ja hetfieldin arvaus on erittäin hyvä. Ei ois eka salkku mistä noi välitiivisteet on kovettunu ja haljenneet -> aiheuttaa vaihteluita hydypaineessa ja turbiinin käytöksessä.
Lähtisin itse halvimmasta, eli ostaa öljyt, suodattimen missä samassa ö-pohja ja ton tiivisteen + sähköliittimen tiivisteen ja sit nippuun.
Ihan halpaahan se ei tämäkään ole, mutta halvempi kuin vaihtaa salkun sisälle romuja tai mekatroniikkaa. Puhumattakaan siitä jos tilanne eskaloituu vielä pahemmaksi -> vaihtolaatikko.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
On jo pitkään pitänyt itsekkin nuo tiivisteet vaihtaa, kuuluu turbiinista jo ihan mukava rouhaisu, joten taitaa sekin mennä vaihtoon.
Tässä vielä odottelen, jos WSE kirjoittelee laatikon sielunelämästä enemmän, niin voisi pari venttiiliä kairata ylikokoon, jos se ilman kalvaimia onnistuisi.
Ei ole mitään käsitystä, että minkälaisilla sovitteilla nuo venttiilit parhaiten toimivat.
Nonni, nyt tuli kokeiltua tuota MAFfin piuhan irrotusta, ei auttanut eli edelleen seilaa. :-( Ja koklasin myös että ihan sama onko sisässä 4,5 vaiko 6- vaihde, samalla tavalla kierrokset heittää parisataa kierrosta kun loota on kylmä.
Äh ja damn. Ja pitikin vielä sattua just silloin kun kaara on jo myynnissä ja uusi tilattu. Pakkohan tuo on korjata, kun ei tuota varmasti kukaan uskalla muuten ostaa. Ts. jonnekin pajalle täällä Jyväskylän suunnalla tuo pitää heittää, vielä kun keksisi että minne??
Täällä ainakin mainitaan sekä manuaali- että automaattivaihteiston korjaukset, liekö kellään kokemusta osaamisesta Bemun tomaatin suhteen: http://www.ma-autohuolto.fi/autohuolto ??
Kovasti tuo turbiinin puolelle sitten viittaa jos useammalla vaihteella tekee samaa...tuntuisi epätodennäköiseltä että mekatroniikassa noin monen vaihteen kohdalla vikaa olisi...yleensähän se on joku vaihde (yleisin käytetty vaihde?) mikä alkaa kierroksia heittelemään.
Kannattaa pyytää korjausarviota niin sitten voi miettiä laskeeko vain myyntihintaa sen verran ja myy viallisena pois vai kannattaako korjata. Melkeinpä voin luvata ettet korjaushintaa myynnissä takaisin saa ikinä.
Muistelen jostain lukeneeni että tuosta turbiinin luistamisesta pitäisi tulla jotain vikakoodia, mitenhän lie? Mulla ainakaan ei näkynyt mitään tuohon viittaavaa.
Muistelen jostain lukeneeni että tuosta turbiinin luistamisesta pitäisi tulla jotain vikakoodia, mitenhän lie? Mulla ainakaan ei näkynyt mitään tuohon viittaavaa.
excessive slip tais olla se vikakoodi.
Tuo eläminen millä tahansa vaihteella vain kylmänä kuulostaisi omaan korvaan enemmän aikaisemmin ehdottamaltani tiiviste-ongelmalta (välitiivisteet tai vuotava venttiili kuten joku muukin vinkkasi), eikä niinkään vialliselta turbiinilta.
Tässä disclaimerina välittömästi : pohjautuu omaan näkemykseen.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Tuo eläminen millä tahansa vaihteella vain kylmänä kuulostaisi omaan korvaan enemmän aikaisemmin ehdottamaltani tiiviste-ongelmalta (välitiivisteet tai vuotava venttiili kuten joku muukin vinkkasi), eikä niinkään vialliselta turbiinilta.
Mutta mites tosiaan tuo kun seilaa yhtälailla 4-, 5- tai 6-vaihteella? Eikö venttiilivika ilmaantuisi vain yhteen vaihteeseen, eli ekana siihen mitä käytetään eniten tms.?
Mutta voi kun vika oliskin jossain välitiivisteessä... Pystyyköhän tuota mahdollisuutta selvittämään millään muulla kuin purkamisella??
Mutta mites tosiaan tuo kun seilaa yhtälailla 4-, 5- tai 6-vaihteella? Eikö venttiilivika ilmaantuisi vain yhteen vaihteeseen, eli ekana siihen mitä käytetään eniten tms.?
Mutta voi kun vika oliskin jossain välitiivisteessä... Pystyyköhän tuota mahdollisuutta selvittämään millään muulla kuin purkamisella??
Taitaa olla käytettävä vääntömomentin käyttöpiste tai öljynvirtauksen tuoton/ohivuodon piste tässä se juttu.
En tiedä mitenkä voisi testata muuten kuin purkamalla ja vaihtamalla tiivisteen.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Mutta mites tosiaan tuo kun seilaa yhtälailla 4-, 5- tai 6-vaihteella? Eikö venttiilivika ilmaantuisi vain yhteen vaihteeseen, eli ekana siihen mitä käytetään eniten tms.?
Näin minäkin uskoisin, mutta eihän se nyt kai mitenkään mahdotonta ole että olisi vikaa useammankin venttiilin tiivisteissä kuten Repsa ehdottaa. Hankaliahan nämä vaihteistohommat on kun oikein mitään ei voi testata muuten kuin vain vaihtamalla osia, mikä on kallista työmäärän takia.
No näinhän se on. Ja sitten jos alkaa tekemään edes tiivisteiden vaihtoa, taitaa olla fiksuinta tehdä samalla tuo venttiiliremonttikin, kun ei kait se sinällään enää siihen purkamisen + tiivisteiden + suodattimen + öljyjen päälle enää paljoa lisää tee...
Nyt kun googlettelin aihetta laajemmalti, niin potentiaaliseksi syylliseksi tähän humppaamiseen on muissa keskusteluissa ehdotettu ainakin EGR:ää, DPF:ää, jotain alipaineletkuja, pakosarjan halkeamista, lämpötila-anturia, jotain läppää imuputkistossa jne. jne
Eihän siinä muuten mitä, mutta hieman kauhistuttaa ajatus siitä että pistää jonkun touhutonnin laatikkoremppaan, ja sen jälkeen ilmeneekin että vika oli jossain euron kumiletkussa...
Ja spekuloidaanpa vielä vähän; jos vika on joko a) venttiileissä, b) turbiinissa tai c) tiivisteissä, miksi kummassa ongelmaa häviää kun kone/loota lämpenee? Eikös voisi olettaa juuri toisin päin; eikö ongelman pitäisi pahentua kun öljyt lämpenee ja ohenee??
Ja spekuloidaanpa vielä vähän; jos vika on joko a) venttiileissä, b) turbiinissa tai c) tiivisteissä, miksi kummassa ongelmaa häviää kun kone/loota lämpenee? Eikös voisi olettaa juuri toisin päin; eikö ongelman pitäisi pahentua kun öljyt lämpenee ja ohenee??
a) käytetty öljy rupeaa olemaan aika lirua jo kylmästä. Kylmä = isovälyksinen öljypumppukaan ei välttämättä ihan täyttä painetta saa aikaiseksi liian löysästä tavarasta. Venttiilien tulpat/blommit useimmiten vuotaa painetta venttiilin "takaa" -> kuumana lämpölaajenema ajaa raon jumiin ?
b) eos.
c) lämpölaajenema, kts. kohta a).
Oma spekulaatio
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment