Tuli käytettyä pönttö pöydällä X5 e70 3.0 SD mallista ja siitä pientä tarinaa samaa suunnitteleville.
Konehuoneesta kannattaa/joutuu purkamaan ilmansuodattimen kokonaan ja raitisilmansuodattimen sekä kotelon pois edestä, että pääsee käsiksi antureiden pistokkeisiin.
Pistokkeista ongelmallisin on lambda-anturin, sitä ei tahdo saada irti jollei irrota koko pistoketelinettä moottorista (3xM6 mutteri).
Ensin pitää saada johtosuoja irti telineen päältä jotta pääsee keskimmäiseen mutteriin käsiksi.
Lambdan pistoke ei aukea ennenkuin se on pois telineestään ja anturin johto on telineessä alapuolella muovilenkissä kiinni, sitä ei taida rikkomatta saada irti.
Alapuolelta moottorin ja laatikon suojamuovit ja panssari pois. pakoputki irti dpf:stä ja laatikon kannakkeesta sekä taka-akselin kannakkeesta.
Dpf:ää löysälle ahtimesta ja kannakkeista, tunkilla konetta ylöspäin, vetoakseli osuu ensimmäisenä koriin suojakumin kohdalta.
Moottorin korvake sekä kumityyny pois, yksi korvakkeen pultti (yht 4kpl) on pöntön alla ja sinne ei mahdu kuin pönttöä löysäämällä / irrottamalla ja nostamalla. Tämä on muistettava myös kasatessa...
Seuraavaksi löysätään apurunkoa alaspäin, riitti kun otti kaikki oikeanpuoleiset löysälle (3kpl) ja takimmaisen vasemmalta. Pultit on pitkät ja löysäysvaraa on senttejä.
Rungossa/korissa oleva lämpösuojapelti on irroitettava jotta pöntön anturit ja
paine-eroputki mahtuvat tulemaan pois.
Tilaa ei ole yhtään ylimääräistä ja koko ajan saa varoa antureiden murjoutumista pilalle.
Aikansa kun pönttöä kääntelee se mahtuu muljahtamaan pois paikoiltaan.
Kasatessa muistaa sommitella pönttöä, moottorinkorvaa ja kumityynyä yhtäaikaa paikoilleen ja se yksi pultti ei sitten mahtunut enää kun pönttö on kiinni.
Varalle kannattaa hommata pakoputken klemmari dpf liitokseen ja ahtimen/dpf:n V-pantaklemmari.
Kannattaa varata aikaa reilusti projektiin.
Konehuoneesta kannattaa/joutuu purkamaan ilmansuodattimen kokonaan ja raitisilmansuodattimen sekä kotelon pois edestä, että pääsee käsiksi antureiden pistokkeisiin.
Pistokkeista ongelmallisin on lambda-anturin, sitä ei tahdo saada irti jollei irrota koko pistoketelinettä moottorista (3xM6 mutteri).
Ensin pitää saada johtosuoja irti telineen päältä jotta pääsee keskimmäiseen mutteriin käsiksi.
Lambdan pistoke ei aukea ennenkuin se on pois telineestään ja anturin johto on telineessä alapuolella muovilenkissä kiinni, sitä ei taida rikkomatta saada irti.
Alapuolelta moottorin ja laatikon suojamuovit ja panssari pois. pakoputki irti dpf:stä ja laatikon kannakkeesta sekä taka-akselin kannakkeesta.
Dpf:ää löysälle ahtimesta ja kannakkeista, tunkilla konetta ylöspäin, vetoakseli osuu ensimmäisenä koriin suojakumin kohdalta.
Moottorin korvake sekä kumityyny pois, yksi korvakkeen pultti (yht 4kpl) on pöntön alla ja sinne ei mahdu kuin pönttöä löysäämällä / irrottamalla ja nostamalla. Tämä on muistettava myös kasatessa...
Seuraavaksi löysätään apurunkoa alaspäin, riitti kun otti kaikki oikeanpuoleiset löysälle (3kpl) ja takimmaisen vasemmalta. Pultit on pitkät ja löysäysvaraa on senttejä.
Rungossa/korissa oleva lämpösuojapelti on irroitettava jotta pöntön anturit ja
paine-eroputki mahtuvat tulemaan pois.
Tilaa ei ole yhtään ylimääräistä ja koko ajan saa varoa antureiden murjoutumista pilalle.
Aikansa kun pönttöä kääntelee se mahtuu muljahtamaan pois paikoiltaan.
Kasatessa muistaa sommitella pönttöä, moottorinkorvaa ja kumityynyä yhtäaikaa paikoilleen ja se yksi pultti ei sitten mahtunut enää kun pönttö on kiinni.
Varalle kannattaa hommata pakoputken klemmari dpf liitokseen ja ahtimen/dpf:n V-pantaklemmari.
Kannattaa varata aikaa reilusti projektiin.
Comment