Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 3.0d moottorin lämmöt talviajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 151
    • Uusimaa

    E53 3.0d moottorin lämmöt talviajossa

    Olen itse ihmetellyt E53 3.0d M57n moottorin huonoa lämpenemistä. Avasin aiheesta jo aiemmin topicin tekniikkaosioon, mutta ei ole herättänyt kovin paljon keskustelua:



    Vaikka pakkaset hellittivät 0-keliksi, niin maantiejossa moottori saavuttaa 90 asteen lämmön vasta 40 minuutin ajon jälkeen. Vaikka lähtö oli lämpimästä hallista tai 30min esilämmitys webastolla. Heti kun tiputtaa kaupunkiajoon tai tyhjäkäynnille, lämpötila alkaa tippumaan n. 80 asteen tietämille. Kaikki kolme termaria on uusittu orggisosilla ilman vaikutusta.

    Itse olen edelleen sitä mieltä, että tällainen käyttäytyminen ei ole normaalia, vaan lämmöt pitäisi saavuttaa 90-95 astetta ja pysyä siinä kaikissa olosuhteissa. Miten muilla E53 M57 omistajilla lämmöt käyttäytyvät?
    Last edited by Kim; 26-01-2016, 18:25.
    E53 X5 3.0d Sport Individual '07
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Kim View Post
    Olen itse ihmetellyt E53 3.0d M57n moottorin huonoa lämpenemistä. Avasin aiheesta jo aiemmin topicin tekniikkaosioon, mutta ei ole herättänyt kovin paljon keskustelua:



    Vaikka pakkaset hellittivät 0-keliksi, niin maantiejossa moottori saavuttaa 90 asteen lämmön vasta 40 minuutin ajon jälkeen. Vaikka lähtö oli lämpimästä hallista tai 30min esilämmitys webastolla. Heti kun tiputtaa kaupunkiajoon tai tyhjäkäynnille, lämpötila alkaa tippumaan n. 80 asteen tietämille. Kaikki kolme termaria on uusittu orggisosilla ilman vaikutusta.

    Itse olen edelleen sitä mieltä, että tällainen käyttäytyminen ei ole normaalia, vaan lämmöt pitäisi saavuttaa 90-95 astetta ja pysyä siinä kaikissa olosuhteissa. Miten muilla E53 M57 omistajilla lämmöt käyttäytyvät?
    Termostaatit vaihtoon, aloita egr:stä.
    Last edited by peto2; 26-01-2016, 18:47.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • HerraHuu
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2012
      • 355
      • Keski-Suomi

      #3
      Oma kokemus e53:n talviominaisuuksista viime vuoden talvelta. Kovimmillakaan pakkasilla lämmöt ei ailahdelleet. Koskaan en pahveja keulalle edes ajatellut virittäväni. Tyhjäkäynnilläkin kipusi lämmöt toisin kuin nykyisessä uudemmassa edustus-vw:ssä. Kyllä kait se olisi äXä vielä hommattava.. :think


      -e30 2d m10b18

      EX -e53 X5 3.0D
      EX -e39 523i Sedan
      EX -e36 325i Coupe
      EX -e46 323i Sedan
      EX -e36 320i Touring

      Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.

      Comment

      • Kim
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 151
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by peto2 View Post
        Termostaatit vaihtoon, aloita egr:stä.
        Termarit on jo vaihdettu kaikki kolme ja kahteen kertaan, viimeksi viime viikolla. Osat orggisosia. Ei silti lämpene.

        Mitä muita komponentteja jäähdytysjärjestelmässä on, joista tämä voisi johtua? Egr ventiili jumissa tai pakokaasun kierrätys tulpattu?
        E53 X5 3.0d Sport Individual '07

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1321
          • Tornio

          #5
          Originally posted by Kim View Post
          Termarit on jo vaihdettu kaikki kolme ja kahteen kertaan, viimeksi viime viikolla. Osat orggisosia. Ei silti lämpene.

          Mitä muita komponentteja jäähdytysjärjestelmässä on, joista tämä voisi johtua? Egr ventiili jumissa tai pakokaasun kierrätys tulpattu?
          Juuri sama jumppa käynnissä M57N manuaali laatikollisessa X5:ssa.
          Keittelin vedessä noita termareita, kun kyllästyin jatkuvaan vaihtamiseen.
          heikoimmat alkavat avautua+50 jälkeen ja uusi BMW orggis +80C jälkeen.
          Aivan sama kenen valmistama termari niin ensimmäisen kuuma>> kylmä =pakkasta käsittelyn jälkeen näkyy termarin vaha elementti menettävän "järkensä" ts. työntää alavesiletkun tukkivan lautasen avoimeksi liian herkästi.
          Asia on nyt pöydällä ja tutkitaan mitä tästä tarkalleen ottaen saadaan irti

          Muita automaatti lootallisessa ei 3 termarin lisäksi ole jotka vois aiheuttaa kylmän veden kiertoa syyläristä koneeseen.

          Oletko koittanut litistää alavesiletkua ja salavalikosta lämpöjä seuraten ajoon??
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9138
            • Oulu

            #6
            Pitääkö tässä nyt uudestaan nostaa tapetille se letkutermariviritys, kun ei tuota alkuperäistä systeemiä saa osiakaan vaihtamalla kunnolla pelaamaan?
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1321
              • Tornio

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Pitääkö tässä nyt uudestaan nostaa tapetille se letkutermariviritys, kun ei tuota alkuperäistä systeemiä saa osiakaan vaihtamalla kunnolla pelaamaan?
              Meinasitko sitä Saariapinoiden konstia (Wahler oliko tyyppi nro 3029) ylävesiletkuun?
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Huonoa on lämpiäminen tosiaan ollut, termostaatti vaihdettu. Tuossa on aika helppo laittaa letkunpuristin alaletkuun, mutta ei se kyllä pakkasilla juurikaan muutosta tuonut, huoletta sai ajella letku lytyssä. Ajotyylillä on melkoinen vaikutus lämpiämiseen, rauhallinen ajotyyli polttoainetta säästellen = kone kylmä, ja heti kun runttaa reilummin menemään löytyy lämpöäkin.

                Tuo e53 automaatti-ilmastointi pitää puhalluksen aivain liian suurella ellei laita manuaalisti pienemmälle jolloin lämmöt hieman nousee.

                Lisäyksenä vielä: minusta 87-90 on ehjän termostaatin pitämä lämpö jos sitä muuten koneesta riittää? Olisko tarkoituksella tehty hiljalleen avautuvaksi, eikä niinkuin yleensä aika yhtäkkiä avautuva jonka huomaa nopeasti hetkeksi laskevasta moottorin lämpötilasta kun tuuppaa jääkylmän veden koneeseen.
                Last edited by Esal; 27-01-2016, 11:31.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1321
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by Esal View Post
                  Huonoa on lämpiäminen tosiaan ollut, termostaatti vaihdettu. Tuossa on aika helppo laittaa letkunpuristin alaletkuun, mutta ei se kyllä pakkasilla juurikaan muutosta tuonut, huoletta sai ajella letku lytyssä. Ajotyylillä on melkoinen vaikutus lämpiämiseen, rauhallinen ajotyyli polttoainetta säästellen = kone kylmä, ja heti kun runttaa reilummin menemään löytyy lämpöäkin.

                  Tuo e53 automaatti-ilmastointi pitää puhalluksen aivain liian suurella ellei laita manuaalisti pienemmälle jolloin lämmöt hieman nousee.

                  Lisäyksenä vielä: minusta 87-90 on ehjän termostaatin pitämä lämpö jos sitä muuten koneesta riittää? Olisko tarkoituksella tehty hiljalleen avautuvaksi, eikä niinkuin yleensä aika yhtäkkiä avautuva jonka huomaa nopeasti hetkeksi laskevasta moottorin lämpötilasta kun tuuppaa jääkylmän veden koneeseen.
                  Jep samat havainnot lämmöntuotosta 1. ainoalla termarilla kun näissä X5 E53 manuaali aski versioissa EURO 3 luokan kamppeissa ei onneksi EGR termaria/jäähdytintä ole.

                  Tuo termari /veden kierto näissä nykyisissä systeemeissä on ns.3 tie sekoitus systeemi.
                  Eli siinä termarissa oleva n.35mm lautanen tukkii sen hullunkierron kun termari avautuu.
                  Rikki olevassa termarissa tuo hullunkierron tukkiminen on turhaa.
                  Kuka kokeille ekana poistaa tuon n.35mm läpän termarin perseestä ja ajoon samalla lämpötiloja seuraten salavalikosta
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9138
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by e46touring View Post
                    Kuka kokeille ekana poistaa tuon n.35mm läpän termarin perseestä ja ajoon samalla lämpötiloja seuraten salavalikosta
                    Maestro kokeilee ensin itse, niin voidaan sitten tarvittaessa apinoida.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Orvix
                      BTCF Member
                      • Sep 2008
                      • 140
                      • Akaa

                      #11
                      Originally posted by e46touring View Post
                      Tuo termari /veden kierto näissä nykyisissä systeemeissä on ns.3 tie sekoitus systeemi.
                      Eli siinä termarissa oleva n.35mm lautanen tukkii sen hullunkierron kun termari avautuu.
                      Rikki olevassa termarissa tuo hullunkierron tukkiminen on turhaa.
                      Kuka kokeille ekana poistaa tuon n.35mm läpän termarin perseestä ja ajoon samalla lämpötiloja seuraten salavalikosta
                      Kertokaa joku miten toi vesi termarin tienoilla oikein pyörii. Toinen letku termarikoteloon tulee syyläriltä ja toisen kautta kiertää vedet moottori-weba-sisäkenno lenkkiä. Sitten kun kone lämpenee, termarin kautta imastaan kiertoon viileää vettä.

                      Mikä on tuon termarin lautasen tehtävä, mitä se tukkii auetessaan ja mikä hullunkierto tuossa on? Mikä on ajatus lautasen poistamisella ja miten nämä kaikki vaikuttaa koneen lämpöihin?

                      Bemarien erikoisuudet osataan pääosin helposti puukottaa, mm. imusarjan läpät, webaston kierrot jne., mutta ihme kun tähän termarihommaan ei ole kunnon lääkettä.
                      E91 325d -10 M-Sport

                      Comment

                      • Kim
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 151
                        • Uusimaa

                        #12
                        Eli onko yhteinen käsitys se, että aloitusviestissä kuvaamani kylmänä käynti on ominaisuus, eikä välttämättä oire viasta jäähdytysjärjestelmästä?

                        Tuntuu eirkoiselta, kun esim. E60 mallin omistajat kertovat lämpöjen pysyvän 90:ssä oli keli mikä hyvänsä. Kun taas E53:ssa edes nyt plussakeleillä ei meinaaa saavuttaa 90 asettetta edes maantiellä ja tyhjäkäynnillä/kaupungissa tippuu vähintään 80:een...

                        Tämä puolestaan johtaa siihen, että kulutus on jatkuvasti 1-2 litraa enemmän kuin kesäkeleillä. Jotenkin tuntuu, että tämä ei voi olla tarkoitus toimia näin, vaan jossain on vikaa.
                        E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                        Comment

                        • jpp67
                          Newbiemmer
                          • May 2008
                          • 19
                          • Suomi, Espoo

                          #13
                          e53 3.0d lämpö tyhjäkäynnillä

                          Hei,

                          sain tänään auki piilonäytöt ja kokeilin miltä lämmöt näyttää tyhjäkäynnillä. Lisälämmitin/weba taisi hurahtaa päälle. Lämmöt oli alkuun jossain 30C päälle (edellisestä ajosta ehkä 1,5 tuntia) sitten nousi 60 tuntumaan ja kohta laske n 58 asteeseen . Kertooko tuo vartin kokeilu vielä mitään ?

                          Tutkitaan ajossa lisää..

                          edit:
                          ajossa parinkymmenen minuutin pätkiä yhteensä tunnin verran taisi lämpö olla pääasiassa 66C , max 68. eli korkeammalla saisi/pitäisi kai olla ?
                          Last edited by jpp67; 30-01-2016, 17:04.

                          Comment

                          • jpp67
                            Newbiemmer
                            • May 2008
                            • 19
                            • Suomi, Espoo

                            #14
                            e53 3.0d lämpö ajossa

                            Nyt on havainnoitu lämpöjä useammassa alle 30 min ajossa sekä yhtämittaisen 80 min. ajon verran. Lämmöt pysyvät 70 asteen alapuolella, tyypillisesti 65-68 asteen välissä. Eli Termaria vaihtoon

                            Salavalikossa löytyy käsittääkseni myös öljyn lämpömittari, mutta se näyttää pelkkää viivaa ? onkohan tuosta syytä huolestua ?
                            Onko merkki anturin viasta tai jostain muusta ?

                            Comment

                            • Munanjatke
                              BTCF Member
                              • May 2014
                              • 170
                              • Keski-Suomi

                              #15
                              Omaan xkolmoseen vaihoin päätermarin, nii parhaillaan nousi lämmöt 93 asteeseen (salavalikiosta katottuna), noin 80 vauhtia ja nolla keli. Enne päätermarin vaihtoa nousi nippa nappa 80 asteeseen. Ja ei ole mitää webastoa käytössä
                              BMW X3 3.0SD 2007

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎