Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 Webasto, alkuperäistä ei saanut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9997
    • KVLA

    #91
    Originally posted by -Tapi View Post
    Tuon X3:n webasto lepää edelleen pöydällä. Kävi nimittäin ilmi että siinä on takuu voimassa. Saksan merkkiliike josta se on ostettu, venyttelee asialla parhaillaan.
    "Kiva" seurata kuinka takuu toimii,jos/kun laite on jo omatoimisesti avattu.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #92
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      "Kiva" seurata kuinka takuu toimii,jos/kun laite on jo omatoimisesti avattu.
      Itse asiassa en tiedä tietävätkö että olen kurkannut jo sisään. Vikakoodeja heille on ainakin kerrottu. Tässä on välikäsi kun en laitetta itse aikoinaan ostanut.
      ---

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #93
        Volkkarin Webasto tuli purettua tänään. Nyt näin havainnollisesti miltä laite näyttää vuosia käytettynä (laite on käsittääkseni vuodelta 2004). Karstaa on hehkun ympärillä jo ihan kunnolla, osa ilmarei'istä on tukossa. Varsinaisessa lämmönvaihdinpesässä ei sen sijaan ollut juuri ohutta kerrosta enempää. Samoin vesipuolen pinnat näyttivät puhtailta.

        Vika löytyi paloilmapuhaltimesta kuten diagnostiikka kertoikin. Vaihdoin tämän jo kertaalleen noin 5 vuotta sitten. Tällä kertaa puhallin ei ollut viime kerran lailla oikosulussa vaan nyt vastus oli mitattuna ääretön eikä se reagoinut mitenkään testaamaani akkujännitteeseen.

        Kaikki pesään sivuilta kiinnittyvät ruuvit tietenkin katkesivat sisään avattaessa eli muutakin puuhaa on odotettavissa karstanpoiston ja puhaltimen sekä höyrystimen vaihdon lisäksi.
        ---

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #94
          Ei enää liity Bemariin tai varsinkaan X3:seen muuten kuin että laite on sama sisältä. Tältä se näytti kun innostuin peruskunnostamaan Golfista Thermo Top E-mallin eilen:

          Poltin on hitsattu kasaan, joten avaaminen vaatii rälläköintiä tai sahaamista.


          Sisällä oli karstaa kourallinen. Jokunen ilmareikäkin oli tukossa.


          Pääty irti ohuella rälläkänlaikalla ja kaivamaan lukkorengas sekä höyrystin irti.


          Osat putsattuina. Tuosta keskireiästä polttoaine tulee höyrystimeen.


          Tämän vuoksi varmaan Webasto on tarkoittanut koko polttimen vaihdettavaksi kerralla. Halkeamia voi löytyä rungosta ja jos ne ovat väärässä paikassa, pääsee ilmakin väärään paikkaan. Katsoin että tuo halkeama tuskin haittaa.


          Turkinpoika lähetti uuden höyrystin-patapadan ja sen alle jonkin tyynyn. On säästänyt tyynyn koossa koska se oli alkuperäistä huomattavasti pienempi ja se piti sijoittaa keskelle. Toisaalta noiden kitakerroin on kissa/katiska-luokkaa joten ei se sieltä varmaan helpolla liikahda sivuun.


          Lukkorengas piti heftata paikalleen ja siellä pysynevät loppuikänsä.


          TIG-hitsausta oli tiedossa myös paketin kasaamisessa, mutta siitä minä tykkään.


          Toimii! Ei haise ja lämpenee.
          ---

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2175
            • Kuopio

            #95
            Vähän vieraisiin pöytiin huutelemista, mutta varmaanpa E70:ssä se Webasto toimii samallalailla kuin E83:ssa. Meillä ei siis ole ennestään minkäänlaista kokemusta Webastosta tai vastaavista, joten ollaan aika maalaisia tämän(kin) suhteen. Pahoittelut siis yksinkertaisista kysymyksistä.

            En ollut itse hakemassa autoa, mutta äksään laitettiin juuri joku Webaston uudempi evo -malli (sisältää jonkinmoisen jännitesuojan).

            Käyttöopastuksessa oli kuulemma sanottu, että polttoainetta pitäis tankissa olla aina kohtuullisesti, ettei järjestelmään mene ilmaa. Onko tämmöinen huoli aiheellinen? Eihän se nyt kuitenkaan paljoa dieseliä syö, joten mistä kohtaa se sen polttoaineen ottaa? Mikähän olisi riittävästi?

            Toinen mitä oli sanottu oli, että jotta ne nesteet kiertäisi kunnolla ja se lämmittäisi hyvin, niin pitäisi automaatti-ilmastoinnista tyrkätä lämmöt täysille sekä puhallus täysille ja tuulilasille. Onkohan tämä oikeasti tarpeellista tai kuuluuko sen pelata näin monimutkaisesti oikein asennettuna? Vai riittäiskö pelkästään, että painaa tuulilasille sen max-puhalluksen ilmastoinnin nappulasta? Jos tämä unohtuu, niin kai tärkein eli moottori sentään lämpiää riittävän hyvin eikä ite poltin ylikuumene?

            Paljonkohan tuollainen laite käryää, jos sitä käyttää kylmässä autotallissa? Varmaan fiksuin avata ovi?
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #96
              Originally posted by Veeksi View Post
              Vähän vieraisiin pöytiin huutelemista, mutta varmaanpa E70:ssä se Webasto toimii samallalailla kuin E83:ssa. Meillä ei siis ole ennestään minkäänlaista kokemusta Webastosta tai vastaavista, joten ollaan aika maalaisia tämän(kin) suhteen. Pahoittelut siis yksinkertaisista kysymyksistä.

              En ollut itse hakemassa autoa, mutta äksään laitettiin juuri joku Webaston uudempi evo -malli (sisältää jonkinmoisen jännitesuojan).

              Käyttöopastuksessa oli kuulemma sanottu, että polttoainetta pitäis tankissa olla aina kohtuullisesti, ettei järjestelmään mene ilmaa. Onko tämmöinen huoli aiheellinen? Eihän se nyt kuitenkaan paljoa dieseliä syö, joten mistä kohtaa se sen polttoaineen ottaa? Mikähän olisi riittävästi?

              Toinen mitä oli sanottu oli, että jotta ne nesteet kiertäisi kunnolla ja se lämmittäisi hyvin, niin pitäisi automaatti-ilmastoinnista tyrkätä lämmöt täysille sekä puhallus täysille ja tuulilasille. Onkohan tämä oikeasti tarpeellista tai kuuluuko sen pelata näin monimutkaisesti oikein asennettuna? Vai riittäiskö pelkästään, että painaa tuulilasille sen max-puhalluksen ilmastoinnin nappulasta? Jos tämä unohtuu, niin kai tärkein eli moottori sentään lämpiää riittävän hyvin eikä ite poltin ylikuumene?

              Paljonkohan tuollainen laite käryää, jos sitä käyttää kylmässä autotallissa? Varmaan fiksuin avata ovi?
              No tarvittavan polttoaineen määrä riippuu mistä kohti tankkia webasto ottaa polttoaineensa. Ei sitä puhallusta kannata täysille jättää, tai ei luultavasti käy kovin pitkää pakkasella se webasto. Täydellä teholla puhallin ottaa nimittäin niin paljon virtaa, että akun jännite kyykkää ja webasto sammuu. Puhallus kannattaa laittaa tuulilasille tai muuten kovin hyvin sulata tuulilasia. Kyllä se webasto melkoisesti käryää käynnistettäessä, joten ei siellä autotallissa ainakaan kannata oleskella, kun webaston käyttää, jos ovi ei ole auki.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9997
                • KVLA

                #97
                Originally posted by Veeksi View Post
                Vähän vieraisiin pöytiin huutelemista, mutta varmaanpa E70:ssä se Webasto toimii samallalailla kuin E83:ssa. Meillä ei siis ole ennestään minkäänlaista kokemusta Webastosta tai vastaavista, joten ollaan aika maalaisia tämän(kin) suhteen. Pahoittelut siis yksinkertaisista kysymyksistä.

                En ollut itse hakemassa autoa, mutta äksään laitettiin juuri joku Webaston uudempi evo -malli (sisältää jonkinmoisen jännitesuojan).

                Käyttöopastuksessa oli kuulemma sanottu, että polttoainetta pitäis tankissa olla aina kohtuullisesti, ettei järjestelmään mene ilmaa. Onko tämmöinen huoli aiheellinen? Eihän se nyt kuitenkaan paljoa dieseliä syö, joten mistä kohtaa se sen polttoaineen ottaa? Mikähän olisi riittävästi?

                Toinen mitä oli sanottu oli, että jotta ne nesteet kiertäisi kunnolla ja se lämmittäisi hyvin, niin pitäisi automaatti-ilmastoinnista tyrkätä lämmöt täysille sekä puhallus täysille ja tuulilasille. Onkohan tämä oikeasti tarpeellista tai kuuluuko sen pelata näin monimutkaisesti oikein asennettuna? Vai riittäiskö pelkästään, että painaa tuulilasille sen max-puhalluksen ilmastoinnin nappulasta? Jos tämä unohtuu, niin kai tärkein eli moottori sentään lämpiää riittävän hyvin eikä ite poltin ylikuumene?

                Paljonkohan tuollainen laite käryää, jos sitä käyttää kylmässä autotallissa? Varmaan fiksuin avata ovi?
                Jälkiasenteisen Weban omissa ohjeissa oli portaattomasti säädettävässä laitteessa nopeus valinta 1/3 maksimista.Ja esim. 5 nopeuksiseessa puhalluksen säätö laitetaan 2-nopeudelle.Mutta jos auto/akku on kiinni (tehokkaassa) ylläpitolaturissa voi puhalluksia varmaan vähän nostaa.Puhalluksen suuntaus lasille ja lämmönsäädöt täysille.

                Liiallinen puhallus taas sitten jäähdyttää nestettä tehokkaammin,niin kovemmilla pakkasilla auton/koneen lämpeneminen hidastuu huomattavasti (sekä syö akkua).Eli oikeat "manuaalisäädöt" löytyy autokohtaisesti kokeilun kautta.

                Polttoainetta tankissa kannattaa pitää vähintään 1/4 Webaa käytettäessä.Muuten voi hörpätä ilmaa,jos auto ei ole vaikka ihan suorassa parkissa.

                Autotallissa en kyllä itse Webaa käyttelisi.

                Olisiko vielä niin,että E70 tehdasasennettu Weba säätää puhallusnopeuden,ilman suuntauksen ja lämmönsäädöt itse laitteen käynnistyessä?Jälkiasenteisissa ns. tarvikelaitteissa sitten olisi manuaaliset säädöt noille.Viisaammat varmaan tarkentaa.
                Last edited by Heguli 31; 25-02-2016, 09:14.

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2175
                  • Kuopio

                  #98
                  Kiitos. Nämäkin tiedot jo hivenen selkeyttivät toimintaa . Ei sillä, että jos joku vielä jakaa E70 autoilmastoinnilla hyväksi ja toimivaksi havaitut säädöt, niin vinkkejä otetaan vastaan.

                  Eli periaatteessa, jos tallissa pitäisi kuitenkin autoa, niin vois tehdä niin, että avais tallin oven kokonaan auki ja samalla laittaa webaston päälle. Tällöin ei tarviis edes puhallusta säätää erikseen tuulilasille, koska se on jo sula (koska talli). Pihalla jostain namiskoista puhallus tuulilasille ja muutama pykälä puhallusta.

                  Sit pitää toivoa, että pärjätään nykyisellä akulla ja ilman ylläpitolaturia, kun on tullut tuo perinteinen autobudjetti ylitettyä jo monissa vaiheissa (itse auto, talvirengastus, lämmitin).

                  Puolisen tuntia 5kw:n webastolla riittänee kovemmillakin pakkasilla moottorin lämpenemiseen?
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #99
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Olisiko vielä niin,että E70 tehdasasennettu Weba säätää puhallusnopeuden,ilman suuntauksen ja lämmönsäädöt itse laitteen käynnistyessä?Jälkiasenteisissa ns. tarvikelaitteissa sitten olisi manuaaliset säädöt noille.Viisaammat varmaan tarkentaa.
                    E53 2005 tehdas webasto tekee juuri noin, vaikka laitan puhallussäädöt pienemmälle virrat päällä, niin ajastuksella tai kaukosäädöllä käynnistetty puhaltaa aina lasiin ihan liian suurella nopeudella. Joskus olisi tarve ajaa muualle kuin lasiin lämmitys niin ei onnistu. Tätä tarvitsisi esim. pakkasilla kun lasit ei jäädy ja huurru mutta satanut lunta, nyt se sulattaa pehmeän pakkaslumen lasiin ja pyyhkimiin.
                    Saakohan tuota automaatti asetusta koodattua pois?
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • mikkod
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 5201
                      • Stadi

                      Originally posted by Veeksi View Post
                      Kiitos. Nämäkin tiedot jo hivenen selkeyttivät toimintaa . Ei sillä, että jos joku vielä jakaa E70 autoilmastoinnilla hyväksi ja toimivaksi havaitut säädöt, niin vinkkejä otetaan vastaan.

                      Eli periaatteessa, jos tallissa pitäisi kuitenkin autoa, niin vois tehdä niin, että avais tallin oven kokonaan auki ja samalla laittaa webaston päälle. Tällöin ei tarviis edes puhallusta säätää erikseen tuulilasille, koska se on jo sula (koska talli). Pihalla jostain namiskoista puhallus tuulilasille ja muutama pykälä puhallusta.

                      Sit pitää toivoa, että pärjätään nykyisellä akulla ja ilman ylläpitolaturia, kun on tullut tuo perinteinen autobudjetti ylitettyä jo monissa vaiheissa (itse auto, talvirengastus, lämmitin).

                      Puolisen tuntia 5kw:n webastolla riittänee kovemmillakin pakkasilla moottorin lämpenemiseen?
                      Mä olen antanut olla ihan AUTO asennossa. Mulla on orkkisakku, joten kovilla pakkasilla herjasi akun tasosta. Ensi talveksi uusi akku niin eiköhän se siitä.

                      Asentaja sanoi että jos kunnolla haluaa lasi sulaksi, niin ennen auton sammuttamista laittaa puhaltamaan yläasentoon niin sulaa kunnolla.
                      Mulla kun auto on katoksessa, niin ei ole väliä. Ei toi mikään LÄMMIN ole kabiinista, mutta moottori on sopivan lämmin (en ole kyllä katsellut lämpöjä).

                      Ylläpitolaturia suositteli mullekin kun höpisin tuosta akun varaustasosta.
                      Helkama S3000
                      Myydään kutosen alustaosia
                      This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                      Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Topicin aiempaan Webasto-ongelmaan tuli nyt tilalle uusi Webasto Saksalaisesta merkkiliikkeestä josta alkuperäinenkin oli ostettu. Takuu siis toimi vaikka vaatikin hieman enemmän yhteydenottoja kuin odotin.
                        ---

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9997
                          • KVLA

                          Itse tuota hieman aiemmin epäilin,kun ajattelin niiden kuitenkin huomaavan laitteen aukaisun.Mutta hienoa,että homma toimi.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            No olisikohan tässä vielä jotain hämärää.. Nyt kun tuo ihkauusi Webasto itsessään pöhisee sen kummemmin haisematta, olivat lasit aamulla kumminkin jäässä. Laite oli ollut -10 asteen pakkasessa päällä 40 min eli kyllä se jo taikansa olisi tehnyt mutta sisätilanpuhallin oli pois päältä, IHKA oli siis pimeänä kun menin autoon! Kokeilin pienen ajon jälkeen uudelleen ja nyt IHKAkin heräsi mukaan mutta moottorivedenlämpkin oli toki n. 70 astetta. Aiemmin mielestäni tuo sisätilanpuhallin on lähtenyt puhaltamaan jo Webastokäytön alusta asti mutta tällä uudella Webastolla näin ei ole.

                            Pohdin asiaa ja kun ei minulla ole sen kummempia kaluja nähdä Webastossa olevaa ohjelmaa, niin tyydyin tyyppikilven tietoihin:


                            Luulisi että tuo oikeanpuoleinen olisi se uusi jonka sain viime viikolla mutta ei.. Se on se puolitoista vuotta sitten ostettu. Minulle löydettiin siis jostain aika paljon vanhempi yksikkö takuuseen.. Ei se toki haitanne mutta huvittaa hieman. Tuo mallitieto kiinnostaa. Mikä ero on 89073P- ja 89073N-malleilla? Voiko siellä olla erilainen ohjaus sisätilanpuhaltimen suhteen?
                            ---

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1321
                              • Tornio

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              No olisikohan tässä vielä jotain hämärää.. Nyt kun tuo ihkauusi Webasto itsessään pöhisee sen kummemmin haisematta, olivat lasit aamulla kumminkin jäässä. Laite oli ollut -10 asteen pakkasessa päällä 40 min eli kyllä se jo taikansa olisi tehnyt mutta sisätilanpuhallin oli pois päältä, IHKA oli siis pimeänä kun menin autoon! Kokeilin pienen ajon jälkeen uudelleen ja nyt IHKAkin heräsi mukaan mutta moottorivedenlämpkin oli toki n. 70 astetta. Aiemmin mielestäni tuo sisätilanpuhallin on lähtenyt puhaltamaan jo Webastokäytön alusta asti mutta tällä uudella Webastolla näin ei ole.

                              Voiko siellä olla erilainen ohjaus sisätilanpuhaltimen suhteen?
                              Vaihtorele vikoja sattunut pari joten,
                              vaihda se vaihtorele jolla ohjataan tuonne IHKA:lle jännite Webaston välityksellä.
                              Webaston kortilta lähtee pinnistä 4 >> 12V jännite tuolle vaihtoreleelle.

                              Ainakin osassa näistä jänniteohjatuissa kestää hetken Webaston lämmetä (astemäärä ?/C )
                              ennen kuin vaihtorele saa jännitteen pinnistä 4.
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Tuo vaihtorele on siis Webaston johtosarjassa? En muista ulkoa minkälaista tauhkaa kojelaudan alle tuli asennuksessa mutta kai siellä relekin oli..

                                Mikä se Webaston pinnin 4 aktivoimislämpötila on yleensä ja vaihtuuko se mitenkään?
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎