Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3/i4/i8/iX3/iX kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17540
    • Turku

    #31
    Originally posted by zakspeed View Post
    Rexiä, eli 2 sylinteristä moottoria joka on lainattu BMW:n scootterista ei ole mitoitettu pitkäkestoisesti tuottamaan siitä EME:llä (generaattori) otettavaa tehontarvetta.
    Ymmärrän. Tarkennatko vielä, mitä BMW tarkoittaa pitkäkestoisella tuotolla/käytöllä?
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • huupi
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 1192
      • Tyrnävä

      #32
      Saako näihin i3:iin sähkölukkoa koodattua tms. ”lukkoperää”, jolla talviajoa voisi helpottaa? Olisi omaan käyttöön muuten täydellinen, mutta nelivetoa melkein huutaisi näinä aikoina näillä leveyksillä. :think
      I01 i3s 94

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #33


        Nyt on aika edukas, pitänee käydä lunastamassa :think


        Ovat päivittäneet sivun juuri, eilen tuo oli saatavilla myös ilman auton ostamista
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Janza182
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4988
          • 013

          #34
          Ei just tuo mut mulla on seinässä bmw i3 laturi.
          Parasta kun ei tarvitse kun johto lyödä kiinni ja sillä selvä.

          Ei mitään erroreita ym. Vaikka erimerkkistä ladataankin

          Johtokin kohtuu notkea oli jopa kovilla pakkasilla.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            #35
            Kuinkas tuon takuun kanssa. Iivari kolmosessa takuu taitaa olla akulle 8v tai 100tkm mutta kun katsoo millainen järjestelmä on muuten niin tuossa on paljon muutakin mille ei pysty tekemään mitään.

            Esim kylmäainepuoli kokonaisuudessaan mikä on vielä kaikenlisäksi monimutkainen ja komponentit ryöstyhinnoiteltuja. Mikä takuu kattaa nämä, tuskin akkutakuu? Ja kauako ne ovat voimassa?
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #36
              Originally posted by fraatti View Post
              Kuinkas tuon takuun kanssa. Iivari kolmosessa takuu taitaa olla akulle 8v tai 100tkm mutta kun katsoo millainen järjestelmä on muuten niin tuossa on paljon muutakin mille ei pysty tekemään mitään.

              Esim kylmäainepuoli kokonaisuudessaan mikä on vielä kaikenlisäksi monimutkainen ja komponentit ryöstyhinnoiteltuja. Mikä takuu kattaa nämä, tuskin akkutakuu? Ja kauako ne ovat voimassa?
              Miksi akkutakuun pitäisi kattaa kylmäainepuoli? Eipä tuolla akkulodjussa sisällä mitään ihmeellistä ole jäähdytykseen liittyen, kompressorin hajoaminen nyppii jos se sattuu kohdalle muttei nyt asiana pitäisi olla sen kummempi kuin muissakaan autoissa. Komponentti itsessään varmasti kalliimpi jos uutena ostaa, mutta miksipä sitäkin ei voisi purkuautosta hankkia.

              Jäähdytyssysteemi on monimutkainen jos on lämpöpumppu, ilman sitä menee paljon helpommaksi ja kompuralle tulee vähemmän käyttötunteja.

              Vai oliko tässä jotain yksityiskohtia jotka ovat itseltä jääneet huomaamatta?
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                #37
                Originally posted by Cell View Post
                Miksi akkutakuun pitäisi kattaa kylmäainepuoli? Eipä tuolla akkulodjussa sisällä mitään ihmeellistä ole jäähdytykseen liittyen, kompressorin hajoaminen nyppii jos se sattuu kohdalle muttei nyt asiana pitäisi olla sen kummempi kuin muissakaan autoissa. Komponentti itsessään varmasti kalliimpi jos uutena ostaa, mutta miksipä sitäkin ei voisi purkuautosta hankkia.

                Jäähdytyssysteemi on monimutkainen jos on lämpöpumppu, ilman sitä menee paljon helpommaksi ja kompuralle tulee vähemmän käyttötunteja.

                Vai oliko tässä jotain yksityiskohtia jotka ovat itseltä jääneet huomaamatta?
                Eikai tuo akun korkkaaminen ainut harmi ole? KLEn tai jonkun muun korkeajännitekomponentin korkatessa repeää perse. Siksi takuut kiinnostavat vaikkei välttämättä rahaa olekaan niin tuoretta autoa ostaa että takuu olisi vielä voimassa.

                Tuollainen kiinnileikannut kompura levitti jollain järjestelmän täyteen metallisilppua. Lopputulemana auto päätyi kierrätykseen. Remotin hinta olisi ollut viisinumeroinen eikä ensimmäinennumero olisi ollut ykkönen. :think

                Kompuran hinta on myös nelinumeroinen ja taitaa alkaa kakkosella tai kolmosella.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #38
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Eikai tuo akun korkkaaminen ainut harmi ole? KLEn tai jonkun muun korkeajännitekomponentin korkatessa repeää perse. Siksi takuut kiinnostavat vaikkei välttämättä rahaa olekaan niin tuoretta autoa ostaa että takuu olisi vielä voimassa.

                  Tuollainen kiinnileikannut kompura levitti jollain järjestelmän täyteen metallisilppua. Lopputulemana auto päätyi kierrätykseen. Remotin hinta olisi ollut viisinumeroinen eikä ensimmäinennumero olisi ollut ykkönen. :think

                  Kompuran hinta on myös nelinumeroinen ja taitaa alkaa kakkosella tai kolmosella.
                  Toki toki, mutta ajatellaan laajemmin.

                  E60 LCI-vaihdekepin ongelmat aiheuttavat marmorilla hoidettaessa myös nelinumeroisen laskun, mutta moniko asian noin hoitaa vanhemmiten? KLE löytyy purkuosana luokkaan 400e ja uutta saa alle tonnilla, vaihto ei liene kovin kummallinen mutta toki toistaiseksi tekijöitä ei ole yhtä paljon kuin vaikka vetoakselin vaihtajia. KLE sijoituksesta johtuen (kontin huoltopelti auki niin se on naaman edessä), tuo saattaa olla marmorilla vastaavan hintainen vaihdettuna kuin aiemmin mainittu E60 LCI-vaihdekeppi. Tai sitten ei, mutta kun kysyntää edullisemmille korjaajille tulee, tulee tarjontaakin. :think

                  Kompura on kallis uutena marmorilla, mutta niin se on muihinkin (BMWautoparts näyttää tarjoavan 530e kompuraa n. 1800e hintaan) Purkuosaa saa ebaysta n. 500e. Jos metallia menee kiertoon, on proseduuri virallisesti sama kaikissa autoissa -> kaikki komponentit uusiksi. Ehkäpä mainitsemassasi tapauksessa tuo uusinta on tarkoittanut akun vaihtoa jotta sen putket tulee uusittua? Kuka tuollaiset uusinnat sitten tekee missään autossa kompuran hajotessa, no ei oikeastaan kukaan jos ei ole takuu voimassa. Huuhtelu ja tarvittaessa jumiutuneiden venttiilien vaihtoa tms. ja matka jatkuu.


                  Selvennyksenä, tarkoitus ei ole vähätellä riskiä ja kustannusta, vaan lähinnä miettiä tuoko se sähkö tähän tosiasiassa isoja eroja perinteiseen maailmaan.
                  Last edited by Cell; 02-03-2021, 10:08.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • vaviah
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 632
                    • Turku

                    #39
                    Kakkosautoksi mietinnässä i3 edullisemmasta päästä. Kävin tänään katsomassa 50t ajettua 2013 yksilöä ilman Rexiä, joka vaikutti kaikin puolin hyvältä, mutta akun kunto mietityttää. Salavalikosta ilmoitti maksimikapasiteetiksi reilu 16 kWh. Vaikuttaako tuo normaalilta? Mitä tuo mahtaa olla uutena, 18.8 vai 22? Jos jälkimmäinen, akkutakuun 70% raja on jo aika lähellä. Range oli nyt 109-130 km (comfort - pro+). Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?
                    X1 18d sDrive -18
                    320i GT xDrive -13
                    i3 BEV -13
                    X1 18dA xDrive -16
                    X5 3.0iA -00
                    320d Touring -00
                    528iA Touring -97
                    325 CiA -93
                    316i -94
                    316 -88

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15262
                      • Ajamisen Iloa

                      #40
                      Originally posted by vaviah View Post
                      Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?

                      Miettikää ite näitä kysymyksiä. Kannattaako autoa ostaa jolla ei välttämättä pääse edes 70 ajettua. Liikenneväline jolla pääsee noin 70km päivässä on hevonen. Autolla kuuluu päästä niin paljon kun omistaja jaksaa ajaa. Vaikka 1500km päivässä.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • kooma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1021
                        • Pikis

                        #41
                        Originally posted by Remotion View Post
                        Autolla kuuluu päästä niin paljon kun omistaja jaksaa ajaa. Vaikka 1500km päivässä.
                        Kas kun ei koko auton elinikää tankkaamatta. Miksi autossa pitäisi olla enemmän rangea kuin ikinä päivän aikana tarvitsee?

                        Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin kapa max arvo on ihan ok tuon ikäiselle. Jos on työmatka 70 niin hankkisin ennemmin 94 akulla olevan niin jää paremmin pelivaraa.
                        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                        Comment

                        • vaviah
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 632
                          • Turku

                          #42
                          Originally posted by kooma View Post
                          Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin kapa max arvo on ihan ok tuon ikäiselle. Jos on työmatka 70 niin hankkisin ennemmin 94 akulla olevan niin jää paremmin pelivaraa.
                          Tänks! Työmatka ei ole kuin 20 km, ja pidemmät ajot hoidetaan pääsääntöisesti ykkösautolla. Muutaman kerran vuodessa pitäis kuitenkin pystyä taittamaan myös tuo 70 km matka.
                          X1 18d sDrive -18
                          320i GT xDrive -13
                          i3 BEV -13
                          X1 18dA xDrive -16
                          X5 3.0iA -00
                          320d Touring -00
                          528iA Touring -97
                          325 CiA -93
                          316i -94
                          316 -88

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1021
                            • Pikis

                            #43
                            Originally posted by vaviah View Post
                            Tänks! Työmatka ei ole kuin 20 km, ja pidemmät ajot hoidetaan pääsääntöisesti ykkösautolla. Muutaman kerran vuodessa pitäis kuitenkin pystyä taittamaan myös tuo 70 km matka.
                            Meidän auto on kaikkein kovimmilla pakkasilla näyttänyt 80 jotain rangeksi mutta en ole varma mitä sillä käytännössä olisi päässyt yhtä soittoa. Se että ajatko monessa pätkässä sen ja auto jäähtyy välillä -25 asteeseen syö rangea tietysti enemmän, ja sillä on iso vaikutus onko satasen vai kuudenkympin tietä.
                            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • miyli
                              BTCF Member
                              • Dec 2008
                              • 2091
                              • Naantali

                              #44
                              Originally posted by vaviah View Post
                              Kakkosautoksi mietinnässä i3 edullisemmasta päästä. Kävin tänään katsomassa 50t ajettua 2013 yksilöä ilman Rexiä, joka vaikutti kaikin puolin hyvältä, mutta akun kunto mietityttää. Salavalikosta ilmoitti maksimikapasiteetiksi reilu 16 kWh. Vaikuttaako tuo normaalilta? Mitä tuo mahtaa olla uutena, 18.8 vai 22? Jos jälkimmäinen, akkutakuun 70% raja on jo aika lähellä. Range oli nyt 109-130 km (comfort - pro+). Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?
                              Itse ostin noin kuukausi sitten juurikin kakkosautoksi/työmatka autoksi edullisimman pään 64ah rexin. En olisi rexiä välttämättä tarvinnut mutta tässä oli niin hyvät lisävarusteet että päädyin tähän yksilöön. Työmatka minulla 30km edes taas. Paras range minulla nyt ollut nurkka ajossa n.140 km eco prolla, sillä ajelen pääsääntöisesti ja sisäpuhallin päällä ja tarvittaessa ac:kin. AC kun ottaa pois päältä saa n.10 km lisää rangea. Talvikokemusta ei itsellä vielä ole mutta huhujen mukaan se on tällä pikkuakkuisella on n.70-80km. Minulla kulutus ollut nyt sekalaisessa nurkka ajossa 13.5 kw/100km, eli edullista ajoa kun sähkö maksaa kotilatauksessa n.2€/100km ja käyttömaksu 91€/vuosi.
                              Talvella jos pystyy säilyttämään autoa lämpöisessä tallissa auttaa aika paljon tuohon rangeen, itsellä se ei onnistu joten jää nähtäväksi sitten se talvi range.
                              Itse olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan vaikka mikään kaunokainen i3 ei ole hyvin tilava sisältä ja tehokas pikkusähkäriksi.
                              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                              0-200km/h 11.40s
                              100-200km/h 6,00s
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6768
                                • PK-seutu

                                #45
                                Tuosta Batt. Kapa max. lukemasta on hyvä vielä mainita, että vaikkei se nyt ihan samalla lailla heittele kuin "GOM" rangemittari, niin sekin arvo voi elää. Eikä se ole välttämättä ns. "koko totuus" akun tilasta.

                                Mikäli tuo batt.kapa max. lukema tippuisi sinne akkutakuun rajoille, eli 70% alle ja päätät lähteä BMW:tä akkutakuun kanssa haastamaan niin tekevät sille ensin testin ja "kalibroivat" ja "resetoivat" ohjainlaitteita minkä kerkeävät. Eli saattaa sieltä sittenkin yhtäkkiä ilmestyä lisää käytettävää kapasiteettia pienillä tempuilla. Ja kas koko härdelli ja testailu jäikin artistin maksettavaksi (käsittääkseni).

                                i3 akut ovat osoittautuneet erittäin hyvin aikaa ja ajoa kestäviksi (BMW jopa pidensi uusien akkutakuuta 100tkm --> 160tkm 2020 vuoden alusta), mutta jos joku niin nimenomaan 60Ah mallien akussa saattaa alkaa kapa heikentyä. 94Ah ja 120Ah ovat pykälää parempia tässäkin suhteessa. En tiedä onko varsinaisesti teknologista eroa miten paljon akuissa, vaiko sitten enemmän bufferia isommissa.
                                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎