Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3 keskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Danukos
    Alueaktiivi
    • Feb 2011
    • 1111
    • pks

    #46
    Tässä langassa näyttäs olevan viimeisimmät keskustelut i3 suhteen.

    Mitäs hybridi/sähköautoiluun perehtyneiden foorumilaisten kristallipallot kertoo i3 hintojen kehittymisestä seuraavien 1-3 vuoden aikana?
    Kun tekniikka kehittyy ja joka vuosi ekoauto-markkinat täydentyy uusilla malleilla niin alkaako i3 akkutekniikka olemaan jo "vanha"?
    Ja kuinka railakkaasti se tulee näkymään hintakehityksessä?
    Jos nyt ostaisi vaikka n. 20k€ hintaisen 94ah+REX i3 niin löytääkö itsensä parin vuoden päästä tilanteesta jossa omistaa auton josta on hankalaa päästä eroon (tekemättä rutkasti persnettoa) "epäkiinnostavan" ja "vanhan" tekniikan vuoksi?

    Heitän ilmaan vain kysymyksiä joihin olisi mielenkiintoista kuulla tavallisia kansalaisia paremmin perehtyneiden autoilijoiden mielipiteitä.
    E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
    Ex - E34
    ///M5 -90 Alpin Weiss II

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #47
      Originally posted by Danukos View Post
      Tässä langassa näyttäs olevan viimeisimmät keskustelut i3 suhteen.

      Mitäs hybridi/sähköautoiluun perehtyneiden foorumilaisten kristallipallot kertoo i3 hintojen kehittymisestä seuraavien 1-3 vuoden aikana?
      Kun tekniikka kehittyy ja joka vuosi ekoauto-markkinat täydentyy uusilla malleilla niin alkaako i3 akkutekniikka olemaan jo "vanha"?
      Ja kuinka railakkaasti se tulee näkymään hintakehityksessä?
      Jos nyt ostaisi vaikka n. 20k€ hintaisen 94ah+REX i3 niin löytääkö itsensä parin vuoden päästä tilanteesta jossa omistaa auton josta on hankalaa päästä eroon (tekemättä rutkasti persnettoa) "epäkiinnostavan" ja "vanhan" tekniikan vuoksi?

      Heitän ilmaan vain kysymyksiä joihin olisi mielenkiintoista kuulla tavallisia kansalaisia paremmin perehtyneiden autoilijoiden mielipiteitä.
      Tekniikka toki vanhenee näissä akkujen suhteen, mutta en usko normaaliin autojen arvon alenemaa kummempaan tiputukseen.

      i3 jää kuitenkin historiaan uniikkina autona kori teknisen toteutustapansa vuoksi. Akusto on huollettavissa joten sekään ei autoa teoriassa tee ei haluttavaksi. Toki ilmaista ei akun huolto ole, mutta kuitenkin.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6711
        • PK-seutu

        #48
        Tähän vielä lisättäköön, että 94Ah REX malli on ainutlaatuinen. Sen jälkeen ei ole niin BMW:ltä kuin muiltakaan saanut vastaavaa tekniikkaa. Eli siinä missä muita sähköautoja kyllä on markkinoilla, niin REX:llä et saa mistään mitään muuta.

        94Ah mallit alkavat nyt olla 4 vuoden iässä. i3 on uutena ollut aika hintava. Tuollaisen Suomihinta on uutena melkein 60k€. Nyt 4 vuoden iässä hyvin pienillä kilometreillä niitä alkaa saamaan alle 24k€. Akkutakuuta on vielä pitkän matkaa ja GoodWilliäkin BMW:ltä hyvän historian omaaville mukavasti löytyy. Autoista on siis sulanut yli puolet hinnasta vaikka on vasta vähän ajettu ja "kuin uusia". Erittäin hyvä ostos jos miettii mitä saa rahoilleen vastineeksi. Eivät ne toki nuorene niinkuin muutkaan autot eli jonkinlaista arvonalenemaa tietysti on jatkossakin, mutta arvioisin hyvin maltilliseksi. Kun vielä huomioi auton käyttökulut niin todella fiksu valinta.

        EDIT: On sitten toki myös niitä ihmisiä, jotka eivät REX:n päälle ymmärrä, mutta näen kuitenkin siitä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa jälleenmyyntiarvoakin ajatellen.

        Jos PK-seudulla vaikutat niin tulehan hakemaan minulla myynnissä oleva huippuyksilö hyvään kotiin
        Last edited by pyroz; 18-06-2021, 11:29.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 783
          • Lappeenranta

          #49
          Originally posted by pyroz View Post
          Tähän vielä lisättäköön, että 94Ah REX malli on ainutlaatuinen. Sen jälkeen ei ole niin BMW:ltä kuin muiltakaan saanut vastaavaa tekniikkaa. Eli siinä missä muita sähköautoja kyllä on markkinoilla, niin REX:llä et saa mistään mitään muuta.

          94Ah mallit alkavat nyt olla 4 vuoden iässä. i3 on uutena ollut aika hintava. Tuollaisen Suomihinta on uutena melkein 60k€. Nyt 4 vuoden iässä hyvin pienillä kilometreillä niitä alkaa saamaan alle 24k€. Akkutakuuta on vielä pitkän matkaa ja GoodWilliäkin BMW:ltä hyvän historian omaaville mukavasti löytyy. Autoista on siis sulanut yli puolet hinnasta vaikka on vasta vähän ajettu ja "kuin uusia". Erittäin hyvä ostos jos miettii mitä saa rahoilleen vastineeksi. Eivät ne toki nuorene niinkuin muutkaan autot eli jonkinlaista arvonalenemaa tietysti on jatkossakin, mutta arvioisin hyvin maltilliseksi. Kun vielä huomioi auton käyttökulut niin todella fiksu valinta.
          REX on erinomainen keksintö ja mahdollistaa koko sähkörangen käyttämisen hyödyksi. Itse katselin 1½ sitten kakkosautoa, ja tuolloin i3 REXinä oli pitkää vaihtoehto, mutta hintasyistä valinta oli bensa MINI .
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #50
            Miten paljon kannattaa tuijottaa vuosilukua tai kilometrejä, tähtäimessä nyt 60 tai 94 rex.

            2015 60rex ajettu 17000km.
            +muutama muu vastaava yksilö.

            Nahkasisusta ei vaan tässä kyseisessä yksilössa istu omaan mielentilaan yhtään, tykkään kangas sisustasta i3 malleissa.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6711
              • PK-seutu

              #51
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Miten paljon kannattaa tuijottaa vuosilukua tai kilometrejä, tähtäimessä nyt 60 tai 94 rex.

              2015 60rex ajettu 17000km.
              +muutama muu vastaava yksilö.

              Nahkasisusta ei vaan tässä kyseisessä yksilössa istu omaan mielentilaan yhtään, tykkään kangas sisustasta i3 malleissa.
              60Ah malleissa on muutama asia heikommin. Mm. akkujen ikääntyminen suurempaa (tai sitten marginaalia on vaan vähemmän), koneen kannakkeet osittain muovisia taka-akselilla ja niitä napsuu poikki, alkaa 8v / 100tkm akkutakuun takaraja häämöttää monessa yksilössä ellei kilsojen niin jo iänkin puolesta.

              Nahkasisustaisia on huomattavan vähän tarjolla niin tämä ei koidu varmasti ongelmaksi
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 783
                • Lappeenranta

                #52
                Originally posted by pyroz View Post
                60Ah malleissa on muutama asia heikommin. Mm. akkujen ikääntyminen suurempaa (tai sitten marginaalia on vaan vähemmän), koneen kannakkeet osittain muovisia taka-akselilla ja niitä napsuu poikki, alkaa 8v / 100tkm akkutakuun takaraja häämöttää monessa yksilössä ellei kilsojen niin jo iänkin puolesta.

                Nahkasisustaisia on huomattavan vähän tarjolla niin tämä ei koidu varmasti ongelmaksi
                60Ah vs. 94Ah on iso ero rangessa. Tuosta kannattaa jo jotainkin maksaakin. REXistä huolimatta i3 on sähköauto. Tuota 60Ah:n heikkouta en tiennytkään, olipa hyvä jäi hankkimatta.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • Danukos
                  Alueaktiivi
                  • Feb 2011
                  • 1111
                  • pks

                  #53
                  Originally posted by pyroz View Post
                  Jos PK-seudulla vaikutat niin tulehan hakemaan minulla myynnissä oleva huippuyksilö hyvään kotiin
                  Olen varmaan nähnytkin tämän yksilön keväällä Donin pajalla kun väänsitte renkaita vanteille. Mun auto oli silloin nosturilla jos muistat
                  E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                  Ex - E34
                  ///M5 -90 Alpin Weiss II

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6711
                    • PK-seutu

                    #54
                    Originally posted by tiko4tiko View Post
                    60Ah vs. 94Ah on iso ero rangessa. Tuosta kannattaa jo jotainkin maksaakin. REXistä huolimatta i3 on sähköauto. Tuota 60Ah:n heikkouta en tiennytkään, olipa hyvä jäi hankkimatta.
                    Ajattelin, että range ero oli itsestään selvyys niin jätin sen mainitsematta
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6711
                      • PK-seutu

                      #55
                      Originally posted by Danukos View Post
                      Olen varmaan nähnytkin tämän yksilön keväällä Donin pajalla kun väänsitte renkaita vanteille. Mun auto oli silloin nosturilla jos muistat
                      Aa no kappas vaan niin varmaan olikin
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • Danukos
                        Alueaktiivi
                        • Feb 2011
                        • 1111
                        • pks

                        #56
                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        2015 60rex ajettu 17000km.
                        +muutama muu vastaava yksilö.
                        https://www.nettiauto.com/bmw/i3/12123201 tätäkin kattelin. Mutta ei tuossa 60ah mallissa ole kyllä mitään ideaa. Toki tuossa REX mutta sen varassa ajaminen ei houkuttele. Se ei taida olla edes kovin edullista . Kaverilla oli tollanen 60ah malli vuorokauden koeajossa ja sanoi, että pelkkä ajaminen ja rangen hupeneminen silmissä aiheuttaa jo itsessään sellaisen määrän stressiä että kannattaa unohtaa ko. malli.
                        E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                        Ex - E34
                        ///M5 -90 Alpin Weiss II

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #57
                          Sama yksilö.

                          Onko kellään kirjattua tietoa mitä ajaminen esin 94rex mallisella maksaa 100km, paljonko kwh akusto ottaa seinästä tyhjästä täyteen ja paljonko kwh kulutus 100km.

                          ?

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6711
                            • PK-seutu

                            #58
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Sama yksilö.

                            Onko kellään kirjattua tietoa mitä ajaminen esin 94rex mallisella maksaa 100km, paljonko kwh akusto ottaa seinästä tyhjästä täyteen ja paljonko kwh kulutus 100km.

                            ?
                            Näillä keleillä maantie / sekalainen ajo 100km/h:ta ja taajamaa on kuluttanut nyt 14kWh/100km, eli kotona ladattuna sähkön hinnaksi tulee siis 1,68€/100km. Talvella sitten vie tietysti enemmän. Keskiarvona olen itse pitänyt n. 1,8€/100km hintaa i3:lla ajolle. Jos ihan sukkasillaan ajaa vaikka 60-70-80km/h nopeudella niin pääsee lähelle 10kWh / 100km kulutuksia. Mutta tuskin kannattaa noin alas laskea pidemmän päälle. Talvella pakkaskelissä motarilla kabiinin lämmitys päällä menee yli 20kWh/100km.

                            94Ah akku on brutto: 33kWh ja netto n. 28kWh (tehdas lupaa netto 27,2kWh, mutta järjestään noissa on enemmän käytettävissä kun piilovalikosta katsoo).
                            Last edited by pyroz; 19-06-2021, 00:41.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #59
                              Originally posted by pyroz View Post
                              Näillä keleillä maantie / sekalainen ajo 100km/h:ta ja taajamaa on kuluttanut nyt 14kWh/100km, eli kotona ladattuna sähkön hinnaksi tulee siis 1,68€/100km. Talvella sitten vie tietysti enemmän. Keskiarvona olen itse pitänyt n. 1,8€/100km hintaa i3:lla ajolle. Jos ihan sukkasillaan ajaa vaikka 60-70-80km/h nopeudella niin pääsee lähelle 10kWh / 100km kulutuksia. Mutta tuskin kannattaa noin alas laskea pidemmän päälle. Talvella pakkaskelissä motarilla kabiinin lämmitys päällä menee yli 20kWh/100km.

                              94Ah akku on brutto: 33kWh ja netto n. 28kWh (tehdas lupaa netto 27,2kWh, mutta järjestään noissa on enemmän käytettävissä kun piilovalikosta katsoo).
                              Minulla sähkö vähän kalliimpaa, 0.15cent/kwh mutta eipä tuo ratkaise kokonaisjärkevyyttä suuntaanjostoiseen. 12tkm vuosisuoritteella ajaminen e60xda vs i3 olisi 960€ halvempaa mutta kun ynnäilen arvonsyöksyn ja verot + alvit ja kelvit olisi ajaminen pakkasella ja lumessa inhottavampaa. Kyydin laatu on tunnekysymys.

                              Ehkä mun pitää siirtyä matematiikasta tunteeseen

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4595
                                • Tampere

                                #60
                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Minulla sähkö vähän kalliimpaa, 0.15cent/kwh mutta eipä tuo ratkaise kokonaisjärkevyyttä suuntaanjostoiseen. 12tkm vuosisuoritteella ajaminen e60xda vs i3 olisi 960€ halvempaa mutta kun ynnäilen arvonsyöksyn ja verot + alvit ja kelvit olisi ajaminen pakkasella ja lumessa inhottavampaa. Kyydin laatu on tunnekysymys.

                                Ehkä mun pitää siirtyä matematiikasta tunteeseen
                                Itse olen käynyt vieläkin jaakobinpainia auton oston kanssa. Voiko tälläistä ostaa vai ei. Suurin tekijä on mulle hinta ja saanko sillä riittävästi vastinetta rahalle vai en. Suurimpana jarruna tässä on vieläkin renkaat. Nastoja ei saa edes rahalla alle enkä ole varma vieläkään soveltuuko tuo sen takia meidän käyttöön. Toki ajoakin tulee 2. autolle nyt niin vähän kilsoja että mikään auton osto ei ole järkevää eikä muutenkaan omaa ajokokemusta viitsisi downgreidata(olisi hyvä että sähkärille tulisi maks määrä ajoa ja toisen auton ajoja kannattaisi karsia).

                                Toinen juttu mikä on tullut vastaan on se että monessa paikassa kirjoitellaan että tuon varsin eksoottisen rengaskoon lisäksi ne kuluvat vielä nopeasti - ja eivät tietysti ole kovin edullisetkaan juuri tuon kummallisen koon takia.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎