Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjauksessa hieman väljää. Kustannusarvio 1850e !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1639
    • Vähäkyrö

    #46
    Originally posted by Kolmio View Post
    Millä tuon voisi varmistaa onko vika ohjausvaihteessa?
    Ratissa on väljää jokunen sentti, ja lujaa ei voi suhaa kun joutuu ohjailemaan kokoajan. (+140km/h)
    Auto nostettiin ilmaan ja vatkattiin rattia, mutta välys tuntuisi olevan ennen ulompia akseleita, mutta rattia syvemmällä.
    Ohjausvaihteessa hammaskosketus ehkä, ja sitähän ei voi kiristää?
    Mutta millä saisi varmuutta? Ei kolise, mutta on väljää.
    Autona 328 -98
    Raidetangon päät irti ja hammastangosta kiinni ja heiluttaa. Mulla oli ylös-alas suunnassa väljää.

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #47
      Ei niitä raidetankoja tarvitse sen takia irrottaa, ottaa kädellä kiinni siitä suojakumin päältä niin että tuntee sen sisäpään nivelen. Sitten kaveri heiluttelee rattia niin tuntee, että onko väljyys siinä raidetangon sisäpäässä vai hammastangossa.

      Siinä hammastangossa on se "taikamutteri" josta voi kokeilla kiristää hammstankoa, mutta se on sitten aika herkkä kiristää, menee helposti liian kireälle ja ohjaus ei palauta ollenkaan. Mitään isoja välyksiä ei sillä mutterilla saa poistettua.

      Tarkista myös se rattiakselin nivel joka on siellä hammastangon ja akselin liitoskohdassa, kuvauksesi passaa aika hyvin tähän. Se kumilimppu on voinut repeytyä ja siitä väljyys. Vähän vastaava osa kuin kardaanin rättinivel. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...oint_assembly/

      osa nro.2
      Last edited by Antsah; 04-05-2011, 16:51.

      Comment

      • pav
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 178
        • Varkaus

        #48
        Minä vaihdoin tuon limpun juuri vkl, 30 min homma ja osa oli 55€.
        Välystä oli vähän, ohjaus kiristy kivasti.
        Tuosta on hyvä alkaa, jos osia rupeaa vaihtaa.

        Comment

        • wta
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 641
          • ------

          #49
          Originally posted by ilke View Post
          Sain vihdoin aikaiseksi hankkia ja vaihtaa ohjausvaihteen. Kaikki kolinat ja välykset hävis sen vaihdolla.
          Tosiaan pienissä montuissa kuului kolinaa ja ratissa oli n. sentin tyhjä liike. Kolinat tuntui ratissa asti..
          Itsellä kolahteli jyrkissä töysyissä/montuissa ja vika löytyi väljästä koiranluusta. Hankin tuolloin sisemmät raidetangon päät jotka ovat vieläkin myynnissä, jos joku tarvitsee.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #50
            Originally posted by wta View Post
            Hankin tuolloin sisemmät raidetangon päät jotka ovat vieläkin myynnissä, jos joku tarvitsee.
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=195439
            Ei taida käydä e36:een ? Fanssin mukaan ei :think

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #51
              Originally posted by jr66 View Post
              Ei taida käydä e36:een ? Fanssin mukaan ei :think
              Noissa on todennäköisesti erillainen hammastangon suojakumin kiinnitys. E36 taitaa olla sellaiset muoviset rinkulat joiden päälle se kumi tulee raidetangon sisäpäähän.

              Comment

              • maukka86
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 490
                • Pirkanmaa

                #52
                Nostetaanpas tätä ketjua, kun omassa autossa on hieman vastaavia oireita havaittavissa.

                Eli kun kylmällä autolla lähtee ajamaan, tuntuu ohjaus kiinteältä ja välyksemättömältä. Kuitenkin auton lämmettyä noin 30min ajon jälkeen, alkaa ohjauksessa tuntua pieni välys. Välys on hyvin pieni ja sen tuntee vain, jos sitä osaa etsiä. Tämä ongelma on ollut jo ainakin pari vuotta havaittavissa, eikä ole muuttunut miksikään tänä aikana. Vikaa ei ole raidetangoissa eikä ohjausakselin "rättinivelessä", sillä ne ovat uusia. Onkohan vika siis hammastangossa, jossa alkava välys? Mitään vuotoja hammastangossa ei kuitenkaan ole.

                Autona e46 320i vm.98
                f22 220i

                Comment

                • hoputi
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2010
                  • 67
                  • Jurva,Finland

                  #53
                  Kuten Dumppi epäili,mul oli 32:n ratissa väljää n. sentti tai pual,vaikee sanoo.Kaveri ruuvas jottai ruuvii(hänel samanlaine pirssi) ja väljät lähti samantien.Aikaa meni toimitukseen n. 5min.Annoin kundille 10e.
                  Kyl siä joku säätö on.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #54
                    Originally posted by hoputi View Post
                    Kuten Dumppi epäili,mul oli 32:n ratissa väljää n. sentti tai pual,vaikee sanoo.Kaveri ruuvas jottai ruuvii(hänel samanlaine pirssi) ja väljät lähti samantien.Aikaa meni toimitukseen n. 5min.Annoin kundille 10e.
                    Kyl siä joku säätö on.
                    jos vaikka laittaisit valot päälle. sulla on siinä 32:ssa simpukka, jossa on säätö ja keskustelun aikaisemmissa e36 ja e46 malleissa on hammastanko joissa ei ole säätöä
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by peto2 View Post
                      jos vaikka laittaisit valot päälle. sulla on siinä 32:ssa simpukka, jossa on säätö ja keskustelun aikaisemmissa e36 ja e46 malleissa on hammastanko joissa ei ole säätöä
                      On niissä säätö, se on vaan tosi herkkä vähänkään liikaa niin ohjaus ei palauta. Tästä on monessakin ketjussa ollut puhetta, ei vaan kannata ihan ekana mennä sitä mutteria kiristeleen vaan katella muut vikapaikat ensin.

                      Last edited by Antsah; 18-09-2011, 22:14.

                      Comment

                      • jonsered92
                        BTCF Member
                        • Jun 2012
                        • 470
                        • JKL

                        #56
                        Missäpäi e46ses tämä ns kiristys on? Omassa on joko väljä ohjausakselin kumilätty tai hammastanko. Raidetangot just vaihdettu tukivarren kans. Lemföderiä iham ja kulmat säädetty.

                        Parkissa kolahtaa kuskipuolella jossai, ku vatkaa rattia ja ajaessa joutuu 80-luvun bondimaisesti heiluttelee rattia että löytyy tuntuma. Mitä oireita ajoon väljä hammastanko voisi ton väljyyde lisäks aiheuttaa? Tärinää ratis?
                        Nyt:e60 530xda herkuilla
                        ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17529
                          • Turku

                          #57
                          Väärällä mallialueella?
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Hantte
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2011
                            • 350
                            • Helsinki

                            #58
                            Originally posted by jonsered92 View Post
                            Missäpäi e46ses tämä ns kiristys on? Omassa on joko väljä ohjausakselin kumilätty tai hammastanko. Raidetangot just vaihdettu tukivarren kans. Lemföderiä iham ja kulmat säädetty.

                            Parkissa kolahtaa kuskipuolella jossai, ku vatkaa rattia ja ajaessa joutuu 80-luvun bondimaisesti heiluttelee rattia että löytyy tuntuma. Mitä oireita ajoon väljä hammastanko voisi ton väljyyde lisäks aiheuttaa? Tärinää ratis?
                            E31:ssä on simpukkaohjaus ja siinä simpukan päällä on todellakin ruuvi säätämistä varten. Hammastankoja Kaseissa ei ole ollut, joten hammastankokysymykset ovat väärässä paikassa.

                            MUTTA VAROITUKSEN SANA!
                            Se säätöruuvimutterisysteemin on tarkoitettu säädettäväksi, kun simpukka on UUSI!
                            Jos erehtyy kiristämään vanhan simpukan kiristysruuvia nälyksen poistamiseksi, niin tuomitsee vanhan simpukan kuolemaan nuorempana. Sillä ruuvilla EI SAA lisättyä metallia simpukan kuluneisiin rattaisiin, vaan ainoastaan lisättyä kulutusta lisäävää pintapainetta hampaissa.
                            Jos kuitenkin on kiima pyörittää sitä ruuvia, niin momentin pitää olla höyhenenkevyt erittäin pienellä momentilla. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että lukitusmutteri on löystynyt.

                            Uusia simpukoita ei taida enää saada, mutta tehdaskunnostettu vastaa uutta (ja maksaa paljon). Oikotietä onneen ei ole kotikonstein olemassa. Toki sinne simpukkaan voi laittaa banaania ja sahajauhoakin välysten poistamiseksi.
                            Hantte
                            Z4 sDRIVE 35i, -09
                            ex: E31, 850i, -91

                            Comment

                            • MouTine
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2011
                              • 803
                              • Pori

                              #59
                              Originally posted by Hantte View Post
                              E31:ssä on simpukkaohjaus ja siinä simpukan päällä on todellakin ruuvi säätämistä varten. Hammastankoja Kaseissa ei ole ollut, joten hammastankokysymykset ovat väärässä paikassa.

                              MUTTA VAROITUKSEN SANA!
                              Se säätöruuvimutterisysteemin on tarkoitettu säädettäväksi, kun simpukka on UUSI!
                              Jos erehtyy kiristämään vanhan simpukan kiristysruuvia nälyksen poistamiseksi, niin tuomitsee vanhan simpukan kuolemaan nuorempana. Sillä ruuvilla EI SAA lisättyä metallia simpukan kuluneisiin rattaisiin, vaan ainoastaan lisättyä kulutusta lisäävää pintapainetta hampaissa.
                              Jos kuitenkin on kiima pyörittää sitä ruuvia, niin momentin pitää olla höyhenenkevyt erittäin pienellä momentilla. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että lukitusmutteri on löystynyt.

                              Uusia simpukoita ei taida enää saada, mutta tehdaskunnostettu vastaa uutta (ja maksaa paljon). Oikotietä onneen ei ole kotikonstein olemassa. Toki sinne simpukkaan voi laittaa banaania ja sahajauhoakin välysten poistamiseksi.
                              Edellisessä 208-korisessa CLK55:ssani oli simpukkaohjaus. Siinä oli pienen'pieni kolahtelu ajaessa epätasaisella pinnalla hissun'kissun. Sain sen pois piukkaamalla simpukan ruuvia aavistuksen. Tyyliin lukitusruuvi auki, säätöä vastapäiväään muistaakseni puolikierrosta jollon tökkasi päin ja takaisin eli myötäpäivään viides'osa kierrosta ja lukitusruuvi kiinni. Tällön keskialueella ollut välys hävisi ja simpukka ei takerrellut laidoissa ollenkaan, joka on siis tyypillistä liian paljon kiristetylle simpukalle. Auto oli vm 2000 ja ajettu muistaakseni 195tkm tuolloin.

                              E31 Bemmissä muistan olleen väljää ratissa jonnin verrankin, mutta välys hävisi kun laittoi koneen käyntiin, eli pumppu paineisti simpukan. Outoa.

                              Eli onhan näitä mahdollisuus säätää, mutta vain hieman. Horoa simpukkaa ei pysty säätämällä pelastamaan. Jumiin sen saa kyllä.
                              Nykyiset...
                              '14 E500 Coupe

                              Ollut joskus...
                              '07 MB CL63 AMG
                              '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
                              '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
                              '94 Audi A8 4.2i V8
                              '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
                              '92 BMW 850i 5.0i V12
                              '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
                              '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
                              '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
                              '77 Ford Capri 2.8i V6

                              ...Ja pienet sille!

                              Comment

                              • Arppa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1049
                                • Lumbriver

                                #60
                                Originally posted by MouTine View Post
                                Tällön keskialueella ollut välys hävisi ja simpukka ei takerrellut laidoissa ollenkaan, joka on siis tyypillistä liian paljon kiristetylle simpukalle.

                                Eli onhan näitä mahdollisuus säätää, mutta vain hieman. Horoa simpukkaa ei pysty säätämällä pelastamaan. Jumiin sen saa kyllä.
                                Aikoinaan kun omasta e23:sta säädin simpukkaa niin eräs vanha asentaja mikä oli noita uutena huoltanut sanoi että säätö tehdään ohjaus ääriasentoon käännettynä. Juurikin tuon mahdollisen takertelun takia, tosin e31:stä jäi kiristämättä oli muitakin ajoa enemmän haittaavia ongelmia
                                Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
                                Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
                                Kauppakassina: Hyundai i30 -21
                                -Raahe Connection-
                                -Team Kärppä- limited edition

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎