Originally posted by -Tapi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E83 Webasto, alkuperäistä ei saanut?
Collapse
X
-
Volkkarin Webasto tuli purettua tänään. Nyt näin havainnollisesti miltä laite näyttää vuosia käytettynä (laite on käsittääkseni vuodelta 2004). Karstaa on hehkun ympärillä jo ihan kunnolla, osa ilmarei'istä on tukossa. Varsinaisessa lämmönvaihdinpesässä ei sen sijaan ollut juuri ohutta kerrosta enempää. Samoin vesipuolen pinnat näyttivät puhtailta.
Vika löytyi paloilmapuhaltimesta kuten diagnostiikka kertoikin. Vaihdoin tämän jo kertaalleen noin 5 vuotta sitten. Tällä kertaa puhallin ei ollut viime kerran lailla oikosulussa vaan nyt vastus oli mitattuna ääretön eikä se reagoinut mitenkään testaamaani akkujännitteeseen.
Kaikki pesään sivuilta kiinnittyvät ruuvit tietenkin katkesivat sisään avattaessa eli muutakin puuhaa on odotettavissa karstanpoiston ja puhaltimen sekä höyrystimen vaihdon lisäksi.---
Comment
-
-
Ei enää liity Bemariin tai varsinkaan X3:seen muuten kuin että laite on sama sisältä. Tältä se näytti kun innostuin peruskunnostamaan Golfista Thermo Top E-mallin eilen:
Poltin on hitsattu kasaan, joten avaaminen vaatii rälläköintiä tai sahaamista.
Sisällä oli karstaa kourallinen. Jokunen ilmareikäkin oli tukossa.
Pääty irti ohuella rälläkänlaikalla ja kaivamaan lukkorengas sekä höyrystin irti.
Osat putsattuina. Tuosta keskireiästä polttoaine tulee höyrystimeen.
Tämän vuoksi varmaan Webasto on tarkoittanut koko polttimen vaihdettavaksi kerralla. Halkeamia voi löytyä rungosta ja jos ne ovat väärässä paikassa, pääsee ilmakin väärään paikkaan. Katsoin että tuo halkeama tuskin haittaa.
Turkinpoika lähetti uuden höyrystin-patapadan ja sen alle jonkin tyynyn. On säästänyt tyynyn koossa koska se oli alkuperäistä huomattavasti pienempi ja se piti sijoittaa keskelle. Toisaalta noiden kitakerroin on kissa/katiska-luokkaa joten ei se sieltä varmaan helpolla liikahda sivuun.
Lukkorengas piti heftata paikalleen ja siellä pysynevät loppuikänsä.
TIG-hitsausta oli tiedossa myös paketin kasaamisessa, mutta siitä minä tykkään.
Toimii! Ei haise ja lämpenee.---
Comment
-
-
Vähän vieraisiin pöytiin huutelemista, mutta varmaanpa E70:ssä se Webasto toimii samallalailla kuin E83:ssa. Meillä ei siis ole ennestään minkäänlaista kokemusta Webastosta tai vastaavista, joten ollaan aika maalaisia tämän(kin) suhteen. Pahoittelut siis yksinkertaisista kysymyksistä.
En ollut itse hakemassa autoa, mutta äksään laitettiin juuri joku Webaston uudempi evo -malli (sisältää jonkinmoisen jännitesuojan).
Käyttöopastuksessa oli kuulemma sanottu, että polttoainetta pitäis tankissa olla aina kohtuullisesti, ettei järjestelmään mene ilmaa. Onko tämmöinen huoli aiheellinen? Eihän se nyt kuitenkaan paljoa dieseliä syö, joten mistä kohtaa se sen polttoaineen ottaa? Mikähän olisi riittävästi?
Toinen mitä oli sanottu oli, että jotta ne nesteet kiertäisi kunnolla ja se lämmittäisi hyvin, niin pitäisi automaatti-ilmastoinnista tyrkätä lämmöt täysille sekä puhallus täysille ja tuulilasille. Onkohan tämä oikeasti tarpeellista tai kuuluuko sen pelata näin monimutkaisesti oikein asennettuna? Vai riittäiskö pelkästään, että painaa tuulilasille sen max-puhalluksen ilmastoinnin nappulasta? Jos tämä unohtuu, niin kai tärkein eli moottori sentään lämpiää riittävän hyvin eikä ite poltin ylikuumene?
Paljonkohan tuollainen laite käryää, jos sitä käyttää kylmässä autotallissa? Varmaan fiksuin avata ovi?BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostVähän vieraisiin pöytiin huutelemista, mutta varmaanpa E70:ssä se Webasto toimii samallalailla kuin E83:ssa. Meillä ei siis ole ennestään minkäänlaista kokemusta Webastosta tai vastaavista, joten ollaan aika maalaisia tämän(kin) suhteen. Pahoittelut siis yksinkertaisista kysymyksistä.
En ollut itse hakemassa autoa, mutta äksään laitettiin juuri joku Webaston uudempi evo -malli (sisältää jonkinmoisen jännitesuojan).
Käyttöopastuksessa oli kuulemma sanottu, että polttoainetta pitäis tankissa olla aina kohtuullisesti, ettei järjestelmään mene ilmaa. Onko tämmöinen huoli aiheellinen? Eihän se nyt kuitenkaan paljoa dieseliä syö, joten mistä kohtaa se sen polttoaineen ottaa? Mikähän olisi riittävästi?
Toinen mitä oli sanottu oli, että jotta ne nesteet kiertäisi kunnolla ja se lämmittäisi hyvin, niin pitäisi automaatti-ilmastoinnista tyrkätä lämmöt täysille sekä puhallus täysille ja tuulilasille. Onkohan tämä oikeasti tarpeellista tai kuuluuko sen pelata näin monimutkaisesti oikein asennettuna? Vai riittäiskö pelkästään, että painaa tuulilasille sen max-puhalluksen ilmastoinnin nappulasta? Jos tämä unohtuu, niin kai tärkein eli moottori sentään lämpiää riittävän hyvin eikä ite poltin ylikuumene?
Paljonkohan tuollainen laite käryää, jos sitä käyttää kylmässä autotallissa? Varmaan fiksuin avata ovi?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostVähän vieraisiin pöytiin huutelemista, mutta varmaanpa E70:ssä se Webasto toimii samallalailla kuin E83:ssa. Meillä ei siis ole ennestään minkäänlaista kokemusta Webastosta tai vastaavista, joten ollaan aika maalaisia tämän(kin) suhteen. Pahoittelut siis yksinkertaisista kysymyksistä.
En ollut itse hakemassa autoa, mutta äksään laitettiin juuri joku Webaston uudempi evo -malli (sisältää jonkinmoisen jännitesuojan).
Käyttöopastuksessa oli kuulemma sanottu, että polttoainetta pitäis tankissa olla aina kohtuullisesti, ettei järjestelmään mene ilmaa. Onko tämmöinen huoli aiheellinen? Eihän se nyt kuitenkaan paljoa dieseliä syö, joten mistä kohtaa se sen polttoaineen ottaa? Mikähän olisi riittävästi?
Toinen mitä oli sanottu oli, että jotta ne nesteet kiertäisi kunnolla ja se lämmittäisi hyvin, niin pitäisi automaatti-ilmastoinnista tyrkätä lämmöt täysille sekä puhallus täysille ja tuulilasille. Onkohan tämä oikeasti tarpeellista tai kuuluuko sen pelata näin monimutkaisesti oikein asennettuna? Vai riittäiskö pelkästään, että painaa tuulilasille sen max-puhalluksen ilmastoinnin nappulasta? Jos tämä unohtuu, niin kai tärkein eli moottori sentään lämpiää riittävän hyvin eikä ite poltin ylikuumene?
Paljonkohan tuollainen laite käryää, jos sitä käyttää kylmässä autotallissa? Varmaan fiksuin avata ovi?
Liiallinen puhallus taas sitten jäähdyttää nestettä tehokkaammin,niin kovemmilla pakkasilla auton/koneen lämpeneminen hidastuu huomattavasti (sekä syö akkua).Eli oikeat "manuaalisäädöt" löytyy autokohtaisesti kokeilun kautta.
Polttoainetta tankissa kannattaa pitää vähintään 1/4 Webaa käytettäessä.Muuten voi hörpätä ilmaa,jos auto ei ole vaikka ihan suorassa parkissa.
Autotallissa en kyllä itse Webaa käyttelisi.
Olisiko vielä niin,että E70 tehdasasennettu Weba säätää puhallusnopeuden,ilman suuntauksen ja lämmönsäädöt itse laitteen käynnistyessä?Jälkiasenteisissa ns. tarvikelaitteissa sitten olisi manuaaliset säädöt noille.Viisaammat varmaan tarkentaa.Last edited by Heguli 31; 25-02-2016, 09:14.
Comment
-
-
Kiitos. Nämäkin tiedot jo hivenen selkeyttivät toimintaa . Ei sillä, että jos joku vielä jakaa E70 autoilmastoinnilla hyväksi ja toimivaksi havaitut säädöt, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Eli periaatteessa, jos tallissa pitäisi kuitenkin autoa, niin vois tehdä niin, että avais tallin oven kokonaan auki ja samalla laittaa webaston päälle. Tällöin ei tarviis edes puhallusta säätää erikseen tuulilasille, koska se on jo sula (koska talli). Pihalla jostain namiskoista puhallus tuulilasille ja muutama pykälä puhallusta.
Sit pitää toivoa, että pärjätään nykyisellä akulla ja ilman ylläpitolaturia, kun on tullut tuo perinteinen autobudjetti ylitettyä jo monissa vaiheissa (itse auto, talvirengastus, lämmitin).
Puolisen tuntia 5kw:n webastolla riittänee kovemmillakin pakkasilla moottorin lämpenemiseen?BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostOlisiko vielä niin,että E70 tehdasasennettu Weba säätää puhallusnopeuden,ilman suuntauksen ja lämmönsäädöt itse laitteen käynnistyessä?Jälkiasenteisissa ns. tarvikelaitteissa sitten olisi manuaaliset säädöt noille.Viisaammat varmaan tarkentaa.
Saakohan tuota automaatti asetusta koodattua pois?*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostKiitos. Nämäkin tiedot jo hivenen selkeyttivät toimintaa . Ei sillä, että jos joku vielä jakaa E70 autoilmastoinnilla hyväksi ja toimivaksi havaitut säädöt, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Eli periaatteessa, jos tallissa pitäisi kuitenkin autoa, niin vois tehdä niin, että avais tallin oven kokonaan auki ja samalla laittaa webaston päälle. Tällöin ei tarviis edes puhallusta säätää erikseen tuulilasille, koska se on jo sula (koska talli). Pihalla jostain namiskoista puhallus tuulilasille ja muutama pykälä puhallusta.
Sit pitää toivoa, että pärjätään nykyisellä akulla ja ilman ylläpitolaturia, kun on tullut tuo perinteinen autobudjetti ylitettyä jo monissa vaiheissa (itse auto, talvirengastus, lämmitin).
Puolisen tuntia 5kw:n webastolla riittänee kovemmillakin pakkasilla moottorin lämpenemiseen?
Asentaja sanoi että jos kunnolla haluaa lasi sulaksi, niin ennen auton sammuttamista laittaa puhaltamaan yläasentoon niin sulaa kunnolla.
Mulla kun auto on katoksessa, niin ei ole väliä. Ei toi mikään LÄMMIN ole kabiinista, mutta moottori on sopivan lämmin (en ole kyllä katsellut lämpöjä).
Ylläpitolaturia suositteli mullekin kun höpisin tuosta akun varaustasosta.Helkama S3000
Myydään kutosen alustaosia
This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla
Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"
Comment
-
-
No olisikohan tässä vielä jotain hämärää.. Nyt kun tuo ihkauusi Webasto itsessään pöhisee sen kummemmin haisematta, olivat lasit aamulla kumminkin jäässä. Laite oli ollut -10 asteen pakkasessa päällä 40 min eli kyllä se jo taikansa olisi tehnyt mutta sisätilanpuhallin oli pois päältä, IHKA oli siis pimeänä kun menin autoon! Kokeilin pienen ajon jälkeen uudelleen ja nyt IHKAkin heräsi mukaan mutta moottorivedenlämpkin oli toki n. 70 astetta. Aiemmin mielestäni tuo sisätilanpuhallin on lähtenyt puhaltamaan jo Webastokäytön alusta asti mutta tällä uudella Webastolla näin ei ole.
Pohdin asiaa ja kun ei minulla ole sen kummempia kaluja nähdä Webastossa olevaa ohjelmaa, niin tyydyin tyyppikilven tietoihin:
Luulisi että tuo oikeanpuoleinen olisi se uusi jonka sain viime viikolla mutta ei.. Se on se puolitoista vuotta sitten ostettu. Minulle löydettiin siis jostain aika paljon vanhempi yksikkö takuuseen.. Ei se toki haitanne mutta huvittaa hieman. Tuo mallitieto kiinnostaa. Mikä ero on 89073P- ja 89073N-malleilla? Voiko siellä olla erilainen ohjaus sisätilanpuhaltimen suhteen?---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostNo olisikohan tässä vielä jotain hämärää.. Nyt kun tuo ihkauusi Webasto itsessään pöhisee sen kummemmin haisematta, olivat lasit aamulla kumminkin jäässä. Laite oli ollut -10 asteen pakkasessa päällä 40 min eli kyllä se jo taikansa olisi tehnyt mutta sisätilanpuhallin oli pois päältä, IHKA oli siis pimeänä kun menin autoon! Kokeilin pienen ajon jälkeen uudelleen ja nyt IHKAkin heräsi mukaan mutta moottorivedenlämpkin oli toki n. 70 astetta. Aiemmin mielestäni tuo sisätilanpuhallin on lähtenyt puhaltamaan jo Webastokäytön alusta asti mutta tällä uudella Webastolla näin ei ole.
Voiko siellä olla erilainen ohjaus sisätilanpuhaltimen suhteen?
vaihda se vaihtorele jolla ohjataan tuonne IHKA:lle jännite Webaston välityksellä.
Webaston kortilta lähtee pinnistä 4 >> 12V jännite tuolle vaihtoreleelle.
Ainakin osassa näistä jänniteohjatuissa kestää hetken Webaston lämmetä (astemäärä ?/C )
ennen kuin vaihtorele saa jännitteen pinnistä 4.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
Comment