E31 sisävalaistuksen polttimot

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Supa
    replied
    Vanhoista valoista on näkynyt katoovan kaikista jo kromit, uusia voi tietty säästää

Leave a comment:

• MouTine
    replied
    Lämpeneminen lähinnä on ongelma silloin jos liitin sillataan kokoajan palamaan, silloinkin kun luukut on ylhäällä. Sillon tulee niin paljon käyttötunteja että vuosien saatossa alkaa kromit katoamaan.

Leave a comment:

• hrajasso
    replied
    Tuosta lämpenemisestä olen kuullut juttua aiemminkin ja itsekin miettinyt. Mutta eikö kyseessä ole ihan alkuperäinen mm. Ruotsissa käytössä ollut varustus? Miten silloin on voinut kestää, jos ei nyt kestä? Kun eihän tässä mitään omaa patenttia laiteta vaan kytketään päälle tehtaan suunnittelema varuste.

Tehokasta LED-polttimoa noin ensisijaisesti itse pähkäillyt tuohon. Sävyjä nyt pitäisi jo löytyä ns. oikealla lämpötilalla. Tarpeeksi tehokas ts. virrankulutusta riittävästi, niin periaatteessa ei pitäisi polttimonvalvonnalle näkyä eroa. Polttimovalvonta kun kuitenkin on elektroniikaltaan mallia old-school. Tosin kyllä se LEDikin sitten alkaa lämmetä, kun virtaa lyödään tarpeeksi lävitse, mutta eiköhän riittävä valoteho saavuteta ennen grillaus-modea
    Last edited by hrajasso; 09-07-2012, 23:18.

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Mites tehokas led-polttimo toimisi tuossa? Jos löytyisi sellainen värilämpötilaltaan konservatiivisempi. Ei ainakaan kuumenisi samalla.
    Mulla oli Csi:ssä ostettaessa kytketty nuo "päivävalot" kiinni. LED-valot niissä paloi, sinertävinä . Nyt paikalla normivalot ja päivävalotoiminto kytketty pois. Oli muuten rosvoliittimellä kytketty eli aina päällä, kun parkit tai ajovalot päällä. Olisko niissä ollut 5W teho...:think

Leave a comment:

• Perlenbacher
    replied
    Mites tehokas led-polttimo toimisi tuossa? Jos löytyisi sellainen värilämpötilaltaan konservatiivisempi. Ei ainakaan kuumenisi samalla.

Leave a comment:

• MouTine
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Lämmittäähän se samanlailla jos ei koskaan aja luukut ylhääl, tai hyvin harvoin
    No niin no öh. Ei mitään valoa ole ihan jeesuksen-pakko näpätä päälle keskellä kauneinta aurinkoa. Näin oon toiminut jo 12 vuotta ja hyvin menee. Toinen ääripää on että pimeellä ne luukut on pakko nostaa.

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Samaa mietiskelin... Mietitäänpä tätä toteutusta Mun Kasiin ja Csi:hin yhdessä !

Leave a comment:

• Supa
    replied

Leave a comment:

• MouTine
    replied
    Ei kannata kytkeä sitä 21W lankaa palamaan koko aikaa koska se lämmittää pientä parkkivalon kaukaloa turhan paljon.Tossa mun kytkennässä noi releet on just sitä varten että ne katoo 21W langalta virran kun luukut nousee.Tossa 4-asentoisessa kytkimessä on ilmeisesti toi katkaisu hoidettu mekaanisesti.

Leave a comment:

• hrajasso
    replied
    Onko se ihan vain uusi kytkin ja vetää yhden johdon sinne parkkien 21W:lle? Euro-8klubissahan on pitkään ollut myytävänä settiä päiväajovalojen laittoon. Siinä tulee mukana hieman elektroniikkaakin saattovalotoimintoa varten, mutta en ole päässyt selvyyteen tarvitaanko mitään releitä, jos kaipaa vain päiväajovalot?

Tuossa yksi linkki pdf:ään:

Helpointa on toki vain vaihtaa parkkien nykyinen johto siihen polttimon 21W nastaan, jos kaipaa vain vähän kirkkautta.

Leave a comment:

• MouTine
    replied
    Originally posted by _chris_ View Post
    Nii mitä sitä pitäis oikein tehdä, että sais noihin päivävaloihin lisää tehoa?
    Parkkipolttimot edessä on kaksilankaisia, eli 21/5W. Sieltä liittimestä pitää kaivaa liiman alta se yksi nasta esille ja johdottaa se. Orkkis systeemissä on 4-asentoinen valokytkin jossa eka asento on noille päivävaloille. Auton omassa johtosarjassa on valmiudet systeemille. Ainoostaan niiden puskurissa olevien valomoduulien johtosarjasta puuttuu tämä yksi johto. Siitä mulla ei ole ihan täyttä varmuutta onko LKM:ssä joku ohjelmointi ero, tuskin.

Itse toteutin sen vaan parilla relellä, niin että kun luukut on alhaalla niin parkeilla palaa toi 21W lanka ja kun luukut nostaa ylös niin vaihtuu sille 5W langalle.

Leave a comment:

• Supa
    replied
    Siellä on tuplalankapoltin (5w/21w)parkissa missä ei oo tuota 21w lankaa kytketty mihinkään.
    Sen kun kytkee niin saa kyseiset "päiväajovalot".

Leave a comment:

• _chris_
    replied
    Originally posted by MouTine View Post
    No älä niillä parkeilla ajele, vaan kytke ne orkkis päivävalot toimintaan.
    Nii mitä sitä pitäis oikein tehdä, että sais noihin päivävaloihin lisää tehoa?

Leave a comment:

• MouTine
    replied
    Originally posted by hrajasso View Post
    Sen kyllä myönnän, että ne "päivävalot" eli parkit saisivat olla paljon kirkkaammat kuin mitä ne alkuperäisenä ovat.
    No älä niillä parkeilla ajele, vaan kytke ne orkkis päivävalot toimintaan.

Leave a comment:

• hrajasso
    replied
    Sen kyllä myönnän, että ne "päivävalot" eli parkit saisivat olla paljon kirkkaammat kuin mitä ne alkuperäisenä ovat.

Leave a comment:

Working...
X