Announcement

Collapse
No announcement yet.

IHKA vaihdettu uuteen, AC ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #16
    jos joku vois mitata uudemmasta mallista mitä paineanturi näyttää yleismittarilla. En ole ihan varma voiko sitä koodaamalla muuttaa toimimaan.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • poteroa
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 311
      • Tuusula

      #17
      Tänään ajeltu koko päivä ja auto pysyy kylmänä vaikka kuinka helle vanhalla paneelilla, en nyt oikein tajua että miksi tuolla ei pelaa vaikka pitäs olla yhteensopiva koodauksella..

      Jostain pitäs saada kytkikset niin vois käydä piuhat läpi, jos jokin johto ei menekään samalla tavalla ihkalle kuin vanhassa.. Liittimet ja niiden määrä on sama kummassakin versiossa.

      Ei kellään olis paikkaa mistä löytää vanhemman kytkentäkaavat?

      Nuo mitä on löytynyt on kaikki 96-97->
      E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
      E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

      Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
      Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
      Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
      Ex: E34 520i "winter wagen"
      Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
      Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
      Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #18
        Sähköt pysyy samana 98 vuoteen eikä silloinkaan johdotus juuri muuttunut. Mutta ei se koodauksella auta jos anturi toimii uudemmassa eripäin se on ihan sama vaikka sinne tamagotchin koodaat.
        Jos joku vois mitata uudemmasta mitä arvoja tulee kun on paineet. Niin voisit tehdä vastaavan kytkennän esim oikosulku niin pääset kokeilemaan onko vika siinä
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #19
          En tiedä onko sama anturi, mutta -99 E39:ssä tuolta anturilta tulee IHKA:lle 1,3-2,4 volttia. Tuo alempi arvo 8 barilla ja ylempi 16 bar.
          E39 528iA

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8258
            • Järvikylä (Nakkila)

            #20
            Originally posted by poteroa View Post
            Tänään ajeltu koko päivä ja auto pysyy kylmänä vaikka kuinka helle vanhalla paneelilla, en nyt oikein tajua että miksi tuolla ei pelaa vaikka pitäs olla yhteensopiva koodauksella..

            Jostain pitäs saada kytkikset niin vois käydä piuhat läpi, jos jokin johto ei menekään samalla tavalla ihkalle kuin vanhassa.. Liittimet ja niiden määrä on sama kummassakin versiossa.

            Ei kellään olis paikkaa mistä löytää vanhemman kytkentäkaavat?

            Nuo mitä on löytynyt on kaikki 96-97->
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by poteroa View Post
              Tänään ajeltu koko päivä ja auto pysyy kylmänä vaikka kuinka helle vanhalla paneelilla, en nyt oikein tajua että miksi tuolla ei pelaa vaikka pitäs olla yhteensopiva koodauksella..

              Jostain pitäs saada kytkikset niin vois käydä piuhat läpi, jos jokin johto ei menekään samalla tavalla ihkalle kuin vanhassa.. Liittimet ja niiden määrä on sama kummassakin versiossa.

              Ei kellään olis paikkaa mistä löytää vanhemman kytkentäkaavat?

              Nuo mitä on löytynyt on kaikki 96-97->
              BMW omat sähkökaaviot löytyy täältä: http://www.bmw-planet.net. WDS saa myös omalle koneelle, jos tarvitsee tallissa touhuta eikä nettiä ole talliläppärissä.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • poteroa
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 311
                • Tuusula

                #22
                Kiitokset, ja johan selvis syy miksi ei toimi...

                Eli, autot 03/94-> 09/98 on AC kontrolli täysin erilainen kuin uudemmassa 09/98 -> eteenpäin.

                Liittimeen X610, (IHKA sininen liitin), 94-98 vuosilta tuodaan:

                "AC ON" signaali yhteen pinniin = 2 (DME lukee paineen ja antaa aktivointiluvan) = (Eli ns. AC-KOREL)
                "Signal, A/C compressor to DME" = 3 (Eli ns. AC_KO)
                "Standby signal, air conditioning system to DME" = 4

                Näissä vuosimalleissa käytetään vain 4-pin painesensoria, (pitkä malli).

                Liittimeen X610 9/98-> vuosilta tuodaan:

                "Signal, A/C compressor OFF, A/C compressor signal" = 2 (painesensori info, 3-pin lyhyt pieni malli)
                "Signal, A/C compressor ON" = 3 (AC_KOREL)
                "Air conditioning system standby signal" = 4

                Tämä malli käyttää painesensoria jossa 3 pinniä + safety pressure valve 4-pinniä. Eli kaksi sensoria järjestelmässä.

                Vanhemmassa pinni 22 ei ole käytössä, uudemmassa pinni 22 on High Pressure switch supply pinni, pinni 11 maadoitus samaiselle sensorille, vanhemmassa ei käytössä lainkaan.

                Jotenka pinout sekä kontrolli on erilainen näissä, nyt vaan pitäs selvittää miten nuo naitetaan yhteen..

                Olisikohan niin että vaihdetaan pinnien 2-3 paikkaa ja koodataan DRUCKSENSOR pois, jolloin aktivointi tulee vain DME:ltä, ei painesensorilta..
                Last edited by poteroa; 08-06-2017, 06:52.
                E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                Ex: E34 520i "winter wagen"
                Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9139
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by poteroa View Post
                  Olisikohan niin että vaihdetaan pinnien 2-3 paikkaa ja koodataan DRUCKSENSOR pois, jolloin aktivointi tulee vain DME:ltä, ei painesensorilta..
                  Hyvää selvitystyötä! Jotenkin noin se menee. Siksi tuota painesensorin koodausta ehdotin, kun NCS-Dummy:lla tuon parametrin arvo aktiv oli TU-versioihin ja vanhemmissa nicht_aktiv.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • poteroa
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 311
                    • Tuusula

                    #24
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Hyvää selvitystyötä! Jotenkin noin se menee. Siksi tuota painesensorin koodausta ehdotin, kun NCS-Dummy:lla tuon parametrin arvo aktiv oli TU-versioihin ja vanhemmissa nicht_aktiv.
                    Joo, kiitos vinkistä.

                    Tämä nyt kuitenkin selventää sen ettei IHKAt 9/98-> ole suoraan yhteensopivia 94-98 malleihin joissa vain yksi sensori.
                    Eli periaatteessa kaikki 8/98 alaspäin sopivat, mutta tiedä häntä, kovasti on aina ollut juttua että vain koodaus ja homma pelaa, ei ihan..

                    Nyt tulee vettä kaatamalla, joten en pääse leikkimään pinnien kanssa..
                    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                    Ex: E34 520i "winter wagen"
                    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8258
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #25
                      Originally posted by poteroa View Post
                      Joo, kiitos vinkistä.

                      Tämä nyt kuitenkin selventää sen ettei IHKAt 9/98-> ole suoraan yhteensopivia 94-98 malleihin joissa vain yksi sensori.
                      Eli periaatteessa kaikki 8/98 alaspäin sopivat, mutta tiedä häntä, kovasti on aina ollut juttua että vain koodaus ja homma pelaa, ei ihan..

                      Nyt tulee vettä kaatamalla, joten en pääse leikkimään pinnien kanssa..
                      Itte olen kaksi kertaa käyttänyt dissin automaattikoodaus toimintoa ko. hommaan.. ei tarvi mitään bittejä käännellä.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14353
                        • Oulu

                        #26
                        Melkosen monta paneelia olen vanhasta mallista uudempaan vaihtanu ja yks on vaatinut koodauksen, kun ilmastointi ei toiminut paneelin vaihdon jälkeen. :think
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • poteroa
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2010
                          • 311
                          • Tuusula

                          #27
                          Itseltä ei tuota DIS löydy, ja näyttäis ettei tuokaan keino auttanut.

                          Eli vaikka vaihtoi pinnien paikat, tai käytti pelkkää pin3 -> pin2, ei kompura käynnisty sittenkään.

                          Ei kait tässä auta ku koettaa saada tuo DIS kaivettua jostain ja asentaa se.
                          E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                          E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                          Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                          Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                          Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                          Ex: E34 520i "winter wagen"
                          Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                          Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                          Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            #28
                            Originally posted by poteroa View Post
                            Itseltä ei tuota DIS löydy, ja näyttäis ettei tuokaan keino auttanut.

                            Eli vaikka vaihtoi pinnien paikat, tai käytti pelkkää pin3 -> pin2, ei kompura käynnisty sittenkään.

                            Ei kait tässä auta ku koettaa saada tuo DIS kaivettua jostain ja asentaa se.
                            Empä usko, että se DIS auttaa mitään. Se kun koodaa sen paneelin auton varustelistan eli ZCS mukaan. Tämä taas tarkoittaa, että DIS koodaa sen kuten se kuuluu olla vanhemmassa autossa. Täysin saman tekee NCS. Jos nyt kuitenkin haluat yrittää koodata sen DIS:llä, niin asenne DIS V44, DIS V57:lla ei koodata mitään kun silloin koodaus ominaisuudet oli siitä poistettu ja koodaukset tehtiin SSS Progmanilla. Nykyisin koodaukset tehdään ISTA-P:llä merkkihuollossa.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • poteroa
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2010
                              • 311
                              • Tuusula

                              #29
                              No joo, eipä se DIS auta, kun autoon ei pääse käsiksi tuolla k-line+20pin adapterilla näköjään mitenkään, tulee 200.159 virhe vaikka kaikki pitäs toimii.

                              Sitten lukasin jostain että ei toimi kuin ADS kun noin vanha auto..?

                              Korjatkaa jos olen väärässä, mutta pisti astetta hankalammaksi käyttää tuota DISsiä ainakin tuohon koppaan.

                              Tuossa nyt mahdollisesti saisin etäapua pohjoisesta jos vain aikataulut saataisiin kohdilleen..

                              Toivon että saisi tuon kuntoon, tuo vanha paneli on niin loppu kun ei näy kuin pari valopistettä enää toisessa näytössä

                              Aika savotta on tästä tullut, jos expertti suo niin kerron mikä sen sitten korjasi jos kuntoon saadaan täällä myöhemmin.

                              P.S. Kyllä vois joltain tuon ADS piuhan poistaa jos edullisesti löytyy (ihan tulevaisuutta varten).
                              E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                              E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                              Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                              Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                              Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                              Ex: E34 520i "winter wagen"
                              Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                              Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                              Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10949
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by poteroa View Post
                                No joo, eipä se DIS auta, kun autoon ei pääse käsiksi tuolla k-line+20pin adapterilla näköjään mitenkään, tulee 200.159 virhe vaikka kaikki pitäs toimii.

                                Sitten lukasin jostain että ei toimi kuin ADS kun noin vanha auto..?

                                Korjatkaa jos olen väärässä, mutta pisti astetta hankalammaksi käyttää tuota DISsiä ainakin tuohon koppaan.

                                Tuossa nyt mahdollisesti saisin etäapua pohjoisesta jos vain aikataulut saataisiin kohdilleen..

                                Toivon että saisi tuon kuntoon, tuo vanha paneli on niin loppu kun ei näy kuin pari valopistettä enää toisessa näytössä

                                Aika savotta on tästä tullut, jos expertti suo niin kerron mikä sen sitten korjasi jos kuntoon saadaan täällä myöhemmin.

                                P.S. Kyllä vois joltain tuon ADS piuhan poistaa jos edullisesti löytyy (ihan tulevaisuutta varten).
                                Kun autoon yhteys ilmeisesti toimii normaalisti NCS Expertillä, niin ongelma ei ole kaapelissa. Ongelma on siis asennuksessa, palomuurissa tms. Näin siis, jos saat kaikkiin yksiköihin yhteyden INPA:lla/NCS expertillä. Nykyisin onneksi ISTA-P on korvannut tuon DIS, niin paljon mukavampi käyttää. Ellet saa muuten DIS toimimaan, niin laita yksityisviestiä.

                                ADS piuhan kanssa koneessa pitää olla fyysinen sarjaportti.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎