Kannattaa. Maailmalla on moni harrastaja muutoinkin siirtyneet yhteen akkuun. E31:ssä ei ole mitään niin ihmeellistä, että kaksi akkua olisi perusteltuja. Päinvastoin, yhdellä kunnollisella akulla on parempi tilanne ja ei toinen akku syö toista jne.
Sinun kannattaa laittaa sinne molempiin autoihin yhdet kunnolliset syväpurkauksen kestävät akut ja niitä sitten älylaturilla ylläpitää.
Mikä sellainen syväpurkauksen kestävä akku on? Csi kuluttaa virtaa eli tyhjenee parissa viikossa. Eikä tuo Kasin 10 vuoden ylläpitolatauskaan ole toiminut . Olen miettinyt vaihtaa taktiikkaa ja ottaa miinus irti ja latailla kerran kuukauteen tai kahteen.
Toki tässä nyt mietityttää näillä ajoilla, kannattaisiko suosiolla käyttää vain yhtä akkua autossa (oikealla takana ns. pääakku) tai jopa kierrättää näitä helkkarin akkuja E31:sten välillä :think
Kannattaa. Maailmalla on moni harrastaja muutoinkin siirtyneet yhteen akkuun. E31:ssä ei ole mitään niin ihmeellistä, että kaksi akkua olisi perusteltuja. Päinvastoin, yhdellä kunnollisella akulla on parempi tilanne ja ei toinen akku syö toista jne.
Sinun kannattaa laittaa sinne molempiin autoihin yhdet kunnolliset syväpurkauksen kestävät akut ja niitä sitten älylaturilla ylläpitää.
Täällä olikin vähintäänkin riittävä katsaus aiheeseen. Luin uudelleen jo unohtamani asiat. Taas on akut tyhjät, Csi:hin ostamani käyttämättömät akut siirsin Kasiin, kun sen akut ovat runsaassa 10 vuodessa ylläpitolatauksessa menneet virattomiksi. Nyt kun tuo Kasi tällä hetkellä käy vain kuudella, mietin uusien akkujen ostoa jälleen kerran. Tässä olisi halvat akut ko. autoon:
Fyysisestihän nuo 60-65Ah akut ovat koloonsa turhan pieniä eli etupäähän olisi hyvä tehdä jokin viritys, etteivät akut pääse liikkumaan ajossa.
Toki tässä nyt mietityttää näillä ajoilla, kannattaisiko suosiolla käyttää vain yhtä akkua autossa (oikealla takana ns. pääakku) tai jopa kierrättää näitä helkkarin akkuja E31:sten välillä :think
Kiitti, Remotion! Enpä ollut huomannut tuollaista ominaisuutta. En muutenkaan ymmärrä, miksi näyttää vain tuoreimmat ja siksi en osannut edes etsiä tuollaista...
Olehan hyvä ystäväiseni Laku!
Itseasiassa opin juuri nyt jotain itsekin uutta. Tuon saa omista forumiasetuksista määritettyä että näkyy joka paikassa vakiona kaikki postit aikojen alusta asti.
Kiitti, Remotion! Enpä ollut huomannut tuollaista ominaisuutta. En muutenkaan ymmärrä, miksi näyttää vain tuoreimmat ja siksi en osannut edes etsiä tuollaista...
Csi on ollut säilössä tallissa ja talven aikana oli ylläpitolaturin pistorasiasta sulake mennyt. Auto vuotaa virtaa jostain syystä ja akut aivan tyhjät. No, sulake vaihtoon ja pikku Ctek lataamaan. Parin kk:n kuluttua katsomaan ja akut yhä aivan tyhjät. Katsomatta akkuja (hankalasti rakenneltu takaluukku sisältä) lähdin suoraan ostamaan uudet halpis akut (Motonet Snajder 62Ah 69,90 x 2 kpl).
Otettuani vanhat akut näkyviin näin heti, että akkuhappoa oli pohjalla ja napojen ympärillä. Molemmat akut olivat räjähtäneet, toinen + navan päästä ja toinen - navan päästä. Akut olivat M+ -merkkiset ja 62Ah.
Edessä siis hapettuneiden osien ja ruosteenpoistoa tulevaisuudessa....
Mulla on akkuina 2x 72Ah Varta Blue Dynamic ja ylläpitolaturina Keepower Large.
Tuo Keepower on loistava jos tulee tilanne että tarttee elvytellä liian tyhjiksi menneitä akkuja ja on sitten ihan oikeasti "äly-laturi" jolla tekeekin jotain.
Kiitos vastaajille, selvensi paljon! SmartCharge ei ole kovin smart ja väittää heti irroittamisen jälkeen kun laittaa uudestaan kiinni, että lataus on jossain 80 prossassa. Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta ehkä Ctek tms. on smartimpi rinnan kytketyissä ja ymmärtäisi tuonkin asetelman 5 sek. pohdittuaan
Itse olen käyttänyt nimenomaan Ctekin 25A mallia ja on kyllä hyvä, joskin kallis laturi.
Ne akut ovat siellä rinnan joten laturi "näkee" sen yhtenä isona akkuna. Mitään releitä ei ole välissä ainakaan M70 autoissa. Tietääkseni ei muissakaan. Kasissa tosin ei varsinaisesti olisi edes mitään tarvetta kahdelle akulle vaan yksi reippaankokoinen akku riittäisi vallan mainiosti. Moni on itse asiassa jättänyt pois tuon toisen akun ja menee vain yhdellä akulla. Kahdessa akussa on aina se että molempien olisi suotavaa olla saman tasoisia ja jos siellä on tarpeettoman paljon akkukapasiteettia niin akut ovat sitten monessa autossa ikäänkuin puolitäysiä ison osan ajasta. Yhdellä akulla akku latautuukin paremmin täyteen ja on varmasti pitkäikäisempi kuin kaksi akkua jotka harvoin latautuvat kunnolla täyteen. yksi kunnon agm akku jollain 100Ah kapasiteetillä olisi oikein hyvä.
Kiitos vastaajille, selvensi paljon! SmartCharge ei ole kovin smart ja väittää heti irroittamisen jälkeen kun laittaa uudestaan kiinni, että lataus on jossain 80 prossassa. Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta ehkä Ctek tms. on smartimpi rinnan kytketyissä ja ymmärtäisi tuonkin asetelman 5 sek. pohdittuaan
Ne akut ovat siellä rinnan joten laturi "näkee" sen yhtenä isona akkuna. Mitään releitä ei ole välissä ainakaan M70 autoissa. Tietääkseni ei muissakaan. Kasissa tosin ei varsinaisesti olisi edes mitään tarvetta kahdelle akulle vaan yksi reippaankokoinen akku riittäisi vallan mainiosti. Moni on itse asiassa jättänyt pois tuon toisen akun ja menee vain yhdellä akulla. Kahdessa akussa on aina se että molempien olisi suotavaa olla saman tasoisia ja jos siellä on tarpeettoman paljon akkukapasiteettia niin akut ovat sitten monessa autossa ikäänkuin puolitäysiä ison osan ajasta. Yhdellä akulla akku latautuukin paremmin täyteen ja on varmasti pitkäikäisempi kuin kaksi akkua jotka harvoin latautuvat kunnolla täyteen. yksi kunnon agm akku jollain 100Ah kapasiteetillä olisi oikein hyvä.
Leave a comment: