Announcement

Collapse
No announcement yet.

x3 e83 ostamassa

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chevy55
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 275
    • Vesilahti

    #91
    Voisin harkita oman 2006 mallisen hyvinvarustellun X3 3.0Da:n myymistä. Mielessä on heikkoina hetkinä käynyt vaihto pari, kolme vuotta tuoreempaan. Ota Tommi yhteyttä, jos haluat tulla katsomaan.

    Minulla oli aiemmin tätä uudempi Fordin S-Max tila-auto ja aluksi jäin vähän ikävöimään sitä kaikkea tilaa, mutta meidän nelihenkinen perhe on taittanut kaikki loma-ja harrastematkat X3:lla oikein mainiosti. Tavaraa mahtuu mukaan yllättävän hyvin ja ennen kaikkea auto on todella mukava tien päällä. Siksi voisin ostaa toisen samanlaisen, vaikka en niin merkkuskollinen ole koskaan ollutkaan. Vaimokin tykkää, kun istutaan vähän muuta liikennettä ylempänä. Minä olisin tätä autoa ostaessa ollut enemmän E61 suuntaan, mutta en kadu pätkääkään tämän hankintaa. Nyt tosin ei haluttaisi siirtyä pienempään moottorikokoon lainkaan, vaikka taitan pitkiä työmatkoja yksin tuolla. Ennemminkin 3.0sd kiinnostaisi..

    Comment

    • jukkat
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 309
      • Veteli

      #92
      Originally posted by TommiL View Post
      Edellisestä autosta tuli vakuutusyhtiön lunastusrahat tilille, ja nyt on kesälomaa vietetty kiertelemällä katsomassa autokauppojen valikoimaa - sekä muutamia yksityisillä myynnissä olleita kärryjä. Vielä ei ole kuitenkaan "se oikea" osunut kohdalle, vaikka mallivaihtoehtoja on vain kaksi; liekö sitten budjetti rajaa kaikki viattomat pois listoiltani. Anyway..

      Kävin koeajamassa X3'sen 3-litraisella dieselillä, ja ilmeisesti sillä GM'n 5-lovisella automaatilla varustettuna. Auto oli yllättävän tilava, vaikka muutama automyyjä oli kehottanut unohtamaan tuon mallin mikäli haluaa saada turvaistuimet ja lastenkärryt mahtumaan mukaan. Alustan kovuuden huomasi, mutta sitä en pitänyt pahana - ehkä siitä syystä että edellisen auton ote tien pintaan oli myös jämäkämpi.

      Mutta isoin pettymys oli tuo moottori+laatikko.. käytännössä liikkeelle lähdöstä jäi fiilikseksi se kuuluisa makuultaan lähtevä lehmä. Kyllähän sitten kun kierrokset nousi päälle 2000 alkoi autokin liikkua, ja maantienopeus saavutettiin pikaisesti. Mutta onko tuon moottorin alakierrosten vääntö, tai laatikon 1-vaihteen välitykset tms. siten suunniteltu, että lähtö oli tuollainen laiskantuntuinen? Jotenkin odotin että koneen ja vaihteiston vaste kaasupolkimen asentoon olisi ollut herkempi jo matalilla kierroksilla.

      Samaten kyllä harmitti tuo karvalakkimallin yksilö, jota koeajoimme (paikallisessa autoliikkeessä myynnissä). Tuntui että minkäänlaista premium-fiilistä ei tuosta muovisisustaisesta autosta saanut (tosin oli tuo nyt paljon parempi kuin vakuutusyhtiön kustantama Skoda Faabio, joka vahvisti inhoani tuohon kyseiseen automerkkiin). Aivan täysin en silti tuosta X3-ajatuksesta ole luopunut, katsellaan vielä pari lomaviikkoa että mitä tulee myyntiin.

      -t-
      Mulla olis myynnissä samainen laite manuaaliaskilla... Jokaisen persdynohan on kalibroitu eri lailla, mutta itse en ole kokenut, että tarvisi odotella auton kiihtymistä, lähinnä tulee kiirus vaihtaa ykköseltä kakkoselle.

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 926
        • Sotkamo--Oulu

        #93
        Kyllä ainakin mitä itse kerran koeajoin tuollaisella 5- vaihteisella automaatilla olevalla 3,0d x3:lla niin kyllä melkoinen amerikanrautafiilis tuli. En tiedä oliko laatikko enää parhaassa iskussa kun autolla oli ajettu 300tkm, mutta teki autosta lussun oloisen, kun laatikko tuntui luistavan koko ajan. Tasavauhdista jos maantielläkin painaisi kaasua niin turbiinilukko irtosi heti.

        Ainakin itselle tuli tuntuma, että jos tuollaisen automaattina ostaisin niin hakisin ehdottomasti sitä uudempaa 6 vaihteista versiota.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • kt10734
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 370
          • Uusimaa

          #94
          Itselläni kanssa hieman X3-kuumetta, kun kävin eilen ajamassa yhden. Mukava auto eikä se 2-litrainen diiselikään minusta laiska ole, liekö ollut sitten lastutettu...

          Mutta asiaan eli mitä kannattaa huomioida tuota autoa hankkiessa 2.0d ja manuaalilaatikko kyseessä ollen vm. 2005-2007?

          Tämän eilisen yksilön kytkin ainakin kalkatti/rahisi selvästi (ajettu 266tkm), kun se juuri ja juuri alkoi ottamaan. Liekö sitten painelaakeri vai joku muu, mutta ei sitä yksilöä ainakaan uskalla ostaa.
          Last edited by kt10734; 18-09-2014, 09:08.


          Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

          Comment

          • Munanjatke
            BTCF Member
            • May 2014
            • 170
            • Keski-Suomi

            #95
            Originally posted by kt10734 View Post
            Itselläni kanssa hieman X3-kuumetta, kun kävin eilen ajamassa yhden. Mukava auto eikä se 2-litrainen diiselikään minusta laiska ole, liekö ollut sitten lastutettu...

            Mutta asiaan eli mitä kannattaa huomioida tuota autoa hankkiessa 2.0d ja manuaalilaatikko kyseessä ollen vm. 2005-2007?

            Tämän eilisen yksilön kytkin ainakin kalkatti/rahisi selvästi (ajettu 266tkm), kun se juuri ja juuri alkoi ottamaan. Liekö sitten painelaakeri vai joku muu, mutta ei sitä yksilöä ainakaan uskalla ostaa.
            2 litraisissa on jakoketjun kanssa ongelmia, ja korjaus maksaa useampia touhutonneja...
            BMW X3 3.0SD 2007

            Comment

            • kt10734
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 370
              • Uusimaa

              #96
              Originally posted by Munanjatke View Post
              2 litraisissa on jakoketjun kanssa ongelmia, ja korjaus maksaa useampia touhutonneja...
              Siis vaikka on 150hv koneella?


              Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

              Comment

              • Kissvesala
                Moderator
                • Jun 2010
                • 3110
                • Liminka

                #97
                Originally posted by kt10734 View Post
                Siis vaikka on 150hv koneella?
                Ei ole m47 koneissa ongelmaa.
                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                Kissvesala.fi
                Priva tai o443424479

                Comment

                • kt10734
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 370
                  • Uusimaa

                  #98
                  OK, sillä koneella just meinasin autoa. Mitenkäs toi dieselvero, paljonkohan se on tällä moottorilla? Onko näissä mitään kaksoismassavauhtipyöräongelmia tms. niin kuin esim. volkkareissa?


                  Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                  Comment

                  • Visto
                    Newbiemmer
                    • May 2013
                    • 24
                    • Tampere

                    #99
                    Morjes!

                    Itellä olis auton osto edessä, alkaa moottoripyöräkelit oleen takana ja taas hypättävä auton rattiin. Viime kesänä kovassa pyöräkuumeessa luovuin e39 530D:stä ja diisseli linjalla jatketaan pitkän työmatkan ja runsaiden kilometrejen takia. Hetken aikaa X5:sta kuolanneena ei omaan budjettiin istunut mikään tarpeeks hyvillä varusteilla ja tarpeeks isolla koneella oleva yksilö. Sen jälkeen katse suuntautu X3:sen, eli pikkuveljen suuntaan. Nyt olis pari potentiaalista vaihtoehtoo kiikarissa. Molemmat automaatteja ja M-sportteja (kokonaisuudessaan). Toinen pre-facelift 3.0D ja toinen facelift/LCI 3.0SD.

                    3.0D (218hv) vaihtoehdossa on 20tkm vähemmän kilometrejä ja kaikki varusteet Panoraamakatosta adaptiivisiin xenoneihin ja Navi-TV yms herkut. Tässä autossa on Professional HiFi DSP:llä, joista kyllä nautin vanhassa bemarissa.

                    Toisessa vaihtoehdossa 3.0SD ei ole panoraamakattoa, mutta xenonit löytyy ilman adaptiivisuutta. Navi löytyy kanssa, mutta Stereot on normi HiFit.

                    Ensinnäkin minkälainen ero noilla audiolaitteilla on e83:sissa? E39 puhisi jonkunlainen "subbari" siinä DSP versiossa ja omaan korvaan kuulosti paljon paremmalta, kun normi stereot. Ei ehkä sen subbarin takia, mutta kokonaisuudessaan jäi hyvä fiilis. Matka-ajoo tulee ajettua yksin, joten musiikki on yks tärkee osa valintaa. Panoraamakatto on hieno lisä josta itse annan bonuspisteet.

                    Pääasiassa tarinoinnin jälkeen haluaisin kuulla mielipiteitä kannattaako antaa arvoa enemmän "herkuille" ja pienemmille kilometreille, kun taas facelift päivityksille ja lisähevosvoimille? Kärryä vedän satunnaisesti, käytännössä en juuri ollenkaan.
                    Samoin olis mukava tietää onko vaihteistoa mahdollista selvittää etukäteen VIN-numeron tai rekisteritunnuksen perusteella ennen, kun lähtee pidemmälle koeajaan autoa?
                    Last edited by Visto; 21-11-2014, 11:12. Reason: Pari pientä kirjoitusvirhettä
                    "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Mulla on juurikin pitkän E39-kauden jälkeen alla 218 hv X3.

                      Se on ihan p*ska

                      Laatuvaikutelma loistaa poissaolollaan. Kaikenlaisia rapinoita ja natinoita löytyy, alusta on epämukavan kova, varusteet toimivat satunnaisesti, kaikenlaisia suunnittelun kukkasia löytyy joista esim tänään ärsytti takaluukun muotoilu joka valuttaa sateella vedet avaajan niskaan tai helmat joihin sotkee lahkeensa.

                      X3:seen ei edes saa varusteita. Comfort-jakkaroita kaipaan eniten. Kaksialueilmastointi oli ennen itsestäänselvyys, ei enää. Vaihteiston ja moottorin yhteiselo on tökkivää pintakaasulla ja liikkeellelähdöissä. Miltei joka päivä jokin tässä tökkii vaikka auto on olevinaan huippuvarusteltu (navi, lasikatto, comfortpaketti yms).

                      Harmittaa auton puolesta kun koko ja maavara olisivat itselle juuri passeleita. X6 activehybrid on ollut vakavassa harkinnassa mutta kokemukseni x6 35d 'bugeista' ja laatuongelmista yhdistettynä epäkäytännölliseen kokoon saavat minut pysyttelemään 3-sarjassa ja jatkamaan tätä urputusta Toki tämä tulee näin halvemmaksikin..

                      Kerrohan kokemuksistasi avoimesti 5:sta 3:seen vaihdon jälkeen..
                      ---

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        Kyllä minä ainaki oon ollu varsin tyytyväinen. Ainut mitä e60:n jälkeen jäin kaipaamaan on aktiiviohjaus. Muuten on kyllä parempi ajaa ja sopivan jämäkkä. Laatikko ja moottori pelaa tosi hyvin. E60:n kuminauhaongelmaa ei tässä ole vaikka mekaanisesti sama laatikko (uusimmat koneen ja laatikoiden softat sisällä tietysti + pikkusen lisäpotkua)
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • Visto
                          Newbiemmer
                          • May 2013
                          • 24
                          • Tampere

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Mulla on juurikin pitkän E39-kauden jälkeen alla 218 hv X3.

                          Se on ihan p*ska

                          Laatuvaikutelma loistaa poissaolollaan. Kaikenlaisia rapinoita ja natinoita löytyy, alusta on epämukavan kova, varusteet toimivat satunnaisesti, kaikenlaisia suunnittelun kukkasia löytyy joista esim tänään ärsytti takaluukun muotoilu joka valuttaa sateella vedet avaajan niskaan tai helmat joihin sotkee lahkeensa.

                          X3:seen ei edes saa varusteita. Comfort-jakkaroita kaipaan eniten. Kaksialueilmastointi oli ennen itsestäänselvyys, ei enää. Vaihteiston ja moottorin yhteiselo on tökkivää pintakaasulla ja liikkeellelähdöissä. Miltei joka päivä jokin tässä tökkii vaikka auto on olevinaan huippuvarusteltu (navi, lasikatto, comfortpaketti yms).

                          Harmittaa auton puolesta kun koko ja maavara olisivat itselle juuri passeleita. X6 activehybrid on ollut vakavassa harkinnassa mutta kokemukseni x6 35d 'bugeista' ja laatuongelmista yhdistettynä epäkäytännölliseen kokoon saavat minut pysyttelemään 3-sarjassa ja jatkamaan tätä urputusta Toki tämä tulee näin halvemmaksikin..

                          Kerrohan kokemuksistasi avoimesti 5:sta 3:seen vaihdon jälkeen..
                          Ei sinun suustasi ainakaan kovin hyvältä kuulosta tekemäsi vaihto. Itsellä oli e39 myös m-sport paketilla, eli oli penkit ämmäläiset, kuten katsomassani X3:sessa myös. Comfort penkit oli helvet.. Todella hyvät istua e60 535d:eessä jonka omistin kanssa välissä, mutta e39:sin comforteista ei ole kokemusta.

                          Kaksialueilmastointi ei itselle auennut oikein missään vaiheessa, ja kun yksin pääasiassa tuli matka-ajoa ajeltua, niin rämpytin aina molemmille puolille saman lämpötilan. Uskoisin, että X3:sen "karvalakki"-ilmastointi ei itseä häiritse.

                          Eniten minua mietityttää tuo 218hv moottori noinkin painavassa autossa. E60 535d katoaa stratosfääriin, eikä sitä kannata tähän äxään verrata. Itsellä sekin oli vielä lastutettu.. Eihän e39:kään ole mikään kevyin kukkanen, mutta lastutettuna kolmelitranen kuutosdiisseli liikutti autoa sopivan verkkaiseen tahtiin ja maantieohituksetkin sujuivat ilman turhaa "kerkeenköhän nyt tuohon väliin" ajattelua. Onko kenelläkään sellasta oikeen elämänkokemusta joko perstuntumalla tai sekuntikellolla minkälainen ero kiihtyvyydessä on e39 (193hv) 530d:n ja e83 (218hv) 3.0d:n välillä?
                          "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Tuo "kerkeänköhän tuohon väliin" on nimenomaan sen mikä näitä ahdistaa: Jos kierroksia ei ole valmiiksi pelissä ja olet ajamassa jonossa hyvin kevyellä kuormalla tai seisot paikallaan risteyksessä, kaasunpolkaisua seuraa helvetinmoinen viive jonka aikana ehtii suunnilleen vilkaisemaan mittariston läpi että onko jokin pielessä. Tämä oli varmasti siinä 535d:ssäsikin eli jos olet sen viiveen kanssa oppinut elämään, niin fine. Minua tuo viive rassaa eniten näissä M57N ja M57N2-koneissa, enemmän kuormitettaessa sen sijaan moottori-vaihteistopaketti toimii hienosti (harmi vaan että 80-90 % ajasta ollaan sillä ikävällä alueella).

                            BMW on saanut näköjään integroitua sitä viivettä bensakoneisiinkin. Kävin koeajamassa X6 35i:n josta odotin kelvollisempaa käytöstä risteysalueilla mutta pettymys oli suuri kun nimenomaan paikaltaan lähdöt ja hitaissa vauhdeissa kaasunmuutokset eivät saa moottoria reagoimaan vaan tuntuu kuin kaasussa olisi 'kuollut kohta' alkupäässä. Muutenhan tuo moottori oli ominaisuuksiltaan oikein mainio kumppani.

                            Päivitytin moottorin, vaihteiston ja jakovaihteiston ohjelmat uusimpiin tuosta E83:sta. Ei muuttunut mikään. Edelleen vaihdetaan ykköseltä kakkoselle välillä pintakaasulla 2700 rpm tasossa, joka tuntuu kiduttamiselta. Sitten Karala teki moottorille uuden ohjelman, perusongelma ei poistunut (kuten virittäjäkin sanoi, se vaivaa kaikkia nykydieseleitä).

                            Kaveri joka virittelee enemmän 35i-koneita veikkasi että laatikon softaa kun pääsisi käpistelemään, saattaisi saada halutun tuloksen mutta siihen ei taida olla olemassa sopivia kaluja. Moottorin puolesta ainakin 35i-puolella saadaan newtonmetrejä haluttu määrä juuri kuten kaasupoljin pyytää, käyrässä taitaa olla vain 'korkokenkäfiltteröintiä' joka latistaa alkuvaiheessa pyynnin muutoksia.

                            X3:n ilmastointiin palatakseni: Ostin auton 20 tkm ajettuna 11 kk ikäisenä. Silloin siinä kitisi pakkasella puhallin joka vaihtui takuuseen. Se jatkoi kitinää seuraavana talvena eli vaihto ei tuo autuutta. Puhallus on myös kovempi ääneltään kuin E39:ssa eli kanavamuotoiluun ei ole panostettu ihan vastaavaan tapaan.

                            Takaluukkua ei muuten saa kiinni käsiään likaamatta tai jos sen heittää sisäpuolen kahvasta kurakelillä tarpeeksi kovaa, roiskuu kura ulkopinnasta vaatteille. Tällä viikolla laitoin sateessa peräkärryä kiinni ja luukun kulmasta lorotti kuravettä niskaan operaation ajan.

                            Tuulilasi on jostain syystä kulutustavaraa. Nyt on viides menossa. Kiveniskemä aiheuttaa miltei aina halkeaman lasiin ja kun kyseessä on comfort-lasi sadetunnistimella, kalvolla ja tummalla yläreunalla, on sen hintakin mojova.

                            Alusta on kova, kuten muissakin BMW:n 'maastureissa'. Kovassa vauhdissa ok, mutta hitaammilla routaisilla teillä ja korotetuissa suojateissä niskatuki lyö päähän niin että tähtiä näkyy. Tämä ei ole edes mikään sport-alusta. Sama ärsytti pitkään käytössäni olleessa X6:ssa joka oli muilta osin luksusta tähän verrattuna.

                            En tiedä mitä hyötyä lasikatosta on. Talvella se hohkaa kylmää joten pidän suojan edessä. Kesällä sieltä paistaa aurinko tehden erikoisia varjoja ja heijastuksia tuulilasiin ja ääntäkin sieltä tulee enemmän. Suoja on pysynyt edessä ympäri vuoden.

                            Mittaristosta puuttuva infonäyttö on iso miinus. Tämä vehje piippaa joskus jostain syystä mutta silloin kun kyseessä ei ole +3 asteen lämpötilahälytys, jää todellinen syy hämärän peittoon koska se ei näy mitenkään mittaristossa.

                            Navi/boardcomputer näyttö on välillä käynnistyksen jälkeen päävalikossa vaikka sammuttaessa oltiin esim boardcomputerin puolella. Tuttu bugi E39:sta..

                            Navigoinnin äänien ajaksi pitäisi radion vaimentua. Joskus vaimenee, joskus ei.
                            Last edited by -Tapi; 29-11-2014, 12:03.
                            ---

                            Comment

                            Working...
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎