Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto & Thermo Test & korttivika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hetfield
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 328
    • pirkkala

    Webasto & Thermo Test & korttivika?

    Jos orggis W-bus Webastoa haluaa ihmetellä jostain syystä suoraan kortilta, niin homma menee jotakuinkin näin: Normi OBD-kaapeli ja samat ajurit kuin muutenkin (vaikka http://www.ross-tech.com/vag-com/usb...-com-port.html), sekä Thermo test (esim. 3.0) netin syövereistä. Valitse softasta oikea COM-portti, sekä W-bus protokolla (<=V3.5) ja yhteyden pitäisi muodostua.
    OBD->Webasto kytkentä: Pinnistä 7 -> X1 pinniin 1 (ei siis 2, niinkuin yleensä). Akusta virta Weban X2-liittimeen (1=+ 2=gnd) sekä OBD-kaapeliin (16=+ 4=gnd).
    Jos haluaa autossa kokeilla jostain syystä irto akulla, niin maa pitää tietenkin saada autoon, jotta pö-pumppu ja venttiili toimivat.
    - E65 730d 2003
  • hetfield
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 328
    • pirkkala

    #2
    Webasto lukotti liekkivahtiin, joka näytti ~0.588Ohm käynnistyksessä-> Flame was detected prior to combustion. Amproben mittarilla näytti 0.4Ohm.
    Vaihdoin toisen käytetyn hehkun-> käyntiin ~0.3Ohm (tämäkin mittarilla 0.4).

    Aamulla pistin Weban kaukosta tulille, ja lasit sulivat oikein mukavasti ja sisällä oli hieman lämpöäkin. Lämmitin kuitenkin sammui mielestäni melko aikaisin. Ensimmäisessä risteyksessä en kuullut enään pumpun naksutusta, kun yleensä pöhisee töihin asti. Lukaisin autosta koodit ja lämmittimeltä löytyi 9B35 message error. Pitää vielä katsoa suoraan purkista, kun nuo inpan koodit ovat melko onnettomia.
    Mitä oireita noissa korttivioissa yleensä on?

    EDIT: Ja vikakoodi Webastossa, tietenkin: customer specific fault 49. F0H
    EDIT2: Toiminut ilman vikoja. Voi olla että sähläsin itse tuon koodin, kun oli auton johtosarjassa ja sorkin liittimestä dataa...
    Last edited by hetfield; 28-10-2015, 18:04.
    - E65 730d 2003

    Comment

    • soikka
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 25
      • -

      #3
      Hyödyllistä tietoa ainakin minulle.. Kirjoitan tähän samaan vähän omaa taistelua webastosta. Nykyinen 730d 2003 tuli webastovikaisena jonka sain viime vuonna korjattua mutta nyt tuntuu taas olevan ongelmia :think autoon oli vaihdettu e60/61 webasto ja jätetty liittimet kaikki auki.. Liittimet kun laittoi kiinni niin auto sekosi ihan täysin ja täytyi virtoja ottaa pois yms.. Vaihdoin sitten mukanatulleen webaston ohjainkortin paikallaan olevaan ja totesin dis:llä sen olevan lukossa. Lukituksen kun poisti niin webasto alkoi toimimaan ja hyvin pian talvikin loppui. Nyt kun pitkästä aikaa webastoa koittaa laittaa idrivestä/kaukkarista päälle niin ei lähde ? Mutta ajoon kun lähtee niin johan pöhisee ! Kaukosäätimellä sain sen kerran hörähtämään mutta siihen jäi ? Autossa on kyllä outoa se että vaikka akku on uusi niin pienenkin ajan jälkeen kun virtoja pitää päällä tukee recharge battery ilmoitus ? Mietein sitä että onkohan webaston jänniteraja suht korkea vai onko akussa jotain vikaa... Mittaamalla ei ole merkkejä alijännitteestä ja auto starttaa iloisesti.. Ja eniten kiinnostaisi saada joku kunnollinen gsm ohjaus mutta mahtaako olla helposti laitettavissa...

      Comment

      • hetfield
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2013
        • 328
        • pirkkala

        #4
        En nyt heti löydä, mutta IHKA taitaa jättää käynnistämättä jossain 12v tietämillä. Pistä laturi kiinni, ja testaa lähteekö kaukosta tulille.
        Jos akku on vanha, niin suosittelen vaihtoa ~100Ah AGM akkuun+rekisteröinti (sekä mahdollinen tyypin vaihto). Nää kiukuttelee aina jännitteestä! Mulla on Defan 4A laturi pellin alla, ja latailen viikon välein yön yli. Vielä on virtaa piisannut.
        - E65 730d 2003

        Comment

        • AnttiJuhani
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 2056
          • Kittilä

          #5
          Laitetaas tämän topicin alle kysymys webastosta.

          Autossa on kyllä webasto, mutta miten se lienee on kytketty, pelkkä lisälämmitin kun auto on käynnissä?

          Idriven (1st gen) optioissa on valinnan mahdollisuus aux engine heating kun laittaa stationary kohdasta ajastimen päälle. Nooooh puhallin kyllä pukkas kylmää ilmaa sisälle kun autoon meni, mutta webasto ei tehnyt mitään. Varustelistauksessa ei ole mainintaa siitä standheizungista...

          Comment

          • hetfield
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2013
            • 328
            • pirkkala

            #6


            Eikös tää ollut joku kootut teokset? Ota vasen lokari irti, ja kato mitä siellä on/ei ole. Pitäisi löytyä weban kyljestä vesipumppu ja vierestä vesiventtiili. Voit toki Inpallakin todeta laitteiston olemassaolon/toimivuuden.
            Last edited by hetfield; 29-10-2015, 09:02.
            - E65 730d 2003

            Comment

            • AnttiJuhani
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 2056
              • Kittilä

              #7
              Kiitos. Tuollahan tuo selitettiin mahottoman hyvin. Korttiakaan ei tarvitse vaihtaa, mikäli osaa vähän koodata. Harmi kun ei osaa

              Comment

              • hetfield
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2013
                • 328
                • pirkkala

                #8
                Eiköhän niitä koodaustaitoisia sieltäkin löydy. Kyllä sää sen kortin joudut vaihtamaan, jos on pelkästään ajon aikainen. Ei löydy vesipumpun ohjausta...
                - E65 730d 2003

                Comment

                • AnttiJuhani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 2056
                  • Kittilä

                  #9
                  Originally posted by hetfield View Post
                  Eiköhän niitä koodaustaitoisia sieltäkin löydy. Kyllä sää sen kortin joudut vaihtamaan, jos on pelkästään ajon aikainen. Ei löydy vesipumpun ohjausta...
                  No niin tuolla lukee ettei olis vaihdettu... :think:think Sivut 2 loppu ja 3...

                  Comment

                  • hetfield
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 328
                    • pirkkala

                    #10
                    Originally posted by AnttiJuhani View Post
                    No niin tuolla lukee ettei olis vaihdettu... :think:think Sivut 2 loppu ja 3...
                    Jos sun kiukaassa lukee Z/D, niin silloin toimii, muuten ei. Voi olla, että nim.Repsalla on joku vaihtanut tuon purkin aikaisemmin. Epäilen ettei BMW huvikseen laita "lisäoptioita" mihinkään...koskaan...
                    Mutta tuikkaa ny se töpseli kiinni ja kato mitä se sanoo.
                    Last edited by hetfield; 29-10-2015, 11:55.
                    - E65 730d 2003

                    Comment

                    • AnttiJuhani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 2056
                      • Kittilä

                      #11
                      OK, tämä selvä. Sillä on ollu tuuria jos näin on. Ei oo töpseliä tässä aivan lähimaastossa mutta eiköhän se aikanaan selviä.

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2856
                        • Tampere

                        #12
                        Minäkin tiedän yhden E65:n missä esilämmitys alkoi toimimaan koodauksella. Pitääkö hetfield:lle kokeilla? Bemarilla on ohjainlaitteissa paljonkin lisätoimintoja mitkä saa toimimaan joko koodamalla tai lisäämällä jotain perifeeristä rautaa ja koodaamalla.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • AnttiJuhani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 2056
                          • Kittilä

                          #13
                          Tuo olisi unelmatapaus. Ei ole sitten enää niin kallis ja vaikea operaatio. :think Toivon parasta. Auto on viimeisiä prefaceliftejä.

                          Itellä on vähän kutina että ei bmw ole viittinyt montaa eri korttia tehdä. Mikä järki siinä olis. Kallista ku mikä!
                          Last edited by AnttiJuhani; 29-10-2015, 16:15.

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1356
                            • Lempäälä

                            #14
                            Oma tuli koodaksella kuntoon, ja siitä puuttu sit loppupeleissä se kiertovesipumpun ohjauslähtö kuten hetfield epäili.

                            Ts pumpun sai koodattua kyllä esilämmittimeksi, mutta sehän pöhisi vain sen ajan kunnes webaston sisällä oli vesi tarpeeksi kuumaa.

                            Ratkaisin ongelman ottamalla polttoainepumpun ohjausjohdosta diodin kautta konkka/vastuspaketille minkä perässä pieni 6v piirikorttirele ja tämä käyttää kv-pumppua.

                            eli vähän joutui vieä askartelemaan tuon koodauksen lisäksi.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • hetfield
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2013
                              • 328
                              • pirkkala

                              #15
                              Originally posted by böntti View Post
                              Minäkin tiedän yhden E65:n missä esilämmitys alkoi toimimaan koodauksella. Pitääkö hetfield:lle kokeilla? Bemarilla on ohjainlaitteissa paljonkin lisätoimintoja mitkä saa toimimaan joko koodamalla tai lisäämällä jotain perifeeristä rautaa ja koodaamalla.
                              Mulla kyllä pelaa ihan tehtaalta Tarkoitin lähinnä sitä, että hardware on yleensä melko tarkoitukseen sopivaa ja koodaus ei paljon auta jos rauta uupuu. Epäilen ettei nightvision lähde toimimaan, tai samppanja jäähtymään, vaikka viikon istuu läppäri sylissä
                              Tuolla Repsan systeemillähän se toki onnistuu, mutta saa siinä hetken kolvia pidellä.
                              Last edited by hetfield; 29-10-2015, 18:54.
                              - E65 730d 2003

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎