Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Z4 ohjausongelma, pykältää/jumittuu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JSA2010
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 2
    • Suomi

    BMW Z4 ohjausongelma, pykältää/jumittuu?

    Auton ohjaus ikäänkuin jumittuu ja jää esim. kaartamaan (ei palauta) loivassa mutkassa. Kun yrittää kääntää takaisin, ohjaus nytkähtää aika reippaasti ja koko auto heilahtaa. Ohjauksessa ei ole mitään tiettyä kohtaa missä tämä tapahtuu, vaan kaikilla ohjauskulmilla jumittaa satunnaisesti ja molempiin suuntiin? Mistähän mahtaa johtua moinen ongelma 2003 Z4:ssa?
  • pyyn0
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 1053
    • Fin

    #2
    ite ottaisin piuhanpäähän kiinni ja katsois tuleeko steering angle sensorilata mitään virhe koodia. meinaaan että toi sähköinen ohjaustehostin toimii kunnolla.
    -BMW F11 530xd -12
    -BMW E60 530dA -04
    -BMW E23 735iA -85
    Ex
    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
    -BMW E39 528i 96

    Comment

    • JSA2010
      Newbiemmer
      • Mar 2010
      • 2
      • Suomi

      #3
      Googletin aiheesta ja ainakin USAn autoissa näyttää ongelma olevan ohjauspylväässä/sähköisessä tehostimessa. Vika koskee 2003-2004 malleja ja noihin on takuutyönä vaihdettu ohjauspylväs joka maksaa 3200$... täytyy kysäistä huollosta, ovatko kuulleet viasta ja miten sutautuvat tähän takuuhommaan. Autolla kuitenkin ajettu vain 90tkm, joten ei noilla kilometreillä pitäis ohjausta uusia. Toivottavasti ei vaikuta katsastukseen, joka on kohta tulossa.

      Comment

      • pyyn0
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 1053
        • Fin

        #4
        ite ostin ebäystä kaytetyn ohjauspylvään 80€. Vaihtaminen onkin sit vittumaisempi homma.
        -BMW F11 530xd -12
        -BMW E60 530dA -04
        -BMW E23 735iA -85
        Ex
        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
        -BMW E39 528i 96

        Comment

        • markki23
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 205
          • Karkkila

          #5
          Originally posted by JSA2010 View Post
          Googletin aiheesta ja ainakin USAn autoissa näyttää ongelma olevan ohjauspylväässä/sähköisessä tehostimessa. Vika koskee 2003-2004 malleja ja noihin on takuutyönä vaihdettu ohjauspylväs joka maksaa 3200$... täytyy kysäistä huollosta, ovatko kuulleet viasta ja miten sutautuvat tähän takuuhommaan. Autolla kuitenkin ajettu vain 90tkm, joten ei noilla kilometreillä pitäis ohjausta uusia. Toivottavasti ei vaikuta katsastukseen, joka on kohta tulossa.
          Onko homma edennyt millään tavalla.?
          -02 E46 M3 SMG2 LagunaSegaBlau & -14 F45 220xd Msport AlpinWhite.

          Ex: -99 V70 2,4 10v,, -99 c70 t5,, -04 Type-R,, -02 325ti compact( Rankin vanha),, -04 Z4 2,2l,, -04 S60R +400hp,, -05 A4 3,0TDI Q,, -04 Z4 3,0l (bemu2000 vanha),, -02 e46 M3 SMG II,, -05 E60 535d M5 Look,, -85 E30 325 Cabrio,, -11 F10 M-Sport AlpinWhite,, -11 A6 3.0TDI Q RS6 Look,, -13 A4 3,0TDI Q,, - 11 F11 525d Msport.

          Comment

          • meteor
            Bimmer Rookie
            • Sep 2013
            • 123
            • Hämeenlinna

            #6
            Löysin tämän vanhan aiheen, tätä samaa vaivaa oli viime kesänä ajoittain ja nyt keväällä tämä ongelma ilmaantui taas. Kaupunkinopeudessa ei ohjauksen pientä jumiutumista huomaa,mutta maantiellä jumittuu. Löysin z4 foorumilta ohjeen millä ongelmaa voi lieventää. Konehuoneen puolella olevan ohjausakselin ristiniveliin kuin ruikkii notkeata öljyä niin ongema katosi ainakin omasta, nyt ajanut n.600km eikä ole kertaakaan ohjaus pykältänyt tai jumittanut.

            Comment

            • toniwe
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 316
              • Lahti

              #7
              Jos ohjausakselin ristinivelien rasvaamisella ei pykälä häviä on ongelma itse ohjaustehostimessa. Ohjaustehostimen laakeroinnissa on puutteellinen voitelu josta pykälä johtuu, merkkikorjaamon korjausmenetelmä on vaihtaa koko tehostin, pelkkä tehostin maksaa noin 1600euroa. Itse korjasin edellisestä '04 roadsterista tuon ongelman lisävoitelulla laakerille, netistä löytyy tähän hyviä ohjeita. On todella yleinen vika Zetoissa ja ärsyttävä ainakin moottoritienopeuksissa.

              Comment

              • Sporster
                Newbiemmer
                • Apr 2014
                • 2
                • Finland

                #8
                z4 ohjaus jumittaa

                Originally posted by meteor View Post
                Löysin tämän vanhan aiheen, tätä samaa vaivaa oli viime kesänä ajoittain ja nyt keväällä tämä ongelma ilmaantui taas. Kaupunkinopeudessa ei ohjauksen pientä jumiutumista huomaa,mutta maantiellä jumittuu. Löysin z4 foorumilta ohjeen millä ongelmaa voi lieventää. Konehuoneen puolella olevan ohjausakselin ristiniveliin kuin ruikkii notkeata öljyä niin ongema katosi ainakin omasta, nyt ajanut n.600km eikä ole kertaakaan ohjaus pykältänyt tai jumittanut.

                Aivan sama ongelma juuri alkaneilla lämpimillä säillä (+15-20c). Erikoista kun aamulla lämpötilat nollassa, ongelmasta ei ole tietoakaan eli ohjaus herkkä ja normaali mutta päivällä todella kulmikasta menoa. Ratti liikkuu kuin olisi jumittunut.
                Onko vinkkejä mistä löytyisi noviisiharrastajalle selkokieliset ohjeet öljyämiselle?
                Ei juurikaan kiinnosta vaihtaa koko ohjaussettiä muutaman kymppitonnin ajettuun zetaan, vaikka onkin 2004 mallia..

                Comment

                • Zoppa
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 238
                  • Espoo

                  #9
                  Moi onko ongelma saatu ratkaistua?
                  Jos on niin löytyisikö jotain hyviä neuvoja tuon korjaamiseen?
                  E92 335i M-Sport -07
                  EX: E85 Z4 3.0i

                  Comment

                  • Sporster
                    Newbiemmer
                    • Apr 2014
                    • 2
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Zoppa View Post
                    Moi onko ongelma saatu ratkaistua?
                    Jos on niin löytyisikö jotain hyviä neuvoja tuon korjaamiseen?
                    Talvi meni ja jäi lukematta tämä foorumi mutta joo, viikonloppuna kokeillaan netissä monen kertomaa tehostimen nivelen öljyämistä. Ei ole kuulemma pysyvä fix mutta ajoin kun jaksaa ruikata sopivaa öljyä, pitäisi auttaa ellei ohjainpylväs ole jo valmiiksi ihan ruvella.

                    Pistän tänne pääsiäisen jälkeen infoa miten kävi.

                    Comment

                    • Zoppa
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 238
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Sporster View Post
                      Talvi meni ja jäi lukematta tämä foorumi mutta joo, viikonloppuna kokeillaan netissä monen kertomaa tehostimen nivelen öljyämistä. Ei ole kuulemma pysyvä fix mutta ajoin kun jaksaa ruikata sopivaa öljyä, pitäisi auttaa ellei ohjainpylväs ole jo valmiiksi ihan ruvella.

                      Pistän tänne pääsiäisen jälkeen infoa miten kävi.
                      Oma zeta tuli tuossa viikko sitten myytyä, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen että miten tuossa projektissa lopulta kävi? Itelläni tosiaan tahmasi ja pykälsi aina kun oli oikein kuuma keli.
                      E92 335i M-Sport -07
                      EX: E85 Z4 3.0i

                      Comment

                      • migi85
                        Newbiemmer
                        • Mar 2015
                        • 8
                        • kaarina

                        #12
                        Originally posted by Sporster View Post
                        Talvi meni ja jäi lukematta tämä foorumi mutta joo, viikonloppuna kokeillaan netissä monen kertomaa tehostimen nivelen öljyämistä. Ei ole kuulemma pysyvä fix mutta ajoin kun jaksaa ruikata sopivaa öljyä, pitäisi auttaa ellei ohjainpylväs ole jo valmiiksi ihan ruvella.

                        Pistän tänne pääsiäisen jälkeen infoa miten kävi.
                        sama täällä, eli kiinnostaa kovin minkälainen operaatio tuo oli ja miten kävi?

                        Comment

                        • toniwe
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 316
                          • Lahti

                          #13
                          Originally posted by toniwe View Post
                          Jos ohjausakselin ristinivelien rasvaamisella ei pykälä häviä on ongelma itse ohjaustehostimessa. Ohjaustehostimen laakeroinnissa on puutteellinen voitelu josta pykälä johtuu, merkkikorjaamon korjausmenetelmä on vaihtaa koko tehostin, pelkkä tehostin maksaa noin 1600euroa. Itse korjasin edellisestä '04 roadsterista tuon ongelman lisävoitelulla laakerille, netistä löytyy tähän hyviä ohjeita. On todella yleinen vika Zetoissa ja ärsyttävä ainakin moottoritienopeuksissa.
                          Kaikille kenellä toi ohjaus pykältää ja jumittelee niin uskoisin että suurimmassa osassa ei auta mitään vaikka vähän rasvailee sitä konehuoneessa olevaa pätkää vaan pitää saada siihen polkimien yläpuolella / ratin takana olevaan tehostimeen lisävoitelua laakereille. Netissä on ihan hyviä ohjeita millä homma onnistuu, itse esim sain pysyvän ratkaisun tehtyä niin että porasin laakereiden kohdalle varovasti alhaalta päin reiän ja laitoin perinteisen rasvanipan, sitten sopivaa rasvaa ruutalla laakereihin ja johan hävis pykältäminen.

                          Täältä löytyy esim hyvää keskustelua ja ohjeita:
                          Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                          Uudempiin Zetoihin on nähtävästi tullut muutoksia koska nykysellä coupella rupeaa jo 200tkm lähenemään eikä ole ollut mitään ongelmia.

                          Comment

                          • adamsii
                            Newbiemmer
                            • Apr 2015
                            • 1
                            • Muhos

                            #14
                            Miten kävi?
                            Mulla vm 2003 Zetassa ongelmat alkoivat viime kesänä. Ensin silloin tällöin EPS putosi pois pelistä, lopulta autotallista pois ajettaessa kääntäessäni vasemmalle alkoi "helvetinvalo" palamaan ja ohjaustehostin ei toiminut. Käytin SAH:ssa testerissä ja olisivat mielellään tilanneet uuden ohajusakselin, a`2500€. Se kuitenkin pelaa hetken, mutta kun käännän vasemmalle tarpeeksi, valo syttyy ja tehostin putoaa pois pelistä. Any comments?
                            Auto Oulun seudulla.




                            Originally posted by Sporster View Post
                            Talvi meni ja jäi lukematta tämä foorumi mutta joo, viikonloppuna kokeillaan netissä monen kertomaa tehostimen nivelen öljyämistä. Ei ole kuulemma pysyvä fix mutta ajoin kun jaksaa ruikata sopivaa öljyä, pitäisi auttaa ellei ohjainpylväs ole jo valmiiksi ihan ruvella.

                            Pistän tänne pääsiäisen jälkeen infoa miten kävi.

                            Comment

                            • meteor
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2013
                              • 123
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by toniwe View Post
                              Kaikille kenellä toi ohjaus pykältää ja jumittelee niin uskoisin että suurimmassa osassa ei auta mitään vaikka vähän rasvailee sitä konehuoneessa olevaa pätkää vaan pitää saada siihen polkimien yläpuolella / ratin takana olevaan tehostimeen lisävoitelua laakereille. Netissä on ihan hyviä ohjeita millä homma onnistuu, itse esim sain pysyvän ratkaisun tehtyä niin että porasin laakereiden kohdalle varovasti alhaalta päin reiän ja laitoin perinteisen rasvanipan, sitten sopivaa rasvaa ruutalla laakereihin ja johan hävis pykältäminen.

                              Täältä löytyy esim hyvää keskustelua ja ohjeita:
                              Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                              Uudempiin Zetoihin on nähtävästi tullut muutoksia koska nykysellä coupella rupeaa jo 200tkm lähenemään eikä ole ollut mitään ongelmia.
                              Tänään tein kyseisen operaation ja ainakin testilenkillä ei pykältänyt, jumittanut. Korjaantui toinenkin ongelma, tähän asti uraisilla teillä auto oli hankala ajettava ja poukkoili urista, oletin johtuvan ainoastaan "leveistä" takarenkaista 265/30-19 no nyt menee paljon nätimmin. Ilmeisesti ohjauksen jumittaminen aiheutti suurenpaa ohjausliikettä mihin oli tarve.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎