Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3 keskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4617
    • Tampere

    #31
    Originally posted by pyroz View Post
    Koeajamassasi autossa taisi olla vanhaa softaa sisällä. Jarruenergian talteenottoa on rukattu softapäivityksissä runsaasti. Omassa on tuore i-level ja en saa sitä liukkaalla millään menettämään pitoaan kun regeneroi. Toinen tuohon vaikuttava asia on ajotila. Itse pidän itsestäänselvyytenä, että koodaan heti default ajotilaksi eco pron. Sekin loiventaa vähän tuota, hyvin vähän tosin. Alkuviikolla alijäähtyneen vesisateen päivinä ei kyllä ollut ajokelissä hurraamista oli alla sitten mikä auto tai mitkä renkaat tahansa. Huono päivä sattui sinulle.

    LCI:ssä tuli LED valot toki vakiovarusteeksi (ja adaptiiviset lisävarusteena), mutta kyllä pre-LCI:hin on myös saanut optiona ledejä. Omissa on molemmissa tehtaalta halogeenit, mutta se on helppo ratkaista vaihtamalla kunnon polttimot. Philipsin ledit kaikkiin neljään umpioon ja halogeenit on tiessään. Helppo plug 'n play ja toimii 100% valokuvioineen kaikkineen
    Joo, edes halogeeneja en ole nähnyt pimeässä että näkeekö niillä mitään. Tekniikka itsessään on jo vanhentunutta kuitenkin. Kuviesi perusteella näyttäisi että tilanne on varmaan parempi kun polttomot vaihtaa. Valokuviokin taitaa olla ainakin varsin lähellä kohdallaan.

    Talvella olisin itse kaivannut moodia että rekuperaatiota olisi saanut vielä alhaisemmaksi. Jotenkin peilikirkkaalla jäällä ei ole turvallinen tunne kun vapauttaa jalan "kaasulta" ja auto jarruttaa varsin tehokkaasti ja ainoastaan takapyörillä. Ecolla taisin ajella kun joku oli maininnut että se toimii talvella paremmin.

    Softaversioista ei ollut mitään havaitoa. Koeajettu auto oli tämä. Että onkin bemari osannut tehdä rumat vanteet. :think


    Onko kukaan ajanut molemmilla faceliftillä ja prefaceliftillä? Entäs i3s? Onko mitään eroja huomattavissa?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #32
      Pre-LCI pudottaa talteenoton pois päältä jos hiukankin lipsahtaa, näin omassakin. Tuo on käsittääkseni se iso ero mikä uudemmassa tuli ja mainittu tuossa materiaalissa, eli toiminta ei olisi niin on-off. Se kyllä tuntuu varsin epämiellyttävältä, ennen kuin asiaan osaa varautua. Tuollaisia kelejä ei onneksi hirveän usein ole, ja regenerointia tulee hallittua sillä ettei nosta kaasua kokonaan. Varmasti kuitenkin selkeä parannus, vanhalla saa ajettua edellä ajavan perään jos ei ole tiedossa että pitänee painaa jarruakin.

      Ajonvakautus oli ennenkin, sen sijaan tuo DTC-moodi on vanhoissa vähän kökkö mutta enpä sitä ole koskaan tullut ylipäätään käyttäneeksi (varmaan juuri siksi kun on aika turha). Uudempi varmaan mahdollistaa luisuttelut.

      LED-lyhyethän näissä tosiaan usein on jos ei minimi-varusteilla ole, mutta pitääkin kokeilla noita pitkien polttimoita pyrozin vinkin perusteella.
      Last edited by Cell; 01-03-2021, 12:08.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6713
        • PK-seutu

        #33
        Originally posted by Cell View Post
        pitääkin kokeilla noita pitkien polttimoita pyrozin vinkin perusteella.
        Ne pitkät on aika surkeat jo ihan suunnittelupöydältä asti. Umpiot on surkeat ja H11 polttimolla ei niissä ihmeitä tehdä.

        Kokeilin toiseen autoon nyt myös kalliimpia polttimoita, mutta ei merkittävää etua. Nämä olisi oma valinta edelleen jatkossa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300...lopolttimopari
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4617
          • Tampere

          #34
          Originally posted by Cell View Post
          Pre-LCI pudottaa talteenoton pois päältä jos hiukankin lipsahtaa, näin omassakin. Tuo on käsittääkseni se iso ero mikä uudemmassa tuli ja mainittu tuossa materiaalissa, eli toiminta ei olisi niin on-off. Se kyllä tuntuu varsin epämiellyttävältä, ennen kuin asiaan osaa varautua. Tuollaisia kelejä ei onneksi hirveän usein ole, ja regenerointia tulee hallittua sillä ettei nosta kaasua kokonaan. Varmasti kuitenkin selkeä parannus, vanhalla saa ajettua edellä ajavan perään jos ei ole tiedossa että pitänee painaa jarruakin.

          Ajonvakautus oli ennenkin, sen sijaan tuo DTC-moodi on vanhoissa vähän kökkö mutta enpä sitä ole koskaan tullut ylipäätään käyttäneeksi (varmaan juuri siksi kun on aika turha). Uudempi varmaan mahdollistaa luisuttelut.
          Onko näissä mitään "sähköistä" luistoestoa eli kai nämä sentää osaavat jarruttaa luistavempaa rengasta? Eikö tuo ole sama kuin jotkut puhuvat "sähköisestä" lukosta? Ettei sentään jää paikoilleen kuopimaan kuten vanhat e30:t

          Tuo idriven kautta löytyvä DTC nappi taitaa sitten antaa takafillarien luistaa hiukan enemmän.

          Itsellä tuo ensimmäinen keli oli sen verran hirveä että jo tuolloin syntyi päätös ettei tälläistä voi ostaa. Nyt olen kuitenkin vähän pakitellut tuon ajatuksen kanssa. Kuuntelisin mielellään nastojen jollotusta jos sellaiset vain saisi jostain, prkl.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #35
            Originally posted by fraatti View Post
            Onko näissä mitään "sähköistä" luistoestoa eli kai nämä sentää osaavat jarruttaa luistavempaa rengasta? Eikö tuo ole sama kuin jotkut puhuvat "sähköisestä" lukosta? Ettei sentään jää paikoilleen kuopimaan kuten vanhat e30:t

            Tuo idriven kautta löytyvä DTC nappi taitaa sitten antaa takafillarien luistaa hiukan enemmän.

            Itsellä tuo ensimmäinen keli oli sen verran hirveä että jo tuolloin syntyi päätös ettei tälläistä voi ostaa. Nyt olen kuitenkin vähän pakitellut tuon ajatuksen kanssa. Kuuntelisin mielellään nastojen jollotusta jos sellaiset vain saisi jostain, prkl.
            Samalla tavalla se toimii kuin polttiksissakin, jarruttelee toki ja DTC-moodi on tarpeen jos on semmoista pöperöä että meno lakkaa kokonaan ylisuojelevan ajonvakautuksen takia. Eli juurikin antaa luistaa vähän enemmän, mutta tämä pre-LCI versio ei kyllä oikein luisuttelua mahdollista, tuo varmaan on kuvauksen mukaisesti uudemmassa mahdollista.

            Omassa on Hakkapeliitta R3 alla, ei tuo jäällä E60 Hakkapeliitta 8 nastoihin nähden juuri eroa kuin sen nastojen äänen osalta. Varmasti tulee eroa jos lähtee tekemään oikein suunniteltuja testejä, mutta normaaliliikenteessä se ja sama. Siitä huolimatta nastat ottaisin myös i3 jos sellaiset saisi, mutta se on vain tottumiskysymys. Nuo Hakka R3 on muuten todella hiljaiset suhteessa kesänakkeihin, mutta tokihan ne sitten kuluukin.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4617
              • Tampere

              #36
              Originally posted by Cell View Post
              Samalla tavalla se toimii kuin polttiksissakin, jarruttelee toki ja DTC-moodi on tarpeen jos on semmoista pöperöä että meno lakkaa kokonaan ylisuojelevan ajonvakautuksen takia. Eli juurikin antaa luistaa vähän enemmän, mutta tämä pre-LCI versio ei kyllä oikein luisuttelua mahdollista, tuo varmaan on kuvauksen mukaisesti uudemmassa mahdollista.

              Omassa on Hakkapeliitta R3 alla, ei tuo jäällä E60 Hakkapeliitta 8 nastoihin nähden juuri eroa kuin sen nastojen äänen osalta. Varmasti tulee eroa jos lähtee tekemään oikein suunniteltuja testejä, mutta normaaliliikenteessä se ja sama. Siitä huolimatta nastat ottaisin myös i3 jos sellaiset saisi, mutta se on vain tottumiskysymys. Nuo Hakka R3 on muuten todella hiljaiset suhteessa kesänakkeihin, mutta tokihan ne sitten kuluukin.
              Onhan tuon noksun rakenne sheivattu varsin ohkaiseksi. Noita on tullut katseltua vähän tarkemmin, mutta ei auton alla. Kuinkahan eri rengasmerkit mahtavat suoriutua tuon i3:n alla, onkohan niissä eroja?

              Talvella liukkaimmilla keleillä(pluskeli ja jää) kaikki kitkat taitavat olla samanlaisia luistimia?

              Itseasiassa täällä kestotestissä on mainittu että tuo on varsinainen rengassorvi ja ne kuluvat nopeasti. Matala vierinvastus saattaa altistaa gummia entisestään kulumiselle jos pintakumi on erityisen pehmeä.




              120Ah mallin testistä pisti myös tuollainen silmiin. Millainen hyötysuhde latauksessa on muissa autoissa kun tuossa on mainittu että se on huono tuossa iivarikolmosessa? (22% sähköstä haihtui lämmöksi tms)
              Last edited by fraatti; 02-03-2021, 12:19.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #37
                Lataus hyötysuhteista esimerkkinä BMW plug inien latausteholla 3.7kwh akustoon päätyy 3kwh luokkaa.

                Linja menee tuota luokkaa lataustehon kasvun myötä.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4617
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Lataus hyötysuhteista esimerkkinä BMW plug inien latausteholla 3.7kwh akustoon päätyy 3kwh luokkaa.

                  Linja menee tuota luokkaa lataustehon kasvun myötä.
                  Tuosta saa hyötysuhteeksi jotain 80% luokkaa.

                  Täytyi vähän pöyhäistä asiaa.
                  Järjettömiä eroja eri autoissa. Renu puhaltelee puolet energiasta lämmöksi.

                  A significant amount of energy is transferred while charging an EV, the efficiency should therefore be one of the main concerns when designing a charger. Other concerns are small volume, light weight, reliability, low electromagnetic interference and low current and voltage ripples. Apart from the automotive constraints it has to be made of low cost components to keep the total cost of the EV down.
                  Most EVs on the market are able to charge at a range of 6-16 A and individual models like Renault Zoe has a range of 6-63 A. A large range results in a reduction in the efficiency. A power converter with an efficiency of 95 % have a decrease in efficiency of 10 % when operating at half the nominal power, which EVs often do [5, 6]. This paper shows that the aforementioned effect is present in the tested EVs and that the loss is closely related to the charge range. A typical reason for a high loss in a converter is when well-dimensioned components are discarded for cheaper models in order to keep the retail price down. Under-dimensioned components cause higher heat dissipation that makes cooling necessary, which is an additional power consumption. The OEM can reduce cost of the components without consequences as it is impossible for the consumer to compare the efficiency of the vehicle with other models on the market. The manufacturer specifies the battery capacity and a drivable range that can be achieved on a full battery, but the amount of electrical energy that is needed to fully charge the battery is not specified.




                  edit. tesla model 3
                  Last edited by fraatti; 02-03-2021, 15:01.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4617
                    • Tampere

                    #39
                    Osui tuossa tuollainen silmiin. "piilokulutusta" näyttää olevan joissain malleissa aikas tavalla. Eli imutellaan seinästä sähköä enemmän kuin mitä omistaja saattaisi ymmärtää katsoessaan auton valikoita. Kulutusta tulee mm laturin hyötysuhteesta johtuen. Onko kukaan tutkinut asiaa oman i3:n kanssa?

                    Tämä data on saksan Adacilta.

                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4617
                      • Tampere

                      #40
                      Idahossa olivat näköjään testanneet labrassa i3:sta. Ei tuo ainakaan kovin pahalle näytä. Jos autossa on akunlämmitys niin lämmitteleeköhän se sitä latauksen aikana vai hoituuko se sivutuotteena?


                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6713
                        • PK-seutu

                        #41
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Idahossa olivat näköjään testanneet labrassa i3:sta. Ei tuo ainakaan kovin pahalle näytä. Jos autossa on akunlämmitys niin lämmitteleeköhän se sitä latauksen aikana vai hoituuko se sivutuotteena?


                        https://avt.inl.gov/sites/default/fi...n2014BMWi3.pdf
                        i3:n akunlämmitys toimii muutamalla reunaehdolla. Lämmitystä käytetään kun akun lämpötila on alle 10 astetta (se myös lämmitetään vain 10 asteeseen). Ja lämmitys aktivoituu vain ja ainoastaan kun asetat esilämmityksen ja lähtöaikaan on vähintään 3,5h. Tuo on vähän erikoinen ehto, kun varsinainen lämmitys tapahtuu vasta lähempänä lähtöaikaa, mutta noin se toimii.

                        Eli jos kello on nyt 06:00 ja olet lähdössä liikkeelle 08:30 ja asetat lähtöajaksi tuon 08:30 niin akkua ei lämmitetä kun lähtöaikaan on alle 3,5h.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #42
                          Kylmällä akuston lämmitys aktivoituu automaattisesti auton ollessa kytkettynä kaapeliin.

                          Akustoa voidaan myös lämmittää "manuaalisesti" pyroz:n kuvailemalla menetelmällä, esilämmittämällä autoa.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6713
                            • PK-seutu

                            #43
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Kylmällä akuston lämmitys aktivoituu automaattisesti auton ollessa kytkettynä kaapeliin.

                            Akustoa voidaan myös lämmittää "manuaalisesti" pyroz:n kuvailemalla menetelmällä, esilämmittämällä autoa.
                            Tarkoitatko sitä, että jos laitan wallboxin kaapelilla autoon kiinni, niin akkua lämmitetään jatkuvasti siihen asti, kunnes lähden liikkeelle vaikka kahden päivän päästä? Jotain tarkennusta tuo kaipaisi vielä, tuo on uutta tietoa itselle
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4617
                              • Tampere

                              #44
                              Moottorin jäähdytyspiiriin taitaa mennä ylimääräinen lämpö, tuossakin on puhuttu yli 90% hyötysuhteesta laturin osalta.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1016
                                • Pikis

                                #45
                                Originally posted by pyroz View Post
                                Tarkoitatko sitä, että jos laitan wallboxin kaapelilla autoon kiinni, niin akkua lämmitetään jatkuvasti siihen asti, kunnes lähden liikkeelle vaikka kahden päivän päästä? Jotain tarkennusta tuo kaipaisi vielä, tuo on uutta tietoa itselle
                                Olen muuten huomannut että kun pakkasella lyö latausjohdon kiinni niin vaikka on ajastettu lataus yöaikaan niin menee laturi joksikin aikaa päälle. Liittyisiköhän tuohon?
                                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎