Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 m60b40 tyhjäkäynti ja sammuilemis onkelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nAAPe
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 42
    • Finland, Sysmä

    e38 m60b40 tyhjäkäynti ja sammuilemis onkelma

    Elikkä apuva kaivattaisiin rasittavaan vaivaan, autoni 740 (m60b40) lämmetessään ei taho jaksaa pitää tyhjäkäyntiä tasaisena vaan alkaa humppaa lähes 0 ja 1200 rpm väliä ja simmahtaa aikansa leikittyä. Vikakoodit käytiin lukemassa ongelman ilmettyä, muuta sanomista ei tietokoneet löytänyt kuin lambda 2 pätkii joka oli alkusi väliaikainen virhe josta tuli pysyvä testilenkin jälkeen. Noh autoon on nytten vaihdettu sitten molemmat lambdat, kampuran ja nokka akselinanturit, imusarjaan kaikki uudet tiivisteen mukaan lukien kaasuläpän ja takakannen väliin sekä huohotinkalvo perään, icv on putsattu (toiminnasta ei varmuutta, kuinka todeta?), imusarjan haitariputki, tulpat ja ehkä jotain muutakin mitä nyt ei muista.

    Ongelma ilmeni aluksi pienenä nykimisenä kotoa lähettyä ajattelin että vain kylmänkankea, mutta kaupasta tullessani joutui sahoottaa konetta pitkään ennen kuin lähti pytty kerrallaan hörisemään sekä lievää polttoaineen katkua oli havaittavissa. Leimasta meni joulukuussa puhtainpaperein läpitte ainoastaan hc arvot olivat melkokorkeat, rikkaalla? Hätäpäissäni menin tilaamaan uuden kaasuläpänasennontunnistimen josko johtuisi siitä. Imm irrottaessa kone käy vielä vaivalloisemmin.

    Alkaa itselläni ideat käymään vähiin, olisiko kellään mitää ideaa mikä voisi olla?

    Ps. Olen tässä parikuukautta lukenu foorumeita ja muiden vastaavia vikoja mutta ei ole minulla auttanut, sekä pahoittelen jos kirjoitus jotenkin sekava, en kovinkaan usein kirjoittele täällä
  • aakoo
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 777
    • Espoo

    #2
    Tulpanjohdot?
    E34 535i -91 ikuisuusprojekti

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      #3
      Originally posted by aakoo View Post
      Tulpanjohdot?
      Toi on jo hyvä läppä
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • aakoo
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 777
        • Espoo

        #4
        Originally posted by makkis View Post
        Toi on jo hyvä läppä
        Anteeksi. En voinut vastustaa. Mutta siis, jotain sytytyspuolen vikaa epäilisin oireiden perusteella.
        E34 535i -91 ikuisuusprojekti

        Comment

        • nAAPe
          Bimmer Rookie
          • Feb 2009
          • 42
          • Finland, Sysmä

          #5
          Kuinkas tuota nyt voisi lähteä sitten metsästää, puolathan voi vissiin jollain viisin mittarilla mitatakkin, entä sitten siitä eteenpäin. Konehan siis kuitenkin pelaa kylmänä niinkuin pitääkin. Paikallisilla korjaamoilla eivät heput osaa tuota livedatan tarkastelua eli onko mitään kotikonstein tehtävissä. Voiko tuota kaasuläpän tunnistinta irroittaa piuhoistaan ja kokeilla kuinka kone käy? Ja mitkä pitäisi olla tulokset ilman kytkentää? käykö kone ollenkaan vai mitä

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #6
            Vikakoodit luettu? Pitäs osata kertoa vialliset puolat.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • nAAPe
              Bimmer Rookie
              • Feb 2009
              • 42
              • Finland, Sysmä

              #7
              Joo elikkäs ne vikakoodit kun luettiin niin ei ollut kuin tuo lambdan katkominen sekä molempien lambdojen herjaus että on käyty asteikon ulkopuolella mutta nämä nollattiin lambdan vaihdon jälkeen, jälkitarkastusta ei oo tehty onko lambdat vielä käyny asteikon ulkopuolella. Ajatuksena ollu käyttää autoa toisen puljun mittareissa jospa niillä olis oma mielipiteensä. Onko kuinka yleistä/mahdollista että ecu olisi ottanut siipeensä? Niin ja autohan tosiaan on sen 300tkm ajettu.

              Comment

              • 2bar..ahhh
                BTCF Honorary Member
                • Nov 2004
                • 3351
                • haapavesi

                #8
                Originally posted by nAAPe View Post
                Joo elikkäs ne vikakoodit kun luettiin niin ei ollut kuin tuo lambdan katkominen sekä molempien lambdojen herjaus että on käyty asteikon ulkopuolella mutta nämä nollattiin lambdan vaihdon jälkeen, jälkitarkastusta ei oo tehty onko lambdat vielä käyny asteikon ulkopuolella. Ajatuksena ollu käyttää autoa toisen puljun mittareissa jospa niillä olis oma mielipiteensä. Onko kuinka yleistä/mahdollista että ecu olisi ottanut siipeensä? Niin ja autohan tosiaan on sen 300tkm ajettu.
                livedataa inpalla niin näkee heti mikä pytty poispelistä!
                €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                Comment

                • nAAPe
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 42
                  • Finland, Sysmä

                  #9
                  Joo elikkäs viikonloppuna kaveri kävi inpan kanssa tutkailemassa autoa ja ei saatu kuin koodit ylös ja nollattua mutta livedataa ei antanut pihalle (usb mallin kaapeli), mutta toissapäivänä tutkailtuani löysin tuolta älylaatikon kannen alta yhden irtonaisen releen, rele on samalla kaaviolla kuin tuo moottorinohjaus päärelekkin mutta kun tuolla lattikossa on jo vanhalla paikallaankin kyseinen rele ja siihen menee tehdas valmisteiset kaapelit, tähän ylimääräiseen roikkuvaan releeseen on kytketty 5 apikoa joista 2 lähtee ruskea/violetti ja musta/violetti johto tuohon isoon johto pumaskaan ja yhdessä apikossa näkyy katkennut johto sisällä mutta muualta laatikkoa ei löydy irtonaista johtoa. Tietääkö arvon foorumin väki mikä tämä viritys voisi olla, onko kellään tullut koskaan vastaan. Niin ja nuo 2 johtoa mitkä on kytketty niin eivän tuon releen kaavion mukaan tee mitään, ovat suoraan kytköksissä toisiinsa.

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #10
                    Yksi ihan vastaavista oireista kärsinyt 540:n oli mulla tutkittavana monta päivää ja viaksi paljastui muutama vuotava suutin

                    Revi suutin tukki suuttimineen päivineen irti ja virrat päälle
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Originally posted by nAAPe View Post
                      Joo elikkäs viikonloppuna kaveri kävi inpan kanssa tutkailemassa autoa ja ei saatu kuin koodit ylös ja nollattua mutta livedataa ei antanut pihalle (usb mallin kaapeli), mutta toissapäivänä tutkailtuani löysin tuolta älylaatikon kannen alta yhden irtonaisen releen, rele on samalla kaaviolla kuin tuo moottorinohjaus päärelekkin mutta kun tuolla lattikossa on jo vanhalla paikallaankin kyseinen rele ja siihen menee tehdas valmisteiset kaapelit, tähän ylimääräiseen roikkuvaan releeseen on kytketty 5 apikoa joista 2 lähtee ruskea/violetti ja musta/violetti johto tuohon isoon johto pumaskaan ja yhdessä apikossa näkyy katkennut johto sisällä mutta muualta laatikkoa ei löydy irtonaista johtoa. Tietääkö arvon foorumin väki mikä tämä viritys voisi olla, onko kellään tullut koskaan vastaan. Niin ja nuo 2 johtoa mitkä on kytketty niin eivän tuon releen kaavion mukaan tee mitään, ovat suoraan kytköksissä toisiinsa.
                      Kuulostaa ihan korjatulle pyyhkijän relehässäkälle. Monesti sinne kaukaloon kertyy vettä ja pyyhkimen releiden pohjat hapettuu rikki. Korjaus tähän on abikoilla kytkeä releet kiinni ja nostaa se ylemmäs pohjasta. Voi olla toki muukin.. ohan siellä pohjalla ABS:n relekin.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Smith83
                        Newbiemmer
                        • Sep 2009
                        • 20
                        • Saigon

                        #12
                        Originally posted by nAAPe View Post
                        Joo elikkäs viikonloppuna kaveri kävi inpan kanssa tutkailemassa autoa ja ei saatu kuin koodit ylös ja nollattua mutta livedataa ei antanut pihalle (usb mallin kaapeli), mutta toissapäivänä tutkailtuani löysin tuolta älylaatikon kannen alta yhden irtonaisen releen, rele on samalla kaaviolla kuin tuo moottorinohjaus päärelekkin mutta kun tuolla lattikossa on jo vanhalla paikallaankin kyseinen rele ja siihen menee tehdas valmisteiset kaapelit, tähän ylimääräiseen roikkuvaan releeseen on kytketty 5 apikoa joista 2 lähtee ruskea/violetti ja musta/violetti johto tuohon isoon johto pumaskaan ja yhdessä apikossa näkyy katkennut johto sisällä mutta muualta laatikkoa ei löydy irtonaista johtoa. Tietääkö arvon foorumin väki mikä tämä viritys voisi olla, onko kellään tullut koskaan vastaan. Niin ja nuo 2 johtoa mitkä on kytketty niin eivän tuon releen kaavion mukaan tee mitään, ovat suoraan kytköksissä toisiinsa.
                        Tähän tosiaan senverran tarkennusta että vikakoodia tuli "Lambda integator" bank 1 ja bank 2 ja uusiutu aina nollauksen jälkeen.

                        Livedatan lukeminen moottorinohjauksesta tökki rankasti, erroria tuli ruutuun kokoajan ja kysy continue script processing -> yes -> antoi pari palkkia lisää -> taas error... ja sitä rataa. Auton nopeuskin oli sen mukaan 190km/h vaikka hyvin tukevasti oltiin sisätiloissa
                        Laatikosta pystyi katsomaan liveä taistelematta, loota jutteli Lontooksi kun taas DME puhu saksaa, inpa sanoikin "Language versions dont match, malfunctions possible" kun meni DMEhen sisään. Liekö siinä sitten syy ettei toiminut...
                        Inpan versio 3.01 ja foorumilta(Tampereelta) tilattu piuha.

                        Mutuilulla sanottuna auton vieressä seisoneena tuntuis että saa liikaa soppaa ja tyhjäkäynnin heittely johtuu siitä kun lambda säätö puuttuu peliin. Kun kaasu pohjassa pelaa kuitenkin ja kylmänä käy normaalisti.
                        Ääni Dunkyn kommentille.

                        Nuo sähköpatentit kannatta selvittää ainakin oman mielenrauhan vuoksi, mutta tuo ei tuskin suoranaisesti aiheuta tätä ongelmaa.

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          #13
                          Originally posted by Smith83 View Post
                          Livedatan lukeminen moottorinohjauksesta tökki rankasti, erroria tuli ruutuun kokoajan ja kysy continue script processing -> yes -> antoi pari palkkia lisää -> taas error... ja sitä rataa. Auton nopeuskin oli sen mukaan 190km/h vaikka hyvin tukevasti oltiin sisätiloissa
                          Laatikosta pystyi katsomaan liveä taistelematta, loota jutteli Lontooksi kun taas DME puhu saksaa, inpa sanoikin "Language versions dont match, malfunctions possible" kun meni DMEhen sisään. Liekö siinä sitten syy ettei toiminut...
                          Inpan versio 3.01 ja foorumilta(Tampereelta) tilattu piuha.
                          Noissa eikoissa E38:sien M60:n moottorinohjauksissa on joku bugi inpan kanssa. Kakkoslambdan jännitteen lukeminen ei onnistu INPA:n kautta. Mut muuten tulee oikeet arvot kun vaan klikkailee että jatketaan. Se lambda-arvon lukeminen toimii sen sijaan moitteetta Tool32:lla kun valitsee oikean moottorinohjauksen.

                          Jos molemmat puolet lambdoista herjailee, niin lähtisin silti vikaa etsimään polttoaineen paineensäätimestä (näissä tahtoo olla aina tiivisteet huonot) tai siitä maffista, vaikka ei herjaakaan. Jos siellä on joku tarvikemaffi paikoillaan, niin ne ei vaan tahdo yleensä toimia... nimimerkillä just yhteen 740:seen vaihdettiin tarvikkeen tilalle käytetty orkkis, kun auto rötäs ja sammuili parkissa itekseen.
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • nAAPe
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2009
                            • 42
                            • Finland, Sysmä

                            #14
                            Originally posted by Morkai View Post
                            Noissa eikoissa E38:sien M60:n moottorinohjauksissa on joku bugi inpan kanssa. Kakkoslambdan jännitteen lukeminen ei onnistu INPA:n kautta. Mut muuten tulee oikeet arvot kun vaan klikkailee että jatketaan. Se lambda-arvon lukeminen toimii sen sijaan moitteetta Tool32:lla kun valitsee oikean moottorinohjauksen.

                            Jos molemmat puolet lambdoista herjailee, niin lähtisin silti vikaa etsimään polttoaineen paineensäätimestä (näissä tahtoo olla aina tiivisteet huonot) tai siitä maffista, vaikka ei herjaakaan. Jos siellä on joku tarvikemaffi paikoillaan, niin ne ei vaan tahdo yleensä toimia... nimimerkillä just yhteen 740:seen vaihdettiin tarvikkeen tilalle käytetty orkkis, kun auto rötäs ja sammuili parkissa itekseen.
                            Omat epäilykset kanssa tuohon paineensäätimeen, voisiko ensihätään auttaa o renkaiden vaihto? uutta osaa on tulossa mutta sekin saapuu sakemannien maasta vasta kahden viikonpäästä.

                            Tuosta maffista niin tosiaan on ihan originelli bosch ja piuhanirroittaessa auto hieman hätkähtää ja jatkaa normaali käyntiään tämä tosin kylmänä

                            Comment

                            • 2bar..ahhh
                              BTCF Honorary Member
                              • Nov 2004
                              • 3351
                              • haapavesi

                              #15
                              Originally posted by nAAPe View Post
                              Omat epäilykset kanssa tuohon paineensäätimeen, voisiko ensihätään auttaa o renkaiden vaihto? uutta osaa on tulossa mutta sekin saapuu sakemannien maasta vasta kahden viikonpäästä.

                              Tuosta maffista niin tosiaan on ihan originelli bosch ja piuhanirroittaessa auto hieman hätkähtää ja jatkaa normaali käyntiään tämä tosin kylmänä
                              kylsen pitää sammu jos lennosta nypätään maffin liitin irti..... :think
                              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎