Olisko jollain tietoa miten tehdaswebaston saa tuossa F15:ssa helpoiten lämmittämään myös moottoria? Ilmeisesti laittamalla sen 'vastusmodin' ? Onko kokemusta missäpäin autoa se webaston vaihtoventtiili sijaitsee?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F15 tehdaswebasto vastusmodaus
Collapse
X
-
Vesiventtiili löytyy kuskinpuolen sisälokasuojan sisästä ohjaamon puoleisen muovin takaa. Sinne vain vastus johtoon niin alkaa motti lämmetä.
Sisälokasuojan irroittaminen on tehty F15:ssa kohtuuttoman hankalaksi verrattuna esim. F11:seen.F15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
-
-
Originally posted by atcc View PostVesiventtiili löytyy kuskinpuolen sisälokasuojan sisästä ohjaamon puoleisen muovin takaa. Sinne vain vastus johtoon niin alkaa motti lämmetä.
Sisälokasuojan irroittaminen on tehty F15:ssa kohtuuttoman hankalaksi verrattuna esim. F11:seen.
Mitenkähän ton tehdaswebaston teho riittää kovalla pakkasella lämmittää moottorin/sisätilat, kun sen teho on varmaan mitoitettu lämmittää pelkästään sisätilat..
Comment
-
-
Originally posted by torso1 View PostTarviiko softalle tehdä myös jotain samalla kun laittaa tuon vastuksen?
Mitenkähän ton tehdaswebaston teho riittää kovalla pakkasella lämmittää moottorin/sisätilat, kun sen teho on varmaan mitoitettu lämmittää pelkästään sisätilat..
Lämmön riittävyyttä kovilla pakkasilla ei ole tullut itsellä vielä testattua. Sama 5kw lämmitin siellä on millä kyllä lämmitetään hyvin moottoria ja sisätilaa muissa autoissa. Suurin ongelma varmasti on tuo rajoitettu 30min lämmitysaika. Mulla edellisessä f11 oli jäkiasenettu lämmitin niin sai säädettyä lämmitysajan tarpeen mukaan. Siinä ei ollut mitään ongelmaa lämmön rittävyydessä sisälle kuin myös moottoriin. Eikä siinäkään koskaan tarvinnut yli tuntia lämmittää, 45min oli aika sopiva kovallakin pakkasella.F15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
Comment
-
-
Eilen tein omaani saman operaation. En ole vielä noin työlästä sisälokasuojan irroitusta tavannut, mutta ei se hankala ole, töisevä vain. Lokasuojan kaaren puoli on sitten muovisilla pop niiteillä kiinni, eli niitä pitää varata valmiiksi.Tällähetkellä:
- F15 30D M-Sport
- F31 316D vaimon säästöpossu
- E32 750 ial
Ennen:
-4xE39, 6xE46, 2xE34, 2xE36, 2xE60, 2xE61, E63, E53, E70,E91,F11
Comment
-
-
Originally posted by t-o-m-i View PostEilen tein omaani saman operaation. En ole vielä noin työlästä sisälokasuojan irroitusta tavannut, mutta ei se hankala ole, töisevä vain. Lokasuojan kaaren puoli on sitten muovisilla pop niiteillä kiinni, eli niitä pitää varata valmiiksi.
Oliko se tuo kuvan osa nro 2 mikä vain pitää irroittaa että pääsee vesiventtiiliin käsiksi? Kurkistelin tänään lokasuojan alle ja äkkiseltään se ei näyttänyt työläältä hommalta... Vai mitä kaikkea sieltä pitää irroittaa?
Comment
-
-
Originally posted by sampel View PostOliko se tuo kuvan osa nro 2 mikä vain pitää irroittaa että pääsee vesiventtiiliin käsiksi? Kurkistelin tänään lokasuojan alle ja äkkiseltään se ei näyttänyt työläältä hommalta... Vai mitä kaikkea sieltä pitää irroittaa?Tällähetkellä:
- F15 30D M-Sport
- F31 316D vaimon säästöpossu
- E32 750 ial
Ennen:
-4xE39, 6xE46, 2xE34, 2xE36, 2xE60, 2xE61, E63, E53, E70,E91,F11
Comment
-
-
Originally posted by torso1 View PostOletko varma että tämä toimii myös Euro6 -koneissa?
Eli jos lämmittää alle 35 astetta lämpimämmäksi kuin polttoaineen lämpötila, ei mitään hätää tämän suhteen. Tuota mittausta ei tehdä enää yli -7 pakkasilla, niin silloin voi ero olla suurempikin.
Itsellä on juuri euro6 ja tarkoitus olisi sada nostettua tuota lämpötilaa moottorin softasta jossain vaiheessa. Kun on tehokas letkulämmitin niin aika herkästi paukkuu tuo raja.F15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
Comment
-
-
moro! löytyi vihdoin F15 koskeva keskustelu. muissa keskusteluissa kuvan 2 näköisestä venttiilistä puhuttu. täällä puhutaan lokasuojan takaa löytyvästä venttiilistä, niin onko se eri? tämä on moottorin kyljessä, löytyy ilmansuodattimen putkiston takaa ainaki 40d mallissa, niinkuin kuvassakin.
tuolle venttiilille tulevaan johtoon laitoin 47ohm 50w vastuksen, niin ainakaan carlyllä katsotuista lämpötiloissa ei webasto lämmitä vesiä. käynnistyksen jälkeen kyllä carlyssa sitten lämmöt nousee ´´oikein´´.
Last edited by Leipurihiiva; 06-12-2024, 20:27.
Comment
-
-
Itsellä sama operaatio edessä netistä löysin ainakin tällasen kuvan eikö se tuossa ole.
Noita vastuspiuhoja saa muuten tilattua valmiina jos ei jaksa ite värkätä :
Last edited by Niilopi; 06-12-2024, 21:59.F11 530Da -11
E70 X5 3.0Da -08
E92 330XDa -06
E53 X5 3.0Da facelift -05
E90 320Da m-sport -06
Comment
-
-
Olen ollut siinä uskossa (ainoata aiempaa suomiomistajaakin jututtaneena), että tuohon omaan X5:seen ei olisi tehty vastusmodia. No tänään nollakelissä webasto oli päällä reipas 15min ja katsoin mittaristovalikosta lämmöt ennen käynnistystä. Öljyt 20c ja neste 14c.... hmmm... oisko tuolla sittenkin jo vastus laitettu?
EDIT: voisiko joku varmistella paljonko lämmöt vastuksella varustetussa autossa on tai kuuluisi olla??? Taikka vastaavasti ,nouseeko moottoriöljyn lämpö (esim. Mun tapauksessa 0c-> 20c noin 15min lämmitys) vaikka vastusta ei olisikaan? Kiitos.Last edited by ///THe; Yesterday, 09:34.X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
-
Originally posted by ///THe View PostOlen ollut siinä uskossa (ainoata aiempaa suomiomistajaakin jututtaneena), että tuohon omaan X5:seen ei olisi tehty vastusmodia. No tänään nollakelissä webasto oli päällä reipas 15min ja katsoin mittaristovalikosta lämmöt ennen käynnistystä. Öljyt 20c ja neste 14c.... hmmm... oisko tuolla sittenkin jo vastus laitettu?
EDIT: voisiko joku varmistella paljonko lämmöt vastuksella varustetussa autossa on tai kuuluisi olla??? Taikka vastaavasti ,nouseeko moottoriöljyn lämpö (esim. Mun tapauksessa 0c-> 20c noin 15min lämmitys) vaikka vastusta ei olisikaan? Kiitos.X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
Comment