Originally posted by tiko4tiko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i7
Collapse
X
-
-
-
Vihdoinkin auto on noutovalmiina. Loma alkaa maanantaista, joten nyt pitääkin sunnitlellaa yhdstetty auton haku ja lomamatka Müchenissä. Lautapaikoissa on vakavia saatavuus rajoiteita, tarkoittanee roadtrippiä Ruotsin kautta .
Huomasin juuri, että varustamot määrittää henkilöautoksi alle 5 metrisen auton. Tarviiko seisakalle varata pakettiautopaikka? .Kokeilin paikettiauto-valintaa ja ainakin Vikingillä melkein kaikki lähdöt muuttuivat valinnan johdosta loppuunmyydyiksi. Mitenköhän tarkkaa tuo on käytännössä, korkeus on hieman eri juttu.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostVihdoinkin auto on noutovalmiina. Loma alkaa maanantaista, joten nyt pitääkin sunnitlellaa yhdstetty auton haku ja lomamatka Müchenissä. Lautapaikoissa on vakavia saatavuus rajoiteita, tarkoittanee roadtrippiä Ruotsin kautta .
Huomasin juuri, että varustamot määrittää henkilöautoksi alle 5 metrisen auton. Tarviiko seisakalle varata pakettiautopaikka? .Kokeilin paikettiauto-valintaa ja ainakin Vikingillä melkein kaikki lähdöt muuttuivat valinnan johdosta loppuunmyydyiksi. Mitenköhän tarkkaa tuo on käytännössä, korkeus on hieman eri juttu.
-
👍 1
Comment
-
-
No ratkesipa tämäkin parhainpäin. Sovittelemalla lähtöä hieman, löytyi onnekaasti vapaa hytti ja autolle tilaa laivasta Travemündestä Helsinkiin. Rahtilaivassa ha-paikka on 6 metriä, mutta taittaa tosiaan Tallinnan ja Ruotsin lauttojen 5m olla vanha jäänne, monessa autossa on pituus yli 5 metriä nykyään, uusimpana uusin 5-sarja.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Pitkän päivän jälkeen päästiin lopulta maaliin. Alku sujui suunnitelmn mukaan, lähtö Lprsta 4:30 ja miikeessä oltiin pakallista aikaa yhdeltätoista aamupäivlllä.
Muutenhan kaikki oli kunnossa, mutta kilvet puuttu. Tehtiin kaikki muu valmiiksi, paperit autonasetukset, mutta todetiin, että ei niitä vaan nyt ole, ihan ei selvinnyt miksi ei. No lähdettiin hotellille viemään kamat ja haukkaamaan evästä.
Sovittiin että soittavat kun kilvet on. Ei vaan kuulunut mitään ja puhelimeen ei vastattu. No paikan päälle uudelleen viideltä. 10min jälkeen myyjä tuli kilpien kanssa, ja naps paikoilleen ja baanalle.
Hotelliin matkaa tuli 35km, kyllä kulkee hienosti. Kaikki vastoinkäymiset unohtu ensimäisessä repäsyssä 80=>220kmhMini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
-
👍 3😎 1
Comment
-
-
Originally posted by torso1 View PostHieno homma ja onneksi olkoon uuden kiesin johdosta. Laitahan reissun jälkeen päivitystä tännekin päin ja miltä auto tuntuu myös kotimaan puolella.I4 e40 Msport
Kia Rio 1.2 -21
ex. 520d F11 LCI -16
ex. 520d F10 LCI M Sport -14
ex. 320d E90 -06
ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
ex. 320i E36 Coupe -95
Comment
-
-
Vähän alkanut tällainen kummittelemaan. Piti jo tallia mitata että mahtuuko pituuden puolesta Hinnat tosiaan tullut alas mutta ei Suomessa. Karkeasti kotimaan tarjonnassa on ainakin 15-20k€ liikaa vs. ulkomaan hinnat.
Itse ottaisin ainakin M Sport Pro, laajennetut nahat, kaikki avustinpaketit. Poppivehkeistä en osaa sanoa, toki Diamond-versio parempi. Sitä hifistyneenpää alustahommaa ehkä karsastan ylläpidon näkökulmasta. Eikä tarvetta takapenkin kattotelkulle.
Milläs aikavälillä näihin tulee facelift? 2026-27 kieppeillä?
Comment
-
-
Nyt on 7 päivää kulunut ja 1600km pääasiassa maantieajoa. Hieno matkavaunu on kuten arvata saattaa: mukava, hiljainen, vakaa. Saksassa auton huonoin ominaisuus on täyssähköisyys Jos ajaa auton ominauuksia mukaan, seuraavaa laturia saa etsiä nopeasti tai sitten 'pitää' ajaa maltillisesti ja auton hienot ominaisuudet menee osin hukkaan. No Münchenistä päästiin laivalle reilut 900km noin yhdeksässä ja puolessa tunnissa, keskinopeus latuksineen oli 95km/h. Paras keskinopeus latausten välillä oli noin 250km pätkä jolla keskinopeus oli 128km/h ja kulutus 23,3kWh/100km. Ihan käypänen arvo, ja latureille pääsi jonottamatta ja niistä tuli myös tavaraa hyvin eli tyhjään auun reilulla 200kW teholla ja vielä 80% arvlla latausteho oli 100kW luokkaa. Mutta kun matkan joutuisuutta vertaa parin vuoden takaiseen reissuun, niin silloin X5:lla koko matkana keskinopeus pysähdyksineen ja syömisineen oli samaa luokkaa, 126km/h. Eli 900km sujui reilut 2h nopeammin. Lisäksi Saksassa pikalatureiden sähkö ei mitään halpaa ole, ~78stn/kWh, mikä vastaa polttonainekustannusta noin 10l/100km.
No tämä oli tiedossa, että sähköauto ei ole pitkään nopeaan ajoon baanalla. Suomessa on nyt ajettuna vajaat 600km rivakkaa maatie-ajossa 80...120km rajoituksilla ja nopeutta +10..20km/h rajoitukseen. Kulutus on ~20kWh/100km ympäristössä, mikä on itselle positiivinen yllätys Esim Kouvolasta Lappeenrantaan pihasta pihaan 98km keskinopeus 89km/h ja kulutus 19,8kWh/100km. Vantaalta Lappeenrantaan 226km keskinopeus 102km/h ja kulutus 20,9kWh/h. 80% akulla lupaa nyt rangea ~430km
Mulla ei ole kotona vielä latausasemaa, joten nyt alkuun olen ollut 'julkisten' laturteiden varasssa. Kotona 230V tökkelista 10A virralla jotain saa ja auringon paistaessa 'ilmaista' sähköä, mutta sen verran sähköä on ainakin alkuun kulunut, että ko. liruttelu ei riitä. Oma 11kW asema on hankintava nopeasti, sillä rehellisesti sanottuna onhan tämä Suomen latausinfra aivan onneton vrt esim Saksaan. Pöntössä lukee 150kW.....200kW mutta autoon liruu 30..60kW kun teho on jaettuna. Tai sitten nopeat latauspaikat on täynnä ja jäljellä on 11...22kW tolppia. Toki 22kW on tuollaisessa tilanteessa ihan yhtä hyvä kuin 'nopea laturi', pitää hankkia vaan Type2 letku. Toki lataaminen Suomessa on halpaa verrattuna Saksaan, patsi jos lataa väärää operaatorilla väärästä tolpasta, kuten allekirjoittanut teki heti Suomeen päästyä, no tuli 'oppirarhat' heti alkuun. En kyllä ymmärrä vieläkään että miten K-latauksen tolpasta Fortum Drive&Chargen kautta veloitus voi olla 1,23€/kWh !! Oletin toki että preemiota on, mutta 90snt/kWh on röyhkeää. Ja syynä oli vaan, että K-lataus ei suostunut asentumaan oikein.
Sähköautososissa on kehuttu, kuinka sähköllä ajaminen on niin vaivatonta. Tähän menessä aika vaikea olla tuosta kyllä samaa mieltä. Ainakaan itselle täyssähköauto ei sopisi näillä kokemuksilla, jos kotilataus ei olisi mahdollista. Tehokkaamman kotilatauksen myötä ei tarvitse näitä Lappeenranan ja Kouvolan 'nopeita' latausasemia käyttää. Kun kodin ulkopuolella joutuu lataamaan, se on jossain pääkaupunkiseudulla, Turussa tai Tampereella, josta voinee sitten löytää aidon nopean latausmahdollisuuden. Onneksi autossa on riittävän kokoinen akku, joten latureilla tarvitsee notkua. Eiköhän sitä näillä kulutuksilla ajaeta Lappeenrannasta Turkuun ilman pysähdyksiä kuten ennenkin, ainakin kesäkelissäLast edited by tiko4tiko; 12-07-2024, 00:19.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostNyt on 7 päivää kulunut ja 1600km pääasiassa maantieajoa. Hieno matkavaunu on kuten arvata saattaa: mukava, hiljainen, vakaa. Saksassa auton huonoin ominaisuus on täyssähköisyys Jos ajaa auton ominauuksia mukaan, seuraavaa laturia saa etsiä nopeasti tai sitten 'pitää' ajaa maltillisesti ja auton hienot ominaisuudet menee osin hukkaan. No Münchenistä päästiin laivalle reilut 900km noin yhdeksässä ja puolessa tunnissa, keskinopeus latuksineen oli 95km/h. Paras keskinopeus latausten välillä oli noin 250km pätkä jolla keskinopeus oli 128km/h ja kulutus 23,3kWh/100km. Ihan käypänen arvo, ja latureille pääsi jonottamatta ja niistä tuli myös tavaraa hyvin eli tyhjään auun reilulla 200kW teholla ja vielä 80% arvlla latausteho oli 100kW luokkaa. Mutta kun matkan joutuisuutta vertaa parin vuoden takaiseen reissuun, niin silloin X5:lla koko matkana keskinopeus pysähdyksineen ja syömisineen oli samaa luokkaa, 126km/h. Eli 900km sujui reilut 2h nopeammin. Lisäksi Saksassa pikalatureiden sähkö ei mitään halpaa ole, ~78stn/kWh, mikä vastaa polttonainekustannusta noin 10l/100km.
No tämä oli tiedossa, että sähköauto ei ole pitkään nopeaan ajoon baanalla. Suomessa on nyt ajettuna vajaat 600km rivakkaa maatie-ajossa 80...120km rajoituksilla ja nopeutta +10..20km/h rajoitukseen. Kulutus on ~20kWh/100km ympäristössä, mikä on itselle positiivinen yllätys Esim Kouvolasta Lappeenrantaan pihasta pihaan 98km keskinopeus 89km/h ja kulutus 19,8kWh/100km. Vantaalta Lappeenrantaan 226km keskinopeus 102km/h ja kulutus 20,9kWh/h. 80% akulla lupaa nyt rangea ~430km
Mulla ei ole kotona vielä latausasemaa, joten nyt alkuun olen ollut 'julkisten' laturteiden varasssa. Kotona 230V tökkelista 10A virralla jotain saa ja auringon paistaessa 'ilmaista' sähköä, mutta sen verran sähköä on ainakin alkuun kulunut, että ko. liruttelu ei riitä. Oma 11kW asema on hankintava nopeasti, sillä rehellisesti sanottuna onhan tämä Suomen latausinfra aivan onneton vrt esim Saksaan. Pöntössä lukee 150kW.....200kW mutta autoon liruu 30..60kW kun teho on jaettuna. Tai sitten nopeat latauspaikat on täynnä ja jäljellä on 11...22kW tolppia. Toki 22kW on tuollaisessa tilanteessa ihan yhtä hyvä kuin 'nopea laturi', pitää hankkia vaan Type2 letku. Toki lataaminen Suomessa on halpaa verrattuna Saksaan, patsi jos lataa väärää operaatorilla väärästä tolpasta, kuten allekirjoittanut teki heti Suomeen päästyä, no tuli 'oppirarhat' heti alkuun. En kyllä ymmärrä vieläkään että miten K-latauksen tolpasta Fortum Drive&Chargen kautta veloitus voi olla 1,23€/kWh !! Oletin toki että preemiota on, mutta 90snt/kWh on röyhkeää. Ja syynä oli vaan, että K-lataus ei suostunut asentumaan oikein.
Sähköautososissa on kehuttu, kuinka sähköllä ajaminen on niin vaivatonta. Tähän menessä aika vaikea olla tuosta kyllä samaa mieltä. Ainakaan itselle täyssähköauto ei sopisi näillä kokemuksilla, jos kotilataus ei olisi mahdollista. Tehokkaamman kotilatauksen myötä ei tarvitse näitä Lappeenranan ja Kouvolan 'nopeita' latausasemia käyttää. Kun kodin ulkopuolella joutuu lataamaan, se on jossain pääkaupunkiseudulla, Turussa tai Tampereella, josta voinee sitten löytää aidon nopean latausmahdollisuuden. Onneksi autossa on riittävän kokoinen akku, joten latureilla tarvitsee notkua. Eiköhän sitä näillä kulutuksilla ajaeta Lappeenrannasta Turkuun ilman pysähdyksiä kuten ennenkin, ainakin kesäkelissäS65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
-
👍 4
Comment
-
-
Tässä tutkinut muutamia omaan makuun sopivia yksilöitä ja VIN:llä löytyy avoimia recalleja. Onko tikolla tai muilla tietoa mitä nämä koodit ovat?
There is an open technical enhancement on this vehicle. Please go here, to either request a convenient appointment for your vehicle or contact your local Centre for more information. Enhancement codes 0061590800, 0065760400.
Liittyyköhän jarrujärjestelmään?
Comment
-
-
Originally posted by Turder View PostTässä tutkinut muutamia omaan makuun sopivia yksilöitä ja VIN:llä löytyy avoimia recalleja. Onko tikolla tai muilla tietoa mitä nämä koodit ovat?
There is an open technical enhancement on this vehicle. Please go here, to either request a convenient appointment for your vehicle or contact your local Centre for more information. Enhancement codes 0061590800, 0065760400.
Liittyyköhän jarrujärjestelmään?
Näyttää olleen mun autossa nuo kanssa, ja netistä löytyvän recall-toolin mukaan avoinna toinen Mutta työkalu näyttää avoimeksi myös jarruasian (korjattu) ja pari muutakin, kaikilla niillä on kyllä jo recall-toolinkin mukaan työpäivä.
Eli nuo kysymäsi asiata ovat:Eka on suojus korkejännite kaapelin suojaamiseksi hankausta vasten . Joka on siis mun autossa suunniteltu tehtäväksi 26.6.2024.no recall 0061590800 G70 BEV Retrofitting abrasion protection for high-voltage cable of rear electric drive unit General vehicle electrical system 20240626 Open 31585 N no recall 0065760400 U10 U11 G05 G06 G07 G09 G60 G70 Program control units (quality measures) Audio, navigation, information systems Closed N
Toinen on parannettusofta hiplailunäyttöön yms (!?). Se näytää olevan tehtynä, meniskö ihna etä päivityksenä.
Eli tällä voi kastsoa tarkemmin itsekin BMW Recall Details Tool (bmw-recall-tool.netlify.app)Last edited by tiko4tiko; 23-07-2024, 00:15.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
-
👍 1
Comment
-
-
Tänään sitten aamulla rekisteröintikatsatukseen.
Eilen sain television toimimaan. En tiedä mitä tuolla tekee, mutta kattelin parit SuurSaimaa ajojen videot yputubesta ja join parit asennuslonkerot siihen kylkeen Asennus vaati erillisen mokkulan oston, BMW:n osanumero 84 10 5 A48 C11 (70€) ja sitten tietty liittymän. Saksassa toimisi autoon asennettu eSIM, mutta Suomessa vaatii avaimennäkösen palikan, johon nanoSIM laitetaan sisälle. Suomessa uutena myytävissä autoissa ko. palikka tulee tottakai auton mukana. Iso kiitos paikalliselle Barvasria Hedinille avusta ja konsultaatiostaMini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by Turder View PostKiitos tiedoista!
Telkkarin voinee saada toimimaan myös DIY-meiningillä hankkimalla HDMI-tikun, se telkkarin taakse kiinni ja siihen striimaa vaikka kännykän hotspotin kautta sisältöä netistä. Eli säästää ylimääräisen sim-kortin ja liittymän.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
-
👍 1
Comment
-
Comment