Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 e70 ilmastointi lopetti toimintansa – korjattu! #38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Milko75
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 850
    • Kuopio

    X5 e70 ilmastointi lopetti toimintansa – korjattu! #38

    Autossa loppui kylmän tulo aivan yllättäen, autossa 4-kanavainen laajennettu ilmastointi. Avaan kuitenkin hiukan ennen kuin annetaan lopullinen tuomio kompuralle.

    Tarkistutin eilen kylmäaineet ja lisättiin noin. 100 g, kylmää ei tule edelleenkään.

    Autossa oli tätä ennen huono akku 100ah mikä vaihdettiin 95ah agm versioon / autolle annettiin tieto uudesta akusta.

    Mielestäni ilmastointi ei ole tuottanut kylmää tuon akun vaihdon jälkeen, onko mahdollista, että auto on mennyt huonon akun vuoksi virransäästö / transport mode tilaan? Tämähän estää mm. ilmastoinnin kompuran käynnistymisen. :think

    Vikakoodien lukuun seuraavaksi?

    Itse tuuletin pyörii ja mm. max asennolla ilma vaihtuu tehokkaasti.
    Last edited by Milko75; 20-10-2015, 18:56.
    G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
    Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
  • Sami_R
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 276
    • Kurikka

    #2
    Aloitetaan nyt ihan helpoimmasta päästä.
    Ilmastoinnin "kuurankukka" napissa palaa valo, eikös juu?
    BMW F11 520d -11
    MINI Cooper D -11
    BMW E90 318i -11
    BMW E90 318i -06

    Ex:
    BMW E46 316i -04
    E70 X5 3.0sd M-Sport -08
    E46 325iA -03
    E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

    Comment

    • Milko75
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 850
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Sami_R View Post
      Aloitetaan nyt ihan helpoimmasta päästä.
      Ilmastoinnin "kuurankukka" napissa palaa valo, eikös juu?
      Kyllä palaa ja kierrokset nousee tyhjäkäynnillä hiukan kun nappi on painettu ja semmoinen hento ilmastoinnin haju tulee. Ainoastaan kylmää ei tule.
      G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
      Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

      Comment

      • Sami_R
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 276
        • Kurikka

        #4
        Originally posted by Milko75 View Post
        Kyllä palaa ja kierrokset nousee tyhjäkäynnillä hiukan kun nappi on painettu ja semmoinen hento ilmastoinnin haju tulee. Ainoastaan kylmää ei tule.
        Jos aineet on tallella niin ei kait tuossa muu auta kuin käyttää auto piuhassa kiinni. :think
        BMW F11 520d -11
        MINI Cooper D -11
        BMW E90 318i -11
        BMW E90 318i -06

        Ex:
        BMW E46 316i -04
        E70 X5 3.0sd M-Sport -08
        E46 325iA -03
        E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

        Comment

        • BMWE39
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 134

          #5
          Originally posted by Milko75 View Post
          Tarkistutin eilen kylmäaineet ja lisättiin noin. 100 g, kylmää ei tule edelleenkään.
          Tarkistettiinko samalla kompressorin paineet ja vielä tarkemmin paine-erot; ilman niiden tarkistamista pelkkien kylmäaineiden lisäily on turhaa.
          Itsellä meni kompura vaihtoon vuosi sitten ja sen jälkeen on taas piisannut kylmää.

          Comment

          • Milko75
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 850
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by BMWE39 View Post
            Tarkistettiinko samalla kompressorin paineet ja vielä tarkemmin paine-erot; ilman niiden tarkistamista pelkkien kylmäaineiden lisäily on turhaa.
            Itsellä meni kompura vaihtoon vuosi sitten ja sen jälkeen on taas piisannut kylmää.
            Paineet olivat normaalit, mutta tietysti kun kompura ei käynnisty niin eroja ei voi mitata tarkemmin.

            Kyllähän se voi olla, että kompura on tästäkin antautunut. Meneekö sitten kerralla kaput vai alkaako hiipuminen pikkuhiljaa? Hyvin kyllä lykki kylmää vielä hetki sitten.

            Voisi vielä kokeillä perinteistä BMW huoltotoimenpidettä, eli miinusnapa yöksi irti
            G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
            Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

            Comment

            • melperri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2011
              • 245
              • espoo

              #7
              Yksi mahdollisuus on , että kompuran magneettikytkin on rikki. Tällöin kytkimen liittimeen tulee jännite , kun ilmastoinnin laittaa päälle , mutta hihnapyörä ei lukitu kompuran akseliin , jolloin kompressori ei käynnisty.

              Comment

              • Milko75
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 850
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by melperri View Post
                Yksi mahdollisuus on , että kompuran magneettikytkin on rikki. Tällöin kytkimen liittimeen tulee jännite , kun ilmastoinnin laittaa päälle , mutta hihnapyörä ei lukitu kompuran akseliin , jolloin kompressori ei käynnisty.
                Ok. Ja onkohan tuota mahdollisuus korjata?
                G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                Comment

                • melperri
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2011
                  • 245
                  • espoo

                  #9
                  Kyllä se ainakin Opel Astrassa oli vaihdettava osa , kytkimen sai muistaakseni n 40€ hintaan netistä tilattua. Olettaisin , että samoja/samantyyppisiä nuo kompurat on joka autossa. Kompressorin joutuu yleensä irrottamaan , että pääsee käsiksi kytkimeen. Hihnapyörä on irrotettava ja sen jälkeen pari lukkorengasta yms pientä sälää päästäkseen kytkimeen käsiksi.

                  Tuo ilmastoinnin toimintalogiikka on karkeasti sellainen , että kun ilmastointinappia painetaan , systeemi testaa onko ilmastointijärjestelmän paineet ym ok. Jos on , systeemi antaa jännitteen magneettikytkimen käämiin , jolloin indusoituu magneettikenttä , joka lukitsee jatkuvasti pyörivän hihnapyörän ulkokehän kompressorin akseliin , jolloin kompura alkaa pyöriä. Jos esim magneettikytkimen käämi on paskana , ei magneettikenttää tule , jolloin hihnapyörän ulkokehä pyörii "tyhjää"

                  Mittaa kompuraan tulevasta johdosta , tuleeko siihen jännite , kun laitat ilmastoinnin päälle. Jos tulee , eikä kompura käynnisty , vika on hyvin todennäköisesti kytkimessä. Kompuran puoleisesta liittimestä voi vielä halutessan mitata käämin vastuksen , joka on korkea , jos käämi rikki.

                  Jos kompuraan tuleva sähköjohto ei anna jännitettä , kun ilmastoinnin laittaa päälle , on systeemissä jokin vika , jonka vuoksi järjestelmä ei suostu antamaan sähköä kompressorille. Yleisimmin aineet on vuotaneet pellolle , mutta siitä ei sinun tapauksessa siis ole kyse.

                  Comment

                  • Milko75
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 850
                    • Kuopio

                    #10
                    Iso kiitos infosta

                    Pitää vielä selvittää saako tuota kytkintä erillisenä osana.
                    G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                    Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                    Comment

                    • Kissvesala
                      Moderator
                      • Jun 2010
                      • 3110
                      • Liminka

                      #11
                      Ei ole magneettikytkintä automaattikompurassa. Muuttuvatilavuuksinen kompura siellä on ja äkkiä vois veikata että on vaan sanonu sopimuksensa irti. Tosin luetuta nyt ensin koodit.
                      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                      Kissvesala.fi
                      Priva tai o443424479

                      Comment

                      • Milko75
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 850
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Kissvesala View Post
                        Ei ole magneettikytkintä automaattikompurassa. Muuttuvatilavuuksinen kompura siellä on ja äkkiä vois veikata että on vaan sanonu sopimuksensa irti. Tosin luetuta nyt ensin koodit.
                        Kiitos vastauksestasi.

                        Katselinkin kytkimiä, mutta oli e53:seen saatavilla, olisiko siinä vielä magneettikytkimellä varustettu kompura.

                        Pitäisikö vikakoodeissa näkyä Transport Mode tai muu vikatila, mikä voisi tuossa aloituspostauksessa mainitsemani kompuran virran saannin sulkea?

                        Mutta vien auton tutkittavaksi kunhan tässä ennätän, sieltäpä se lopullinen tuomio tulee.
                        G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                        Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                        Comment

                        • jake2710
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 828

                          #13
                          Originally posted by Milko75 View Post
                          Autossa oli tätä ennen huono akku 100ah mikä vaihdettiin 95ah agm versioon / autolle annettiin tieto uudesta akusta.

                          Ja koodattiin tyypin vaihto myös? Tiedä onko tähän vikaan vaikutusta tuolla, mutta olisi sekin hyvä sinne muuttaa.

                          Comment

                          • kemppainen8
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2008
                            • 88
                            • Oulu

                            #14
                            Tuosta hyvää infoa muuttuvatilavuuksisen kompressorin toiminnasta: click . sivu 17 eteenpäin.

                            Eli voisi luulla ettei kompurassa mekaanista vikaa ole, jos ei metelöi. Vika voisi olla kompuran elektronisessa painesäätimessä, joka säätää kompressorin mäntien iskunpituutta ja täten tuotettavaa painetta.

                            Itselläni ei ole tietoa millaisella signaalilla tätä venttiiliä ohjataan, mutta olisi mukava tietää. Täten kompuran saisi testattua.

                            Mutta komppaan muita --> Vikakoodien lukuun märsh

                            EDIT: tässä vielä linkki bmw manuaaliin. jossa sanotaan näin:ote: E70 vehicles with the N52 engine are fitted with A/C compressors with a magnetic clutches. Vehicles with the N62 engine will initially be equipped with a clutchless A/C compressors.
                            Last edited by kemppainen8; 19-08-2015, 14:42.

                            Comment

                            • Milko75
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 850
                              • Kuopio

                              #15
                              Kiitos tästä. Mulla on just tuo N52, eli vissiin magneettikytkimellä varustettu sittenkin tuon PDF:n mukaan. Kompura ei metelöinyt mitään ja toimi moitteetta..

                              Pitää ensi viikolla olla yhteydessä Laakkoselle jahka luotto huoltoneuvoja palaa lomilta.

                              Just vaan löi helteet tiskiin niin sisällä tahtoo paistua

                              Originally posted by kemppainen8 View Post
                              Tuosta hyvää infoa muuttuvatilavuuksisen kompressorin toiminnasta: click . sivu 17 eteenpäin.

                              Eli voisi luulla ettei kompurassa mekaanista vikaa ole, jos ei metelöi. Vika voisi olla kompuran elektronisessa painesäätimessä, joka säätää kompressorin mäntien iskunpituutta ja täten tuotettavaa painetta.

                              Itselläni ei ole tietoa millaisella signaalilla tätä venttiiliä ohjataan, mutta olisi mukava tietää. Täten kompuran saisi testattua.

                              Mutta komppaan muita --> Vikakoodien lukuun märsh

                              EDIT: tässä vielä linkki bmw manuaaliin. jossa sanotaan näin:ote: E70 vehicles with the N52 engine are fitted with A/C compressors with a magnetic clutches. Vehicles with the N62 engine will initially be equipped with a clutchless A/C compressors.
                              G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                              Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎