Announcement

Collapse
No announcement yet.

E31 akku / akut (mitat, suositukset)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15249
    • Ajamisen Iloa

    #31
    Originally posted by Laku View Post
    Kiitti, Remotion! Enpä ollut huomannut tuollaista ominaisuutta. En muutenkaan ymmärrä, miksi näyttää vain tuoreimmat ja siksi en osannut edes etsiä tuollaista...
    Olehan hyvä ystäväiseni Laku!

    Itseasiassa opin juuri nyt jotain itsekin uutta. Tuon saa omista forumiasetuksista määritettyä että näkyy joka paikassa vakiona kaikki postit aikojen alusta asti.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17522
      • Turku

      #32
      Täällä olikin vähintäänkin riittävä katsaus aiheeseen. Luin uudelleen jo unohtamani asiat. Taas on akut tyhjät, Csi:hin ostamani käyttämättömät akut siirsin Kasiin, kun sen akut ovat runsaassa 10 vuodessa ylläpitolatauksessa menneet virattomiksi. Nyt kun tuo Kasi tällä hetkellä käy vain kuudella, mietin uusien akkujen ostoa jälleen kerran. Tässä olisi halvat akut ko. autoon:



      Fyysisestihän nuo 60-65Ah akut ovat koloonsa turhan pieniä eli etupäähän olisi hyvä tehdä jokin viritys, etteivät akut pääse liikkumaan ajossa.

      Toki tässä nyt mietityttää näillä ajoilla, kannattaisiko suosiolla käyttää vain yhtä akkua autossa (oikealla takana ns. pääakku) tai jopa kierrättää näitä helkkarin akkuja E31:sten välillä :think
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • mikae34
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 4991
        • Forssa

        #33
        Originally posted by Laku View Post
        Toki tässä nyt mietityttää näillä ajoilla, kannattaisiko suosiolla käyttää vain yhtä akkua autossa (oikealla takana ns. pääakku) tai jopa kierrättää näitä helkkarin akkuja E31:sten välillä :think
        Kannattaa. Maailmalla on moni harrastaja muutoinkin siirtyneet yhteen akkuun. E31:ssä ei ole mitään niin ihmeellistä, että kaksi akkua olisi perusteltuja. Päinvastoin, yhdellä kunnollisella akulla on parempi tilanne ja ei toinen akku syö toista jne.

        Sinun kannattaa laittaa sinne molempiin autoihin yhdet kunnolliset syväpurkauksen kestävät akut ja niitä sitten älylaturilla ylläpitää.
        Auto on liikkumaväline.

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17522
          • Turku

          #34
          Originally posted by mikae34 View Post
          Kannattaa. Maailmalla on moni harrastaja muutoinkin siirtyneet yhteen akkuun. E31:ssä ei ole mitään niin ihmeellistä, että kaksi akkua olisi perusteltuja. Päinvastoin, yhdellä kunnollisella akulla on parempi tilanne ja ei toinen akku syö toista jne.

          Sinun kannattaa laittaa sinne molempiin autoihin yhdet kunnolliset syväpurkauksen kestävät akut ja niitä sitten älylaturilla ylläpitää.
          Mikä sellainen syväpurkauksen kestävä akku on? Csi kuluttaa virtaa eli tyhjenee parissa viikossa. Eikä tuo Kasin 10 vuoden ylläpitolatauskaan ole toiminut . Olen miettinyt vaihtaa taktiikkaa ja ottaa miinus irti ja latailla kerran kuukauteen tai kahteen.
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #35
            Originally posted by Laku View Post
            Olen miettinyt vaihtaa taktiikkaa ja ottaa miinus irti ja latailla kerran kuukauteen tai kahteen.
            Näinhän se pitäisi tehdä. Ja akut pitäisi olla säilöttynä viileään täyteen ladattuna. Noi älyttömyys laturit tappaa akut muutamassa talvessa jos jatkuvasti pitää kiinni.

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4991
              • Forssa

              #36
              Originally posted by Laku View Post
              Mikä sellainen syväpurkauksen kestävä akku on? Csi kuluttaa virtaa eli tyhjenee parissa viikossa. Eikä tuo Kasin 10 vuoden ylläpitolatauskaan ole toiminut . Olen miettinyt vaihtaa taktiikkaa ja ottaa miinus irti ja latailla kerran kuukauteen tai kahteen.
              Agm akut ovat kestäviä tuollaisissa tarkoituksissa. Muutenkin ovat parempia akkuja. Näitä kannattaa googletella ”syväpurkauksen kestävä akku” jne hakusanoilla. Vanhan liiton optiman akut ovat hemmetin hyviä.

              Käytkö sinä säännöllisesti siellä autojesi luona latailemassa vai saattavatko ne olla siellä itsekseen kuukausiakin ? Jonkinlainen ajastettu älylaturi homma voisi olla toimiva..
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17522
                • Turku

                #37
                Originally posted by mikae34 View Post
                Agm akut ovat kestäviä tuollaisissa tarkoituksissa. Muutenkin ovat parempia akkuja. Näitä kannattaa googletella ”syväpurkauksen kestävä akku” jne hakusanoilla. Vanhan liiton optiman akut ovat hemmetin hyviä.

                Käytkö sinä säännöllisesti siellä autojesi luona latailemassa vai saattavatko ne olla siellä itsekseen kuukausiakin ? Jonkinlainen ajastettu älylaturi homma voisi olla toimiva..
                Tulee halvemmaksi ostaa vaikka joka toinen vuosi uusi akku kuin AGM. Sama juttu Optiman osalta.

                Kasin luona käyn joka viikko tai päivä, se on kotitallissa . Csi on säilössä muualla ja kävin katsomassa varmaan ekaa kertaa kahteen vuoteen viime viikolla .
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4991
                  • Forssa

                  #38
                  Originally posted by Laku View Post
                  Tulee halvemmaksi ostaa vaikka joka toinen vuosi uusi akku kuin AGM. Sama juttu Optiman osalta.
                  No ehkä kerran, maks kaksi, mutta sitten tasaantuu. Minun mielestäni kasissa paras olisi yksi kunnollisen kokoinen agm akku.

                  Jos ne kerran seisoo vain vuodesta toiseen niin turha niitä akkuja on kiinni pitää. Vie mennessään iskussa olevan akun jos käyntiin joskus koittaa. Tosin pitkien vuosikausien seisokkien jälkeen on odotettavissa kaikkea muutakin murhetta kuin akut näissä.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17522
                    • Turku

                    #39
                    Originally posted by mikae34 View Post
                    Jos ne kerran seisoo vain vuodesta toiseen niin turha niitä akkuja on kiinni pitää. Vie mennessään iskussa olevan akun jos käyntiin joskus koittaa. Tosin pitkien vuosikausien seisokkien jälkeen on odotettavissa kaikkea muutakin murhetta kuin akut näissä.
                    Näinhän se varmasti on. Viimeisessä lauseessa olet ikävä kyllä oikeassa.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3844
                      • Nokia

                      #40
                      Originally posted by Laku View Post
                      Mikä sellainen syväpurkauksen kestävä akku on? Csi kuluttaa virtaa eli tyhjenee parissa viikossa. Eikä tuo Kasin 10 vuoden ylläpitolatauskaan ole toiminut . Olen miettinyt vaihtaa taktiikkaa ja ottaa miinus irti ja latailla kerran kuukauteen tai kahteen.
                      Kai se auto kannattaisi korjata. :think Ootko mitannut purkuvirran?

                      Luulinpa tuossa aiemmin että E32:ni kuluttaa virtaa, kun ei oikein kestä seisoa pidempään. Kappas kun laittoi uuden akun paskan tilalle niin eipä enää "kuluttanutkaan".
                      Last edited by Tomi T; 06-11-2021, 20:39.
                      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                      ex. 53*BMW

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17522
                        • Turku

                        #41
                        Originally posted by Tomi T View Post
                        Kai se auto kannattaisi korjata. :think Ootko mitannut purkuvirran?

                        Luulinpa tuossa aiemmin että E32:ni kuluttaa virtaa, kun ei oikein kestä seisoa pidempään. Kappas kun laittoi uuden akun paskan tilalle niin eipä enää "kuluttanutkaan".
                        Kannattaisi varmaan. On tuota tutkinut minua paljon fiksumpikin aikanaan, muttei ole löytynyt ihan heti vikaa.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Jaatu
                          Newbiemmer
                          • Dec 2015
                          • 13
                          • Ulvila

                          #42
                          Originally posted by Laku View Post
                          Kannattaisi varmaan. On tuota tutkinut minua paljon fiksumpikin aikanaan, muttei ole löytynyt ihan heti vikaa.
                          Sama ongelma. Sulakeen, muistaakseni nro 42 ryhmässä mm. keskuslukot, takakontin lukko jne. Joku komponentti kuluttaa virtaa jatkuvasti. Kulutus on muutama kymmenesosa ampeeri. Haasteellinen paikallistettava, purkaa akut muutamassa päivässä. Käytän ctek-laturia jatkuvasti. Sekään ei ole hyvä ratkaisu pidemmän päälle, Akut sulfanisoituu.
                          Vika pitäisi löytää, se on vain kovin työlästä.
                          Akut kestivät kolme vuotta.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17522
                            • Turku

                            #43
                            42 hoitaa kattoluukkua ja kuskinovea muistaakseni. Peräti 30A sulake siinä. Jännä juttu, että tuollaisessa olisi virrankulutusta.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4991
                              • Forssa

                              #44
                              Kaseissa on näitä virrankulutus ongelmia kyllä vanhemmiten raportoitu maailmalta aikalailla ja se mitä itse olen oppinut on se, että ovat niin saatanan hankalia selvittää. Paljon aikakautensa huipputekniikkaa joka on toteutettu massiivisella määrällä kaapeleita ja komponentteja.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17522
                                • Turku

                                #45
                                Näinhän se on. Eikös yksi vuotopaikka ollut GM:n rele?
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎