E31 akku / akut (mitat, suositukset)
Collapse
X
-
Akut on ainakin M70 koneisissa 850:ssä rinnan. Olen käyttänyt itse apukuskin puolen pääakkuna 100ah:ta ja apuakkuna 75ah:ta. Joskus myös vain yhtä akkua. Seisonnan ajaksi olen ottanut miinuspiuhat irti, kun se on kasissa hyvin nopea homma.
-
-
Vanhan akkuasian lämmittelyä
Aiheesta on näköjään jo keskusteltu, mutta kokemusta on saattanut kertyä lisää :-)
Akkuni ovat jo vähintään 3 vuotta vanhat ja ovat molemmat 70A. Ne ovat ehtineet tyhjäksi kahtena talvena kun talvisäilytyspaikka ei mahdollistanut latauksen järjestämistä ja en irroittanut akkuja. Ihan hienosti pörähti auto käyntiin kumpanikin keväänä kuitenkin kun vaan antoi apuvirtaa tovin.
Ostin nyt varuiksi Defa SmartCharge 8A -laturin kun lataukselle on nyt mahdollisuus ja eihän tuo hyvää tee päästää akkuja tyhjäksi. Oletteko tällaista ylläpitolaturia, CTEKiä tai muuta, ihan apuvirtapisteissä? Olettaen, että molemmat akut ovat samaa ampeeria, niin niiden pitäisi ilmeisesti latautua tasaisesti kun Defalta kyselin rinnan asetetuista akuista.
Sain vastaukseksi seuraavaa:
*
Tervehdys.
Jos akut on kokoajan rinnan niin silloin laturi tulkistee 1kpl isoksi akuksi mikä on juuri rinnankytkennän periaatekin. Eli jos akut on esim 2x50Ah laturi tulkitsee 100Ah:n akuksi, molemmat latautuu.
Jos akkujen välillä on erotinrele niin silloin tilanne on eri, koska akut ei ole jatkuvasti rinnan. Molemmat akut latautuu ainoastaan releen ollessa kytkeytyneenä.
*
Mitäs tuosta releestä pitää ajatella, onko kasissa sellainen?
Ja sähköstä en ymmärrä hölkäsen pöläystä, joten anteeksipyynnöt jo etukäteen
Leave a comment:
-
-
Ok, mutta entä jos pidän ylläpitolatauksessa talven ajan - ei liene satunnaiskäyttöä?
Leave a comment:
-
-
Voit toki, mutta se ei osaa pudottaa ylläpitolataukseen pikkuakun ollessa jo täynnä, koska iso ottaa vastaan vielä. Ei tuollaisessa satunnaisessa käytössä mikään ongelma, antaa mennä vaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Cell View PostÄlylaturilla ladattaessa kyllä, autossa en keksi miksi olisi kun latausjännite pysyy vakiona akun varaustilasta huolimatta.
Leave a comment:
-
-
Älylaturilla ladattaessa kyllä, autossa en keksi miksi olisi kun latausjännite pysyy vakiona akun varaustilasta huolimatta.
Leave a comment:
-
-
Ok. Näillä kilometreillä (mun, ei auton) ei kyllä popiteta lippis päässä parkissa, vaikka millaiset vehkeet olisi - ja Csi:ssä onkin.
Hyvä tietää, että voi isojakin akkuja kierrättää autoon tarvittaessa.
Vielä kysymys: Onko merkitystä, jos on kaksi täysin erikoikoista akkua, esim. 95 ja 62Ah?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Laku View PostJos sinne lykkää 2 isoa esim. 95Ah akkua, miten laturi jaksaa hoitaa hommansa?
Hitaan latautumisen takia varsinkin viileämmällä ne saattaa kyllä jäädä vajaaksi.
Leave a comment:
-
-
Jos sinne lykkää 2 isoa esim. 95Ah akkua, miten laturi jaksaa hoitaa hommansa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mikae34 View PostKyllä sinne menee tavalliset "pidemmät" akutkin, eli 90-110 Ah.
Leave a comment:
-
-
Juu kyllä omakin näkemys on se, että liian isoja akkuja ei kannata laittaa, jos ajomatkojen pituus ja laturin teho muodostavat sellasien yhdistelmän, ettei akut kerkeä latautumaan normaalikäytössä täyteen.
Eri asia tietty, jos olisi joku ylläpitolaturi ja haluaisi pitää autoa latauksessa vähän väliä. Mutta ideana olisi lähinnä panostaa kunnon akkuihin juuri sen takia, ettei noita nykyisiä vanhoja akkuja tarvisi latailla vähän väliä. Eli sellainen käyttövarma laite olisi tarkoitus saada aikaan - ainakin noiden akkujen suhteen.
Olettaisin kyllä, että joku 60 - 65Ah akku x 2 varmasti riittäisi enemmän kuin hyvin, jos vaan kyseessä on uudet ja ehjät akut sekä autossa moitteettomasti toimiva laturi. Muita mielipiteitäkin saa edelleen esittää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juhis View PostHyviä kommentteja on tullut asiaan. Olisiko vielä muita näkemyksiä E31 tietäjiltä?
Johan tollasella akkukapasiteetilla hankaa puol tuntia starttia.
Akkujen kestävyyden kannaltakin olis parempi, että ne latautuis aina mahdollisimman täyteen ja pysyisivät mahdollisimman lähellä 100% varausta. Puolityhjät akut eivät kestä niin pitkään. Varsinkii talvisaikaan vois kuvitella, että noi ei kovin täyteen aina jaksais latautua ellei autoa laturissa pitelis välillä.
Jokainen tietysti tekee niinkuin itse parhaaks näkee ja haluaa.
Leave a comment:
-
-
Hyviä kommentteja on tullut asiaan. Olisiko vielä muita näkemyksiä E31 tietäjiltä?
Leave a comment:
-
Leave a comment: