Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • duuk
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Kysytäämpä täältä seuraavaa kun en parempaakaan topikkia asialle löytänyt.

    Mielessä on käynyt E34 535i -88 ahtaminen. (Auto ei ole vähäpäästöinen)
    Lakipykälät ja tekstit on kyllä luettu ja ymmärretty mutta niissä on kuitenkin tulkinnan varaa joten kysäisempä täältä käytännön kokemuksia miten te muut harrastajat olette toimineet vastaavissa tapauksissa.

    Vertailumallina tulee käyttää E34 540i ja sen tehoihin voi lisätä sen 20% mikä tekee 210kw / 286hv = 252kw / 343hv.
    Mutta pykälissä sanotaan kuitenkin seuraavaa: moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW
    tämä tarkoittaa sitä, että 1600kg omapaino / 7kg = 228kw / 310hv

    KAUS (Kantolan autokatsastus Hämeenlinnassa) konttorilla asiasta jutellessani kertoivat, että he eivät hyväksy alle 0.5baarin tehon mittaus papereita.
    Eli muutoskatsastuksessa pitää olla tehonmittaus paperit jossa ilmenee jatkuva aikainen käytetty ahtopaine. Pelkkä paperin kulmaan merkattu ahto paine ei riitä.
    Kysymykseni kuuluukin saako tälläisiä teholappuja jostakin jossa ahtopaine merkitään näin, ja onko tämä yleinen käytäntö vai kyseisen katsastusaseman oma käytäntö tai lakipykälä?

    Sitten oli keskustelua siitä, että miten todistan vaihdettujen osien (jarrut ym) olevan 540 vertailumallista. Kerroin, että BMW:eellä on saatavana ETK katalogista tiedot levyjen halkaisijoista varaosanumeroineen jne.
    Olivat siitä sitä mieltä, että olisi hyvä olla tuostakin asiasta maahantuojan / jälleenmyyjän todistukset mutta BMW:eellä ei olla ainakaan tähän asti annettu minkäänlaisia lausuntoja näihin asioihin.
    Miten olette tehneet muilla konttoreilla vastaavat asiat?
    Trafilta vissiin tullut SUOSITUS minimi ahtopaineesta. Jokainen konttori sitä sitten noudattaa miten parhaaksi katsoo (foorumin katsurit voinee oikaista jos puhun bs:ää)

    Mutta sitten kun olet projektin siinä vaiheessa että autoasi säädetään, niin kyllä osaava säätäjä saa sulle sellaiset laput mukaan missä vaaditunlainen ahtopaine/kierrosluku/teholukema.
    Jos ei muuta niin kuristamalla ja sehän on katsurillekkin helppoa todeta että se kuristin sieltä ahtimen imupuolelta löytyy.

    Laittoman sä siitä teet kun otat sen kuristimen pois, tai nostat ahtopaineita ja muutat ecusta asetuksia

    Ei se katsastusmies poliisi ole. Mitä enemmän tositteita käytetyistä osista ja uskottava tehonmittaustodistus, niin ei sillä ole mitään syytä jättää muutoskatsastamatta juuri sun autoa.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by 9313juha View Post
    Hyvällä tuurilla jostakin vanhalta disketiltä tai mapista skannattavaksi voisi vielä löytyä noita lausuntoja malleiksi ja valmiiksi pohjiksi. Varmaksi en pysty lupaamaan, mutta privalla voi kysyä jos tarvetta on.
    Ja jos näitä vielä löytyisi vaikka rahaakin vastaan niin olisi hieno juttu.

    Varsinkin se ABS-jarrujen vaatiminen 325i-mallisarjaan verrattaessa tuntuu kohtuuttomalta :think

    laitoin privaa

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Jo on ollut katsurilla asennetta
    Vittu että on laiskaa katsuria, just luin että jossain X5 tehty väärin katsastuksena aikan.....Siis laki määrää katsuria neuvomaan suo ja vielä ilmaiseksi. No ne keksii aina jotain tälläisiä, ettei tarvitse neuvoa.
    Nehän on iinsinöörejä, jonka pitäisi tietää

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Konttorin vaihto, heti alkuun.

    Eikös kun harrastepelejä tehdään niin heti lähtöön ole hyvä valita sellainen paikka missä on asenne näihin kohdallaan. Eli kyllä "oma" katsuri on heti lähtöön antanut perustellut ja järkevät ohjeet mitä tarvitaan ja mitä ei, muutoksista hyvät dokumentit itsellä matkassa kun konttorilla on asioinut, kaikki on aina mennyt yhteisymmärryksesssä puolin ja toisin neuvoja sekä näkemyksiä jakaen.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by NokiLeka View Post
    Ahtopaineesta ei löydy mainintaa mistään pykälästä eikä Trafin katsastusohjeista, eli voisi kysyä mihin pykälään arvon katsastaja mahtaa vedota. Tottahan tuo perustuu terveeseen järkeen, eli katsuri tajuaa että jos paperissa lukee ahtopaineen kohdalla 0.05 bar niin käyttöpaine on luultavasti jotain ihan muuta
    Sillähän saa katsurilta sulakkeen palamaan, mutta hyvä konsti on pyytää näyttämään mihin vetoaa, jos kerran tällainen pykälä jostain löytyy niin kaivakoon esiin.
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jarruhommasta ainakin sen verran että itte tulostin BMW:n sivuilta varaosakuvat VIN:n perusteella 320:n ja 328:n jarruista. Niissä tosiaan näky levyjen koot ja vertailtiin katsurin kanssa että paikallaan olevat koot vastaa 328:n kokoja. Täsmäshän ne ja leima paperiin.
    Juu. Samaa mieltä minäkin olen kyseisistä asioista. Mutta halusin kuulla myös muiden mielipiteet ja ennen kaikkea faktaa miten on menetelty, jotta saatu turbo/t laillisiksi ja merkattua otteeseen.

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Ahtopaineesta ei löydy mainintaa mistään pykälästä eikä Trafin katsastusohjeista, eli voisi kysyä mihin pykälään arvon katsastaja mahtaa vedota. Tottahan tuo perustuu terveeseen järkeen, eli katsuri tajuaa että jos paperissa lukee ahtopaineen kohdalla 0.05 bar niin käyttöpaine on luultavasti jotain ihan muuta

    Sillähän saa katsurilta sulakkeen palamaan, mutta hyvä konsti on pyytää näyttämään mihin vetoaa, jos kerran tällainen pykälä jostain löytyy niin kaivakoon esiin.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jarruhommasta ainakin sen verran että itte tulostin BMW:n sivuilta varaosakuvat VIN:n perusteella 320:n ja 328:n jarruista. Niissä tosiaan näky levyjen koot ja vertailtiin katsurin kanssa että paikallaan olevat koot vastaa 328:n kokoja. Täsmäshän ne ja leima paperiin.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Kysytäämpä täältä seuraavaa kun en parempaakaan topikkia asialle löytänyt.

    Mielessä on käynyt E34 535i -88 ahtaminen. (Auto ei ole vähäpäästöinen)
    Lakipykälät ja tekstit on kyllä luettu ja ymmärretty mutta niissä on kuitenkin tulkinnan varaa joten kysäisempä täältä käytännön kokemuksia miten te muut harrastajat olette toimineet vastaavissa tapauksissa.

    Vertailumallina tulee käyttää E34 540i ja sen tehoihin voi lisätä sen 20% mikä tekee 210kw / 286hv = 252kw / 343hv.
    Mutta pykälissä sanotaan kuitenkin seuraavaa: moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW
    tämä tarkoittaa sitä, että 1600kg omapaino / 7kg = 228kw / 310hv

    KAUS (Kantolan autokatsastus Hämeenlinnassa) konttorilla asiasta jutellessani kertoivat, että he eivät hyväksy alle 0.5baarin tehon mittaus papereita.
    Eli muutoskatsastuksessa pitää olla tehonmittaus paperit jossa ilmenee jatkuva aikainen käytetty ahtopaine. Pelkkä paperin kulmaan merkattu ahto paine ei riitä.
    Kysymykseni kuuluukin saako tälläisiä teholappuja jostakin jossa ahtopaine merkitään näin, ja onko tämä yleinen käytäntö vai kyseisen katsastusaseman oma käytäntö tai lakipykälä?

    Sitten oli keskustelua siitä, että miten todistan vaihdettujen osien (jarrut ym) olevan 540 vertailumallista. Kerroin, että BMW:eellä on saatavana ETK katalogista tiedot levyjen halkaisijoista varaosanumeroineen jne.
    Olivat siitä sitä mieltä, että olisi hyvä olla tuostakin asiasta maahantuojan / jälleenmyyjän todistukset mutta BMW:eellä ei olla ainakaan tähän asti annettu minkäänlaisia lausuntoja näihin asioihin.
    Miten olette tehneet muilla konttoreilla vastaavat asiat?

    Leave a comment:


  • ///THe
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Auton papereissa seisoo että ahdettu.
    Ahtimen tyyppiä tai mallia ei ole määritelty kuitenkaan.

    Tuottaakohan tuo jälkiasenteisen ahtimen kanssa jossain kohtaa murheita katsastuksessa?
    Tehty vanhaan hyvään aikaan, joten ei rajoitusta ahtimelle/paineille.

    Sanohan vielä, että tehojen kohdalla lukee "A" (ahdettu ilman tehorajaa)... alkas olla aikas hyvä projekti lähtökohta se aihio. :think

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Auton papereissa seisoo että ahdettu.
    Ahtimen tyyppiä tai mallia ei ole määritelty kuitenkaan.

    Tuottaakohan tuo jälkiasenteisen ahtimen kanssa jossain kohtaa murheita katsastuksessa?

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by kaapeli76 View Post
    voiskos joku mitata kuinka paljon on takanavan keskeltä etunavan keskelle. 1502 sen siis. kun menin purkamaan oman jo pois enkä huomannut mittailla ensin ,liika innokkaana vaihtamassa siis etuakselistoa e30mallista
    carfolio.com sanoo 2500mm

    Leave a comment:


  • kaapeli76
    replied
    akseliväli 1502

    voiskos joku mitata kuinka paljon on takanavan keskeltä etunavan keskelle. 1502 sen siis. kun menin purkamaan oman jo pois enkä huomannut mittailla ensin ,liika innokkaana vaihtamassa siis etuakselistoa e30mallista

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by HeGee` View Post
    oon nyt koittanut tota trafin sivuu lueskel, mut liian hienoo tekstii mul enkä siit oikee selvää saa. Joten kuinkas suurta konetta tommoseen e30 saa laittaa ja muutoskatsastettua, olettaen et on vakiona esim. 1,6 koneella. Jarrut ja alusta täytyy varmaan myös päivittää?
    Tankkaappa http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 osoitteesta luku 2 läpi.
    Paino ja teho saa kattilassa mennä 20% yli mallisarjan tehokkaimmasta ja iskutilavuus 25%

    Leave a comment:


  • HeGee`
    replied
    oon nyt koittanut tota trafin sivuu lueskel, mut liian hienoo tekstii mul enkä siit oikee selvää saa. Joten kuinkas suurta konetta tommoseen e30 saa laittaa ja muutoskatsastettua, olettaen et on vakiona esim. 1,6 koneella. Jarrut ja alusta täytyy varmaan myös päivittää?

    Leave a comment:


  • T-N
    replied
    Originally posted by Hammu View Post
    Onhan se, mutta 321hp / 286hp on silti yli rajojen
    No voihan pentele, eli ei siis millään muutoksilla ole mahdollista saada kilpiin noilla koneilla koneilla...:think Voihan perskele

    Leave a comment:

Working...
X