Originally posted by zakspeed
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
i3/i4/i8/iX3/iX kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
X
-
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
-
325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Kuinkas tuon takuun kanssa. Iivari kolmosessa takuu taitaa olla akulle 8v tai 100tkm mutta kun katsoo millainen järjestelmä on muuten niin tuossa on paljon muutakin mille ei pysty tekemään mitään.
Esim kylmäainepuoli kokonaisuudessaan mikä on vielä kaikenlisäksi monimutkainen ja komponentit ryöstyhinnoiteltuja. Mikä takuu kattaa nämä, tuskin akkutakuu? Ja kauako ne ovat voimassa?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostKuinkas tuon takuun kanssa. Iivari kolmosessa takuu taitaa olla akulle 8v tai 100tkm mutta kun katsoo millainen järjestelmä on muuten niin tuossa on paljon muutakin mille ei pysty tekemään mitään.
Esim kylmäainepuoli kokonaisuudessaan mikä on vielä kaikenlisäksi monimutkainen ja komponentit ryöstyhinnoiteltuja. Mikä takuu kattaa nämä, tuskin akkutakuu? Ja kauako ne ovat voimassa?
Jäähdytyssysteemi on monimutkainen jos on lämpöpumppu, ilman sitä menee paljon helpommaksi ja kompuralle tulee vähemmän käyttötunteja.
Vai oliko tässä jotain yksityiskohtia jotka ovat itseltä jääneet huomaamatta?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostMiksi akkutakuun pitäisi kattaa kylmäainepuoli? Eipä tuolla akkulodjussa sisällä mitään ihmeellistä ole jäähdytykseen liittyen, kompressorin hajoaminen nyppii jos se sattuu kohdalle muttei nyt asiana pitäisi olla sen kummempi kuin muissakaan autoissa. Komponentti itsessään varmasti kalliimpi jos uutena ostaa, mutta miksipä sitäkin ei voisi purkuautosta hankkia.
Jäähdytyssysteemi on monimutkainen jos on lämpöpumppu, ilman sitä menee paljon helpommaksi ja kompuralle tulee vähemmän käyttötunteja.
Vai oliko tässä jotain yksityiskohtia jotka ovat itseltä jääneet huomaamatta?
Tuollainen kiinnileikannut kompura levitti jollain järjestelmän täyteen metallisilppua. Lopputulemana auto päätyi kierrätykseen. Remotin hinta olisi ollut viisinumeroinen eikä ensimmäinennumero olisi ollut ykkönen. :think
Kompuran hinta on myös nelinumeroinen ja taitaa alkaa kakkosella tai kolmosella.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostEikai tuo akun korkkaaminen ainut harmi ole? KLEn tai jonkun muun korkeajännitekomponentin korkatessa repeää perse. Siksi takuut kiinnostavat vaikkei välttämättä rahaa olekaan niin tuoretta autoa ostaa että takuu olisi vielä voimassa.
Tuollainen kiinnileikannut kompura levitti jollain järjestelmän täyteen metallisilppua. Lopputulemana auto päätyi kierrätykseen. Remotin hinta olisi ollut viisinumeroinen eikä ensimmäinennumero olisi ollut ykkönen. :think
Kompuran hinta on myös nelinumeroinen ja taitaa alkaa kakkosella tai kolmosella.
E60 LCI-vaihdekepin ongelmat aiheuttavat marmorilla hoidettaessa myös nelinumeroisen laskun, mutta moniko asian noin hoitaa vanhemmiten? KLE löytyy purkuosana luokkaan 400e ja uutta saa alle tonnilla, vaihto ei liene kovin kummallinen mutta toki toistaiseksi tekijöitä ei ole yhtä paljon kuin vaikka vetoakselin vaihtajia. KLE sijoituksesta johtuen (kontin huoltopelti auki niin se on naaman edessä), tuo saattaa olla marmorilla vastaavan hintainen vaihdettuna kuin aiemmin mainittu E60 LCI-vaihdekeppi. Tai sitten ei, mutta kun kysyntää edullisemmille korjaajille tulee, tulee tarjontaakin. :think
Kompura on kallis uutena marmorilla, mutta niin se on muihinkin (BMWautoparts näyttää tarjoavan 530e kompuraa n. 1800e hintaan) Purkuosaa saa ebaysta n. 500e. Jos metallia menee kiertoon, on proseduuri virallisesti sama kaikissa autoissa -> kaikki komponentit uusiksi. Ehkäpä mainitsemassasi tapauksessa tuo uusinta on tarkoittanut akun vaihtoa jotta sen putket tulee uusittua? Kuka tuollaiset uusinnat sitten tekee missään autossa kompuran hajotessa, no ei oikeastaan kukaan jos ei ole takuu voimassa. Huuhtelu ja tarvittaessa jumiutuneiden venttiilien vaihtoa tms. ja matka jatkuu.
Selvennyksenä, tarkoitus ei ole vähätellä riskiä ja kustannusta, vaan lähinnä miettiä tuoko se sähkö tähän tosiasiassa isoja eroja perinteiseen maailmaan.Last edited by Cell; 02-03-2021, 10:08.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Kakkosautoksi mietinnässä i3 edullisemmasta päästä. Kävin tänään katsomassa 50t ajettua 2013 yksilöä ilman Rexiä, joka vaikutti kaikin puolin hyvältä, mutta akun kunto mietityttää. Salavalikosta ilmoitti maksimikapasiteetiksi reilu 16 kWh. Vaikuttaako tuo normaalilta? Mitä tuo mahtaa olla uutena, 18.8 vai 22? Jos jälkimmäinen, akkutakuun 70% raja on jo aika lähellä. Range oli nyt 109-130 km (comfort - pro+). Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by vaviah View PostOnnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?
Miettikää ite näitä kysymyksiä. Kannattaako autoa ostaa jolla ei välttämättä pääse edes 70 ajettua. Liikenneväline jolla pääsee noin 70km päivässä on hevonen. Autolla kuuluu päästä niin paljon kun omistaja jaksaa ajaa. Vaikka 1500km päivässä.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostAutolla kuuluu päästä niin paljon kun omistaja jaksaa ajaa. Vaikka 1500km päivässä.
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin kapa max arvo on ihan ok tuon ikäiselle. Jos on työmatka 70 niin hankkisin ennemmin 94 akulla olevan niin jää paremmin pelivaraa.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by kooma View PostMitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin kapa max arvo on ihan ok tuon ikäiselle. Jos on työmatka 70 niin hankkisin ennemmin 94 akulla olevan niin jää paremmin pelivaraa.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by vaviah View PostTänks! Työmatka ei ole kuin 20 km, ja pidemmät ajot hoidetaan pääsääntöisesti ykkösautolla. Muutaman kerran vuodessa pitäis kuitenkin pystyä taittamaan myös tuo 70 km matka.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by vaviah View PostKakkosautoksi mietinnässä i3 edullisemmasta päästä. Kävin tänään katsomassa 50t ajettua 2013 yksilöä ilman Rexiä, joka vaikutti kaikin puolin hyvältä, mutta akun kunto mietityttää. Salavalikosta ilmoitti maksimikapasiteetiksi reilu 16 kWh. Vaikuttaako tuo normaalilta? Mitä tuo mahtaa olla uutena, 18.8 vai 22? Jos jälkimmäinen, akkutakuun 70% raja on jo aika lähellä. Range oli nyt 109-130 km (comfort - pro+). Onnistuuko tällaisella yksilöllä talvella 70 km maantieajo ilman ongelmia?
Talvella jos pystyy säilyttämään autoa lämpöisessä tallissa auttaa aika paljon tuohon rangeen, itsellä se ei onnistu joten jää nähtäväksi sitten se talvi range.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan vaikka mikään kaunokainen i3 ei olehyvin tilava sisältä ja tehokas pikkusähkäriksi.
Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"
Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm
Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
1/4 maili 11.8 / 205 km/h
0-200km/h 11.40s
100-200km/h 6,00s
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354
Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää
Comment
-
-
Tuosta Batt. Kapa max. lukemasta on hyvä vielä mainita, että vaikkei se nyt ihan samalla lailla heittele kuin "GOM" rangemittari, niin sekin arvo voi elää. Eikä se ole välttämättä ns. "koko totuus" akun tilasta.
Mikäli tuo batt.kapa max. lukema tippuisi sinne akkutakuun rajoille, eli 70% alle ja päätät lähteä BMW:tä akkutakuun kanssa haastamaan niin tekevät sille ensin testin ja "kalibroivat" ja "resetoivat" ohjainlaitteita minkä kerkeävät. Eli saattaa sieltä sittenkin yhtäkkiä ilmestyä lisää käytettävää kapasiteettia pienillä tempuilla. Ja kas koko härdelli ja testailu jäikin artistin maksettavaksi (käsittääkseni).
i3 akut ovat osoittautuneet erittäin hyvin aikaa ja ajoa kestäviksi (BMW jopa pidensi uusien akkutakuuta 100tkm --> 160tkm 2020 vuoden alusta), mutta jos joku niin nimenomaan 60Ah mallien akussa saattaa alkaa kapa heikentyä. 94Ah ja 120Ah ovat pykälää parempia tässäkin suhteessa. En tiedä onko varsinaisesti teknologista eroa miten paljon akuissa, vaiko sitten enemmän bufferia isommissa.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Comment