Announcement

Collapse
No announcement yet.

F15 tehdaswebasto vastusmodaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sampel
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 31
    • Finland

    F15 tehdaswebasto vastusmodaus

    Olisko jollain tietoa miten tehdaswebaston saa tuossa F15:ssa helpoiten lämmittämään myös moottoria? Ilmeisesti laittamalla sen 'vastusmodin' ? Onko kokemusta missäpäin autoa se webaston vaihtoventtiili sijaitsee?
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    #2
    Vesiventtiili löytyy kuskinpuolen sisälokasuojan sisästä ohjaamon puoleisen muovin takaa. Sinne vain vastus johtoon niin alkaa motti lämmetä.

    Sisälokasuojan irroittaminen on tehty F15:ssa kohtuuttoman hankalaksi verrattuna esim. F11:seen.
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • torso1
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 345

      #3
      Originally posted by atcc View Post
      Vesiventtiili löytyy kuskinpuolen sisälokasuojan sisästä ohjaamon puoleisen muovin takaa. Sinne vain vastus johtoon niin alkaa motti lämmetä.

      Sisälokasuojan irroittaminen on tehty F15:ssa kohtuuttoman hankalaksi verrattuna esim. F11:seen.
      Tarviiko softalle tehdä myös jotain samalla kun laittaa tuon vastuksen?

      Mitenkähän ton tehdaswebaston teho riittää kovalla pakkasella lämmittää moottorin/sisätilat, kun sen teho on varmaan mitoitettu lämmittää pelkästään sisätilat..

      Comment

      • atcc
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2014
        • 373
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by torso1 View Post
        Tarviiko softalle tehdä myös jotain samalla kun laittaa tuon vastuksen?

        Mitenkähän ton tehdaswebaston teho riittää kovalla pakkasella lämmittää moottorin/sisätilat, kun sen teho on varmaan mitoitettu lämmittää pelkästään sisätilat..
        Ei tarvitse tehdä muutoksia softaan. Voi tulla vikakoodi jos moottori lämpenee liian lämpimäksi.
        Lämmön riittävyyttä kovilla pakkasilla ei ole tullut itsellä vielä testattua. Sama 5kw lämmitin siellä on millä kyllä lämmitetään hyvin moottoria ja sisätilaa muissa autoissa. Suurin ongelma varmasti on tuo rajoitettu 30min lämmitysaika. Mulla edellisessä f11 oli jäkiasenettu lämmitin niin sai säädettyä lämmitysajan tarpeen mukaan. Siinä ei ollut mitään ongelmaa lämmön rittävyydessä sisälle kuin myös moottoriin. Eikä siinäkään koskaan tarvinnut yli tuntia lämmittää, 45min oli aika sopiva kovallakin pakkasella.
        F15 X5 M50d -15
        Ex:
        F11 530dA xDrive -11
        E61 530xdA M-sport LCI -07

        Comment

        • t-o-m-i
          BTCF Member
          • Sep 2009
          • 308
          • Tornio

          #5
          Eilen tein omaani saman operaation. En ole vielä noin työlästä sisälokasuojan irroitusta tavannut, mutta ei se hankala ole, töisevä vain. Lokasuojan kaaren puoli on sitten muovisilla pop niiteillä kiinni, eli niitä pitää varata valmiiksi.
          Tällähetkellä:
          - F15 30D M-Sport
          - F31 316D vaimon säästöpossu
          - E32 750 ial
          Ennen:
          -4xE39, 6xE46, 2xE34, 2xE36, 2xE60, 2xE61, E63, E53, E70,E91,F11

          Comment

          • sampel
            Bimmer Rookie
            • Jun 2015
            • 31
            • Finland

            #6
            Originally posted by t-o-m-i View Post
            Eilen tein omaani saman operaation. En ole vielä noin työlästä sisälokasuojan irroitusta tavannut, mutta ei se hankala ole, töisevä vain. Lokasuojan kaaren puoli on sitten muovisilla pop niiteillä kiinni, eli niitä pitää varata valmiiksi.

            Oliko se tuo kuvan osa nro 2 mikä vain pitää irroittaa että pääsee vesiventtiiliin käsiksi? Kurkistelin tänään lokasuojan alle ja äkkiseltään se ei näyttänyt työläältä hommalta... Vai mitä kaikkea sieltä pitää irroittaa?
            Attached Files

            Comment

            • t-o-m-i
              BTCF Member
              • Sep 2009
              • 308
              • Tornio

              #7
              Originally posted by sampel View Post
              Oliko se tuo kuvan osa nro 2 mikä vain pitää irroittaa että pääsee vesiventtiiliin käsiksi? Kurkistelin tänään lokasuojan alle ja äkkiseltään se ei näyttänyt työläältä hommalta... Vai mitä kaikkea sieltä pitää irroittaa?
              Joo juurikin tämä.
              Tällähetkellä:
              - F15 30D M-Sport
              - F31 316D vaimon säästöpossu
              - E32 750 ial
              Ennen:
              -4xE39, 6xE46, 2xE34, 2xE36, 2xE60, 2xE61, E63, E53, E70,E91,F11

              Comment

              • torso1
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 345

                #8
                Originally posted by atcc View Post
                Ei tarvitse tehdä muutoksia softaan. Voi tulla vikakoodi jos moottori lämpenee liian lämpimäksi.
                Oletko varma että tämä toimii myös Euro6 -koneissa?

                Comment

                • atcc
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2014
                  • 373
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by torso1 View Post
                  Oletko varma että tämä toimii myös Euro6 -koneissa?
                  Jossain i-level 16-11-500 tietämillä tästä uudempiin tuli softamuutos jossa herjan lämpötilaeroa on nostettu. Eli jos on uudemmilla softilla niin vikakoodi tulee muistiin kun polttoaineen ja jäähdytinnesteen lämpötilaero on yli 35 astetta. Ja oman kokemuksen mukaan moottorin vikavalo syttyy kun vikoja on yli 40 kpl laskurissa. Nollaamalla vikamuistin saa taas moottorinvikavalon sammumaan.
                  Eli jos lämmittää alle 35 astetta lämpimämmäksi kuin polttoaineen lämpötila, ei mitään hätää tämän suhteen. Tuota mittausta ei tehdä enää yli -7 pakkasilla, niin silloin voi ero olla suurempikin.
                  Itsellä on juuri euro6 ja tarkoitus olisi sada nostettua tuota lämpötilaa moottorin softasta jossain vaiheessa. Kun on tehokas letkulämmitin niin aika herkästi paukkuu tuo raja.
                  F15 X5 M50d -15
                  Ex:
                  F11 530dA xDrive -11
                  E61 530xdA M-sport LCI -07

                  Comment

                  • Leipurihiiva
                    Bimmer Rookie
                    • May 2014
                    • 42
                    • Stadi

                    #10
                    moro! löytyi vihdoin F15 koskeva keskustelu. muissa keskusteluissa kuvan 2 näköisestä venttiilistä puhuttu. täällä puhutaan lokasuojan takaa löytyvästä venttiilistä, niin onko se eri? tämä on moottorin kyljessä, löytyy ilmansuodattimen putkiston takaa ainaki 40d mallissa, niinkuin kuvassakin.

                    tuolle venttiilille tulevaan johtoon laitoin 47ohm 50w vastuksen, niin ainakaan carlyllä katsotuista lämpötiloissa ei webasto lämmitä vesiä. käynnistyksen jälkeen kyllä carlyssa sitten lämmöt nousee ´´oikein´´.
                    Click image for larger version  Name:	Näyttökuva 2024-12-06 201055.png Views:	0 Size:	269.0 KB ID:	5518574
                    Last edited by Leipurihiiva; 06-12-2024, 20:27.

                    Comment

                    • Niilopi
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2010
                      • 150
                      • Helsinki

                      #11

                      Itsellä sama operaatio edessä netistä löysin ainakin tällasen kuvan eikö se tuossa ole.

                      Noita vastuspiuhoja saa muuten tilattua valmiina jos ei jaksa ite värkätä :





                      Click image for larger version  Name:	IMG_7313.jpg Views:	0 Size:	140.9 KB ID:	5518585
                      Last edited by Niilopi; 06-12-2024, 21:59.
                      F11 530Da -11
                      E70 X5 3.0Da -08
                      E92 330XDa -06
                      E53 X5 3.0Da facelift -05
                      E90 320Da m-sport -06

                      Comment

                      • Leipurihiiva
                        Bimmer Rookie
                        • May 2014
                        • 42
                        • Stadi

                        #12
                        noniin siellähän se näyttäisi toinen venttiili olevan, kiitos! täytyypä mennä omat viritykset poistamaan tuolta ekasta kohteesta. harmillisesti löysin kanssa noi myytävät versiot vasta kun tein kiinteät johdot tonne, schmiedmannilta koitettiin ettiä tota naarasliitintä mutta ei löytynyt.

                        Comment

                        • ///THe
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2009
                          • 839
                          • Espoo

                          #13
                          Olen ollut siinä uskossa (ainoata aiempaa suomiomistajaakin jututtaneena), että tuohon omaan X5:seen ei olisi tehty vastusmodia. No tänään nollakelissä webasto oli päällä reipas 15min ja katsoin mittaristovalikosta lämmöt ennen käynnistystä. Öljyt 20c ja neste 14c.... hmmm... oisko tuolla sittenkin jo vastus laitettu?

                          EDIT: voisiko joku varmistella paljonko lämmöt vastuksella varustetussa autossa on tai kuuluisi olla??? Taikka vastaavasti ,nouseeko moottoriöljyn lämpö (esim. Mun tapauksessa 0c-> 20c noin 15min lämmitys) vaikka vastusta ei olisikaan? Kiitos.
                          Last edited by ///THe; Yesterday, 09:34.
                          X5 F15 ///Msport
                          CRX 2gen +25psi

                          Comment

                          • ///THe
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2009
                            • 839
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by ///THe View Post
                            Olen ollut siinä uskossa (ainoata aiempaa suomiomistajaakin jututtaneena), että tuohon omaan X5:seen ei olisi tehty vastusmodia. No tänään nollakelissä webasto oli päällä reipas 15min ja katsoin mittaristovalikosta lämmöt ennen käynnistystä. Öljyt 20c ja neste 14c.... hmmm... oisko tuolla sittenkin jo vastus laitettu?

                            EDIT: voisiko joku varmistella paljonko lämmöt vastuksella varustetussa autossa on tai kuuluisi olla??? Taikka vastaavasti ,nouseeko moottoriöljyn lämpö (esim. Mun tapauksessa 0c-> 20c noin 15min lämmitys) vaikka vastusta ei olisikaan? Kiitos.
                            Itse itselleni vastaten.... nyt kun pakkasta aamusta täällä etelässäkin -9c, niin 25min lämmityksen jälkeen öljyt 4c ja neste -1c. Sisällä kyllä oli lämmintä. Ei muuta kuin vastusmodia tekemään.
                            X5 F15 ///Msport
                            CRX 2gen +25psi

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎