memebuy23buy

E31 akku / akut (mitat, suositukset)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Morkai
    replied
    Akut on ainakin M70 koneisissa 850:ssä rinnan. Olen käyttänyt itse apukuskin puolen pääakkuna 100ah:ta ja apuakkuna 75ah:ta. Joskus myös vain yhtä akkua. Seisonnan ajaksi olen ottanut miinuspiuhat irti, kun se on kasissa hyvin nopea homma.

    Leave a comment:


  • jx166
    replied
    Vanhan akkuasian lämmittelyä

    Aiheesta on näköjään jo keskusteltu, mutta kokemusta on saattanut kertyä lisää :-)

    Akkuni ovat jo vähintään 3 vuotta vanhat ja ovat molemmat 70A. Ne ovat ehtineet tyhjäksi kahtena talvena kun talvisäilytyspaikka ei mahdollistanut latauksen järjestämistä ja en irroittanut akkuja. Ihan hienosti pörähti auto käyntiin kumpanikin keväänä kuitenkin kun vaan antoi apuvirtaa tovin.

    Ostin nyt varuiksi Defa SmartCharge 8A -laturin kun lataukselle on nyt mahdollisuus ja eihän tuo hyvää tee päästää akkuja tyhjäksi. Oletteko tällaista ylläpitolaturia, CTEKiä tai muuta, ihan apuvirtapisteissä? Olettaen, että molemmat akut ovat samaa ampeeria, niin niiden pitäisi ilmeisesti latautua tasaisesti kun Defalta kyselin rinnan asetetuista akuista.

    Sain vastaukseksi seuraavaa:
    *
    Tervehdys.
    Jos akut on kokoajan rinnan niin silloin laturi tulkistee 1kpl isoksi akuksi mikä on juuri rinnankytkennän periaatekin. Eli jos akut on esim 2x50Ah laturi tulkitsee 100Ah:n akuksi, molemmat latautuu.
    Jos akkujen välillä on erotinrele niin silloin tilanne on eri, koska akut ei ole jatkuvasti rinnan. Molemmat akut latautuu ainoastaan releen ollessa kytkeytyneenä.
    *
    Mitäs tuosta releestä pitää ajatella, onko kasissa sellainen?

    Ja sähköstä en ymmärrä hölkäsen pöläystä, joten anteeksipyynnöt jo etukäteen

    Leave a comment:


  • hrajasso
    replied
    Otat talveksi vaikka sen toisen akun irti.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Ok, mutta entä jos pidän ylläpitolatauksessa talven ajan - ei liene satunnaiskäyttöä?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Voit toki, mutta se ei osaa pudottaa ylläpitolataukseen pikkuakun ollessa jo täynnä, koska iso ottaa vastaan vielä. Ei tuollaisessa satunnaisessa käytössä mikään ongelma, antaa mennä vaan.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Älylaturilla ladattaessa kyllä, autossa en keksi miksi olisi kun latausjännite pysyy vakiona akun varaustilasta huolimatta.
    Rautalankaa: Jos laitan E31:een kaksi eri kokoista akkua, en voi ladata sitä Ctekillä?

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Älylaturilla ladattaessa kyllä, autossa en keksi miksi olisi kun latausjännite pysyy vakiona akun varaustilasta huolimatta.
    E32:ssa on kaksi erikokoista akkua vakiona (jos on varusteita) ja erotettu ainoastaan releellä, että virrat sammuksissa voi käyttää toisen loppuun. Eli ei huolta.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Älylaturilla ladattaessa kyllä, autossa en keksi miksi olisi kun latausjännite pysyy vakiona akun varaustilasta huolimatta.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Ok. Näillä kilometreillä (mun, ei auton) ei kyllä popiteta lippis päässä parkissa, vaikka millaiset vehkeet olisi - ja Csi:ssä onkin.

    Hyvä tietää, että voi isojakin akkuja kierrättää autoon tarvittaessa.

    Vielä kysymys: Onko merkitystä, jos on kaksi täysin erikoikoista akkua, esim. 95 ja 62Ah?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Jos sinne lykkää 2 isoa esim. 95Ah akkua, miten laturi jaksaa hoitaa hommansa?
    Ei eroa mitenkään, laturia ei mitoiteta akun vaan kulutuksen mukaan. Paikalleen vaan jos haluat, mutta menis se yhdelläkin tuon kokoisella jos ei ole tapana popitella parkissa pitkiä jaksoja

    Hitaan latautumisen takia varsinkin viileämmällä ne saattaa kyllä jäädä vajaaksi.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Jos sinne lykkää 2 isoa esim. 95Ah akkua, miten laturi jaksaa hoitaa hommansa?

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Kyllä sinne menee tavalliset "pidemmät" akutkin, eli 90-110 Ah.
    Juu tämä tuli todistettua tänään, kun sovittelin 90Ah AGM-akun paikoilleen. Tuolta alkuperäiseltä paikalta löytyy kiinnitysmahdollisuus tosiaan myös pidemmälle akulle. Melko ahdasta tuollainen iso akku on sinne sovittaa, mutta täysin mahdollista! Eli vastaus alkuperäiseen kysymykseeni siis on se, että tuonne E31 akkupaikalle sopii siis joko vakiokokoinen 65Ah akku, mutta myös isompia akkuja on mahdollista asentaa ja niille löytyy kiinnityskohta.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Juu kyllä omakin näkemys on se, että liian isoja akkuja ei kannata laittaa, jos ajomatkojen pituus ja laturin teho muodostavat sellasien yhdistelmän, ettei akut kerkeä latautumaan normaalikäytössä täyteen.

    Eri asia tietty, jos olisi joku ylläpitolaturi ja haluaisi pitää autoa latauksessa vähän väliä. Mutta ideana olisi lähinnä panostaa kunnon akkuihin juuri sen takia, ettei noita nykyisiä vanhoja akkuja tarvisi latailla vähän väliä. Eli sellainen käyttövarma laite olisi tarkoitus saada aikaan - ainakin noiden akkujen suhteen.

    Olettaisin kyllä, että joku 60 - 65Ah akku x 2 varmasti riittäisi enemmän kuin hyvin, jos vaan kyseessä on uudet ja ehjät akut sekä autossa moitteettomasti toimiva laturi. Muita mielipiteitäkin saa edelleen esittää.

    Leave a comment:


  • Hanza
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Hyviä kommentteja on tullut asiaan. Olisiko vielä muita näkemyksiä E31 tietäjiltä?
    Tietäjä en ole, mutta väittäsin, että kahdella 50ah akullakin pärjää kyllä vallan mainiosti vaikka sähköherkkuja autossa oliskin. Tuntuu vähän hätävarjelun liiottelulta tuollaisen 130ah akkukapasiteetti, jos startin käynnistysvirran otto olis vaikka 300a? ja yhessä 10sec startissa menis vaikka 1ah virtaa? (arvot muisteltu 15v takaa amiksesta).
    Johan tollasella akkukapasiteetilla hankaa puol tuntia starttia.
    Akkujen kestävyyden kannaltakin olis parempi, että ne latautuis aina mahdollisimman täyteen ja pysyisivät mahdollisimman lähellä 100% varausta. Puolityhjät akut eivät kestä niin pitkään. Varsinkii talvisaikaan vois kuvitella, että noi ei kovin täyteen aina jaksais latautua ellei autoa laturissa pitelis välillä.

    Jokainen tietysti tekee niinkuin itse parhaaks näkee ja haluaa.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Hyviä kommentteja on tullut asiaan. Olisiko vielä muita näkemyksiä E31 tietäjiltä?

    Leave a comment:

Working...
X