Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 4.6 iS E53 käy vajaalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laaku
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 18

    X5 4.6 iS E53 käy vajaalla

    Onko voorumilaisilla arvauksia/tietoa mitä on hajonnut tai mistä alkaa etsiin vikaa?

    Auto sammui normaalista ajosta moottoritienopeudesta. Käynnistyskokeilu, ja auto kävi todella rumasti, ihan kuin vajailla pytyillä (herkempiä ääni hirvittää). Inpa antoi vikakoodia vänkärinpuolen nakutusanturista sekä kuskin puolen nokka-akselin asentotunnistimesta.

    Nakutusanturin vaihdon jälkeen auto ei käynnistynyt. Tämän jälkeen antoi vikakoodia kuskin puolen nokka-akselin asentotunnistimesta. Nyt vaihdettu alkuperäiset asentotunnistimet molemmin puolin. Auto hörähti käymään mutta käy yhtä rumasti kuin ennen antureiden vaihtoa. Inpa antaa koko ajan vikakoodia "114 Camshaft sensor Bank 2". Auton käyntiin ei vaikuttanut vaikka satunnaisesti irroitti molemmilta puolin yhden puolan tai kuskinpuolen nokka-akselin tunnistimen.

    Ennen lopullista sammumista 1-2 kuukauden ajan tuli satunnaisesti vikakoodeja "33 Camshaft control", "Misfire detection", "114 Camshaft sensor Bank 2". Tällöin jokin aiheutti tyhjäkäyntiin käyntihäiriötä, mutta vikakoodien nollauksen jälkeen auto toimi. Autolla ajettu hiukan yli 200 tkm.
  • -Mage-
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 295
    • Vantaa

    #2
    Uiko tulpat öljyssä?
    Näissä taitaa olla melko usein venttiilikopan tiivisteet vaihtokunnossa -> öljyä pääsee tulppien koloihin -> käy miten sattuu (jos ollenkaan).

    Comment

    • laaku
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 18

      #3
      Venttiilikopan tiivisteet sekä tulpat on vaihdettu noin vuosi sitten. Yhtä tulppaa käytin kuskin puolelta irti. Tulpan kolo oli kuiva, enkä huomannut tulpassakaan mitään poikkeavaa.

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1367
        • Lempäälä

        #4
        no tuolla viankuvauksella en anna mitään kovin mieltä ylentävää diagnoosia.
        Jos anturit on ehjät ja käy silti päin pylgreemiä ;

        114 camshaft position signal bank 2. Eli ei anturivika vaan paikkatiedon vika.

        Katselisin moottorin sisälle varovaisesti lompakolla otsaa hieroen - ketju taitaa oll hypännyt. Vikakoodi on tullut siitä kun venyneen ketjun takia ei ole säätöikkunassa enää riittänyt toleranssi dme:lle.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • laaku
          Newbiemmer
          • Nov 2006
          • 18

          #5
          Paljastuikohan tämä nyt jakoketjun laahainvammaiseksi? Ventiilikopan alta löytyi muovinpaloja ja muovimurua. Lisäksi nokka-akselin päässä oleva mutteri, pultti ja asentotunnistimen impulssipyörä olivat löystyneet ja heiluivat jonkin verran.

          Aiheesta taisi foorumilla ollakkin jo keskusteluja.
          Attached Files

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by laaku View Post
            Paljastuikohan tämä nyt jakoketjun laahainvammaiseksi? Ventiilikopan alta löytyi muovinpaloja ja muovimurua. Lisäksi nokka-akselin päässä oleva mutteri, pultti ja asentotunnistimen impulssipyörä olivat löystyneet ja heiluivat jonkin verran.

            Aiheesta taisi foorumilla ollakkin jo keskusteluja.
            Kyllähän ne muovit palat on peräisen jakopään laahaimista. Eli jakopääremppaa tiedossa. Autolla ei sitten enää kannata ajaa ennen remonttia.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • laaku
              Newbiemmer
              • Nov 2006
              • 18

              #7
              Onkohan tuossa jakopään alapuolisen suojakopan irroituksessa jokin niksi? Pitäisikö lähteä helposti mikäli kaikki pultit auki?

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                #8
                Onko ne öljypohjasta tulevat ruuvit irti?
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • laaku
                  Newbiemmer
                  • Nov 2006
                  • 18

                  #9
                  Voi olla, että kyseiset pultit ovat vielä hukassa. Öljypohjan alaossa on irroitettu. Näkyykö ne öljypohjasta tulevat pultit jossain näistä räjäytyskuvista?

                  http://bmwfans.info/parts-catalog/E5...browse/engine/

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #10
                    Kuusi m6 ruuvia öljypohjan puolelta.

                    Tuossa kuva.

                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • laaku
                      Newbiemmer
                      • Nov 2006
                      • 18

                      #11
                      Pakkaset ja pyhät on kärvistelty. Auto on kylmässä tallissa ja remontti etenee kelien mukaan. Voiko valokuvasta päätellä, että kampiakselin hammaspyörä on hyväkuntoinen eikä vaadi uusimista?

                      Kuinka kuskinpuolen nokka-akselin impulssipyörä kuuluu olla? Saako sen laitettua kohilleen ilman ajoitustyökaluja? Nokka-akselin mutteri oli löystynyt ja impulssipyörä pyöri holtittomasti.
                      Attached Files

                      Comment

                      • laaku
                        Newbiemmer
                        • Nov 2006
                        • 18

                        #12
                        Osaako joku kertoa mihin asentoon kuskinpuolen nokka-akselin impulssipyörä kuuluu kiinnittää? Onko jossakin jotain merkkejä? Voiko vänkärinpuolen impulssipyörän asennosta päätellä kuskinpuolen asennon?

                        Kyseessä osa nro. 7
                        http://bmwfans.info/parts-catalog/E5...ain_top_vanos/

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          #13
                          Varmaan sen paikan saa sinnepäin kun laittaa kuten kuvassa. Mutta tuo tarvii kyllä ihan sen oman työkalun jolla laitetaan oikeaan asentoon.
                          Tulee ajoitussarjan mukana. Lisäksi jos ketjua/laahainta, tms. oot uusinu, niin tarvii se jakopää ajoittaa, eli kaikki työkalut tarvii kuitenkin.




                          Nokka-akselin asentopyörän ajoitus:




                          Tämä olisi mielestäni parempi versio nokkapyörän levylle, joskin hieman kalliimpi kuin halvimmat muut m62 työkalut, sattuisi paremmin kohdalleen kuin noissa muissa "halvoissa" sarjoissa joiden työkaluissa voisi olla heittoa työkalun rakenteen vuoksi. BMW:n ja kalliimmat sarjat, varmasti valmistettu pienemmillä toleransseilla ja on hyviä, mutta arvokkaampia.

                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • laaku
                            Newbiemmer
                            • Nov 2006
                            • 18

                            #14
                            Auto käynnistetty viikonloppuna remontin jälkeen. Nyt käy kohtuullisesti mutta ei varmaankaan ihan niin kuin pitäisi. Inpa näyttäisi, että kuskin puolen etummaisesta lamda-anturista ei tule signaalia kuin hetken aikaa kylmänä. Roughness arvot ovat tapissa 6 pytyssä ja satunnaisesti jossain muissakin. Koneesta ehkä kuuluu jännä "tsip tsip" ääni.

                            Mikä näihin roughness arvoihin vaikuttaa eniten?

                            Pitää mitata puristuspaineet kunhan kelit taas lämpenevät. Toivottavasti nyt on kaikki venttiilit pelissä mukana.

                            Huomiona vielä, että vanha ketjunkiristäjä oli pahasti kuoleentunut. Mikäli olisi tullut vaihdettua kiristäjä niin remontti olisi varmaan siirtynyt tulevaisuuteen.

                            Comment

                            • laaku
                              Newbiemmer
                              • Nov 2006
                              • 18

                              #15
                              Viitos pytty ei oikein antanut puristuspaineita. Käytyäni kaikkien pyttyjen puristukset läpi ja kokeilin vitos pyttyä uudelleen, nii antoi yhden kerran melko hyvän puristuksen. Muissa pytyissä tasaiset arvot.

                              Viittaako tuo venttiilin jumiutumiseen, nostajaan vaiko venttiilin hajoamiseen?

                              En näihin litkuihin oikein jaksa uskoa mutta kaadoin kuitenkin bensan sekaan jotakin Sonaxin injection & carb.cleaneria.

                              Auto käy melko hyvin mutta (ehkä pientä sivuääntä, venttiilistä...) tuon vitos pytyn roughnes arvot ovat tapissa.

                              Onko venttiilien kunnon totemiseeen jotakin helppoja kikkoja?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎