memebuy23buy

E31 akku / akut (mitat, suositukset)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jarger
    replied
    Tuo selkeytti miksi oma 2/90 toimi "napsutti" aina ovet keskuslukituksesta auki ja vasta myöhemmin hyväksyi ne kiinni kun kontin läpiviennin piuhoissa oli vikaa, mutta en osaa sanoa sitten vaivaako tuota vanhempaa GM E34:ssa?

    Nopeuden mukaan kiristyvät pyyhkimet on. Tuolta oli vuosia tosin paikat ihan jumissa ja kunnostin pyyhkijän mekanismin kaikkineen vuosi sitten. Tuota varustetta ei toki mielellään poistais, kun se teki vivuston kunnostamisesta eksoottisen. Tilasin osia parista eri paikasta ja lisäksi toisen kokonaisen vivuston, joka olikin E32:n vivusto, mutta lähes identtinen, paitsi mitoiltaan.
    Normaalia pyyhinmekanismia olisi muistaakseni saanut uutenakin, tuota painovoimaa säätävää ei enää vuosiin.

    Leave a comment:


  • sl350
    replied
    Originally posted by Jarger View Post

    Päteekö tämä myös E34?
    Olisiko tästä apua.

    ​​​​​​ GM:n yleinen moduulin toiminto selitetty
    Tässä täydelliset viralliset tiedot:

    Tämä Service Information Bulletin korvaa tammikuussa 1992 päivätyn SI 61 01 92 (3460). Se sisältää lisätietoja
    uudesta General Module -ohjelmistosta E32/E34-ajoneuvoille.
    Poista ja hävitä tammikuussa 1992 päivätty SI 61 01 92 (3460) SI-kansiostasi.

    AIHE: Uudet yleismoduulit (GM)

    MALLIT: 7-sarja (E32), 5-sarja (E34)
    - 9/91 ja myöhemmin valmistetut ajoneuvot
    Tilanne: Uusia yleismoduuleja on käytetty tuotannossa syyskuusta 1991 lähtien kaikissa E32- ja E34-malleissa. Ohjelmisto on täysin uusittu (tarkemmat tiedot näistä versioista löytyvät tämän palvelutiedotteen liitteestä).
    Osanumerot on muutettu vastaamaan näitä alla lueteltuja muutoksia syyskuusta 1991 alkaen.
    Mallin osanumero
    E32 61 35 8 356 095,
    E34-61 35 8 356 095 9/91 tuotanto
    E34-9/91 ja myöhempi tuotanto 61 35 8 355 812
    Huomautus:
    E34-ajoneuvoja valmistettiin 9/91 ja myöhemmin niissä on erilaisia ​​keskuslukitusjärjestelmän komponentteja kuin aikaisemmissa E34-ajoneuvoissa; siksi P/N 61 35 8 355 812 käytetään vain E34-ajoneuvoissa, jotka on valmistettu 9/91 ja myöhemmin, P/N 61 35 8 356 095 voidaan käyttää E34-ajoneuvoissa, jotka on valmistettu ennen 9/91, ja kaikissa E32-ajoneuvoissa. Kun yleismoduuli on liitetty ajoneuvon sähköjärjestelmään, se tunnistaa (ja tallentaa muistiin) ajoneuvon kokoonpanon, kuten:
    - sähkötoimisilla ikkunoilla/ilman
    - sähkötoimisella kattoluukulla/ilman
    - pyyhkimen kosketuspaineen säädöllä/ilman
    - /ilman ajovalojen pesureita
    Tärkeää tietoa
    Kaikki yleiset moduulit tulee kytkeä vasta sen jälkeen, kun ajoneuvon akku on irrotettu. Jos ajoneuvon akku on kytketty, kun GM on asennettu, määrittelemättömät signaalikoskettimet voivat aiheuttaa virheellisen ajoneuvokonfiguraation tallentamisen, mikä johtaa yhden tai useamman edellä mainitun järjestelmän toimintahäiriöön.
    Jos yksi tai useampi GM:n toiminnoista on tässä asiassa heikentynyt, GM voidaan "tyhjentää" irrottamalla ajoneuvon akku vähintään kymmeneksi sekunniksi.
    Takuun tila: Vain tiedot.
    Kiinnitys SI 61 01 92 (3460)

    GM:n toimintomuutokset E32/E34 (alkaen 9/91 tuotannosta)
    - Toisto- ja aikalukitus ajovalonpesimille:
    · Aikalukitus: 3 minuuttia
    · Ajovalojen pesu viidennellä tuulilasin pesulla aikalukituksen jälkeen.
    - Pesupumpun intensiivinen toiminta-aika lyhennetty 3 sekunnista 2 sekuntiin
    - Jaksottaisen pyyhkimisen vähimmäisaika on ohjelmoitavissa 2 sekuntiin (aiemmin 3 sekuntiin)
    - Pyyhkimien kosketuspaine kasvaa tuulilasin pesuohjelman aikana myös ohjelman kuivapyyhintäjakson aikana ( aiemmin vain pesurin pumpun käytön aikana).
    - Aikaisemmin GM reagoi vastakkaisiin signaaleihin (esim. lukituksen avaussignaali yrittäessään lukita, kuten viallisen mikrokytkimen tapauksessa) suorittamalla ensimmäisen komennon, sitten vastakkaisen komennon (esim. lukitus, jota seurasi välittömästi lukituksen avaaminen).
    Ensimmäisen komennon toistaminen johtaa sitten kyseisen komennon suorittamiseen (esim. yritä lukita uudelleen, ja lukitus suoritetaan nyt).
    Tämä toiminto ("Asynchronous Position") on jätetty pois uudesta GM:stä kaikista E32-malleista ja E34-malleista ennen 9/91 (P/N 61 35 8 356 095) ja pysyy uudessa GM:ssä E34-malleissa 9/91 jälkeen. (P/N 61 35 8 355 812) vain keskuslukituskomentoille "lukko" ja "kaksoislukko".
    - Kun lukitus on avattu törmäystunnistimen aktivoinnin vuoksi, lukituskomento aktivoituu nyt uudelleen kaksoislukitsemalla avaimella joko kuljettajan tai matkustajan ovesta.
    - Ikkunoiden "yhden kosketuksen" toiminta on laajentunut kattamaan kaikki neljä avautuvan suunnan ikkunaa. Kuljettajan ikkunassa on edelleen "yhden kosketuksen" käyttö sekä avaus- että sulkemissuunnassa. Kuljettajan ikkunan "yksi kosketus" -ominaisuuden keskeyttäminen sulkemissuunnassa saadaan silti aikaan painamalla mitä tahansa ikkunan kytkintä (mihin tahansa suuntaan) tai painamalla kattoluukun kytkintä "kallistussuuntaan" (edellyttäen, että kattoluukku ei ole jo "kallistusasennossa"). Kattoluukun "one-touch"-ominaisuuden keskeytys sulkemissuunnassa saadaan silti aikaan painamalla kattoluukun kytkintä (mihin tahansa suuntaan).
    - Autoon astumisen ja kuljettajan oven sulkemisen jälkeen tapahtuva sisävalojen sammumisviive on lyhennetty 20 sekunnista 15 sekuntiin.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by sl350 View Post
    Kyllä täälläkin se pääakku on oikealla josta johdotukset lähteen vasempaan akkuun. Täällä mennään yhdellä 75ah akulla, toinen akku sippasi, näin kesäkaudella se varmaan riittää. Myös yksi iso sinne pitäisi mahtua esim. varta H3 100ah. Se virrankulutus ongelma on usein siinä Gm:ssä jonka konkkia vaihtamalla saa kunnostettua. Ralf Pusches, PP-parts joka näitä Saksassa kunnostaa antoi aikanaan hyvän vinkin millä sen kunnon voi selvittää, auton pitäisi mennä nukkumaan noin 16min päästä, jätä takaluukku auki jos valo sammuu gm:n pitäisi olla kunnossa.
    Päteekö tämä myös E34?

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Yksi akku on ainoa järkevä tapa toimia näiden kanssa. Samasta asiasta on puhuttu monet kerrat vuosien aikana. Kaksi akkua on typerää.

    Leave a comment:


  • joccede
    replied
    Originally posted by Laku View Post

    Olen ollut käsityksessä, että tehtaala oikealla tosiaan olisi ns. "pääakku", koska siellä on enemmän johdotustakin autoon ja vasen puoli vain rinnalla. Olenko nyt väärässä?

    Minkäkokoista akkua käytät ainoana akkunasi?
    Olet ihan oikeassa, minun tapauksessa selvästi kaikki on kytketty oikeaan akkuun ja siitä lähtee vasemmalle sitten oma linja lisäakulle.

    Minulla taitaa olla noin 95Ah akku oikealla ja hyvin olen sillä pärjännyt.

    Leave a comment:


  • sl350
    replied
    Kyllä täälläkin se pääakku on oikealla josta johdotukset lähteen vasempaan akkuun. Täällä mennään yhdellä 75ah akulla, toinen akku sippasi, näin kesäkaudella se varmaan riittää. Myös yksi iso sinne pitäisi mahtua esim. varta H3 100ah. Se virrankulutus ongelma on usein siinä Gm:ssä jonka konkkia vaihtamalla saa kunnostettua. Ralf Pusches, PP-parts joka näitä Saksassa kunnostaa antoi aikanaan hyvän vinkin millä sen kunnon voi selvittää, auton pitäisi mennä nukkumaan noin 16min päästä, jätä takaluukku auki jos valo sammuu gm:n pitäisi olla kunnossa.
    Last edited by sl350; 19-11-2024, 13:48.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by joccede View Post
    Minulla taas on primääriakku oikealla ja siitä taas lähtee plussakaapeli jatkamaan vasemmalle puolelle. Poistin vasemmalta akun kokonaan, nyt päästellyt pari kesää vain yhdellä akulla.
    Olen ollut käsityksessä, että tehtaala oikealla tosiaan olisi ns. "pääakku", koska siellä on enemmän johdotustakin autoon ja vasen puoli vain rinnalla. Olenko nyt väärässä?

    Minkäkokoista akkua käytät ainoana akkunasi?

    Leave a comment:


  • joccede
    replied
    Minulla taas on primääriakku oikealla ja siitä taas lähtee plussakaapeli jatkamaan vasemmalle puolelle. Poistin vasemmalta akun kokonaan, nyt päästellyt pari kesää vain yhdellä akulla.

    Leave a comment:


  • Flamen
    replied
    Mulla ainakin on iso primääriakku ollu vasemmalla ja pienempi romuakku oikealla.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Onko näissä väliä akun sijainnilla? Csi nyt elvytyksessä 8 vuoden seisonnan jälkeen ja oikea puoli tosi ahdas ja tottakai ostamani akunnavatkin väärin päin. Olen pitänyt primääriakkua yleensä oikealla, mutta olisiko väliä, jos ainoa akku on vasemmalla?

    Leave a comment:


  • PappaST
    replied
    :think Enpä nyt muista varmaksi, mutta väittäisin että se pyyhkimen kiristinmekanisti oli sellainen, että vaikuttaa vain kuljettajanpuoleiseen pyyhkimeen.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Enpä tiennyt, että E31:ssä on tuollainenkin toiminto!
    E34 sen ainakin selvästi kuulee muutama sek virtojen pois väännön jälkeen. varmaan vakiovaruste E31:ssä.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Morkai View Post
    Vika poistui, kun koodattiin boksista nopeuden mukaan kiristyvät pyyhkimet pois. Tämä ei ilmeisesti ole kiristimen vika, vaan jonkinlainen softavika gm-moduulissa johon voi olla muitakin ratkaisuja.
    Enpä tiennyt, että E31:ssä on tuollainenkin toiminto!

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    E31 tyhjenti akkua, gm-rele päällä jne. Näitä autoja on nyt korjattu kaksi ja viat oli vähän erilaiset. Toisessa riitti Gm-boksin konkkien vaihto, toisessa se ei riittänyt. Vika poistui, kun koodattiin boksista nopeuden mukaan kiristyvät pyyhkimet pois. Tämä ei ilmeisesti ole kiristimen vika, vaan jonkinlainen softavika gm-moduulissa johon voi olla muitakin ratkaisuja.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Uusitaanpa oma kommentti: Käsittääkseni se on takaluukun sulakerasiassa.

    Leave a comment:

Working...
X