule sitä painetta jota DDE pyytää?

      Sivuhuomatuksena kokeiltiin myös ajella anturi irrotettuna, jolloin oli vaikeuksia saada käyntiin, mutta lähti kuitenki ja kulki kuin lada. Ei tosin sammunut vaikka kuinka polki.

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3829
        • Finnland

        #4
        Suutin paskana.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • zordiack
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 73
          • Nokia

          #5
          Jaa että vuotais läpi? Noin 20 tkm sitten oli kaikki suuttimet irti ja yksi vaihdettiin kun oli tukossa. Sen jälkeen ei mitään ongelmia ollut ennen tämän railipainehässäkän alkua. Ohivirtaustestillä tietysti voisi tuota testailla, voiko suutin vuotaa niin reilusti läpi että sammuttaa auton ilman että korjausarvoissa näkyy mitään?

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #6
            Suutin vuotaa liikaa, tai todennäköisesti kaikki on korjaus kunnossa, jos korjausarvo kaikissa samaa luokkaa. Ohivuototestiä vaa tekemään.

            Comment

            • zordiack
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 73
              • Nokia

              #7
              Onkos kuumia tipsejä tuon ohivuototestin tekemiseen? Tyyliin minkälainen letku siihen injektorin ohivuodon liittimeen menee, jos sen alkuperäisen muovisen t-kappaleen ottaa pois? Oudolta myös tuntuisi, jos uusi suutin vuotaisi saman verran kuin vanhat.

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by zordiack View Post
                Onkos kuumia tipsejä tuon ohivuototestin tekemiseen? Tyyliin minkälainen letku siihen injektorin ohivuodon liittimeen menee, jos sen alkuperäisen muovisen t-kappaleen ottaa pois? Oudolta myös tuntuisi, jos uusi suutin vuotaisi saman verran kuin vanhat.
                Tarkkoja hilu tarpeita en osaa sanoo mut jotain kirkaasta letkusta ja lääkeruiskuista muistan täältä joskus lukeneeni. Itse hommasin sitä varten tehdyt laitteet lainaksi, kun mittaus piti tehdä. Veli kun sattuu olemaan korjaamolla töissä..
                Ohjearvona käy 2min/2oml per suutin, ja kylmällä moottorilla.

                Tee ohivuototesti ja kerro sitten kuinka luotettavaa on diagnosoida suutin vikaa pelkän korjausarvon mukaan.

                Comment

                • koz-528
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 339
                  • Ylivieska

                  #9


                  Tämähän on sama homma ku mulla. 3korjaamoa 6 viikkoa ja 1500€ vaihdettua osaa... nyt on suuttimet huollossa ja pitäisi korjaantua. Korjausarvot oli munki suuttimissa hyvät siksi eivät älynneet tehdä ohivuoto mittausta.
                  f11 520 da m-sport
                  ex e61 530 da
                  ex e39 530 da
                  ex e38 725 tdsa
                  ex e39 528i m5-look

                  Comment

                  • zordiack
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2011
                    • 73
                    • Nokia

                    #10
                    Noniin, ohivuototesti suoritettu, pari minuuttia kylmällä koneella. Kaikkien suuttimien ohivuodot oli välillä 15-30 ml. En pitäis ollenkaan pahana ottaen huomioon, että osa suuttimista on aika vanhoja. Myöskään radikaaleja eroja suuttimien välillä ei ollut, joten en suutinvikaa lähtisi ensimmäisenä syyttämään. Lisää ideoita otetaan vastaan.

                    Comment

                    • koz-528
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 339
                      • Ylivieska

                      #11
                      Ei ollut mullakaan suuttimissa vikaa:think
                      f11 520 da m-sport
                      ex e61 530 da
                      ex e39 530 da
                      ex e38 725 tdsa
                      ex e39 528i m5-look

                      Comment

                      • zordiack
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2011
                        • 73
                        • Nokia

                        #12
                        Vikaa ei ollut myöskään railipaineanturissa, mitä vähän jo osasin aavistella mutta vaihdoin silti. Nyt on kyllä ideat totaalisen loppu ton romun kanssa. Samat oireet eli railipaineanturi kiinnitettynä sammuu ryntäyttämällä (myös tyhjäkäynnillä paikallaan), vikakoodina rail pressure plausibility, control deviation too high.

                        Jos anturin ottaa irti niin ei sammu kun kierrättää, mutta omituista kierrosten jumittelua silti eli ei meinannu nostaa yli 3,5k kierroksia. Vähän kun löysäs takasin ja kaasu uudestaan pohjaan ni nousi yli 4k.

                        Tähän nyt tarviis jonkun bemaridieselkuiskaajan ilmeisesti, omat taidot loppuu.

                        EDIT: Niin ja omasta mielestä pakokaasut tuoksuu hivenen omituiselle, en osaa oikein selittää mille mutta en muista ennen kiinnittäneeni ollenkaan huomiota että pakokaasut haisis.
                        Last edited by zordiack; 07-08-2015, 20:41. Reason: pakokaasut

                        Comment

                        • zordiack
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 73
                          • Nokia

                          #13
                          Noniin, toiveet heräsi taas. Ajattelin nyt vielä läpällä testata tuon tankin sisäisen polttoainepumpun ja sieltähän ei tullut tippaakaan tavaraa pihalle kun löi virrat kakkoselle. Siirtopumppu kyllä hurisee ja tuohonki tulee liittimelle nätisti 12 V, mutta dieseliä ei letkusta tule. Pumppu tilaukseen ja sormet ristiin

                          EDIT: Vitut kun sehän on paluuletku siinä päällä, ei sieltä mitään kuulukaan tulla.
                          Last edited by zordiack; 15-08-2015, 19:28.

                          Comment

                          • zordiack
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2011
                            • 73
                            • Nokia

                            #14
                            Joo'o, eihän siinä tankin pumpussa tosiaan mitää vikaa ollut. Se ylhäältä tuleva on paluuletku, eikä siitä mitään ulos kuulukkaan tulla. Vaihdoin nyt kuitenkin tankin pumpun samalla just for shit and giggles ja eihän se mitään tietenkään auttanut. Eli takasin lähtöruudussa ollaan.

                            Comment

                            • koz-528
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 339
                              • Ylivieska

                              #15
                              Mulla oli sitten nokka-akselin asentotunnistin rikki, vikakoodia ei tästä tullut...
                              f11 520 da m-sport
                              ex e61 530 da
                              ex e39 530 da
                              ex e38 725 tdsa
                              ex e39 528i m5-look

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎