Announcement

Collapse
No announcement yet.

E31 Vanne ja rengas topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PappaST
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2013
    • 265
    • Oulu

    #46
    Oliko ne rialit nuo 9" x 10,5" leveyksiltään? ja ysitoistaset?
    Mitäs ET:t?

    Laita hinta vaikka privalla, niin tuumitaan
    BMW E31 850 Ci

    Comment

    • Hantte
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 350
      • Helsinki

      #47
      Pakko avautua perjantain kunniaksi.

      Kasissa oli alunperin 7½ x 16" vanteet ja 225/55R16 tai 235/50ZR16 aikanaan "superleveät" renkaat vakiona. Tänään 235/50 tarjoaa vain SUVien nakkeja, joissa nopeusluokitus ei riitä.
      CSi:hin sai 8"tai9" x 17 heittotähdet ja muihinkin nämä sai lisävarusteena. Nyt tässä topicissa on hierottu 18" - 20" vannekokoja sairaan matalilla (/35) renkailla, että mahtuvat pyörimään.

      Näyttelyautoissa iso vanne ja matala rengas on parhaimmillaan pirun hyvännäköinen, mutta kamala ajaa.
      Uraherkkyyshän syntyy, kun rengas (kuvio + profiilikorkeus) ei kykene joustamaan urissa. Väärä ET lisää tätä efeksitä.
      Ei ne Bemarin insinöörit ole turhaan laskeneet, testanneet ja suositelleet Kasille tiettyjä rengaskokoja. Ja samalla optimoineet alustan palikoita ja nivelten kulmia valitsemilleen renkaille/vanteille.

      Kun lähdetään tältä tutkitulta alueelta pois, voi vahingossa löytyä toimiva kombinaatio, tai sitten mennään pahasti metsään, jopa kirjaimellisesti.
      Itse huomasin loppukesästä, että Kasi alkoi vetelemään ja syy oli noin 2 mm kulutuspinnan määrässä. Renkaan kuvio ei enää joustanut, vaan käyttäytyi kuin radalle ostamani semi-slicsit: imi kiinni jokaiseen uraan kuin tauti.
      Kun ostin uudet 235/45R17 ja 255/40R17 Contit, ei urista ollut uutena mitään ongelmaa. Vasta kun renkaat olivat loppu, alkoivat ne hakea uria, kuten moni lienee huomannut millä tahansa autolla..
      Ja jos menee muuttamaan ET:tä, voi joutua ihmeellisten ufo-ilmiöiden kohteeksi, tai sitten ei, tuurista riippuen.
      Kokonaisuus kun on kiinni kokonaisuudesta. Mille auto on suunniteltu ja miten lähelle isoilla muutoksilla päästään alkuperäisiä laskelmia? Tuurista kiinni, jollei ymmärrä kyseisen auton alustageometrian yksityiskohtia. Ja hyvin harva ymmärtää, joten kannattaa pysyä mahdollisimman lähellä alkuperäismittoja.
      ET:n muuttaminen on yksi pahimpia syntejä ajettavuuden kustannuksella. Kun ET muuttuu, muuttuu koko alustageometria enemmän tai vähemmän. Varsinkin jos ET:n etumerkki muuttuu.

      Sitten pitäis osata säätää Kasin alusta uusiksi ja mistähän perus-Kasin alustaa säädetään? Kiinteä multi link taka-akselisto ei tarjoa mitään ja McPerson-keulaa voi pikkaisen pyöritellä yläpäästään. Eli ei säätömahdollisuuksia, jollei osta säädettäviä palikoita erikseen (jos niitä edes saa).

      Oma Kasini on siis noilla 17" heittotähtivanteilla ja menee motarilla rajoittajaa vasten 250 km/h kuin juna ilman vetelyjä tai vongerteluja. Testattu on.
      Ja kulkee semislicseillä radalla/radalle todella epämukavasti hakien kaikista varjoista tekosyytä vedellä ihan **tusti.

      Summa summarum:
      Jos haluaa näyttävän isoa vannetta ja kumia, niin pitää todellakin tietää, mitä tekee, että ajettavuus ei kärsisi.
      Tai stten kannattaa pysyä standardimittojen läheisyydessä ajettavuuden pysyessä hyvänä, kuten minä.
      Hantte
      Z4 sDRIVE 35i, -09
      ex: E31, 850i, -91

      Comment

      • mikae34
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 4947
        • Forssa

        #48
        Originally posted by Hantte View Post
        Pakko avautua perjantain kunniaksi.

        Kasissa oli alunperin 7½ x 16" vanteet ja 225/55R16 tai 235/50ZR16 aikanaan "superleveät" renkaat vakiona. Tänään 235/50 tarjoaa vain SUVien nakkeja, joissa nopeusluokitus ei riitä.
        CSi:hin sai 8"tai9" x 17 heittotähdet ja muihinkin nämä sai lisävarusteena. Nyt tässä topicissa on hierottu 18" - 20" vannekokoja sairaan matalilla (/35) renkailla, että mahtuvat pyörimään.

        Näyttelyautoissa iso vanne ja matala rengas on parhaimmillaan pirun hyvännäköinen, mutta kamala ajaa.
        Uraherkkyyshän syntyy, kun rengas (kuvio + profiilikorkeus) ei kykene joustamaan urissa. Väärä ET lisää tätä efeksitä.
        Ei ne Bemarin insinöörit ole turhaan laskeneet, testanneet ja suositelleet Kasille tiettyjä rengaskokoja. Ja samalla optimoineet alustan palikoita ja nivelten kulmia valitsemilleen renkaille/vanteille.

        Kun lähdetään tältä tutkitulta alueelta pois, voi vahingossa löytyä toimiva kombinaatio, tai sitten mennään pahasti metsään, jopa kirjaimellisesti.
        Itse huomasin loppukesästä, että Kasi alkoi vetelemään ja syy oli noin 2 mm kulutuspinnan määrässä. Renkaan kuvio ei enää joustanut, vaan käyttäytyi kuin radalle ostamani semi-slicsit: imi kiinni jokaiseen uraan kuin tauti.
        Kun ostin uudet 235/45R17 ja 255/40R17 Contit, ei urista ollut uutena mitään ongelmaa. Vasta kun renkaat olivat loppu, alkoivat ne hakea uria, kuten moni lienee huomannut millä tahansa autolla..
        Ja jos menee muuttamaan ET:tä, voi joutua ihmeellisten ufo-ilmiöiden kohteeksi, tai sitten ei, tuurista riippuen.
        Kokonaisuus kun on kiinni kokonaisuudesta. Mille auto on suunniteltu ja miten lähelle isoilla muutoksilla päästään alkuperäisiä laskelmia? Tuurista kiinni, jollei ymmärrä kyseisen auton alustageometrian yksityiskohtia. Ja hyvin harva ymmärtää, joten kannattaa pysyä mahdollisimman lähellä alkuperäismittoja.
        ET:n muuttaminen on yksi pahimpia syntejä ajettavuuden kustannuksella. Kun ET muuttuu, muuttuu koko alustageometria enemmän tai vähemmän. Varsinkin jos ET:n etumerkki muuttuu.

        Sitten pitäis osata säätää Kasin alusta uusiksi ja mistähän perus-Kasin alustaa säädetään? Kiinteä multi link taka-akselisto ei tarjoa mitään ja McPerson-keulaa voi pikkaisen pyöritellä yläpäästään. Eli ei säätömahdollisuuksia, jollei osta säädettäviä palikoita erikseen (jos niitä edes saa).

        Oma Kasini on siis noilla 17" heittotähtivanteilla ja menee motarilla rajoittajaa vasten 250 km/h kuin juna ilman vetelyjä tai vongerteluja. Testattu on.
        Ja kulkee semislicseillä radalla/radalle todella epämukavasti hakien kaikista varjoista tekosyytä vedellä ihan **tusti.

        Summa summarum:
        Jos haluaa näyttävän isoa vannetta ja kumia, niin pitää todellakin tietää, mitä tekee, että ajettavuus ei kärsisi.
        Tai stten kannattaa pysyä standardimittojen läheisyydessä ajettavuuden pysyessä hyvänä, kuten minä.
        Mutta kyllähän 18" on vielä tehtaankin optio. Kyllä 18" toimii kasissa vielä hienosti. 19" on jo selkeästi huonompi ajaa ja 20" on aivan kammottava. Itse pitäytyisin maks.18" vannekoossa. Tuohon kun laittaa 245/40 ja 285/35 jää vielä kumia ihan mukavasti ympärille.

        Sinähän ajoit loppukesällä minun edellistä autoani superleveillä 18" vanteilla ja juurikin noilla 245/40 ja 285/35 renkailla. Toki hankookit ovat loistavat renkaat.
        Auto on liikkumaväline.

        Comment

        • Hantte
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2011
          • 350
          • Helsinki

          #49
          Originally posted by mikae34 View Post
          Mutta kyllähän 18" on vielä tehtaankin optio. Kyllä 18" toimii kasissa vielä hienosti. 19" on jo selkeästi huonompi ajaa ja 20" on aivan kammottava. Itse pitäytyisin maks.18" vannekoossa. Tuohon kun laittaa 245/40 ja 285/35 jää vielä kumia ihan mukavasti ympärille.

          Sinähän ajoit loppukesällä minun edellistä autoani superleveillä 18" vanteilla ja juurikin noilla 245/40 ja 285/35 renkailla. Toki hankookit ovat loistavat renkaat.
          Harmittaa, ettei tullut kiinnitettyä huomiota uraherkkyyteen tms. Kaikki huomio oli siinä lastussa+välityksessä. Ja kun keli oli märkä, niin vetelyä ei ainakaan huomannut. Mullahan oli alla liki semislicseiksi ajetut suvikumit, jotka vesiliirtelivät paluumatkalla rankkasateessa uudella asfaltilla.

          Trafin sivuilla mulle on merkattu renkaiksi:

          Akseli 1
          235/50R16 tyyppihyväksytty
          235/40R18 katsastuksessa merkitty
          Akseli 2
          235/50R16 tyyppihyväksytty
          275/35R18 katsastuksessa merkitty

          Ylempi siis Bemarilta uutena ja alempi katsastuskonttorilta. Valitettavasti en saanut noita alempia auton mukana. Niissä oli kokoa ja näyttävyyttä myyntikuvissa.

          18" vanteet olivat vain CSi:lle, ei M70-moottoriselle perus-i:lle. i:lle löytyy parhaana? optiona noi mullakin olevat 17" heittotähtivanteet, jotka ovat tarjolla E31, E32 ja E34:iin.

          Nyt gummeja etsiessäni alkoi tulla noi leveysongelmat vastaan 17" vanteillakin. Laatukumien valikoima on aika suppea ja Continentalkin ilmoitti, että 255/40-kokoa ei saa. Mutta mä sain DOT 1217 paistoleimalla varustetut. Leveämpiä ei ollut tarjolla.

          Talvirenkaiden kanssa on helpompaa. 225/50/R16 on yleinen koko, joten ovat halvempia kuin suvikumit.

          Asiasta toiseen. Reilun kuukauden kuluttua, 14.2. alkaa Yle2-kanavalla Karppi-niminen dekkarisarja. Trailerian alussa on aika magee auto taustalla:
          https://areena.yle.fi/1-4341821?autoplay=true
          https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/1...-rikosetsivana
          Hantte
          Z4 sDRIVE 35i, -09
          ex: E31, 850i, -91

          Comment

          • mikae34
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 4947
            • Forssa

            #50
            Perus kasiinkin on tyyppihyväksyttu 18" vanteet ja renkaat. Itsellänikin oli tarkoitus muutoskatsastaa ne vanteet siihen autoon mutta katsastusmies katsoi koneeltaan ja sanoi että ei tarvitse koska listalta löytyi tyyppihyväksyntä normi 850i type EG21.
            Last edited by mikae34; 11-02-2018, 22:55.
            Auto on liikkumaväline.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17407
              • Turku

              #51
              Originally posted by mikae34 View Post
              Perus kasiinkin on tyyppihyväksyttu 18" vanteet ja renkaat. Itsellänikin oli tarkoitus muutoskatsastaa ne vanteet siihen autoon mutta katsastusmies katsoi koneeltaan ja sanoi että ei tarvitse koska listalta löytyi tyyppihyväksyntä normi 850i type EG21.
              Näin juuri. ALPINAn alkuperäivanteethan ovat 10½ ja 9 x 18" ET:t muistaakseni 28 ja 12...

              En ole tainnut E31:tä edes vakio 16" tai 17" renkailla edes ajaa. Mutta omissa on ollut pääosin 18" ja Kasissa ostaessa 19". Samoin ajoin EPDM:n Csi:llä aikanaan 19" Lemmareilla. Mitään vetelyä ei ole ollut.

              Tottakai kuluneilla renkailla saa näillä leveyksillä vetelemään 16" vannekoollakin.
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Hantte
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 350
                • Helsinki

                #52
                Originally posted by Laku View Post
                Näin juuri. ALPINAn alkuperäivanteethan ovat 10½ ja 9 x 18" ET:t muistaakseni 28 ja 12...

                En ole tainnut E31:tä edes vakio 16" tai 17" renkailla edes ajaa. Mutta omissa on ollut pääosin 18" ja Kasissa ostaessa 19". Samoin ajoin EPDM:n Csi:llä aikanaan 19" Lemmareilla. Mitään vetelyä ei ole ollut.

                Tottakai kuluneilla renkailla saa näillä leveyksillä vetelemään 16" vannekoollakin.
                Alpina B12 5.0 Coupe toimitettiin uutena 245/40 ZR 18" ja 285/35 ZR18" renkailla, jotka olivat tuolloin "Huge tyres".
                Edessä samat kuin mulla rekisteriotteessa ja takana senttiä leveämmät. Vähän (-3,5mm) pienempi vai vähän isompi (+3,5mm) halkaisija takarenkaissa on niin vähän, ettei pitäisi vaikuttaa kuin sadasosiin huippukuskilla rata-ajossa.
                (Nappilana ostin Volvo 142 S:ään leveät matalaprofiilirenkaat 185/80R15. Oli leuhan oloiset tuolloin 80-luvun alkupuolella)

                Kuluneet renkaat vetelevät aina, vaikka olisivat miten pienet. Leveyden kasvaessa voimatkin kasvavat vannekoosta paljoakaan riippumatta.
                Hantte
                Z4 sDRIVE 35i, -09
                ex: E31, 850i, -91

                Comment

                • sl350
                  Newbiemmer
                  • Jun 2017
                  • 29
                  • Oulu

                  #53
                  Rengas/vanne pohdintaa. Nyt alla style 21 vanteet ja renkaina vakio koon 235/45/17. Olen ostanut oem style 37 vanteet, näihin kuuluisi 245/40/18 ja taakse 285/35/18. Olen kuitenkin ajatellut jos laittaisin hiukan korkeammat kumit eli 235/45/18 ja taakse 265/40/18, mittarivirhettä on 5-6 km/t, se varmasti hiukan korjaantuisi ja hieman korkeampi kumi tekee hyvää ajomukavuudelle, täyttäisi hiukan paremmin myös pyöräkoteloita. Korketutta tuli lisää noin 1cm. Renkaiksi tulisi Michelin pilot sport 4:set, alla eimachin jouset, tilan puolesta varmaan mahtuu? Mahdollisimman isoo vannetta ja matalaa rengasta se aika on omalta osalta ohi. Auto on täysin alkuperäinen mitään virityksiä ei ole eikä tule

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17407
                    • Turku

                    #54
                    Jos tulee alustasarja, pitäytyisin orkkiskoossa. Oma Csi K.A.W:n jousilla todella matala ja tuo 285 18" ei mahtunut pyörimään Schnitzuilla, et muistaakseni sama 25, joka sinullakin taitaa olla Style 37:ssa?
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • sl350
                      Newbiemmer
                      • Jun 2017
                      • 29
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by Laku View Post
                      Jos tulee alustasarja, pitäytyisin orkkiskoossa. Oma Csi K.A.W:n jousilla todella matala ja tuo 285 18" ei mahtunut pyörimään Schnitzuilla, et muistaakseni sama 25, joka sinullakin taitaa olla Style 37:ssa?
                      Eibachin alusta ei mielestäni vaikuta kovin matalalta, lähinnä mietitytti etupään iskaritolppa, siellä ei kovasti tilaa näytä olevan, toki vain noin 0,5 cm olis tarve. Takapään kohdalla ajattelin tilan riittävän kun vähän kapeampi olisi rengas. Style 37 et on tosiaan takana 25 edessä leveys 8 tuumaa ja et 13. Jos jollain olisi kokemusta hiukan korkeammista kumeista. Laku, mistä se tila takana jäi vajaaksi, leveys vai korkeus.

                      Comment

                      • sl350
                        Newbiemmer
                        • Jun 2017
                        • 29
                        • Oulu

                        #56
                        Tästä stance.
                        Attached Files

                        Comment

                        • mikae34
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 4947
                          • Forssa

                          #57
                          Originally posted by sl350 View Post
                          Tästä stance.
                          On se hieno korimalli ja auto!

                          Takana ei ole ongelmaa tuolla mainitsemallasi koolla. Minulla on ollutkin siellä se koko. Mutta oletko katsonut, että edessä se huomattavasti halkaisijaltaan alkuperäistä isompi rengas mahtuu jousilautasen alle? Se siellä on se sulake joka sen määrää.

                          Sinulla on siellä nyt 235/45/17 ja haluat saman renkaan tuuman isompana. Siispä sinulla pitäisi olla siellä vähintään sellainen 15mm tilaa renkaan ja jousilautasen välillä tällä hetkellä, että se tavoittelemasi rengas sinne mahtuisi. Epäilen hieman sitä mutta nyt sinun se on helppo tarkistaa nykyisellä renkaalla kun katsot sieltä välistä. Otat jonkun 15mm paksun listan pätkän ja koitat meneekö väliin.
                          Last edited by mikae34; 01-09-2022, 22:27.
                          Auto on liikkumaväline.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17407
                            • Turku

                            #58
                            Originally posted by sl350 View Post
                            Eibachin alusta ei mielestäni vaikuta kovin matalalta, lähinnä mietitytti etupään iskaritolppa, siellä ei kovasti tilaa näytä olevan, toki vain noin 0,5 cm olis tarve. Takapään kohdalla ajattelin tilan riittävän kun vähän kapeampi olisi rengas. Style 37 et on tosiaan takana 25 edessä leveys 8 tuumaa ja et 13. Jos jollain olisi kokemusta hiukan korkeammista kumeista. Laku, mistä se tila takana jäi vajaaksi, leveys vai korkeus.
                            Eibach on todella paljon korkeampi kuin K.A.W, oikeassa olet. Rautajousilla ei E31 alemmas saa kuin jälkimmäisillä saa.

                            Otti kiinni leveyssuunnassa kaareen, joita oli vähän rullattava. Sama vanneistus alikokokumeilla - ei ollut ongelmaa.
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎