Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä alustan osia 02-sarjan turborakenteliat, ovat käyttäneet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #16
    Originally posted by Striezel
    Tuo 323i:n etusatulahan ei sitten mitenkään vastaa -02en, eikä varsinkaan turbon satulaa.. Henk. koht. en ainakaan menis vaihtamaan 4-mäntäistä 1-mäntäiseen.. Mutta ilmeisesti pojat on laittaneet noita volvon 4-mäntäisiä tuohon pieneen tolppaan, tuon E21en jäähdytetyn levyn kanssa.
    Öh... Missäs E21:ssä on 1-mäntäinen satula?

    Tässä kyseisessä tapauksessa ehdotus olikin topikin autoon(1502), jossa on vakiona 2-mäntäiset jarrut.
    Jos niihin laittaa tilalle 323i:n 2-mäntäiset ja jäähdytetyn levyn, niin ei ne jarrut nyt varmaan ainakaan huonommaksi mene.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2067
      • Banshee - Jyväskylä

      #17
      Originally posted by Striezel
      Tarviiko olla turboa vastaavat jarrut, jos teho nousee vaan esim. 30 hv, eli jos lopputulos on vaikka 130 hv? Ei mua oikeastaan kiinnosta, mut ehkä muita..

      Ja tarkennetaan sen verran että tuo turbon takatukivarsihan on sama kuin ti/tii. Ja oikeastaan kaikki -02en tukivarret ovat samanlaisia, noissa ”isommissa” ne on vaan tehty umpinaiseksi, tämänhän voi tehdä myös jälkeenpäin. Kunhan saa tehtyä (hitsattua) niin ettei tukivarsi väänny. Turbossa on sitten eri laakerit ja akseli, mutta nuo käyvät siis kaikkiin -02 tukivarsiin yhtälailla.

      Tuo 323i:n etusatulahan ei sitten mitenkään vastaa -02en, eikä varsinkaan turbon satulaa.. Henk. koht. en ainakaan menis vaihtamaan 4-mäntäistä 1-mäntäiseen.. Mutta ilmeisesti pojat on laittaneet noita volvon 4-mäntäisiä tuohon pieneen tolppaan, tuon E21en jäähdytetyn levyn kanssa.
      Hmmm... 130 heppaseen käy varmaan TI/Tii -alusta vertailukohdaksi eli edessä on kova levy 4X40 mm puristimilla ja ohut etuvakaaja. Jos tämä nyt ketään kiinnostaa...

      Omat (toiset) tukivarret ovat juurikin tällä tavoin vahvistetut. Vääntelyä hillitsi kummasti kunnon jigi, lisäksi laitoin tukiraudan "sorkkien" väliin (siis puslien). Kävivät oikein ihanasti autoon paikoilleen.

      Näistä jarrujutuistahan on ollut jo aiemmin puhetta... vanhempaa 2002:sta löytyy myös 2-mäntäsellä etupuristimella eli teoriassa ja käytännössäkin esim 1502:n saa vastaamaan 2002:n jarruja (eli 2.0l/100 hp koneen voi leimata). Jos vanhoja TI-malleja löytyy 2-mäntäsenä sitten myös niille tehoille pitäisi onnata...Piti oikein käydä ETK:lta kattomassa ja näyttäs olevan TI ja Tii 4-mäntäsatuloilla joten se siitä.
      Last edited by Tzeimi; 08-03-2006, 16:57.
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        #18
        Originally posted by T3
        Öh... Missäs E21:ssä on 1-mäntäinen satula?
        Höh, no takana 10/78 eteenpäin

        Originally posted by T3
        Tässä kyseisessä tapauksessa ehdotus olikin topikin autoon(1502), jossa on vakiona 2-mäntäiset jarrut.
        Jos niihin laittaa tilalle 323i:n 2-mäntäiset ja jäähdytetyn levyn, niin ei ne jarrut nyt varmaan ainakaan huonommaksi mene.
        No ei varmana huonone... mutta jos aikoo käyttää turbon tehoja (ja siis alustaa) vertailuautona jollekin voima(?)moottorille niin silloin voi olla vaikeaa tuolla E21-systemillä koska ei ole sama kin turbossa. Tiety jos oikein asiansa esittää (autot about saman tehoiset ja painoiset yms.) niin kaipa se voisi mennä läpi? Jos moottorin tehot onkin alle turbon tms.? En tiedä onko tälläisiä tapauksia olemassa.
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #19
          Originally posted by Tzeimi
          Höh, no takana 10/78 eteenpäin
          Tää ei nyt oikein auennu mulle.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2041
            • Riihimäki

            #20
            Noilla e21 / volvo -osillaha jarrut saa helposti (likimain) turboa vastaaviksi, mutta eikö ne pikkulaakerit ja tolpat tuo vaikeuksia leimalla? Itse olen aina pitänyt niitä ongelmana kun sopivia/sovellettavia osia ei tosiaan ole ihan joka nurkalla.

            Jenkeistä sais tii-osia vielä kohtuuhintaan kun joku viittis tuoda. Vois olla markkinoita helposti muutamalle setille.

            Comment

            • Striezel
              Bimmer Rookie
              • Nov 2002
              • 192
              • Kokkola

              #21
              Originally posted by T3
              Öh... Missäs E21:ssä on 1-mäntäinen satula?

              Tässä kyseisessä tapauksessa ehdotus olikin topikin autoon(1502), jossa on vakiona 2-mäntäiset jarrut.
              Jos niihin laittaa tilalle 323i:n 2-mäntäiset ja jäähdytetyn levyn, niin ei ne jarrut nyt varmaan ainakaan huonommaksi mene.
              Joo, tarkoitin tietysti 2-mäntäisiä! Kun etusatuloista puhuttiin..

              Nuo ovat varmasti oiva parannus -02een jossa on vakiona nuo pienet jarrut, kuten esim. 1502een. Mutta jos pitää leimata tehokkaammalle (kuten topikin auto) koneelle niin sillonhan noilla ei tosiaan tee mitään..


              Originally posted by racing02
              Noilla e21 / volvo -osillaha jarrut saa helposti (likimain) turboa vastaaviksi, mutta eikö ne pikkulaakerit ja tolpat tuo vaikeuksia leimalla? Itse olen aina pitänyt niitä ongelmana kun sopivia/sovellettavia osia ei tosiaan ole ihan joka nurkalla.

              Jenkeistä sais tii-osia vielä kohtuuhintaan kun joku viittis tuoda. Vois olla markkinoita helposti muutamalle setille.
              Ei pitäis pikkutolpan tai -laakereiden tuottaa ongelmia konttorilla, osathan katsotaan siellä heidän osaluettelon mukaan, ja siinä ei ole noita osia eritelty! Eli niiden osalta ei siksi vaadita selvitystä.. Eri asia on sitten mikä on järkevää.

              Comment

              • bmw2002
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 669
                • Ylivieska

                #22
                Mulla on edessä e21 pienet navat, 323i levyt ja volvon 4-mäntäiset satulat.
                Kaikki osat sopi suoraan paikoilleen ilman mitään kikkailuja. Taakse tulee ainakin aluksi e21 250mm rummut. Ohessa pari kuvaa noista etujarruista.
                Attached Files
                f11 520d -11
                e10 2002 2.0 turbo -75
                e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
                ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28

                Comment

                • Extra
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 272
                  • Kurjuuden alkulähde

                  #23
                  Originally posted by bmw2002
                  Mulla on edessä e21 pienet navat, 323i levyt ja volvon 4-mäntäiset satulat.
                  Kaikki osat sopi suoraan paikoilleen ilman mitään kikkailuja. Taakse tulee ainakin aluksi e21 250mm rummut. Ohessa pari kuvaa noista etujarruista.
                  Onko sulla tuo levyn keskireikä tiukka tohon napaan?

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #24
                    Originally posted by Extra
                    Onko sulla tuo levyn keskireikä tiukka tohon napaan?
                    Eiköhän tuon luulisi olevan, jos on E21:n levy ja napa.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • bmw2002
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 669
                      • Ylivieska

                      #25
                      Originally posted by Extra
                      Onko sulla tuo levyn keskireikä tiukka tohon napaan?
                      Joo, levy istuu tiukasti paikalleen niinkuin pitääkin.
                      f11 520d -11
                      e10 2002 2.0 turbo -75
                      e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
                      ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2067
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by T3
                        Tää ei nyt oikein auennu mulle.
                        Yritin olla näppärä ja viittasin takasatuloihin... 1-mäntänen ja 2-mäntäinen...
                        Muistelin että olisi vaihtunut 10/78 2-mäntäiseksi mutta se taitaakin olla 8/79?
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          #27
                          Originally posted by Tzeimi
                          Yritin olla näppärä ja viittasin takasatuloihin... 1-mäntänen ja 2-mäntäinen...
                          Muistelin että olisi vaihtunut 10/78 2-mäntäiseksi mutta se taitaakin olla 8/79?
                          Niin... Tästä asiastahan ollaan keskusteltu puhelimessakin.
                          Edelleenkin, VÄITÄN, että E21-323i:ssä ei ole koskaan ollut 2-mäntäisiä satuloita taka-akselilla tehtaalta lähtiessä.
                          -77--->8/79 asti satulat olivat yksimäntäiset 27mm:n männällä. Tällöin ei auton etupäässä heti pääsylinterin alapuolella ollut jarrupaineensäädintä.
                          9/79---> takapäästä löytyi edelleenkin yksimäntäiset satulat, mutta mäntäkoko suureni 32mm:iin. Samalla myös pääsylinterin alapuolelle sisälokasuojaan kiinnitettiin takajarruille menevän jarruputken väliin jarrupaineensäädin(ettei tule liian takapainoiset jarrut).

                          Jos joku on joskus nähnyt/omistanut 323i:n taka-akseliston, jossa on 2-mäntäiset jarrupuristimet, niin VÄITÄN, että nuo puristimet on lainattu jostain toisesta autosta.

                          Itselläni on omistuksessa tällähetkellä 2kpl vm.-78 323i:tä. Toinen valmistettu 2/78 ja toinen 6/78. Molemmissa on takana yksimäntäiset satulat pienellä männällä. Lisäksi on yksi vm.-82, jossa on yksimäntäiset satulat suuremmalla männällä. Toisen noista -78:sta olen ostanut vain 124tkm ajettuna Saksasta, sen ensimmäiseltä omistajalta (vanhalta kääkältä). En millään jaksa uskoa, että tuo kääkkä olis jo ehtinyt vaihtaa ne 2-mäntäiset(jos sellaiset olis muka ollu) 1-mäntäisiin, varsinkaan kun autolla on ajettu noinkin vähän.

                          Lisäksi: Olen omistanut vuosien varrella yhteensä 57kpl AITOJA 323i-malleja. Mukaan mahtuu -78, -79, -80, -81, -82, ja -83-malleja. Noista olen purkanutkin vasta 28kpl. Yhdessäkään autossa, siis yhdessäkään, ei ole tullut vastaan 2-mäntäisillä puristimilla olevia takajarruja.

                          Sanon siis edelleen: Jos joku on joskus nähnyt/omistanut 323i:n taka-akseliston, jossa on 2-mäntäiset jarrupuristimet, niin VÄITÄN, että nuo puristimet on lainattu jostain toisesta autosta. Esimerkiksi yhden Saabin mallin takasatula menee "nakkaamalla" tuonne paikoilleen.
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • Tzeimi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 2067
                            • Banshee - Jyväskylä

                            #28
                            Mielenkiintoista tosiaan. Vuonna -92 purin itse omin käsin eräällä Pariisilaisella romuttamolla 323:sta taka-akseliston ja toin sen tänne. Tässä akselistossa oli 2-mäntäiset takapuristimet. En usko että oli "tuunattu" - mikään varsin kokonaisesa autossa ei viitannut moiseen aktivitettiin. Harmittaa kun ei tullut ko. tötterön runkonumeroa (ja kylttiä) otettua talteen... Joku harrastaja olisi varmasti pistänyt munkkikahvit lapusta?

                            Koska ne tukivarsien akselien laipat muuttuvat sellasiksi poimulehden näköisiksi? Noissa tukivarsissa ulkokehät olivat pyöreät.
                            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                            & 02 tulpo saniteetti dyno




                            Älä väkisin, ota isompi vasara.
                            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              #29
                              Originally posted by Tzeimi
                              Mielenkiintoista tosiaan. Vuonna -92 purin itse omin käsin eräällä Pariisilaisella romuttamolla 323:sta taka-akseliston ja toin sen tänne. Tässä akselistossa oli 2-mäntäiset takapuristimet. En usko että oli "tuunattu" - mikään varsin kokonaisesa autossa ei viitannut moiseen aktivitettiin. Harmittaa kun ei tullut ko. tötterön runkonumeroa (ja kylttiä) otettua talteen... Joku harrastaja olisi varmasti pistänyt munkkikahvit lapusta?

                              Koska ne tukivarsien akselien laipat muuttuvat sellasiksi poimulehden näköisiksi? Noissa tukivarsissa ulkokehät olivat pyöreät.
                              Hmm... Pariisissa, mielenkiintoista. Myös yhden Citroenin mallin takasatulat menevät "nakkaamalla" 323i:hin.

                              77- 8/78 oli vetarinpultit 8mm ja vetarinlaipat pyöreät. 9/78---> 10mm:n pultit ja laipat pyöreät. Vasta 9/81 tuli kaikkiin E21-malleihin ne tukivarren laipat semmoisiksi poimulehden näköisiksi. Samalla myös vetoakselin laippa muuttui ohuemmaksi(ymmärtänet mitä tarkoitan).

                              Nyhän mä vasta muistinkin. Ostin nimittäin useamman laatikon tehdasuusia takajarrusatuloita(original BMW-Teile) n.1,5-vuotta sitten. Tarkoituksella, sekä uudempia- että vanhempia. Toisissa laatikoissa lukee ---8/78 ja ovat pienimäntäiset 1-männällä. Toisissa laatikoissa lukee 9/78-10/82 ja ovat isomäntäiset 1-Männällä.
                              Tuossa vielä kuva.
                              Last edited by T3; 01-05-2006, 10:03.
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              • Tzeimi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 2067
                                • Banshee - Jyväskylä

                                #30
                                Sitikka... plot thikens... onhan se mahdollista, ellei jopa todennäköista, että Pierre olisi ko. svapin tehnyt. Onkos ne ^^ satulat Aten tuotteet ja passaako E21:n palat (Saabistahan löytyy sama pala)? Meinaako "nakkaamalla" että menee ilman mitään evoamista siis bolt-onina vai joutuuko jotain tekemään? Noi mun (ex)satulat oli Atelaiset ilman mitään kässäri-systeemejä ja mitään työstöjälkiä ei ollut puristimissa eikä tukivarsissa. Ko. auton/akselin lukkoperä on 10 mm vetarin pulteilla.
                                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                                & 02 tulpo saniteetti dyno




                                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎