Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 740i -95 Käynti- ja teho-ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bratwurst
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 35
    • Pori

    E38 740i -95 Käynti- ja teho-ongelmat

    Eli parisen kuukautta autoa vaivannut lievä puutuminen yläkierroksilla n. 4000 -->. Viikonloppuna puutuminen alkoi voimistumaan ja lukaisin piruuttani vikakoodit INPA:lla. Tulokset löytyvät liitetyistä kuvista.
    Myös livedatasta liitteet.
    Tänään oli havaittavissa pientä hytkymistä ja kuminauhamaista alltoilua, kun ajeli tasaista nopeutta. Illalla kotiin kurvaillessani, kun aloin kiihdyttämään loppui autosta puhti aivan totaalisesti. Hirveä rytkytys ja nykiminen ja auton sai vaivoin pintakaasulla kiihdytettyä n. 60km/h vauhtiin. Ajattelin kuitenkin selvitä kotia asti, kun matkaakaan ei kamalasti ollut.. Hetken aikaa tuota rytkytystä kesti kunnes autosta loppui veto aivan täysin. Sain kurvattua linkkapysäkille ja kappas.. Auto sammuikin siihen. Uudestaan se lähti hetkeksi käyntiin, mutta ei varmaankaan kovin monella pytyllä käynyt.
    Hyppäsin autosta pihalle ja aika epämääräistä käryä oli havaittavissa. Öljyä oli myöskin sellaisia 2€ kolikon kokoisia lämpäreitä ilmaantunut auton alle.
    Soittelin sitten kaverin hinaamaan, mutta siinä sitten huomattiin ettei tietenkään ole sitä hinauskoukkua joukossa. Päätettiin ajaa hiirenhiljaa kotipihaan, jotta voisi huomenissa tutkailla lisää.
    Imaisin vielä vikakoodit ja hetken katselin livedataa.

    Omituisinta tässä oli se, että kun auto sammui pysäkille ja käynnistin sen uudestaan, auto rytkyi aivan mahdottomasti ja kävi varmaankin parilla- kolmella sylinterillä. N. 45 min. odottelun jälkeen käynti oli huomattavasti parempaa ja tasaisempaa.

    Onko nyt niin, että lambdat vaihtoon vai aiheuttaako edes lambdan rikkoontuminen moista käytöstä autossa? Eilen tarkastin ettei tulpat ui öljyssä ja vain parissa näkyi aivan hiven öljyä reiän pohjalla.

    Itseltäni ainakin ideat vähissä varsinkin kun viimeisimmät vikakoodit olivat yhtä lukuunottamatta samat mitä ensimmäisellä kerralla. Mutta josko joku voisi päätellä noista koodeista ja livedatasta mikä vois olla vikana.
    Attached Files
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Oikosulkuahan se näyttää, toisessa maihin ja toisessa +12v. Lambdat vaihtoon ja samalla kattoo näkyvillä olevat piuhat. Vetävät lambdakorjaukset niin pahasti sekaisin että kone käy miten sattuu.

    edit: käy muuten nuo sun jäähdytinnesteet aika kuumana, onko visko sökö tai 95 asteinen termari?
    Last edited by Cell; 12-10-2010, 23:57.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Eikös 95 ole aika minimi kaseissa? Käsittääkseni vanhemmat juurikin 95 ja uudemmat sitten enemmän?
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        85 on normitermostaatti, erikseen saatavilla orkkiksena on myös 95 asteinen jota ei kuitenkaan ole ollut kuin joissain "erikoismalleissa" alunperin.

        Näin siis M60 kohdalla.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Bratwurst
          Bimmer Rookie
          • Dec 2007
          • 35
          • Pori

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Oikosulkuahan se näyttää, toisessa maihin ja toisessa +12v. Lambdat vaihtoon ja samalla kattoo näkyvillä olevat piuhat. Vetävät lambdakorjaukset niin pahasti sekaisin että kone käy miten sattuu.

          edit: käy muuten nuo sun jäähdytinnesteet aika kuumana, onko visko sökö tai 95 asteinen termari?
          No jopas tuli nopsaan vastaukset.
          Onnistuukohan tuolla katiskalla ajamaan nyt ollenkaan vaikka irrottamalla lambdojen piuhat? Tartteis kuitenkin kouluun ja töihinkin päästä.. Ja kävis vaikka ensiapuna hakemassa tarvikeosat, kestää kuitenkin oman aikansa että merkkiliikkeestä saa tilattua jos ei niillä hyllyssä ole.

          Kyllä lämpömittari nätisti jökötti siinä puolessa välissä, eli ihan normaaleissa lämmöissä.. Tottahan sekin voi rikki olla.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Se nököttää keskellä aika laajalla lämpöalueella, ei siitä kannata ressiä ottaa kun joku on voinu vaihtaa sinne sen kuumemmankin termarin. Rupeaa vaan vanhemmiten muoviosat haurastumaan ja toi kuumuus nopeuttaa prosessia.

            Ota lambdat irti ja nollaa inpalla adaptaatiot, jos auto tuntuu about normaalilta niin tuskin on mitään massiivisia muita vikoja. Lambdat saa olla tarvikeliikkeestäkin tai vaikka motonetistä, kunhan ovat boschin.

            Vaihda samalla se imusarjan perässä oleva huohotinventtiili kun remppailet, jos ei ole tiedossa että se on just vaihdettu. Sen sisällä oleva kalvo rapistuu ja hajoaa aiheuttaen ikävyyksiä. Hinta 50-60e ja aikalailla vakiovika.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Bratwurst
              Bimmer Rookie
              • Dec 2007
              • 35
              • Pori

              #7
              Ok. Kiitokset vastauksista.
              Täytyy heti päivän valjettua alkaa metsästelemään niitä lambdojen liittimiä.
              Kävi mielessä tuo separaattorin vuotokin ja testasin öljytikun putken päästä tuntuuko imua, mutta ei minkäänlaista. Toki varmempi kun vaihtaa sen samalla.

              Comment

              • Bratwurst
                Bimmer Rookie
                • Dec 2007
                • 35
                • Pori

                #8
                Nyt on testattu lambdojen johdot irroitettuna ja kaikki arvot nollattuna. Ei mainittavaa vaikutusta, eli käy edelleen vajailla pytyillä tyhjäkäyntiä kierrosten ollessa n. 600 rpm ja veto aivan totaalisesti pois. Meinaa tukehtua, jos yrittää hivenen antaa kierroksia.
                Onko ideoita mitä seuraavaksi alkaisi katselemaan, vai yrittääkö saada sen verran vauhtia että jaksais paalaamoon ajaa.. Prkl..

                Comment

                • Vibaa
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 581
                  • Vaasa

                  #9
                  Voisiko katit olla ihan tukossa?:think
                  sigpic
                  E34 530iA

                  Comment

                  • Bratwurst
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2007
                    • 35
                    • Pori

                    #10
                    No niin.. Nyt on tutkailtu lisää ja kurkkasin myös konehuoneessa sijaitsevan sulakerasian alle missä DME? sijaitsee.. Tuloksena löytyi palanut 40 A:n sulake.:think
                    Onko kellään mitään käryä mihin tämä sulake liittyy? Sulakoboxin kannessa ei ainakaan ollut mitään mainintaa.
                    Sulake on siis huomattavasti suurempi mitä tavallinen autosulake..

                    Comment

                    • Vibaa
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 581
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by Bratwurst View Post
                      No niin.. Nyt on tutkailtu lisää ja kurkkasin myös konehuoneessa sijaitsevan sulakerasian alle missä DME? sijaitsee.. Tuloksena löytyi palanut 40 A:n sulake.:think
                      Onko kellään mitään käryä mihin tämä sulake liittyy? Sulakoboxin kannessa ei ainakaan ollut mitään mainintaa.
                      Sulake on siis huomattavasti suurempi mitä tavallinen autosulake..
                      Tuolta löytyi samanlaista tarinaa, lopputuloksena ollut palaneet EGS sekä DME boksit.
                      sigpic
                      E34 530iA

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Jos toi on ecun pääsulake, saattaa oikosulussa olevat lambdat polttaa sen (lämmitys tulee ecun ohjaamana, ei pelkän releen läpi). Lämmitysvastuksella olevaa termaria tossa mallissa ei olekaan mikä voisi olla oikosulussa.

                        Jätä lambdan piuhat irti ja vaihda sulake. Tarkista kuitenkin sitä ennen ainakin näkyviltä osin ettei mikään johto ole hinkkautunut poikki tai kuparille.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Bratwurst
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2007
                          • 35
                          • Pori

                          #13
                          No nyt on vietettyrattoisa päivä auton kimpussa. Lambdojen piuhat irti, sulake vaihdettu, kynttilät ja puolat käytetty irti, puolat mitattu ja jokainen antoi 0,6 ohmia reunimmaisista liittimistä mitattuna, tulpista puolet olivat aivan mustan karstan peitossa --> putsaus ja testaus. Millään ei mitään vaikutusta!

                          Ainut, että kokeilin kampuran ja nokan tunnistimien piuhojen irroitusta auton käydessä. Kampuran liittimen irroituksen jälkeen auto sammui lähes välittöästi, nokan tunnistimen irroituksesta ei tapahtunut mitään?? Ei edes käynti muuttunut mihinkään suuntaan.. Voisiko vian aiheuttaja kenties olla siinä? INPA ei antanut edes vikakoodia nokan asentoanturista vaikka sen käytti irti, kapuran anturista taasen tuli.

                          Uusi huomio, että INPA:n livedatassa Ignition anglen arvo pomppii 0,3-25 välillä, suurimmaksi osaksi kuitenkin arvo on 20 kieppeillä.. Littyiskö tämä jotenkin tuohon nokan tunnistimeen?

                          Comment

                          • sLedge
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2010
                            • 110
                            • Espoo

                            #14
                            Onko se kone M60 vai m62?

                            Voithan sä mitata vastusarvon tai -arvot nokan asentoanturista riippuen mallista. Vanhemmasta anturista (M60) pitäs löytyä 1&2 napojen välistä n.1600 oomia. M62:een en oo onnistunu jäljittämään tarkkaa tietoa, mutta saattaa olla samantyyppinen mitä M52:ssa. Mittaa vastukset pinneistä 1&2 ja 2&3. Jos samanlainen mitä kuutoskoneissa niin ekasta löytyy 12,5 ja jälkimmäisestä 0,4 oomia.
                            E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                            Ex E39 540i -97

                            Comment

                            • Bratwurst
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2007
                              • 35
                              • Pori

                              #15
                              Kone on M60.
                              Mittasin resistanssit nokan- ja kampuran anturista.
                              Nokan 1-2 liittimissä 1,2 kohmia ja kampuran vastaavissa 420 ohmia.
                              2-3 ja 1-3 liittimistä mitattuna ääretön.

                              Alkaa jo hermot mennä.. Tupakat loppu ja sateessa pitäis kauppaan kävellä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎