Originally posted by Jussi.R
View Post
Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
-
-
Originally posted by alonap-1 View Postja auton vuosimallin mukaan 87-> ehkä ABS jarrut(kats.miehen tulkinnasta kiinni jos teho hipoo ääripäätä).Last edited by Jussi.R; 28-11-2006, 18:24.
Leave a comment:
-
-
[QUOTE=-Stalker-;766083]Eli mitä tarvii tehä että saan turbotetun 316:n (1.8 kaasutin) turbon papruihin?
Oletan et kyseessä e30. Tehomittaus todistus=dynoajo. n.70 e/h sisältää ehkä pientä säätöä paikasta riippuen.mitatusta tehosta valitaan vertailu moottori 125hv+20%=320i eli jäähdytetyt levyt eteen. 170hv+20%=325i eli edelliseen lisää levyt taakse,ja auton vuosimallin mukaan 87-> ehkä ABS jarrut(kats.miehen tulkinnasta kiinni jos teho hipoo ääripäätä). muutos katsastus n.70e. varaa 300e paperisotaan ni riittää varmasti. mutta osat mitä vaaditaan vaihtoon voipi maksaa. Huom! en ole itse käyny prosessia läpi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HellFire View Post"ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuviri-tyksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä," eli vaparin lastutus ei kiinnosta ketään??
Tässä vielä päivitykset tuohon alkuperäiseen 779/1998 lakiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256
No nyt jos luet sen OHJEEN hiukan tarkemmin, niin huomaat, että siinä on otettu ESIMERKIKSI lastuttaminen, joka nyt sattuu vain olemaan siinä turbonvaihdon perässä. Jos tuota ohjetta tulkittaisiin noin, niin vapariin saisi vaihtaa sylinterikannenkin niin ,ettei se kiinnostaisi ketään :think... Ei pidä paikkaansa, vaan se lastu pitää muutoskatsastaa myös siihen vapariin.
Ja noista jarrujen takaisinmuutoksista on pakko mainita vielä sen verran, että siihen ei ole olemassa ohjetta, kuinka noiden kanssa menetellään, mutta erään katsastusyhtiön tuotannon tuen henkilön mielipide oli, että ne jarrut voi poistaa otteelta, jos asiakas niin haluaa.Last edited by Jussi.R; 12-11-2006, 13:52.
Leave a comment:
-
-
Mitä tarvii tehä?
Eli mitä tarvii tehä että saan turbotetun 316:n (1.8 kaasutin) turbon papruihin?
Paljos tulee suunnilleen kustantamaan, että auton saa ns. katulailliseksi? On siis nyt kilvissä ja ei muutoskatsastettu turbolle...
Mites tuo kone noin muuten kestää viritystä?
Tässä tietoja autosta:
Bensapaineen säädin, 4lapainen sitteri kytkin, turbo laakeroitu.kansi avarrettu ja venttiilit koneistettu puristuksia laskettu. mäntamallin dumppi,pieni välijäähdytin weberin 2kurkkuinen kaasuttaja 36 kurkut. nokka ja keinut vaihdettu. 0,8 ahoilla.carretin 03 ahdin twisteri vapaavirtaus suodatin...
Kiitokset avusta jo etukäteen!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Neppo View PostTiedustelin edellä mainitusta asiasta pari viikkoa sitten parilta eri katsastusasemalta, koska olin ostamassa -85 318, joka oli muutettu tekniikanvaihdolla 325:ksi. Prosentteja 39.
Molempien vastaus oli sama: Koska auto oli muutoskatsastettu vuonna 2001, eli ennen vuonna 2005 voimaantullutta sääntömuutosta jarrujen prosentittomasta vaihdosta suurempiin, ei kyseinen sääntö koske tuota omaa tapaustani.
Haluaisinkin kysyä, onko kukaan kokeillut muutoskatsastaa ennen vuonna 2005 tehtyä tekniikanvaihtoa uudelleen ja "poistaa" jarrujen ja akselistojen prosentteja? Jos on niin, miten on käynyt?
Monella voi olla prosentit aika lähellä tuota 50% ja jarrujen ja akselistojen poisto auttaisi kummasti ja jäisi tilaa muille osille.
Leave a comment:
-
-
Jarrut tekniikanvaihto autossa
Tiedustelin edellä mainitusta asiasta pari viikkoa sitten parilta eri katsastusasemalta, koska olin ostamassa -85 318, joka oli muutettu tekniikanvaihdolla 325:ksi. Prosentteja 39.
Molempien vastaus oli sama: Koska auto oli muutoskatsastettu vuonna 2001, eli ennen vuonna 2005 voimaantullutta sääntömuutosta jarrujen prosentittomasta vaihdosta suurempiin, ei kyseinen sääntö koske tuota omaa tapaustani.
Haluaisinkin kysyä, onko kukaan kokeillut muutoskatsastaa ennen vuonna 2005 tehtyä tekniikanvaihtoa uudelleen ja "poistaa" jarrujen ja akselistojen prosentteja? Jos on niin, miten on käynyt?
Monella voi olla prosentit aika lähellä tuota 50% ja jarrujen ja akselistojen poisto auttaisi kummasti ja jäisi tilaa muille osille.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista 19.12.2002/12583 § (17.2.2005/104)
Ajoneuvon osien osuudet
....
3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen.
4. Mitä 3 momentissa säädetään kulutusosasta ja yksittäisestä kriittisestä osasta, koskee myös jarru- ja ohjauslaitteistoa, jos niitä tai niiden osia muutetaan tai vaihdetaan alkuperäisistä poikkeaviksi ja liikenneturvallisemmiksi.
Selkokielellä:
- Jos osia vaihtuu joka tapauksessa alle 35%, ei koko hommaa tarvitse miettiä lainkaan: paremmat jarrut/alustanosat saa aina laittaa.
- Jos osia vaihtuu yli 35% ja joudutaan kanta-autotarkastukseen, saa jarrut+ohjauslaitteet silti päivittää parempiin, ilman että vaikuttaa prosentteihin.
Leave a comment:
-
-
aken sivuille päivitetty hieman tekniikka osastoa ja muutama esimerkkikin.
Leave a comment:
-
-
Niin no lastuhommastahan on puhuttu jo "vuosia" mutta itte olen suunnitellut imusarjan+tietenki se lastu perään ja kyl sit parempi vapari pitää hankkia jos meinaan pistää vielä ahtimen lisäks ekuja kyl menee ja vielä enemmän jos meinaa et auto ois tieliikenteen tai laillinen peli.. mutta on kuitenkin rakkaittemme koti maassa eli saksassa myytävänä valmiiksi ahdettuja pelejä ja jopa mielä m: moottoreilla!! toisaalta haluttais tietää minkälaiset verot tulis tommoseen peliin?? saattas yö unet jäädä vähän vähemmälle kun odotttelis vero lappua kotio.. niin ja toinen helvetti ois sit katsastus saiskohan sitä etes kilpiinkään vai pitääkö sillä ruveta ajaa rallia koto pellolla!! ja toisaalta suomen tieliikenne laki on aika peestä.
Leave a comment:
-
-
Ja näistä selviää aika yksi selitteisesti moottoripuolen / kattien asiat jne esim turbotus / maahantuontikatsastuksissa johtuvissa KATALYSAATTORIN merkkaamis tapauksissa:
Nyt on tallessa ihan paperiversioinakin, koneelta kotoa ko. pdf:t löytyy ja kun tarpeeksi kauan etsin niin löysin noi linkitkin teille jaettavaksi
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HellFire"ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuviri-tyksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä," eli vaparin lastutus ei kiinnosta ketään??
Tässä vielä päivitykset tuohon alkuperäiseen 779/1998 lakiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256
). Siispä poistin lastutuskohdan tuosta ylempää. Ei ole itselle niin ajankohtainen asia, joten ei tullut luettua tarpeeksi tarkasti
.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by O.K.Pistin nämä jo aikaisemmin jo yhteen topicciin, mutta laitetaan myös tähän (ensimmäinen onkin jo tuo Keimon laittama):
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1445 Renkaiden ja vanteiden muutokset, josta selviää, että tietyillä edellytyksillä spacerit ovat sallittuja.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by O.K.Pistin nämä jo aikaisemmin jo yhteen topicciin, mutta laitetaan myös tähän (ensimmäinen onkin jo tuo Keimon laittama):
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf "Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)". Käsitellään yleisesti auton rakenne, kuten moottorin viritys tai vaihtaminen. 20% "lisäteho ilman alustapäivitystä" sääntö koskee ihan oikeasti vain tehokkaimman mallin alustalla varustettuja autoja. Ja myös teholastu mainitaan erikseen, eli lastutetuissa autoissa pitää olla sitten sen hiukan tehokkaamman mallin alusta.
Tässä vielä päivitykset tuohon alkuperäiseen 779/1998 lakiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256
Leave a comment:
-
-
Pistin nämä jo aikaisemmin jo yhteen topicciin, mutta laitetaan myös tähän (ensimmäinen onkin jo tuo Keimon laittama):
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf "Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)". Käsitellään yleisesti auton rakenne, kuten moottorin viritys tai vaihtaminen. 20% "lisäteho ilman alustapäivitystä" sääntö koskee ihan oikeasti vain tehokkaimman mallin alustalla varustettuja autoja.
http://www.ake.fi/pdf/prosenttipaatos.pdf Auton eri osien prosentit.
http://www.ake.fi/pdf/katsastuksen_arvosteluperusteet_AKE-2002.pdf Täältä näkee selkeästi, miksi auto pomppasi. Syy voi olla esimerkiksi "Tuulilasiin kiinnitetty tarra tai esine" tai "Etusivuikkunan valonläpäisykyky alle 70% tai siinä on kalvo tai pinnoite". Sen sijaan takalasin valonläpäisykyvyllä ei ole merkitystä, jos "vaatimukset täyttävä oikeanpuoleinen ulkopeili".
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1445 Renkaiden ja vanteiden muutokset, josta selviää, että tietyillä edellytyksillä spacerit ovat sallittuja.
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=124 Milloin vaaditaan muutoskatsastus.
Leave a comment:
-
Leave a comment: