Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    #16
    Originally posted by Slave1
    Missä vaiheessa kannattaa säätö tehdä? Tarviiko jos ei oo laskettu alustaa yhtään mutta laittaa esim 17" * 9" vanteet ja 230/40 leveet renkaat alle?
    On vaan kaverin kanssa vääntöä että pitääkö tehdä nelipyöräsuuntaus vai ei.
    Jos ET on muutunut kovin paljon niin voi olla ihan hyödyllistä. Riippuen tietysti mitä kulmia autosta voi säätää..
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • Slave1
      Bimmer Rookie
      • Apr 2003
      • 84
      • Finland

      #17
      tässä on vielä kyse jostain sat*n vit*n korollasta johon se meinaa laittaa 17" * 9" 230/40 rollit alle. Siinähän on 15" * 6" 185/65 alkuperäiset ja muuttuu siis aika radikaalisti. jos ees menee alle millään et:llä.
      mietittiin vaan että miten vaikuttaa kulumiseen.
      BMW 520d 2008
      www.pocum.com

      Comment

      • Rapamaha
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 683
        • -

        #18
        Onko tietoa miten tuo säätö käytännössä tehdään eli kuormataanko autoa BMW:n ohjeiden mukaisesti vai osaavatko uudemman laitteistot ottaa auton asennon muutoin huomioon?

        t. nimimerkki auto menossa 4-pyöräsäätöön kaukovainion teboilille ens torstaina.

        Comment

        • datzka
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 778
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by Hemi
          dazka: Jos kyseessä on e36, niin sattumoisin sääsin juuri tänään camberit kohdalleen kiesiin jossa oli 40/25 setti laitettu alle. No broblem...
          miten säädit edestä camberit? Liikkeessä totesivat vaan et näissä ei ole mitään säätöjä?
          ///M3 97-

          Comment

          • Jaghaath
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1273
            • Helsinki

            #20

            Kellään tietoa saako noita tai vastaavia suomesta mistään tai edes euroopasta?

            Comment

            • dre
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1805
              • Heinävesi

              #21
              Originally posted by Jaghaath
              http://www.racetep.com/kmac.html
              Kellään tietoa saako noita tai vastaavia suomesta mistään tai edes euroopasta?
              Huih, aika kallista! No, elämä on.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Datzka: Tuolta kuva... http://www.realoem.com/bmw/showparts...43&hg=31&fg=10
                Ja pultti no:5 vaihdetaan epäkeskoksi ja jos ei riitä, iskarin kiinnikelenkistä voi vinguttaa vielä pari milliä napaa lisää pystyyn. Jos ei vieläkään riitä(yli 60mm pudotukset) niin TIG:llä uusi ja isommalla säätövaralla varustettu kiinnikevastimet perssoniin. Ne voisi muutenkin käydä lähimmällä metallipajalla vedätyttämässä heti jos/kun hommaa uudet iskarit jos madallusta on reilusti.
                Yleensä kuitenkin epäkeskopultti ja pieni "vinku" riittää tähän kohtaan. Lisää camberia(pystykallistusta) on helppo saada lyömällä säätöprikat navan ja alakiinnitysten väliin.
                Last edited by Hemi; 04-03-2005, 21:58.

                Comment

                • dre
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1805
                  • Heinävesi

                  #23
                  Eli siis tohon on olemassa ratkaisu kotikonsteinkin eikä tartte maksaa yli 300 euroa tosta, ymmärsinkö hemi oikein?

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Juuri näin. Tuohon viimeksi tekemääni e36:n camberien säätöön kului tarvikkeita n.10€:llä ja työaikaa n.10min. Ei kulu enään renkaat ja auto/alusta käyttäytyy ääritilanteissa juuri niin kuin sen on suunniteltu toimivan. Myös ajettavuus muuttui jo perstuntumaltakin melko paljon ja varsinkin urissa, tuulessa ja kovemmissa nopeuksissa parempana suuntavakavuutena.

                    Comment

                    • j328
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 310
                      • Vantaa

                      #25
                      Originally posted by Hemi
                      Datzka: Tuolta kuva... http://www.realoem.com/bmw/showparts...43&hg=31&fg=10
                      Ja pultti no:5 vaihdetaan epäkeskoksi ja jos ei riitä, iskarin kiinnikelenkistä voi vinguttaa vielä pari milliä napaa lisää pystyyn. Jos ei vieläkään riitä(yli 60mm pudotukset) niin TIG:llä uusi ja isommalla säätövaralla varustettu kiinnikevastimet perssoniin. Ne voisi muutenkin käydä lähimmällä metallipajalla vedätyttämässä heti jos/kun hommaa uudet iskarit jos madallusta on reilusti.
                      Yleensä kuitenkin epäkeskopultti ja pieni "vinku" riittää tähän kohtaan. Lisää camberia(pystykallistusta) on helppo saada lyömällä säätöprikat navan ja alakiinnitysten väliin.

                      Mulla on parin viikon päästä menossa E36 kulmien säätöön ja hommasin nuo nro5 pultit laakkoselta, mutta ei ne ainakaan ole epäkeskoja vaan ohuempia kuin alkuperäiset. Niilläkin pitäisi saada noita kulmia muutettua. Saas nähdä kuinka kulmat pysyvät paikoilllaan kun pultti on vain ohuempi eikä mikään epäkesko.

                      Onkos muilla kokemuksi noista Laakkosen myymistä pulteista?? Lähinnä siitä pysyvätkö kulmat "arvoissa" vai muutuuko kulmat kun vetelee kovaa kurveihin...

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Taatusti pysyy niilläkin, mutta säätövaraa ei tietysti saa ihan niin paljon. Tuosta iskarissa olevasta navan yläkiinnikelenkistä voi tietysti puuttuvan muutaman millin "vinguttaa" ulospäin joten kyllä homman niinkin pitäisi onnistua jos pudotus on alle 40mm.

                        Comment

                        • dre
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1805
                          • Heinävesi

                          #27
                          Originally posted by Hemi
                          Juuri näin. Tuohon viimeksi tekemääni e36:n camberien säätöön kului tarvikkeita n.10€:llä ja työaikaa n.10min. Ei kulu enään renkaat ja auto/alusta käyttäytyy ääritilanteissa juuri niin kuin sen on suunniteltu toimivan. Myös ajettavuus muuttui jo perstuntumaltakin melko paljon ja varsinkin urissa, tuulessa ja kovemmissa nopeuksissa parempana suuntavakavuutena.
                          Eli sä siis vaihdoit ko. autoon tuon numero 5 epäkeskoksi?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            En tässä tapauksessa, vaan tilalle vaihdettiin ohuempi 12.9 pultti ja kiinnikelenkistä "vingutettiin" milli/puolitoista. Tämä riitti ko.tapauksessa saamaan camberkulmat toleranssin sisään.
                            Epäkeskopulttia käytettäessä pienen lisätilan "vingutus" on välttämätöntä.
                            Last edited by Hemi; 05-03-2005, 11:51.

                            Comment

                            • _riskus
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 102

                              #29
                              Ootte puhunu vissiin e36:sta?
                              Hemi, osaatko arvioida hintaa e30 nelipyöräsuuntaukselle?

                              Comment

                              • bman
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 222
                                • Mikkeli

                                #30
                                Hemi osaatko sanoa suurinpiirtein minkä verran camberi muuttuu jos vaikka yhden millin siirtää napaa tuosta kiinnityskohdasta? Itselläni varmasti tulee tarve saada liikuteltua enemmän elikkästä ei kun vain ohuempaa pulttia kiinni ja pien vingutus mutta olisi kiva jos tietäisi suurinpiirtein mitä yksi milli voisi vaikuttaa camberiin? Tässä nyt olisi tarkoitus värkkäillä sellainen säätövara että saisi säädöt todella hyvin toleranssin sisään ja sitten veis 4 pyöräsuuntaukseen jossa voivat käännellä näistä oma tekemistä säädöistä camberit kohdalleen.

                                Niin ja muuten minkä paksuista pulttia käytit? Hmm tuleekohan tuo varmasti kestämään paikallaan jos on ohuempi pultti, ettei vaan luiskahtaisi säädöt toiseen laitaan kesken ajon.
                                Last edited by bman; 05-03-2005, 16:11.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎