Announcement

Collapse
No announcement yet.

F01 ostamassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mige95
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 1173
    • lahti

    Originally posted by TheRipper View Post
    Mitä nyt tuppaa palamaan aina silloin tällöin.
    Ai en oo kuulluukkaa :think
    -g20 330e
    -e31 840ci sc
    -e46 316i (m52tub25)

    EX- f11 530d lci
    Ex- f01 730d
    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
    Ex: -06 e61 535d m-sport
    Ex:-02 e39 530d manual
    Ex -93 e34 520i

    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

    M62tu ajoitustyökalut.
    N47/n57 ajoitustyökalut.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by mige95 View Post
      Ai en oo kuulluukkaa :think
      Nyt kuulet

      Comment

      • RRR77
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2016
        • 232
        • Tuusula

        Originally posted by mige95 View Post
        Olen asentanut koukun, ebayn joku irrotettava koukkusetti en muista merkkiä ja sit jaegerin sähköt niin tuli kyllä rahalle vastinetta, omaa vaihdoin pelkät reaktiotangon puslat jossai 170tkm kohalla olivat ihan loppu, lemförderit ei montaa kymppiä maksanut, oma ei ainakaa hae yhtää urii vaikka oli viimekesänä 285 ja 245x20 pyörät alla

        Ja sitte valmiiks vastaus ens talvelle jos ei webastoa löydy eikä aijo laittaa niin tt thermo vaan sinne todella helppo asentaa ja pelittää hyvi
        Powerflexit ja koukku asennettu. Binar lähtee tilaukseen jossakin välissä.

        Ajettavuus muuttu ihan jonkinverran ku reaktiotankoihin sai uudet puslat. Kumma ettei merkillä ole päivitettyä versiota näihin, eihän ne kestä vitossarjassakaan.
        535d F07
        120d M-Sport F20

        Comment

        • MayheM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 521
          • Oulu

          5 vuotta menty sigun kulkineella, eikä ole autokuume yllättänyt, josta iso kiitos kuuluu Comfort-sohville - jos ei nyt auton ajettavuudelle muutenkin. Nyt kuitenkin kaveri laittoi alle seiskan (E65) ja aina ollut itsellä takaraivossa että "kerran elämässä pitäis seiska omistaa". Miettinyt että viimeisiä hetkiä varmaan kuin kehtaa Suomessa noin janoisella ja kookkaalla pelillä mennä, kiitos ympäristö-hössötyksen. Ja tässä kohtaa elämässä rouvalla alla iso farkku, joten tuo "perheessä pitää olla monikäyttöinen farkku" -perustelukin täyttyisi vaikka itsellä olisi sedani alla. Varmaan seiskaa olisin jo ennen miettinyt jos ei olis fiksaatiota siihen että farkulla "hoitaa kaiken".

          Viimeiset puoli vuotta ollut auton vaihto mielessä hieman, mutta mikään ei ole oikein sytyttäyt ja tuntuu että maksaa turhasta, kun tuota <250 tkm rassia (E61 530 xd loota ja konehuone softattuna) vaihtaa vähän tuoreempaan vitoseen, tai varsinkin jos lähtisi vaihtamaan johonkin "luotettavaan/halpaan" autoon. Mulle autossa melkein tärkeintä penkit, kun paljon selkävikaa jne. Saatan joskus joutua ajamaan sen 800 km työajoa päivään - mutta isossa kuvassa kuitenkin vähän on ajoja (ehkä max. 20 tkm vuoteen), joten välillä tuntuu typerältä pelkkien penkkien takia maksaa autosta (hankintahinta ja/tai ylläpito) maltaita. Seiskassa arveluttanut luonnollisesti aina (sen lisäksi että ei "saa" farkkuna) ylläpitokulut. Mutta kun miettii, niin veroissa ja vakuutuksissa erot on pähkinöitä verrattuna mihinkään järkevään autoon ja ilmeisesti nuo F01t menee aika vähällä? Harkinnassa olisi tuollainen noin 09-12 mallin F01 530d-koneella, ehkä vajaat 200 tkm ajettuna. Päällimmäisenä mielessä ollut nelikko, koska pääkallokeleillä joskus kohdalle sattuvat ~800 km päiväreissut takatuupparilla tuppaa tuntumaan yläselässä, kun rattia väkisin pohjoisen jääränneissä puristaa perän hakiessa uomiaan vaikka mitä DSC:tä jne. olisi alla. Mutta mites tuollaisissa vehkeissä oletetut rahareijät?

          - Esiintyykö lootassa E60/E61-sarjalaisista tuttua humppaamista / muita vikoja? Onko nämä jotenkin ennakoitavissa? Oliko F01:ssä huolto-ohjelmassa öljynvaihdot lootalle?
          - Onko nelikoissa ollut murheita - onko pitäisikö huoltoon panostamista miettiä jotenkin sen osalta "etukäteen"?
          - Muita vikaherkkiä paikkoja, kun puhutaan kalliista remonteista?
          - Muuta huomioitavaa luotettavuudessa ja kuluissa?
          - Itselläni ei tässä elämäntilanteessa ole juurikaan aikaa/tiloja remonttien tekoon, joten nuo pakko teettää melkein muualla.

          Puoliksi OT, mutta myös "vastaavin speksein" X5 (E70 30d, samassa hintaluokassa/ikähaitarissa) pyörinyt välillä mielessä, mutta käsitykseni on, että nuo ei juurikaan alle kympin kulutuksella kulje ja olisko myös vikaherkempiä kuin seiskat? Tiedän että suurin osa vastaajista miettii ensimmäisenä vastausta "aja tojotalla, jos halpaa autoa ajat" / "kaikki menee tankkiin mitä laitat, mitä väliä", mutta silti tekis mieli ennakoida vähän tuota kulupuoltakin. Noissa omissa täysin varustelluissa vitosissa kun on siinä määrin ylimääräistä tupannut tulemaan, että merkin vaihtokin usein käynyt mielessä. Sen ehkäissyt melkeimpä lähinnä fiksaatio hyvin penkkeihin näin huonoselkäisenä, enkä ole muista autoista vielä Comffien veroisia penkkejä, jotka ensimmäiset joissa ei oikeasti selkä ajaessa kipeydy. On tuossa tullut käytyä istumassa joitakin penkkejä muista autoista, mutta ei ole tehnyt juuri mieli edes koeajolle lähteä. Audit välillä käyneet mielessä, mutta niistä ei ainakaan Bemmiä rapoisampaa kuvaa ole luotettavuuden osalta, sitä puoltakin oikein asiantuntevilta Audi-miehiltä selvitelty.

          Eli summa summarum: Kulu- ja luotettavuuspuoli kiinnostaisi erityisesti F01:n (2009-2012 530 d) osalta (sekundäärisesti myös E70:n osalta) hankintavinkit mitä on "pakko saada", tai mitä kannattaa karttaa. Uskon että tuollainen auto jo karvalakkina (kunhan alla Comfortit) on niin makoisa, että tässä hankinnassa painaa enempi se että ylimääräistä hajoavaa hilavitkutinta ei ole liikaa, kun autoa tarkoitus pitää kuitenkin vuosia lompsaa keventämässä...

          Olen kiitollinen kaikista asiallisista vastauksista.

          Nimim. Tositarkoituksella F01:stä (tai E70:stä) seuraa hakeva.
          Last edited by MayheM; 31-05-2021, 10:20.
          BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
          BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
          BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
          BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
          VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
          BMW E46 323i -98 (2008-2011)
          Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
          Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
          Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

          Comment

          • Shatter
            BTCF Member
            • Mar 2013
            • 926
            • Oulu

            Originally posted by MayheM View Post
            - Esiintyykö lootassa E60/E61-sarjalaisista tuttua humppaamista / muita vikoja? Onko nämä jotenkin ennakoitavissa? Oliko F01:ssä huolto-ohjelmassa öljynvaihdot lootalle?
            Ainakin jos alkupään F01 olet katselemassa niin kaikissa 2008-2012 vuoden malleissa on vielä käytössä sama 6HP vaihteisto kuin E60 pl. 740d xDrive eli samoja ongelmia tiedossa isommilla kilometreillä. Vaihteistoöljyn vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan.
            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

            E91 330dA xDrive M-Sport '09
            VW Golf mk4 1.6 '03
            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
            MB W108 250S '67 x2

            Comment

            • MayheM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 521
              • Oulu

              Originally posted by Shatter View Post
              Ainakin jos alkupään F01 olet katselemassa niin kaikissa 2008-2012 vuoden malleissa on vielä käytössä sama 6HP vaihteisto kuin E60 pl. 740d xDrive eli samoja ongelmia tiedossa isommilla kilometreillä. Vaihteistoöljyn vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan.
              OK, kiitos. Onkos tuossa 740d x:ssä laatikko sitten parempi? Joku BMW-korjaaja mulle kehui että tuo 6-lovinen ZF olisi niitä parhaita lootia ja parmepi kuin se uudempi, mutta tuo toki yhden ihmisen mielipide. Ja käsittääkseni ainakin noissa E60/61-malleissa tuo humppaaminen lienee vakiovaruste, kun kilsat alkaa olla edes lähempänä 200 tkm? Ei nuo 740d X:tkään pois suljettuja ole ja pari sellaista kampetta näkyy nytkin suunnilleen spekseihin mahtuen tarjolla olemaan.
              BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
              BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
              BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
              BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
              VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
              BMW E46 323i -98 (2008-2011)
              Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
              Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
              Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

              Comment

              • Vmatti
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2012
                • 329
                • Espoo

                Omaa kokemusta ei ole kuin reilun vuoden ajalta F01:sta, mutta olen tykännyt autosta todella paljon.
                Tuntuu isolta verrattuna kolmeen edelliseen F10:iin. Ja sopivasti sitä arjen luxusta myös mukana.

                Ajoltaan aivan loistava peli - tykkään kovasti.

                Ilmastointihuollon tein kun piti pikkasen ylimääräistä ääntä suulakkeiden kautta ja tuon myötä hiljeni.

                Yhden normihuollon olen teetättänyt marmorilla (BPS takuu voimassa) ja hinta oli samaa luokkaa kuin F10:ssäkin.

                Huomioitavaa ettei takapenkki käänny jos tarvetta kuljetella isompia juttuja. Itsellä ei ole.

                Voin hyvin mielin suositella jos tykkää auton tyylistä ja sopii ajoprofiiliin.
                F01 740D xDrive Individual LCI
                Kawasaki H2SX SE

                Exät:
                F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                "Trust your instincts, be yourself"

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 5018
                  • Paimio

                  Originally posted by MayheM View Post
                  OK, kiitos. Onkos tuossa 740d x:ssä laatikko sitten parempi? Joku BMW-korjaaja mulle kehui että tuo 6-lovinen ZF olisi niitä parhaita lootia ja parmepi kuin se uudempi, mutta tuo toki yhden ihmisen mielipide. Ja käsittääkseni ainakin noissa E60/61-malleissa tuo humppaaminen lienee vakiovaruste, kun kilsat alkaa olla edes lähempänä 200 tkm? Ei nuo 740d X:tkään pois suljettuja ole ja pari sellaista kampetta näkyy nytkin suunnilleen spekseihin mahtuen tarjolla olemaan.
                  Kyllä 6HP on varmaan ZF historian surkein laatikko. Todella paljon on tuota mekatroniikkaongelmaa ollut. Toki jos aktiivisesti on öljyjä vaihdellut niin sitten saattaapi kestääkin. Mutta jos 200tkm on menty tehdasöljyillä niin sitten ei hyvä heilu.
                  Ja tosiaan sama laatikko on E6x, E70, E9x jne alkupään F01 asti.

                  740Xd on tosiaan aina tuolla uudemmalla ja paljon paremmalla 8HP70 laatikolla. Siinä jää vielä hieman reserviäkin vääntömomenttiin. Tuo 6HP oli vähän tiukilla jo 30d kanssa varsinkin jos vähänkään viritti niin sitten mentiinkin jo yli vääntörajan ja helposti paukkuivat sitten.
                  Vasta 6HP32 oli sitten todella kestävä mutta sitä ei saanutkaan vissiin kuin E65 745d kanssa.

                  Itse kyllä suosiolla katselisin vain 2012 tai uudempia (tai sitten sitä 740Xd) että tuon 8HP laatikon saisi. On se kaikin puolin vaan niin paljon parempi loota jo ihan ajomukavuudenkin kannalta että oksat pois.
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • E39Fin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2013
                    • 1761
                    • HKI/Orimattila

                    Vahva suositus F01 seiskalle, ei ole ylläpidoltaan juurikaan sen kummallisempia kuin nuo 5-sarjalaiset. Itsellä on vuoden verran kokemusta 2009 730d:stä, jossa on tosiaan tuo sama 6-lovinen kuin E60-korisissa.

                    Yhden talven kokemuksella ostaisin nyt nimenomaan 740xD:n alle, tämän kokoinen auto takavetona ei talvella pääse kyllä uhmaamaan painovoimaa, se tuli huomattua. Nelivedossa ei ole myöskään ehkä F01 tyypillisintä vikakohdetta, eli nelipyöräohjausta. Muilta osin ainakaan tämä 730d ei ole aiheuttanut sanomista ajomatkalla 170tkm -> 220tkm. Kulutus on pyörinyt noin 7,5litran paikkeilla seka-ajossa. Ja kuljettaja on maantiellä aina kyytiin tyytyväinen
                    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                    E39 523iA Oxfordgreen

                    Comment

                    • Thmas
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 531
                      • HEL

                      Tuollaisen 800 km päiväajoreissun heittää talvikelillä 730d xDrive LCI:llä 19" kitkoilla ajotietokoneen kulutuksella 5,4 l/100 km. Kuluiltaan ei eroa juuri F10:stä.
                      Audi e-tron 55

                      Exiä:
                      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                      Comment

                      • ptikkala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1571

                        Nyt tulee melkein vuosi täyteen tuon 750xd:n kanssa ja hyvin on mennyt. Vänkärin vetari odottaa vaihtoa, kun aloitti tiukoissa kurveissa pienen naputuksen. Auton mukaan kulutus on siinä 7,5l - 8,0l / 100km. Kyyti on 5sarjalaiseen nähden vielä sen pykälän verran mukavampaa (E61 ja 2x F11).

                        Comment

                        • mige95
                          BTCF Member
                          • Mar 2014
                          • 1173
                          • lahti

                          Toi seiskan 6hp laatikko on joku ihme välimallin laatikko kun xhp ei ainakaa ennen siihen tarjonnut mitään ohjelmaa, kun taas e koreihin tarjoaa. Vaihdekeppi näyttää samalta kuin e koreissa, mutta ei ole sama, noissa se ei ole yhtään niin veltto kuin e koreissa. Oon ajanu 167-233tkm välin nyt tolla ja toiminu tosihienosti, öljyt vaihoin laatikkoo jossai 190tkm kohalla.
                          -g20 330e
                          -e31 840ci sc
                          -e46 316i (m52tub25)

                          EX- f11 530d lci
                          Ex- f01 730d
                          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                          Ex: -06 e61 535d m-sport
                          Ex:-02 e39 530d manual
                          Ex -93 e34 520i

                          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                          M62tu ajoitustyökalut.
                          N47/n57 ajoitustyökalut.

                          Comment

                          • MayheM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2008
                            • 521
                            • Oulu

                            Originally posted by mige95 View Post
                            Toi seiskan 6hp laatikko on joku ihme välimallin laatikko kun xhp ei ainakaa ennen siihen tarjonnut mitään ohjelmaa, kun taas e koreihin tarjoaa. Vaihdekeppi näyttää samalta kuin e koreissa, mutta ei ole sama, noissa se ei ole yhtään niin veltto kuin e koreissa. Oon ajanu 167-233tkm välin nyt tolla ja toiminu tosihienosti, öljyt vaihoin laatikkoo jossai 190tkm kohalla.
                            Kiitos tästä. Jos konsensus kuitenkin se, että tuo uudempi loota toimivampi (ennen kaikkea kestävämpi), niin en tule tässä varmaan kompromissia tekemään.
                            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1173
                              • lahti

                              Originally posted by MayheM View Post
                              Kiitos tästä. Jos konsensus kuitenkin se, että tuo uudempi loota toimivampi (ennen kaikkea kestävämpi), niin en tule tässä varmaan kompromissia tekemään.
                              No kestosta sen enempää ota kantaa mutta ainaki noista 525d malleista missä on kevyenpi 8hp versio menee niitä laatikoita varmaa yhtähelposti kun 6hp:ta e6x 525d malleista. 8hp omistaa myös sen ominaisuuden että pitää viimesee asti kiinni isommasta vaihteesta ja sitku kierrokset on luokkaa 1000rpm alkaa auto jurista, tästä löytyy aika paljonki juttua, ilmeisesti ohjelmoiduissa korostuu ellei nykyää ole softaa muutettu.
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              • E39Fin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2013
                                • 1761
                                • HKI/Orimattila

                                Täälläkin tuo 220tkm ajettu 6hp pelaa asiallisesti, mutta on tuo 8hp vaan valovuoden edellä kuitenkin. Käytännössä säästää polttoainetta sen litran/100km kun löytyy maantielle vähän pidempi viimeinen välitys, tällä 6-lovisella on kierrokset motarilla korkeammat kuin 530xdA:ssa, joista itsellä paljon myös kokemusta.
                                Toisaalta näissä alkupään F01 ei taas ole start-stopia aiheuttamassa ennenaikaista kulumista mm. kampiakselin dampperille tai koneen laakereille.
                                Ps. On tuo mahtava peli ajella, vaikka 8hp laatikko puuttuukin

                                Tässä olis omaan makuun kaikki tarvittava ja hyvät värit. Hintaa toki on kilsoihin nähden vähän optimistisesti ehkä. https://www.nettiauto.com/bmw/740/12105208
                                Last edited by E39Fin; 02-06-2021, 16:55.
                                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                                E39 523iA Oxfordgreen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎