Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tonton
    replied
    Oliskohan hyväksytyt mittapaikat, että dynoille myönnettäisiin jonkinlainen sertifikaatti jolla sitten voidaan tietty laskuttaa

    Mielenkiintoista nähdä miten näiden jälkiahdettujen tehon mittauksia tullaan säätelemään
    Min paine? Sinetti?

    Laittakaas topik stickiksi vähäksi aikaa ja vaikka otsikkoon isolla trafi tai näitä uusia topikkeja tulee vielä ensi viikollakin lisää
    Last edited by Tonton; 03-03-2015, 18:58.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Kuulostaa pääasiassa hyvältä. Mutta miten lie tuo tarkempi todistus tehoista :think Kuinkahan älyttömät vaatimukset ne meinaa dynolapuille keksiä. Toki ihan hyvä ois, että olis kunnolla määritelty, millä kelpaa, niin ei tarvis arpoa konttorilla kuten nyt.

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    E36-sarjalaiset ja osan E46-sarjalaisista saa laillisesti ahdettua.


    Sitten rupesin tutkailemaan tarkemmin nykyistä asetusta ja muutosehdotusta.


    Piru piilee yksityiskohdissa. Jos Esim. Hartge on aikanaan EY-tyyppihyväksyttänyt moottorinsa E30-sarjaan niin niitä (Hartgen moottoreita) voi käyttää vertailumoottoreina. Se tuo aika laajan mahdollisuuden muutoksille.

    Edit: ei taida e46 mahtua alle euro3-päästöluokkaan kun päästöluokka otettiin käyttöön 1.1.1997
    Nojoo tuo tietysti suurimpana etuna että saa laillisesti ahdettua e36:sia jatkosa. En jaksanu yksityiskohtia niin syynätä ja miettiä eri skenaarioita senpä takia tämän pistin tänne että jos jollain tulee mieleen miten tuo muuttaa (rajottaa/vapauttaa) nykyseen verrattuna rakentelua.

    Ainakin se erona että kaikista itse hitsatuista muutoksista (moottorinkorvat esim. jne.) pitää aina esittää laskelmat että vastaa alkuperäisiä.

    Sittenhän pääsis e46:stakin ahtaan jos ostais jonku sille valmistaman/hyväksyttämän turbokitin etanolikäyttösenä niin päästöjen katsottas automaattisesti olevan ok tai ainakin riittävän käytönaikanen tarkastus?

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Missä tollanen 10.2 puristeinen m20b27 on ollut?


    Tuolta katoin vaan et vääntävin m20b27 on 240Nm johon vertasin että m52b28 menis 2Nm yli, mutta sitähän onki käytetty e28 eikä e30 Näin ollen "perus" e30 malleista väännöltään pitänee varmaan käyttää arvona 230Nm...nämähän rupiaa tieten koskeen vasta 2017 jälkeen leimattuja mutta silti spekulointia Tuolahan tiesti oli jotain juttua noista "mallisukupolvien" yhdenmukaistamisesta...mitä sitten tarkoittaneekaan esim. M3 vs. 320is vs. 325i jne.:think

    Leave a comment:


  • micke_
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Edit: ei taida e46 mahtua alle euro3-päästöluokkaan kun päästöluokka otettiin käyttöön 1.1.1997
    Mites nää H35 paprut? http://www.300mm.de/download.htm
    Last edited by micke_; 03-03-2015, 18:33.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Make H. View Post
    Mitä käytännön eroja nykyseen tulee porukalla mieleen?
    E36-sarjalaiset ja osan E46-sarjalaisista saa laillisesti ahdettua.


    Sitten rupesin tutkailemaan tarkemmin nykyistä asetusta ja muutosehdotusta.


    Piru piilee yksityiskohdissa. Jos Esim. Hartge on aikanaan EY-tyyppihyväksyttänyt moottorinsa E30-sarjaan niin niitä (Hartgen moottoreita) voi käyttää vertailumoottoreina. Se tuo aika laajan mahdollisuuden muutoksille.

    Edit: ei taida e46 mahtua alle euro3-päästöluokkaan kun päästöluokka otettiin käyttöön 1.1.1997
    Last edited by Vauhtivaunu; 03-03-2015, 17:35.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Missä tollanen 10.2 puristeinen m20b27 on ollut?

    Leave a comment:


  • Make H.
    started a topic Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

    Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

    Onkos täälä ollu juttua jo tuosta uudesta muutoksesta rakentelusäädöksiin?

    Melkosen mielenkiintoselta vaikuttaa:think Ehkäpä kuitenkin enemmän plussaa mitä miinusta. Mitä käytännön eroja nykyseen tulee porukalla mieleen? Toivotaan että menee läpi ehotus...

    Itellä tulee ekana mieleen että e30:iin ei saa enää muutoskatsastettua m52b28 tekniikkaa väännön mennessä 2Nm yli jos käytetään vertailuarvona m20b27 ?



    poimintoja:

    "Nykytilan mukaan ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen olla milloinkaan pienempi kuin 7 kg/kW. Kohdassa 2.1 mahdollistettaisiin jo alunperin tehokkailla autoille suhde muutettavaksi minimissään arvoon 5 kg/kW. Muutoksella ei arvioida olevan merkit-täviä heikennyksiä liikenneturvallisuuteen, mutta sillä vähennettäisiin hieman poikkeuslupien tarvetta."

    "Kohdan 2.1 moottorin vaihtamiseen liittyviä kohtia yksinkertaistettaisiin rakennemuutospäätökseen verrattuna. Moottorin painon muutoksen rajoista luovuttaisiin, koska jo kohdan 1.4 yleisissä periaatteissa säädetään, että akselimassoja ei saa ylittää eikä muutos saa oleellisesti heikentää ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Trafi katsoo, että nämä vaatimukset varmistaisivat riittävästi turvallisuuden ilman nykyisiä moottorin massamuutosten prosenttirajoja. Myös iskutilavuuden muutoksen prosenttirajan merkitystä pidetään turvallisuuden kannalta vähäisenä. Siksi iskutila-vuuden tilalle otettaisiin vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle. Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, niin asiasta vaadittaisiin kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus. Tarkoituksena olisi, että muutoskatsastuksessa esitettäisiin dokumentti, joka olisi täsmällisempi kuin nykyisessä rakennemuutospäätöksessä vaadittava "luotettava selvitys". Selvitysten laadussa on huomattu paljon vaihtelua. Myös tehon kasvamisen arvioinnista suoraan iskutilavuuden suhteessa luovuttaisiin. Tavoitteena olisi varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittävät tehoarvot olisivat nykyisiä luotettavampia. "

    "Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käy-tönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutos-katsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
    Euro 3- tai Euro III -päästöluokasta alkaen vaadittaisiin osoitus, että ajoneuvo täyttää kaikki tyyppihyväksynnän mukaiset päästövaatimukset. Viittauksia Euro -tasoja lievempään tai tiukem-paan päästötasoon ei tarkoiteta rajattavaksi vain Euro -tasoihin. Näin esimerkiksi USA:n päästö-vaatimukset täyttävien ajoneuvoihin voitaisiin soveltaa samoja linjauksia kuin EU:n päästövaati-mukset täyttäviin. Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moot-torien muuttamista. Helpotuksen vaikutukset tieliikenteen päästöihin arvioidaan vähäisiksi, koska tämänikäisistä autoista suuri osa on jo poistettu liikennekäytöstä. Päästöjen osoittamisvaatimukset muuttuisivat lähemmäksi L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja muuttamisesta annetun asetuksen (1078/2009) vaatimuksia. Tyyppihyväksynnän päästötestiä vastaava testi hinta on useita tuhansia euroja, mutta pelkkä muutoskatsastus, jossa käytönaikaiset päästöt voidaan tarkistaa, on vain kymmenien eurojen hintaluokassa.
    "

    "Kohdan 6 siirtymämääräyksissä sallittaisiin, että ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan tehdä vuoden 2017 loppuun mennessä rakennemuutospäätöksen mukaisesti. Ajoneuvosäännösten ja -määräysten yleisten periaatteiden mukaan näissä muutok-sissa voitaisiin soveltaa osittain myös määräyksen vaatimuksia."
    Last edited by Make H.; 03-03-2015, 15:53.
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎