Announcement

Collapse
No announcement yet.

850 ahtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • haneski
    Newbiemmer
    • Jan 2012
    • 13
    • keitele

    850 ahtaminen

    tuli tuossa hommattua 850i manuaali vm 91, onko kokemusta ja vinkkejä kyseisen m70 ahtamisesta kenelläkään. näytti löytyvän jopa kohtuu hintaista bolt on ahdinsarjaa, mitäpä olette mieltä?:think

  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17529
    • Turku

    #2
    Originally posted by haneski View Post
    tuli tuossa hommattua 850i manuaali vm 91, onko kokemusta ja vinkkejä kyseisen m70 ahtamisesta kenelläkään. näytti löytyvän jopa kohtuu hintaista bolt on ahdinsarjaa, mitäpä olette mieltä?:think

    http://chargertech.nl/index.php?id_p...duct&id_lang=1
    Joo, halpa kuin saippua. Mitään en osaa tähän muuta sanoa, Wokken lastua suosittelevat pikkuviritykseen. Tykkiä tuosta ei helpolla saa.

    Laitapa enemmän tietoa autostasi.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Hantte
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 350
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by haneski View Post
      tuli tuossa hommattua 850i manuaali vm 91, onko kokemusta ja vinkkejä kyseisen m70 ahtamisesta kenelläkään. näytti löytyvän jopa kohtuu hintaista bolt on ahdinsarjaa, mitäpä olette mieltä?:think

      http://chargertech.nl/index.php?id_p...duct&id_lang=1
      Mä kaivelin kesällä vähän turbotietoja ja silloin jotkut vanhat linkit osoittelivat jotakuinkun $9999,99 hintaisiin sarjoihoin, eli hinta on puolittunut niistä löydöksistä.

      Puskaradio kertoo, että M70:stä saa hetkellisesti irti liki tuhat apinaa, mutta elinikä laskee samassa tahdissa jyrkällä miinusmerkkisellä k-kertoimella. :(

      Tuo 0,4 barin puristus on vielä ihan inhimillinen ja sata lisäapinaa piristää varmasti, eikä vielä tipauta kampiakselia öljypohjan pohjalle. Paljon enemmän lisätehoa kuin Wokken lastuilla, mutta niin on hintaakin enemmän.
      Ja pitkään

      Mutta mitä sanoo katsastussetä, kun se 20% teholisäys ylittyy?
      Ja mitä sanoo voimansiirto (manuaalissa ei liene samanlaillaa "älyä" kuin automaatissa)?

      Ja kaikki kaikessa, jos ahtaminen ei ole tuttu juttu, niin kannattaa olla nöyrä ja mennä kysymään Turbotekniikan tai muun alaan erikoistuneen firman tyypeiltä, ettei lähde mopo käsistä ennen ensimmäistä ajometriä.

      Ainakin itse odotan jatkotarinaa tälle, jos ahtaminen toteutuu. 300 heppaa ja 450 Nm on alakanttiin tälle liki 2-tonniselle ajonautinnolle.
      Hantte
      Z4 sDRIVE 35i, -09
      ex: E31, 850i, -91

      Comment

      • MouTine
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2011
        • 803
        • Pori

        #4
        Originally posted by Hantte View Post
        Mutta mitä sanoo katsastussetä, kun se 20% teholisäys ylittyy?
        Kuun alusta alkaen ei mitään.
        Nykyiset...
        '14 E500 Coupe

        Ollut joskus...
        '07 MB CL63 AMG
        '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
        '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
        '94 Audi A8 4.2i V8
        '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
        '92 BMW 850i 5.0i V12
        '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
        '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
        '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
        '77 Ford Capri 2.8i V6

        ...Ja pienet sille!

        Comment

        • kasiviiskytä
          Bimmer Rookie
          • Nov 2013
          • 56
          • kotka

          #5
          nyt on kiinnostava aihe, alustavia tutkimuksia ollut täälläkin käynnissä
          Last edited by kasiviiskytä; 16-10-2015, 09:25.

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            Originally posted by MouTine View Post
            Kuun alusta alkaen ei mitään.
            mitäs mä nyt olen missannut lakiuudistuksista?
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Skunkki^
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 688
              • Espoo

              #7
              Originally posted by BeamR View Post
              mitäs mä nyt olen missannut lakiuudistuksista?
              Et mitään, mutta joku muu ilmeisesti on... :think
              Ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli 20% pitää edelleen.
              KIA Optima PHEV

              Exät:
              520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                #8
                Harmi kun Rotrex:lle ei kai kukaan ole tehnyt kannatinrautaa näille koneille. Esim. C15 olisi moderni ja pieni ahdin. Raptor:t on kooltaan aika massiivisia verrattuna Rotrex:iin joka tuottaa saman tehon.

                Superchargers with superior combination of compactness, efficiency, reliability and low noise. The inventor of the traction drive supercharger.


                Kannattaa harkita välijäähyn käyttämistä vaikka tehoja ei hirveästi nostaisi eikä kitissä sellaisia tulisi mukana. Jos ilma-ilma jäähylle ei ole riittävästi tilaa voi laittaa ilma-vesi kennon ja siirtää ahtoilman lämmön lasinpesunesteeseen. Kuullostaa ensialkuun hullulta ajatukselta mutta on toimivaksi todettu. Esim. 928:ssa käytetään BMW:n lämppärin sähköistä lisäpumppua pesunesteen pyöritykseen ilma-vesi ja vesi-ilma kennojen välillä. Tuolla saadaan ilma-vesi kenno sijoitettua ahtimen ja koneen väliin eikä ilmaa tarvitse kierrättää pitkiä matkoja keulalla olevan ilma-ilma kennon kautta. Lisäksi pienemmän vesi-ilma kennon voi sijoittaa matalaan keulaan niin, että syylärin kennoa ei tarvitse peittää samalla tavalla kun ilma-ilmalla pitäisi. Lisäksi käyttämällä lasinpesunestettä on säiliö autossa jo valmiina ja neste sellaista, että se soveltuu käyttöön eikä ole normaalisti lämpöistä kuten moottorin jäähdytysneste joten lämmönsiirto on mahdollisimman hyvä. Valmiit kennot on kohtuu halpoja joten systeemin rakentaa alle tonnilla jossa koneeseen sisään menevä ilma pysyy kohtuu kylmänä.

                Air to Water Intercooler and more! WWW.FROZENBOOST.COM
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Aloituksessa mainitun kitin sisältöön nähden hinta on minusta kova, kun se ei ole bolt-on-ja-ajoa-vaan -paketti. Jos se remmiahtimen kannakkeen ja ahtoputkien tekeminen on ylivoimainen juttu, kannattanee koko projekti haudata ilman sen isompia suunnitteluja.

                  Tuossa pannussa on niin matala viritysaste ja paljon sylintereitä, että täytyyhän sen kestää tuplasti vakiotehot ilman isompia kikkailuita. Karkeasti manuaaliaski kestää vaikka mitä, automaatti taas ei mitään. Pitävän kytkimen järjestely ei aiheuttane isompaa ongelmaa. Alkup kahdennetun moottorinohjauksen säädöistä ei varmaan kovin monella ole kokemusta (nimim Saku lisäksi). Välijäähy ehdottomasti, sen suhteen 928 GTS:llä olikin jo hyviä ajatuksia.
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    #10
                    samaan rahaan se s62b50 sinne keulalle jos +100hv oli tavoitteena.
                    samalla saa kevyemmän koneen.
                    ei tarvi murehtia imulämpöjä.
                    haljenneita ja kieroja kansia
                    4 mukia vähemmän huollettavaakin

                    ja jos nyt vielä jäi rahaa haitaksi asti niin siihen s62:een saa bolt on remmipaketteja joissa on jäähy mukana
                    Last edited by Tonton; 16-10-2015, 13:40.
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • haneski
                      Newbiemmer
                      • Jan 2012
                      • 13
                      • keitele

                      #11
                      moottorinohjauksen lastut ja rajoittemen poisto lastu tuli jo auton matkassa kunhan näpäyttää paikalleen, mutta nälkä varmaan kasvaa syödessä ja ahtaminen tulee jossain vaiheessa eteen, katsotaan nyt budjetin mukaan mitä ekana tulee, ahdin vai ilma-alusta täytynee ruveta turbo firmoilta kyselemään suomen hintoja. orginelli v12 on ja pysyy keulalla
                      täältä löytyi bolt on sarja mutta hinta oli hunajaa, stage2 8500$


                      huomenna olisi tarkoitus aloittaa kytkimen vaihto kun entinen repii viimeisiään....
                      mitäpä tietoa laku olisit vailla?
                      Last edited by haneski; 16-10-2015, 18:55.

                      Comment

                      • mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4992
                        • Forssa

                        #12
                        Originally posted by haneski View Post
                        moottorinohjauksen lastut ja rajoittemen poisto lastu tuli jo auton matkassa kunhan näpäyttää paikalleen, mutta nälkä varmaan kasvaa syödessä ja ahtaminen tulee jossain vaiheessa eteen, katsotaan nyt budjetin mukaan mitä ekana tulee, ahdin vai ilma-alusta täytynee ruveta turbo firmoilta kyselemään suomen hintoja. orginelli v12 on ja pysyy keulalla
                        täältä löytyi bolt on sarja mutta hinta oli hunajaa, stage2 8500$


                        huomenna olisi tarkoitus aloittaa kytkimen vaihto kun entinen repii viimeisiään....
                        mitäpä tietoa laku olisit vailla?
                        Tuo sarja kaiketi onkin sitten hyvä. Käsittääkseni bimmerforumin puolella noita on jokunen asenneltu hyvin tuloksin. Onhan noita mahdollisuuksia. Eräs on tehdä m73 konversio wokken tyyliin vapaastihengittävänä.

                        Minun mielestäni kasiin ei vain yksinkertaisesti sovi ahdin missään muodossa. Tekee vaparina mitä tekee jos tekee ja kunnioittaa auton luonnetta muuten. Nämä ovat oman aikakautensa suorituskykyisiä eivätkä muuksi kovinkaan helpolla muutu. Suurella todennäköisyydellä pilaa vain auton. Jos menohaluja pitää saada niin lähtökohtaisesti ihan väärä auto. Wokken lastu ja vaikka kikkailua perän kanssa ja sillä siisti.
                        Auto on liikkumaväline.

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17529
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by haneski View Post
                          mitäpä tietoa laku olisit vailla?
                          Kerro vaikka ulkoväri, sisustanväri ja vin.

                          Itsekin olen sitä mieltä, että näiden keulalla pitää olla vapaastihengittävä V12 .
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • haneski
                            Newbiemmer
                            • Jan 2012
                            • 13
                            • keitele

                            #14
                            värinä löytyy bmw lagunengruen metallic, sisusta vaihdettu lci:stä joka musta nahkasisusta. vin olis CB13630. teiltäpäin tuli auto vähän aikaa sitten haettua lentokentän kupeesta vanhalta herrasmieheltä

                            Comment

                            • Hantte
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 350
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Tonton View Post
                              samaan rahaan se s62b50 sinne keulalle jos +100hv oli tavoitteena.
                              samalla saa kevyemmän koneen.
                              ei tarvi murehtia imulämpöjä.
                              haljenneita ja kieroja kansia
                              4 mukia vähemmän huollettavaakin

                              ja jos nyt vielä jäi rahaa haitaksi asti niin siihen s62:een saa bolt on remmipaketteja joissa on jäähy mukana
                              Katsoin koneiden painot ja S62:n "Sort Engine" on 1,5 kg panavampi kuin M70. Eli ei painosäästöä. Ja irtoaako katsastussedältä lupa?

                              Pituuden kanssa toki voittaa kaksi mukiriviä, mutta sitten se on "vain" V8. :think
                              Hantte
                              Z4 sDRIVE 35i, -09
                              ex: E31, 850i, -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎