Eli ongelman kuvaus:
Jakohihnan vaihdatuksen jälkeen kone alkoi käymään huonosti kylmänä
n. 1500 ajetun kilometrin jälkeen. Lämpöisenä ei ongelmia. Kävi pumpun
ajoituksen säädössä. Ei oikeastaan vaikutusta.
Autoa tuli nyt sitten vähän kengittyä pe-la välisenä aikana. Perjantaina oli kaikki vielä ok. Sitten lauantaiaamuna huomasin ensimmäisen ongelman, starttia sai pyörittää hieman kauemmin. Ihan kun ei olisi saanut kone "kakkua". Konehuoneeseen katsoessani huomasin että suutinrivistöltä pumpulle tuleva punosletku tihkuu dieseliä läpi. Ja että se oli ehkä tehnyt sitä jo jonkin aikaa.
Aikaa sitten ajettuani yhden pätkän huomasin että kone pöllyttää tyhjäkäynnillä öljyä savua, ei todellakaan kuitenkaan mitään sankkaa. Tosin
lämpöisenä joutukäynti alkoi kanssa olemaan hieman epätasaista. En kuitenkaan kiinnittänyt sen enempää huomiota oikeastaan kun olin muualta kuullut että pumppuhuolto saattaa olla tulossa ja ajele vain siihen asti kun tuntuu ei mitään pahempaa ole.
Nyt sitten aamuyöllä ajettua pidemmän pätkää moottoritiellä syttyi Motoröl -öljymäärän valo Check Paneliin vaikka n 100km aikaisemmin oli öljyä ollut koneessa n. 1/5 - 1/6 alarajasta. Yhtäkkiä koneesta alkoi kuulumaan rallatusta, mutta tehoihin se ei tuntunut vaikuttavan millään lailla. Hiljensin tahtia ja rullasin niin paljon kun mahdollista. Ääni loppui yhtäkkiä itsestään.
Menin tarkistamaan öljyt. Tikun pää kastui juuri ja juuri. Lisäsin öljyn täyteen. Ei kuulunut enää mitään ääniä. Sitten kun hidastelin ajoa, pidin autoa tyhjäkäynnillä (aika lailla samanlainen kun aikaisemmin päivällä). Sitten kun lähdin liikkeelle niin rallatus kuului pari kertaa). Sitten se taas hävisi. Ja nyt aamulla kun ajoin niin kuuluu pieniä satunnaisia ääniä.
Mielestäni tuo ääni on samanlainen kun kerran 320i:n M20stä katkesi keinuvipu.
Nyt kaivattaisi hyviä neuvoja että mistä aloittaa. Varmaankin venttiilikopan irrotus voisi paljastaa jo jotain.
Jakohihnan vaihdatuksen jälkeen kone alkoi käymään huonosti kylmänä
n. 1500 ajetun kilometrin jälkeen. Lämpöisenä ei ongelmia. Kävi pumpun
ajoituksen säädössä. Ei oikeastaan vaikutusta.
Autoa tuli nyt sitten vähän kengittyä pe-la välisenä aikana. Perjantaina oli kaikki vielä ok. Sitten lauantaiaamuna huomasin ensimmäisen ongelman, starttia sai pyörittää hieman kauemmin. Ihan kun ei olisi saanut kone "kakkua". Konehuoneeseen katsoessani huomasin että suutinrivistöltä pumpulle tuleva punosletku tihkuu dieseliä läpi. Ja että se oli ehkä tehnyt sitä jo jonkin aikaa.
Aikaa sitten ajettuani yhden pätkän huomasin että kone pöllyttää tyhjäkäynnillä öljyä savua, ei todellakaan kuitenkaan mitään sankkaa. Tosin
lämpöisenä joutukäynti alkoi kanssa olemaan hieman epätasaista. En kuitenkaan kiinnittänyt sen enempää huomiota oikeastaan kun olin muualta kuullut että pumppuhuolto saattaa olla tulossa ja ajele vain siihen asti kun tuntuu ei mitään pahempaa ole.
Nyt sitten aamuyöllä ajettua pidemmän pätkää moottoritiellä syttyi Motoröl -öljymäärän valo Check Paneliin vaikka n 100km aikaisemmin oli öljyä ollut koneessa n. 1/5 - 1/6 alarajasta. Yhtäkkiä koneesta alkoi kuulumaan rallatusta, mutta tehoihin se ei tuntunut vaikuttavan millään lailla. Hiljensin tahtia ja rullasin niin paljon kun mahdollista. Ääni loppui yhtäkkiä itsestään.
Menin tarkistamaan öljyt. Tikun pää kastui juuri ja juuri. Lisäsin öljyn täyteen. Ei kuulunut enää mitään ääniä. Sitten kun hidastelin ajoa, pidin autoa tyhjäkäynnillä (aika lailla samanlainen kun aikaisemmin päivällä). Sitten kun lähdin liikkeelle niin rallatus kuului pari kertaa). Sitten se taas hävisi. Ja nyt aamulla kun ajoin niin kuuluu pieniä satunnaisia ääniä.
Mielestäni tuo ääni on samanlainen kun kerran 320i:n M20stä katkesi keinuvipu.
Nyt kaivattaisi hyviä neuvoja että mistä aloittaa. Varmaankin venttiilikopan irrotus voisi paljastaa jo jotain.
Comment