Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuoreen E38 bemaristin kysymyksiä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlliumPorrum
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 316
    • Suomi

    Tuoreen E38 bemaristin kysymyksiä...

    Sainpa lopultakin aikaiseksi tehdä vaihdoksen -98 A6:sesta -97 728iA bemariin, ja että voikin olla saman hintainen auto aivan eri luokkaa ominaisuuksiltaan

    Tässä viikonlopun päristeltyäni on tuosta herännyt muutamia kysymyksiä, joihin toivottavasti te wanhat ja kokeneet bimmeristit voitte antaa valaisevia vastauksia:

    1) Onko tuossa mitään väliä tankkaako 95:sta vai 98:a?? Tai siis; onko mitään syytä käyttää hieman kallimpaa 98:a?

    2) Tuo on ainakin huoltokirjan hyvin & säännöllisesti huollettu, mutta mitähän remontteja tuohon kannattaisi tehdä perushuoltojen ulkopuolelta ennen kuin jotain poksahtaa ja jättää tielle? Olen kuullut ainakin ongelmista syylärin suhteen, pitäisikö/voisiko tuohon varautua jotenkin etukäteen? Tekisin tosiaan mieluummin mahdolliset remontit ennen tielle jäämistä, että voisi sitten olla suht varma että autolla voi ajella muutaman vuoden ilman suurempia huolia. Niin ja kilometrejä on mittarissa 128tkm.

    3) Alustaan ei tietääkseni vielä ole suurempia tehty, ja yllättävän jämäkältä tuo kuitenkin edelleen tuntuu. Mutta; sitten kun kolinaa & meteliä alkaa (kohta?) tulla, niin mitä kaikkea kuluvia alustan osia näihin E38:ihin yleensä kannatta uusia että tulee kerralla hyvä? Mitä hintaluokkaa ko. osien uusiminen noin maksaa? Toki otetaan myös vastaan hyviä ehdotuksia siitä että missä tuo remontti kannattaisi teettää täällä keski-Suomen suunnalla.

    4) Kaasupoljin tuntuu edelliseen autooni verrattuna melko jäykältä & tosi tunnottomalta. Onkohan tuo näissä ominaisuus vai pitäisiköhän kenties rasvata jotain jostain?

    Itse asiassa ainoa pieni valituksen aihe autossa liittyy polkimien sijoitukseen eli jostain syystä jarrupoljinkin on sijoitettu reilusti ratin keskilinjan vasemmalle puolelle, ja tästä syystä sen painaminen (luonnollisesti oikealla jalalla) aiheuttaa ainakin minulle nilkan vääntymisen hieman kummalliseen asentoon ja on jotenkin epämukavaa :think No, kaikki ei vissiin voi olla täydellistä, ja ennemmin ajan tällä vaikka nilkat nurin kuin millään venytetyllä wolkkarilla

    Jotain muutakin oli aiemmin mielessä mutta ei nyt enää muistu. Pitää siis palata asiaan hieman myöhemmin, kunhan nämä on selvitetty.
  • Cesium
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 561
    • UAE

    #2
    Ei se 95 oktaanisesta rikki mene

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3828
      • Nokia

      #3
      Jos ei ole tietoa onko vesipumppu vaihdettu, niin se (ja termari samalla) kannattaa vaihtaa.
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 53*BMW

      Comment

      • AlliumPorrum
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 316
        • Suomi

        #4
        Originally posted by Cesium View Post
        Ei se 95 oktaanisesta rikki mene
        No ei tieteskään, mutta onko 98:n käyttämisestä kenties mitään hyötyä? Tehon/kulutuksen/kestävyyden yms. kannalta?

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8258
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          tankkaat 98:lla täyteen niin ajat 20-30 km pidemmän matkan ku 95:lla rahallinen ero kilometrin päälle on olematon

          p.s. mutua mutta perstuntumalla näin vanhemmassa versiossa..
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • tomippa
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 656
            • pk-seutu

            #6
            98 palaa paremmin, pitäen paikat puhtaampana/kunnossa.
            Itse en ainakaan koskaan tankkaa mitään muuta, kuin 98/99 oktaanista..
            Katsot vain huoltokirjaa läpi ja teet jotkin perusrempoista, mikäli tarpeelliseksi sen katsot. Tuskinpa tuo auto tielle jättää noin vain. Sitä mukaa, mitä vikaa alkaa ilmaantumaan, niin korjaat/korjautat pois.
            Last edited by tomippa; 19-11-2007, 07:57.

            Comment

            • gangsta
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 521
              • Nurmijärvi

              #7
              "pitäen paikat puhtaampana/kunnossa" Vähän sama, kuin ummetuslääke

              Comment

              • Mystinen
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 1206
                • Kehä3

                #8
                Sillähän "paikat pysyy puhtaana" kun käy polttamassa karstoja eli anna kunnolla happee Onneksi olkoon vielä hyvästä valinnasta

                Vaparien virittäminen on säälittävää
                350hp/480Nm@0,666bar
                xxxhp/670Nm@1,6bar
                - Mystinen.Fi -
                -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                Comment

                • iceroadracing
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 146

                  #9
                  niveliä menee

                  Painava auto niin niveliä saattaa mennä tiuhempaan kuin joissain pikku kinnereissä! Ja takaa "bumerangin" muotoiset taaemmat poikittais tukivarret taitaa kans olla aika "meneväistä" kamaa! Mutta kuluvia osiahan ne!!

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Originally posted by tomippa View Post
                    98 palaa paremmin, pitäen paikat puhtaampana/kunnossa.
                    Mainoksen uhri? 98 ei ole mitenkään parempaa, se on vain korkeampioktaanisempaa, jolloin se syttyy huonommin ja omaa pienemmän energiasisällön.

                    Autosi moottori on tunnettu siitä, että sen vesipumppu jysähtää ennen kuin 200tkm tulee täyteen (siipipyörä irtoaa akselista, materiaalia parannettu). Vaikka sinulla on vielä matkaa siihen, suosittelisin ehdottomasti että vaihdat sen pumpun, koska sen hajotessa voi mennä samalla kansikin jos huono tuuri käy.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #11
                      Vesipumppu ei välttämättä oireile mitenkään ja sitten kun se hajoaa niin varmasti jää tienpäälle. Eikä ole kallis osa kyseessä, termari ja termarikotelon tiiviste kannattaa uusia samalla.
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #12
                        Voisitteko heittää ketjuun seuraavien autojen kokonaismassat:
                        E38 vuosimalliin 2000 asti:

                        728 eri versiot
                        740 eri versiot
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • E38
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 269
                          • HKI,TKU

                          #13
                          Onneksi olkoon hyvästä autosta! Olen painellut samanlaisella (mittarissa 200tkm) nyt 3.5 vuotta ja onhan se jotain maksanut mutta paljon myös antanut.

                          1. Aina 95 oktaanista - ei ongelmia.

                          2 & 3. Kulutusosina minulla on mennyt termari, syylari, vesipumppu (jonka vaihdoin ennen kuin sippasi, n 165tkm kohdalla), poikittaistukivarret edessä ja takana. Myös bensatankki jouduttiin vaihtamaan kesällä mystisesti puhkiruostuneen tilalle. Alustan äänille olen hyvin allerginen ja vaihdan mielummin osan kuin kuuntelen vähäänkään ylimääräistä ääntä /kolinaa.

                          Takapään poikittaistukivarsien vaihto (molemmille puolille) maksoi Laakkosella 470€, jostain nyrkkipajalta saisi varmasti halvemmalla.

                          4. Kaasu ja jarru ovat sellaisia, että niillä on helppo tehdä pehmeitä lähtöjä ja pysähdyksiä = takapenki pysyy tyytyväisenä. Hyppäsin viikonloppuna E90:n rattiin ja jarrupoljin oli niin perkeleen herkkä, että ensimmäiset jarrutukset olivat kuin suoraan autokoulusta.

                          PS. Vaihdoin alle uudet 215/65/16" Hakkapeliitta 4:t ja kyyti vain parani / hiljeni.
                          Autotalli:
                          -07 Lexus GS300
                          -96 Mercedes-Benz SL320
                          -79 Wartburg 353W Tourist
                          -66 Cadillac Coupe De Ville


                          Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                          Comment

                          • sirkus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 2195
                            • kaustinen

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Mainoksen uhri? 98 ei ole mitenkään parempaa, se on vain korkeampioktaanisempaa, jolloin se syttyy huonommin ja omaa pienemmän energiasisällön.
                            Niin eli jos sytytysennakko jne pysyy samana teho laskee kun siirtyy 95->98
                            Chrysler 300c crd touring 2010
                            Daily driver
                            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                            Man cave on wheels
                            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                            Built not bought
                            V8, only juice&milk come in 2 litres

                            Kawasaki zzr1100 fighter


                            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by tomippa View Post
                              98 palaa paremmin, pitäen paikat puhtaampana/kunnossa.
                              Itse en ainakaan koskaan tankkaa mitään muuta, kuin 98/99 oktaanista..
                              Niin ja jos kuitenkin ihan faktoja tarkastellaan, niin 98-oktaaninen palaa nimenomaan hieman huonommin kuin vähemmän palamattomia nakutuskestoa lisääviä lisäaineita sisältävä 95-oktaaninen. Samalla juuri moottorin karstoittuminen on ainakin teoriassa runsaampaa, eli "paikat" itseasassa "likaantuu" enemmän. Ei siis tosielämässä missään tapauksessa kuitenkaan niin, että 98 palaisi paremmin tai puhtaammin kuin
                              95-oktaaninen.

                              ...ja tuosta taas hieman lisää kertausta mistä bensiinin oktaaniluvussa onkaan kysymys: http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎