Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Mikä tässä nyt oli ongelma? Kyllä siihen koriin aina katsastuspainoa saadaan. Ainoa oikea ongelma voi olla kokonaismassa, tai oikeastaan kokonaismassan ja omamassan erotus eli kantavuus, jos kokonaismassaltaan pienen 518i:n omamassa kasvaa tekniikanvaihdon myötä liiaksi, voidaan voidaan istumapaikkojen lukumäärää joutua vähentämään. Akselimassatkin voidaan ottaa vertailumallista, mutta kokonaismassa on kiinteä.
    Eipä se nyt ihan nuin mene. Ei tommoseen e34 mitään painoja paljon lisäillä eikä sitä omamassaa ihan niin vaan kasvatella, ja tosiaan kokonaismassa ei muutu mihinkään joten vaikka niitä akselimassoja jotenkin muutettaisiin, mitä ei muuten muuteta, niin ei siitä mitään iloa ole.
    Last edited by ThemeJ; 02-10-2013, 21:04.

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Ämmät yleensä 1710--> ellei joku tuontipeli esim. briteistä ja oiskohan 535 jotain 1600kg kieppeillä jos automaatti, se manuaalihan taitaa olla aavistuksen kevyempi.
    Toki jos tekee jonku mukamas omavalmistekoneen missä teho on luokkaa 200kw niin sittenhän painoilla ei paljon merkitystä ole.
    Mikä tässä nyt oli ongelma? Kyllä siihen koriin aina katsastuspainoa saadaan. Ainoa oikea ongelma voi olla kokonaismassa, tai oikeastaan kokonaismassan ja omamassan erotus eli kantavuus, jos kokonaismassaltaan pienen 518i:n omamassa kasvaa tekniikanvaihdon myötä liiaksi, voidaan voidaan istumapaikkojen lukumäärää joutua vähentämään. Akselimassatkin voidaan ottaa vertailumallista, mutta kokonaismassa on kiinteä.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by stano View Post
    Juurikin näin ois tarkotus tehdä, eli s38b36- moottori ahdettuna pitäisi saada muutoskatsastettua toiseen koriin.

    535 varmaan aika saman painonen mitä m5? 1680kg näyttäis omamassa olevan tuossa ämmässä.

    1630kg pitäis olla omamassa vähintään..
    Ämmät yleensä 1710--> ellei joku tuontipeli esim. briteistä ja oiskohan 535 jotain 1600kg kieppeillä jos automaatti, se manuaalihan taitaa olla aavistuksen kevyempi.
    Toki jos tekee jonku mukamas omavalmistekoneen missä teho on luokkaa 200kw niin sittenhän painoilla ei paljon merkitystä ole.
    Last edited by ThemeJ; 01-10-2013, 20:05.

    Leave a comment:


  • stano
    replied
    Juurikin näin ois tarkotus tehdä, eli s38b36- moottori ahdettuna pitäisi saada muutoskatsastettua toiseen koriin.

    535 varmaan aika saman painonen mitä m5? 1680kg näyttäis omamassa olevan tuossa ämmässä.

    1630kg pitäis olla omamassa vähintään..

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by stano View Post
    No tuohan selvensi jo asiaa kummasti, kiitän.

    Nuo 535:set näyttää olevan aika edullisia ja niitä on hyvin tarjolla, joten täytyy semmonen katsella aihioksi.

    Tottakai kaikki käyttökelpoinen hyödynnetään, eikä ole tarkoitus m5:sta käyttää kuin pakolliset osat tuohon projektiin.

    PPF:ltä tilattu moottorinosat ja ois tarkoitus ens viikonloppuna ottaa kone ylös, joten kyllä se kori tulee myyntiin jossain välissä
    Nii meinasit pistää e34 koppaseen 535 malliin M5 S36/38 koneen vai mitä tässä nyt tehdään? Todellakin on massoilla merkitystä, jos 520 valitaan aihioksi...
    Edit.
    Tarkemmin katottuna tulee ongelmia muutenkin riippuen kopan massasta. Eli jos ton M5 koneen haluat e34 koriin istutaa niin kopan omamassa pitäs olla luokkaa 1650kg. Näin äkkiseltään roiskastuna
    Last edited by ThemeJ; 01-10-2013, 15:20.

    Leave a comment:


  • stano
    replied
    No tuohan selvensi jo asiaa kummasti, kiitän.

    Nuo 535:set näyttää olevan aika edullisia ja niitä on hyvin tarjolla, joten täytyy semmonen katsella aihioksi.

    Tottakai kaikki käyttökelpoinen hyödynnetään, eikä ole tarkoitus m5:sta käyttää kuin pakolliset osat tuohon projektiin.

    PPF:ltä tilattu moottorinosat ja ois tarkoitus ens viikonloppuna ottaa kone ylös, joten kyllä se kori tulee myyntiin jossain välissä

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by stano View Post
    Näin alkuun tervehdys kaikille bemaristeille!

    Tuli ostettua elämäni ensimmäinen bmw, vähäpäästöinen e34 m5:nen, jota ei tietenkään saa laillisesti ahdettua, joten toinen kori olisi haussa.

    Kysymys kuuluu, että onko väliä mitä ei-vähäpäästöistä koria lähtee katselemaan?

    Meinaan että onko helpompi esim. alkup. 535:sta lähteä rakentamaan vai käykö ihan perus karvalakkimallin 520i aihioksi? Tuleeko painon kanssa ongelmia?

    Vertailumalliksi tulee jokatapauksessa 540i ja tuosta m5:sta otetaan alusta kokonaisuudessaan uuteen koriin.

    On näitä muutamat näköjään suomessakin tehny, joten semmosilta kavereilta etenkin tarvitaan faktatietoa.

    Tietääpähän sitte vähä mistä puhuu kun lähtee konttorille asiaa selvittämään..
    Painon kanssa ei tule ongelmia minkään kanssa.

    Aihioksi kannattaa valita 530 tai 535, niissä on kehtomallin taka-akseli ja 210-perä vakiona. Ihan tuotannon alussa noitakin tuupattiin maailmalle 188-perällä, mutta todennäköisyys sellaisen löytymiseen on pieni, kannattaa kuitenkin ETK:sta tarkistaa valmistusvuodet ja kuukaudet.

    518 ja 520 on varustettu pikkuperällä ja e30-tyyppisellä perän ripustuksella. Joudut vaihtamaan koko taka-akselin ja voimansiirron. 525 lähtien taka-apurunko on tuota ns. kehtomallia, mutta voimansiirto kevyttä tekoa, perä on 188.

    Eikä todellakaan kannata ehjää ämmää ruveta silpomaan. Jos välttämättä haluat ehjästä autosta ne katsurin vaatimat vakaajat ja jarrut irroittaa ja niin ok, mutta muuta käyttökelpoista et tekniikan lisäksi siitä saa saakaan. Sulla menee kasatessa alustaan ja autoon ylipäätään niin paljon uutta palikkaa kuitenkin kiinni, että on ihan sama lyödä ämmä talliin ja lähteä liikkeelle ihan siitä mitä siinä 530/535 -raadossa on valmiina paikallaan.

    Voidaan hieroa siitä ämmän raadosta sitten kauppaa kun olet irroittanut sen koneen, askin ja jarrut.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Aika se ja sama minkä hylsyn otat aihioksi. Toki jos se on isokoneinen valmiiksi niin katsuri voi olla valmiimpi uskomaan että et ole vaihtanut niitä ja näitä osia niin osien vaihtoprosentit voi jäädä pienemmiksi. Kai. Jos sillä on mitään väliä.

    En oo varsinainen kolmenepa-expertti joten viisaammat oikaiskoot.

    -Jarno

    Leave a comment:


  • stano
    replied
    Näin alkuun tervehdys kaikille bemaristeille!

    Tuli ostettua elämäni ensimmäinen bmw, vähäpäästöinen e34 m5:nen, jota ei tietenkään saa laillisesti ahdettua, joten toinen kori olisi haussa.

    Kysymys kuuluu, että onko väliä mitä ei-vähäpäästöistä koria lähtee katselemaan?

    Meinaan että onko helpompi esim. alkup. 535:sta lähteä rakentamaan vai käykö ihan perus karvalakkimallin 520i aihioksi? Tuleeko painon kanssa ongelmia?

    Vertailumalliksi tulee jokatapauksessa 540i ja tuosta m5:sta otetaan alusta kokonaisuudessaan uuteen koriin.

    On näitä muutamat näköjään suomessakin tehny, joten semmosilta kavereilta etenkin tarvitaan faktatietoa.

    Tietääpähän sitte vähä mistä puhuu kun lähtee konttorille asiaa selvittämään..

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by Stig0 View Post
    Tämmönen käsitys mullakin asiasta on, kyselin tossa kerran yheltä katsastus inssiltä asiaa, niin vastaus oli että riippuu mitä osia vaihtaa moottoriin? Mitenkäs homma menee turvakaarien kohdalla? Mikäli oikein ymmärsin selatessani tätä topiccia niin ois turvavaruste, ja niistä ei tulis prosentteja?
    Ei tuu prosentteja.
    Asiasta toiseen. Kannattaa vähä etukäteen kysellä tota sun korinvaihtoa kun siinä menee painot todennäkösesti jo nyt vähän miten sattuun. Näin melkeen kaikissa 520->M5 konversioissa. Eli se itse koppa painaa omamassaltaan varmaan reilusti alle 1700kg ja kantavuutta siinä korissa on alle 2000kg, näin siis yleensä mutta ei kaikissa.

    Leave a comment:


  • Stig0
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Eikait siitä pitäs tulla. Ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja moottorin vaihdosta on jo kertaalleen prosentit merkattu. Lisää ei siis tule.
    Tämmönen käsitys mullakin asiasta on, kyselin tossa kerran yheltä katsastus inssiltä asiaa, niin vastaus oli että riippuu mitä osia vaihtaa moottoriin? Mitenkäs homma menee turvakaarien kohdalla? Mikäli oikein ymmärsin selatessani tätä topiccia niin ois turvavaruste, ja niistä ei tulis prosentteja?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Eikait siitä pitäs tulla. Ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja moottorin vaihdosta on jo kertaalleen prosentit merkattu. Lisää ei siis tule.

    Leave a comment:


  • Stig0
    replied
    Terve, nyt olisi aika ruveta turbottaan tuota mun bemaria. Semmosta mietiskelin tässä kun auto on tekniikan vaihto (e34 520i --> m5) ja prosentteja 39,9, ja auto on kanta-auto tarkastettu ja leimattu vuonna 2003. Eli tuleekos probleemaa noiden prosenttien suhteen?

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by PPmotor View Post
    Haluaisin nähdä sen katsurin, joka uskoo ahtimen asennuksen jälkeen tehojen pysyvän vakiona.
    Ei Se ole sen tehtävä sitä analysoida.

    Leave a comment:


  • PPmotor
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    No niin tietysti näin se olikin.

    Jokatapauksessa ottaisin lapun sitten vakiotehoille. Jos ei siis ole kaikki osat ihan harrastamisen ilosta vaihtumassa "parempiin".
    Haluaisin nähdä sen katsurin, joka uskoo ahtimen asennuksen jälkeen tehojen pysyvän vakiona.

    Leave a comment:

Working...
X