Originally posted by nAAPe
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e38 m60b40 tyhjäkäynti ja sammuilemis onkelma
Collapse
X
-
Jälleen kerran tyhmiä kyselen. Muttapas voisiko mahdollisesti tukkeutunut katalysaattori aiheuttaa moisen vaivan. Ajatellaan vaikka niin että tyhjäkäynnillä kone ei jaksa puskea pakokaasuja katin läpitte jolloin painetta pakkautuu pakosarjan tiimoille, ja voisiko tämä aiheuttaa sen että palotilaan jää kerran poltettua pakokaasua joka syrjäyttäisi polttoainesuihkun vaikutuksen joka taasen kulkeutuisi putkistoon ja paukahtaisi vasta siellä. Viime vkl autoa tutkiessani huomasin käynnin jälkeen kuin pakokaasun tapaista savua olisi noussut apukuskinpuolelta konehuoneesta. Tulpat olivat vaihtotilanteessa huomattavasti karstaisemmat apukuskin puolella. Sekä putkiston ulostuloista saattaa nousta usvaa useidenkin minuuttien ajan auton sammutuksen jälkeen? Kolistelemaan en ole nyt päässyt mutta auton käydessä kattien kohdalta on kuuluvinnaa kolinaa/rahinaa. Huomenna jos saisi aikaiseksi vaikka tunkin varassa koittaa hieman koputella katteja. Voisiko tämä myös selittää apparin puoleisen lambdan hajoamisen sekä lambdojen vaihdon jälkeisen vikakoodit asteikon ulkopuolella käymisestä? Jos toinen puoli ei pelaa puhtailla papereilla voisiko toisenpuolen säätöyritys sekoittaa toisenkin puolen seokset?
Kiitos ja anteeksi
Comment
-
-
Tänää kävin heittää lenkkiä bemarilla (ettei totu seat cordobaa liikaa ) ja huomasin kun kiihdytti raskaalla kaasujalalla niin 4500 kierroksen jälkeen kone alkoi nykimään ja tukehtumaan kunnes vaihtoi taas isomman vaihteen päälle jolla meno maistui taas tuonne 4500 kierrokseen jolloin taas alkoi tökkimään. Sekä kun kone kääntyi moottorijarrutuksen puolelle joka kerta kun tarjosi kaasua, paukautti putkessa. Perille päästyä kone kävi hyvin tyhjäkäyntiä kunnes lähdin ajelemaan taloudellista ajoa takaisinpäin niin alkoi tyhjäkäynti heittelemään risteyksissä ja meinasi tukehtua.
Toinen seikka, kokeilin tänään tuota inpaa omalla koneella ja omalla sarjaportillisella kaapelilla (ilman usb->serial-palikkaa) niin kone antoi lukea vikakoodit ja nollata (jälleen käyty lambdoilla asteikon ulkopuolella), mutta ei antanut minkäänlaista livetietoa moottorinpuolelta vaan ainoastaa vaihdelaatikkopuolelta sai järkeviä lukemia. Eli siis tuo sarjaportillinen kaapeli versio ei toiminut yhtään sen paremmin kuin usb mallikaan.
Comment
-
-
Originally posted by nAAPe View PostToinen seikka, kokeilin tänään tuota inpaa omalla koneella ja omalla sarjaportillisella kaapelilla (ilman usb->serial-palikkaa) niin kone antoi lukea vikakoodit ja nollata (jälleen käyty lambdoilla asteikon ulkopuolella), mutta ei antanut minkäänlaista livetietoa moottorinpuolelta vaan ainoastaa vaihdelaatikkopuolelta sai järkeviä lukemia. Eli siis tuo sarjaportillinen kaapeli versio ei toiminut yhtään sen paremmin kuin usb mallikaan.
Olikos sulla nyt minkä kielinen se Inpa? UK? ku se sun dme sönkkäs saksaa jostain syystä... Antaskohan se gyntherin Inpalla oikeita lukemia :think
Ja mikä versio? jos sillä nyt mitn väliä, kait se pitäis kaikilla versiolla osata tuota lukea (?) Olis vaan hieno juttu jos sen livedatan sais pelaamaan niin näkisi edes vähän mitä siel koneessa tapahtuu.
Vaihdoitko paineensäätimen jo ?
Comment
-
-
Originally posted by Smith83 View PostJa mikäli oikein ymmärsin niin usbi mallinkin pitäisi kyllä täydellisessä maailmassa toimia tämän auton kanssa.
Olikos sulla nyt minkä kielinen se Inpa? UK? ku se sun dme sönkkäs saksaa jostain syystä... Antaskohan se gyntherin Inpalla oikeita lukemia :think
Ja mikä versio? jos sillä nyt mitn väliä, kait se pitäis kaikilla versiolla osata tuota lukea (?) Olis vaan hieno juttu jos sen livedatan sais pelaamaan niin näkisi edes vähän mitä siel koneessa tapahtuu.
Vaihdoitko paineensäätimen jo ?
Paineensäädin pitäisi saapua paikalliseen putiikkiin huomenna tai ylihuomenna joten katsellaan mitä sitten tapahtuu kun tuon saa vaihdettua, samaan remppaan ajattelin ottaa syyniin nuita nesteettömiä letkuja, ihan irti asti ja pyöritellä ja hyöritellä sekä ehkäpä kevyellä paineilmalla tutkia onko halkeamia missään.
Positiivinen vaikutus taisi kuitenkin olla tuolla auton kengittämisellä jolloin auto kävi jonkun vertaa hyvin tyhjäkäynnillä, ei vaan viitsisi alkaa katalysaattoreita vaihtaa ennen kuin selviää miksi ainetta menee putkistookin asti.
Comment
-
-
Originally posted by nAAPe View PostTänää kävin heittää lenkkiä bemarilla (ettei totu seat cordobaa liikaa ) ja huomasin kun kiihdytti raskaalla kaasujalalla niin 4500 kierroksen jälkeen kone alkoi nykimään ja tukehtumaan kunnes vaihtoi taas isomman vaihteen päälle jolla meno maistui taas tuonne 4500 kierrokseen jolloin taas alkoi tökkimään. Sekä kun kone kääntyi moottorijarrutuksen puolelle joka kerta kun tarjosi kaasua, paukautti putkessa. Perille päästyä kone kävi hyvin tyhjäkäyntiä kunnes lähdin ajelemaan taloudellista ajoa takaisinpäin niin alkoi tyhjäkäynti heittelemään risteyksissä ja meinasi tukehtua.
Toinen seikka, kokeilin tänään tuota inpaa omalla koneella ja omalla sarjaportillisella kaapelilla (ilman usb->serial-palikkaa) niin kone antoi lukea vikakoodit ja nollata (jälleen käyty lambdoilla asteikon ulkopuolella), mutta ei antanut minkäänlaista livetietoa moottorinpuolelta vaan ainoastaa vaihdelaatikkopuolelta sai järkeviä lukemia. Eli siis tuo sarjaportillinen kaapeli versio ei toiminut yhtään sen paremmin kuin usb mallikaan.
Mulla oli noilla samoilla oireilla Mersun pakoputki tukossa... puutumalla loppuvat kierrokset vajaaseen neljään tonniin. Ajelin noin 50 kilsaa reippaasti sivuteitä ja auto heräs henkiin, jotain mustaa lastua tuli vaan pakoputken päästä ulos.
Jos sen sijaan kierrosluvun loppuminen tuntuu terävänä nykimisenä, niin viallinen on kampiakselin asennontunnistin. Uusikaan tarviketunnistin ei sitten toimi sielä kovin helpolla (muovinen mustarunkonen, jossa metallinen nasta päässä), vaan pitää olla orkkis.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Originally posted by Morkai View PostMulla oli noilla samoilla oireilla Mersun pakoputki tukossa... puutumalla loppuvat kierrokset vajaaseen neljään tonniin. Ajelin noin 50 kilsaa reippaasti sivuteitä ja auto heräs henkiin, jotain mustaa lastua tuli vaan pakoputken päästä ulos.
Jos sen sijaan kierrosluvun loppuminen tuntuu terävänä nykimisenä, niin viallinen on kampiakselin asennontunnistin. Uusikaan tarviketunnistin ei sitten toimi sielä kovin helpolla (muovinen mustarunkonen, jossa metallinen nasta päässä), vaan pitää olla orkkis.
Comment
-
-
Originally posted by nAAPe View PostTämä uusi kampiakselin asennon tunnistin tosissaankin taitaa olla mallia tarvike, schmiedmannilta tilattu, ja tuo nykäisy on aika terävä korkeilla kierroksilla kunnes vaihtaa isompaa vaihdetta, no tällä hetkellä menoa ei tuo kampiakselitunnistin haittaa kun pienillä kierroksilla mennään mutta voisiko se vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin?sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Originally posted by Morkai View PostSe kampuran anturi lähinnä vaikuttaa käynnistyvyyteen tyhjäkäynnin tienoilla. Tuo sammuilu ja kierrosten seilaaminen taas on ihan tyypillistä MAF-vialle, ota johto irti ja aja ilman.
Comment
-
-
Originally posted by nAAPe View PostKävin tänään koettamassa autoa käyntii MAFin piuha irti niin auto ei lähtenyt käymään ei sitten millään, kuinka sillä voisi ajaa piuha irrallisena jos ei saa edes kaasun kanssa pysymään käynnissä? Ja kun kytkin piuhan takaisin niin laakista hörähti käyntiin.
Täytyy kyllä myöntää, että toi INPA:n näyttämät omituiset arvot vois viitata ihan siihenkin, että boksissa jotain vikaa. Ei olis eka kerta M60:ssä. Alkaa kuulostamaan yhä enempi sille ja sille, että vika löytyy vaan arvalla jos ei livedatankaan asiantuntevasta lukemisesta voi päätellä missä vika. (kait oot jo ottanut kokeeks nakuanturien johdot irti, että niistä ei tule virhesignaalia joka aiheuttas tyhjäkäyntiennakon seilaamisen)
Edit: ja vielä painottaisin tuota bensapumppua jos sitä ei ole varmasti todettu toimivaksiLast edited by Morkai; 19-04-2013, 14:49.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Kertokaapas jos laittaisin auton tuohon inpaan kiinni niin sieltä vikamuistinkautta jos nollaisin moottorin adaptaatiot niin voiko se nollata jotain sellaista mitä ei pitäisi? eikös nuo adaptaatiot ole juuri noita korjausarvoja?
Ja tosiaan nuo lambdat on aivan uudet boschin tekeleet, en kyllä tiedä kun korjaamo ne vaihtoi minulle että katsoivatko he edes onko piuhat missä kunnossa ettei ole kuorta sulanut. Nyt vkl on tarkoitus kaverin montulla käydä kattomassa ja kolistelemassa putkistoa kuuluuko ylimääräisiä ääniä.
Missä nuo nakuantureiden pistokkeet ovat ja monta niitä on? Real OEM mukaan niitä on 4kpl? Varmaan tulevat samoihin laatikkoihin kuin asennonanturit?
Ja tarkoitus ottaa kone levälleen uudestaan ja tarkistaa tuo hohotinkalvon kiinnitys ja samalla vaihtaa tuo paineensäädin suutin tukkiin ja mahdollisesti vaihtaa nuo venttiilikopan tiivisteet kun kerta purkuun kaikki härpäkkeet edestä lähtee.
Comment
-
-
Originally posted by ihu412 View PostOnhan vesi bensan mahdollisuus jo pois suljettu pa-järjestelmästä ja akku täydessä tällissä?
Kuinkas jos vaikka sattuisi olemaan vika tuossa dme boksissa niin sen vaihto onnistuu, meneekö suoraan jos löytää sarjanumerolta samanlaisen laatikon vai pitääkö laatikko auton kanssa viedä jonnekkin merkkihuoltoon missä ns. "opettaa" auton uutta älylaatikkoa varten?
Comment
-
-
Originally posted by Morkai View PostSiinä tapauksessa voi varmaan alkaa hakemaan vikaa toisesta paikasta. Tähän mennessä nimittäin aina lähtenyt käyntiin ilman maffia, vaikka kone kyllä sammuu kun johdon nykäisee irti. Eli jos sulla kone ei ilman maffia anna sinnepäin sopivaa seosta koneeseen, niin joko on DME:n lämpöanturi aivan poskellaan tai bensanpaine poskellaan tahi sitten lambdan korjausarvot aivan poskellaan. Toimiihan sulla lambdojen lämmitys varmasti?
Täytyy kyllä myöntää, että toi INPA:n näyttämät omituiset arvot vois viitata ihan siihenkin, että boksissa jotain vikaa. Ei olis eka kerta M60:ssä. Alkaa kuulostamaan yhä enempi sille ja sille, että vika löytyy vaan arvalla jos ei livedatankaan asiantuntevasta lukemisesta voi päätellä missä vika. (kait oot jo ottanut kokeeks nakuanturien johdot irti, että niistä ei tule virhesignaalia joka aiheuttas tyhjäkäyntiennakon seilaamisen)
Edit: ja vielä painottaisin tuota bensapumppua jos sitä ei ole varmasti todettu toimivaksi
Eikös ollut silleen että tässä koneessa erillistä lämpötila anturia DME käyttää ainoastaan käynnistyksessä, suihkutusaika muuten lämpötilan suhteen määräytyy MAFin mukaan...? Ja intake air tempareture näytti muistaakseni n. 20 cels. eli ihan loogista lukemaa kun sisätiloissa oltiin.
Suurimmat epäkohdat mitkä pisti silmään livedataa luettaessa (mitä jökkimiseltä oli mahdollista) oli kierrosluku ja nopeus mitkä oli persiillään vaikka auto ei ollut edes käynnissä; 1800 rpm ja 190km/h. Mietin mahdollista boksi vikaa tämän suhteen mutta kun analog 1 tuli täppä idle controlliin koneen lämmetessä (ja silloin se humppaaminen alkaa)
Jos DME oikeasti luulee että vauhtia 190 niin eihän se laita idle controllia päälle.. kö? Viittaisiko enemmän software kuin hardware ongelmaan... tiiä näistä...
DME:n ident kun katsottiin niin siellä oli päivämäära 2000 luvulta, onko tähän sitten jo boksi kerran vaihdettu vai mitä lie meinaa.
WDS: The idle actuator features an emergency operation opening gap which ensures certain emergency operation characteristics in the event of power failure.
Jotenkin tuo lause tuntuisi pätevän tuossa, kun kone lämpiää niin tyhjäkäynti notkahtaa ja nousee, pahenee mitä lämpöisemmäksi kone tulee, kun on tarpeeksi lämmin melkein sammuu ja sitten ampuu kiekat melkein 2000 rpm, sen tekee muutaman kerran ja sitten jää sammuksiin.
Juu eipä tämä teoria vikaa kerro vaan spekuloi oireilla
Comment
-
Comment