Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kierrokset seilaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • iGz
    Bimmer Rookie
    • May 2015
    • 50
    • Vihti

    #46
    No niin siinäpä koodia error ja information memorystä. Omat taidot ei tähän ongelmaan auta eli pitää jonnekin laatikkopajalle auto viedä.

    Mitäs noista koodeista saa auki? 4F85, 4F80...
    Last edited by iGz; 19-10-2021, 20:59.
    E65 730dA -03 (ex)
    M135i Xdrive -13 (ex)

    Comment

    • hetfield
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2013
      • 330
      • pirkkala

      #47
      Originally posted by iGz View Post
      No niin siinäpä koodia error ja information memorystä. Omat taidot ei tähän ongelmaan auta eli pitää jonnekin laatikkopajalle auto viedä.

      Mitäs noista koodeista saa auki? 4F85, 4F80...
      Pari arvausta: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=620293
      - E65 730d 2003

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1367
        • Lempäälä

        #48
        ja hetfieldin arvaus on erittäin hyvä. Ei ois eka salkku mistä noi välitiivisteet on kovettunu ja haljenneet -> aiheuttaa vaihteluita hydypaineessa ja turbiinin käytöksessä.

        Lähtisin itse halvimmasta, eli ostaa öljyt, suodattimen missä samassa ö-pohja ja ton tiivisteen + sähköliittimen tiivisteen ja sit nippuun.
        Ihan halpaahan se ei tämäkään ole, mutta halvempi kuin vaihtaa salkun sisälle romuja tai mekatroniikkaa. Puhumattakaan siitä jos tilanne eskaloituu vielä pahemmaksi -> vaihtolaatikko.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • hetfield
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 330
          • pirkkala

          #49
          On jo pitkään pitänyt itsekkin nuo tiivisteet vaihtaa, kuuluu turbiinista jo ihan mukava rouhaisu, joten taitaa sekin mennä vaihtoon.
          Tässä vielä odottelen, jos WSE kirjoittelee laatikon sielunelämästä enemmän, niin voisi pari venttiiliä kairata ylikokoon, jos se ilman kalvaimia onnistuisi.
          Ei ole mitään käsitystä, että minkälaisilla sovitteilla nuo venttiilit parhaiten toimivat.
          - E65 730d 2003

          Comment

          • AlliumPorrum
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 316
            • Suomi

            #50
            Nonni, nyt tuli kokeiltua tuota MAFfin piuhan irrotusta, ei auttanut eli edelleen seilaa. :-( Ja koklasin myös että ihan sama onko sisässä 4,5 vaiko 6- vaihde, samalla tavalla kierrokset heittää parisataa kierrosta kun loota on kylmä.

            Äh ja damn. Ja pitikin vielä sattua just silloin kun kaara on jo myynnissä ja uusi tilattu. Pakkohan tuo on korjata, kun ei tuota varmasti kukaan uskalla muuten ostaa. Ts. jonnekin pajalle täällä Jyväskylän suunnalla tuo pitää heittää, vielä kun keksisi että minne??

            Täällä ainakin mainitaan sekä manuaali- että automaattivaihteiston korjaukset, liekö kellään kokemusta osaamisesta Bemun tomaatin suhteen: http://www.ma-autohuolto.fi/autohuolto ??
            Last edited by AlliumPorrum; 21-11-2015, 15:54.

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 5019
              • Paimio

              #51
              Kovasti tuo turbiinin puolelle sitten viittaa jos useammalla vaihteella tekee samaa...tuntuisi epätodennäköiseltä että mekatroniikassa noin monen vaihteen kohdalla vikaa olisi...yleensähän se on joku vaihde (yleisin käytetty vaihde?) mikä alkaa kierroksia heittelemään.

              Kannattaa pyytää korjausarviota niin sitten voi miettiä laskeeko vain myyntihintaa sen verran ja myy viallisena pois vai kannattaako korjata. Melkeinpä voin luvata ettet korjaushintaa myynnissä takaisin saa ikinä.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • AlliumPorrum
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 316
                • Suomi

                #52
                Muistelen jostain lukeneeni että tuosta turbiinin luistamisesta pitäisi tulla jotain vikakoodia, mitenhän lie? Mulla ainakaan ei näkynyt mitään tuohon viittaavaa.
                Last edited by AlliumPorrum; 22-11-2015, 11:38.

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1367
                  • Lempäälä

                  #53
                  Originally posted by AlliumPorrum View Post
                  Muistelen jostain lukeneeni että tuosta turbiinin luistamisesta pitäisi tulla jotain vikakoodia, mitenhän lie? Mulla ainakaan ei näkynyt mitään tuohon viittaavaa.
                  excessive slip tais olla se vikakoodi.

                  Tuo eläminen millä tahansa vaihteella vain kylmänä kuulostaisi omaan korvaan enemmän aikaisemmin ehdottamaltani tiiviste-ongelmalta (välitiivisteet tai vuotava venttiili kuten joku muukin vinkkasi), eikä niinkään vialliselta turbiinilta.

                  Tässä disclaimerina välittömästi : pohjautuu omaan näkemykseen.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • AlliumPorrum
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 316
                    • Suomi

                    #54
                    Originally posted by repsa View Post
                    Tuo eläminen millä tahansa vaihteella vain kylmänä kuulostaisi omaan korvaan enemmän aikaisemmin ehdottamaltani tiiviste-ongelmalta (välitiivisteet tai vuotava venttiili kuten joku muukin vinkkasi), eikä niinkään vialliselta turbiinilta.
                    Mutta mites tosiaan tuo kun seilaa yhtälailla 4-, 5- tai 6-vaihteella? Eikö venttiilivika ilmaantuisi vain yhteen vaihteeseen, eli ekana siihen mitä käytetään eniten tms.?

                    Mutta voi kun vika oliskin jossain välitiivisteessä... Pystyyköhän tuota mahdollisuutta selvittämään millään muulla kuin purkamisella??
                    Last edited by AlliumPorrum; 22-11-2015, 17:01.

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1367
                      • Lempäälä

                      #55
                      Originally posted by AlliumPorrum View Post
                      Mutta mites tosiaan tuo kun seilaa yhtälailla 4-, 5- tai 6-vaihteella? Eikö venttiilivika ilmaantuisi vain yhteen vaihteeseen, eli ekana siihen mitä käytetään eniten tms.?

                      Mutta voi kun vika oliskin jossain välitiivisteessä... Pystyyköhän tuota mahdollisuutta selvittämään millään muulla kuin purkamisella??
                      Taitaa olla käytettävä vääntömomentin käyttöpiste tai öljynvirtauksen tuoton/ohivuodon piste tässä se juttu.

                      En tiedä mitenkä voisi testata muuten kuin purkamalla ja vaihtamalla tiivisteen.
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5019
                        • Paimio

                        #56
                        Originally posted by AlliumPorrum View Post
                        Mutta mites tosiaan tuo kun seilaa yhtälailla 4-, 5- tai 6-vaihteella? Eikö venttiilivika ilmaantuisi vain yhteen vaihteeseen, eli ekana siihen mitä käytetään eniten tms.?
                        Näin minäkin uskoisin, mutta eihän se nyt kai mitenkään mahdotonta ole että olisi vikaa useammankin venttiilin tiivisteissä kuten Repsa ehdottaa. Hankaliahan nämä vaihteistohommat on kun oikein mitään ei voi testata muuten kuin vain vaihtamalla osia, mikä on kallista työmäärän takia.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • AlliumPorrum
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 316
                          • Suomi

                          #57
                          No näinhän se on. Ja sitten jos alkaa tekemään edes tiivisteiden vaihtoa, taitaa olla fiksuinta tehdä samalla tuo venttiiliremonttikin, kun ei kait se sinällään enää siihen purkamisen + tiivisteiden + suodattimen + öljyjen päälle enää paljoa lisää tee...

                          Comment

                          • AlliumPorrum
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 316
                            • Suomi

                            #58
                            Nyt kun googlettelin aihetta laajemmalti, niin potentiaaliseksi syylliseksi tähän humppaamiseen on muissa keskusteluissa ehdotettu ainakin EGR:ää, DPF:ää, jotain alipaineletkuja, pakosarjan halkeamista, lämpötila-anturia, jotain läppää imuputkistossa jne. jne

                            Eihän siinä muuten mitä, mutta hieman kauhistuttaa ajatus siitä että pistää jonkun touhutonnin laatikkoremppaan, ja sen jälkeen ilmeneekin että vika oli jossain euron kumiletkussa...
                            Last edited by AlliumPorrum; 22-11-2015, 22:49.

                            Comment

                            • AlliumPorrum
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 316
                              • Suomi

                              #59
                              Ja spekuloidaanpa vielä vähän; jos vika on joko a) venttiileissä, b) turbiinissa tai c) tiivisteissä, miksi kummassa ongelmaa häviää kun kone/loota lämpenee? Eikös voisi olettaa juuri toisin päin; eikö ongelman pitäisi pahentua kun öljyt lämpenee ja ohenee??

                              Comment

                              • repsa
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1367
                                • Lempäälä

                                #60
                                Originally posted by AlliumPorrum View Post
                                Ja spekuloidaanpa vielä vähän; jos vika on joko a) venttiileissä, b) turbiinissa tai c) tiivisteissä, miksi kummassa ongelmaa häviää kun kone/loota lämpenee? Eikös voisi olettaa juuri toisin päin; eikö ongelman pitäisi pahentua kun öljyt lämpenee ja ohenee??
                                a) käytetty öljy rupeaa olemaan aika lirua jo kylmästä. Kylmä = isovälyksinen öljypumppukaan ei välttämättä ihan täyttä painetta saa aikaiseksi liian löysästä tavarasta. Venttiilien tulpat/blommit useimmiten vuotaa painetta venttiilin "takaa" -> kuumana lämpölaajenema ajaa raon jumiin ?

                                b) eos.

                                c) lämpölaajenema, kts. kohta a).

                                Oma spekulaatio
                                5c jetta 1.2TSI 140/220
                                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                                a4 cabi 220/300
                                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎