Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • petrolhead
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Eikös se tehokkain vertailumalli ole 320is eli siitä laskettuna n. 230hp
    Oliko noin. Silloinhan S14B23kin pitäisi saada kolmekymppiin..?

    Leave a comment:


  • Hammu
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Eikös se tehokkain vertailumalli ole 320is eli siitä laskettuna n. 230hp
    Onhan se, mutta 321hp / 286hp on silti yli rajojen

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Onnistuu fyysisesti muttei laillisesti. Muistaakseni e30:ssä saa olla 204 hevosvoimaa.
    Eikös se tehokkain vertailumalli ole 320is eli siitä laskettuna n. 230hp

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by T-N View Post
    Mitenkäs tämmönen asia josta konttoritädit eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata..
    Elikkä kyseessä E30 bemari...Voinko rälläköidä varapyörän kotelon pois ja laittaa tilalla pellin ja mahdollisesti jäykkärit ? Onko joku kyseistä hommaa harjoittanut ?
    Voi tehdä. Aika moni on tehnytkin.
    Itse aion lyödä syvennyksen tilalle tulevaan suoraan peltiin pokkauksen jäykistykseksi , en laita mitään ristiä putkesta
    Toinen, mitenkäs mahtaa onnistua tuohon E30 keulille laittaa E36 M3 kone jos ottais E36 jarrut ymym.. Jollain tästä kokemusta ?
    Onnistuu fyysisesti muttei laillisesti. Muistaakseni e30:ssä saa olla 204 hevosvoimaa.

    Juhista quotaten , huom toinen rivi:
    Originally posted by Juhis View Post
    Auto rakenteiden muutosista koskevaa LAKITEKSTIÄ.

    LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT AUTON RAKENTEIDEN MUUTOKSISTA!





    AKEn sivuilta kun on harvinaisen vaikeata löytää mitään, (onkohan tarkoituksella...) muuta vaikka noin...(Ajoneuvotekniikka --> rakennemuutokset --> soveltamisohjeita auton rakenteen rakentamisesta )

    mr. b:n aloitteesta stickyksi!
    Vastaukset kysymyksiisi löytyvät linkkien takaa. Hyödyllistä on myös googlettaa "katsastuksen arvosteluperusteet"

    Leave a comment:


  • T-N
    replied
    Mitenkäs tämmönen asia josta konttoritädit eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata..
    Elikkä kyseessä E30 bemari...Voinko rälläköidä varapyörän kotelon pois ja laittaa tilalla pellin ja mahdollisesti jäykkärit ? Onko joku kyseistä hommaa harjoittanut ?

    Toinen, mitenkäs mahtaa onnistua tuohon E30 keulille laittaa E36 M3 kone jos ottais E36 jarrut ymym.. Jollain tästä kokemusta ?

    Leave a comment:


  • camppa
    replied
    Luin nuita lakitekstejä läpi enkä löytänyt tälläistä....

    Eli tämmöinen tapaus
    E30 320 Touring korinvaihto 34% onko autoon mahdollista vaihtaa 324td kone:think

    Itselläni on sellainen käsitys että se ei ole mahdollista mutta katsotaan mitä viisaammat on mieltä....

    Leave a comment:


  • kakse
    replied
    elikkäs tarviiko e21 taakse levyjarruja jos sinne laittaa keulille m21:sen??

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Originally posted by demo187 View Post
    Nyt taitaa tulla pahimpien fanaatikkojen vihat niskoille, mutta mitenkäs katsastuskonttori tykkäisi tommoisen e30 320 -83:n tekniikan vaihtamisesta japanilaiseen rb20det-moottoriin kaikkine lisälaitteineen ym.?
    Kysäiseppä katsastuskonttoriltasi, missä aiot auton uudella tekniikalla leimata.

    Jos olisi vaikka avuliaampia kuin foorumilaiset

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Originally posted by demo187 View Post
    Nyt taitaa tulla pahimpien fanaatikkojen vihat niskoille, mutta mitenkäs katsastuskonttori tykkäisi tommoisen e30 320 -83:n tekniikan vaihtamisesta japanilaiseen rb20det-moottoriin kaikkine lisälaitteineen ym.?
    Tuossa on pientä lukupakettia illan ratoksi, sieltä löytyy kyllä vastaus kysymykseen: FINLEX LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta

    Leave a comment:


  • demo187
    replied
    Nyt taitaa tulla pahimpien fanaatikkojen vihat niskoille, mutta mitenkäs katsastuskonttori tykkäisi tommoisen e30 320 -83:n tekniikan vaihtamisesta japanilaiseen rb20det-moottoriin kaikkine lisälaitteineen ym.?

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Mitenkäs homma menee istuinten kohdalla? Jos laittaa autoonsa ns. sporttipenkit vaikka mallia FK Automotive?

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by Neppo View Post
    Muuten meni hyvin, mutta moottorin alkuperästä pitäisi olla luotettava selvitys. Miel. luovuttaja-auton rekisteritunnus tai mieluummin runkonumero. Pitkän tivaamisen jälkeen ehtoa lievennettiin "valmistajan luotettavaan lausuntoon siitä, että kyseinen moottori on ollut alkuperäisenä vastaavassa autossa kun tuo -85 318i". Sama puhekielellä "merkkiliikkeen todistus siitä, että ks. lohkonnumerolla oleva lohko(moottori) on ollut -85 mallisessa E30 vakiona"
    Aika vanhaan juttuun nyt tulee vastattua, mutta josko jollekin avuksi tämä olisi:

    On tärkeää erottaa kaksi asiaa: halutaanko selvitys moottorin alkuperästä omistussuhteiden vai teknisen yhteensopivuuden kannalta. Omistussuhteen voi selvittää kuten edellä on neuvottu. Teknisen yhteensopivuuden selventävän lausunnon voi printata itse jos käytössä¨on mikä tahansa alkuperäinen ETK-levy (E30-mallit olivat mukana jo aivan ensimmäisilläkin levyillä 90-luvulla). Levyssä lukee: julkaisija BMW AG. Tuo on valmistajan jakelema tekninen dokumentti ja siitä oikeat sivut printaamalla ja niiden kertomat tiedot itse kirjallisesti auki kirjoittamalla voi lausunnon tehdä. Ensin siis koneen numeron perusteella osoitetaan minkä versioisessa ja vuosimallisessa autossa kone on alunperin ollut. Sitten kohdeauton ja koneen luovuttajan osien ristiinsopivuudet vertaillaan esimerkiksi jarrujen osalta.

    Tein aikoinaan noita lausuntoja jokusenkin E30 tekniikanvaihtoihin eri puolille Suomea. Tuolloin vuosituhannen alussa oli yleinen ongelma, että vaadittiin ABS-jarruja asennettaviksi kun väitettiin sellaiset 325i-malleissa aina olleen. ETK:n avulla pystyi osoittamaan, että myös ilman ABS-jarruja on niitä ollut.

    Merkkiliikkeen lausunnon edellyttäminen siis on vakiokäytäntö, jonka voi kuitata esittämällä merkkiliikkeen ja maahantuojan "esimiehen" eli tehtaan dokumenttiin nojaavan lausunnon. Jokusen kerran sai asiaa eri katsastusmiesten kanssa puhelimessa perustella, mutta vain yksi jostakin Itä-Suomesta oli todella sitkeä ja jääräpäinen. Lopulta ei hänelläkään (tai ehkä pomollaan) ollut uskallusta lähteä oikeussaliin koeponnistamaan oman mielipiteensä kestoa tehtaan dokumentin riittävyydestä ja niin sai senkin auton rakentaja autonsa muutoskatsastettua.

    Hyvällä tuurilla jostakin vanhalta disketiltä tai mapista skannattavaksi voisi vielä löytyä noita lausuntoja malleiksi ja valmiiksi pohjiksi. Varmaksi en pysty lupaamaan, mutta privalla voi kysyä jos tarvetta on.
    Last edited by 9313juha; 07-11-2009, 11:24.

    Leave a comment:


  • maako77
    replied
    tänää tuli just hylsy katsastuksesta kun ei ole tyyppihyväksytty putki... Tosin ilmeisesti eurostainlesin tekemä. Taitaa olla ihan tuninki peli et ei edes Remus..
    Tiedä sit kuinka käy kunnon viriputken kanssa

    Leave a comment:


  • kanser
    replied
    Pakoputkiston muutokset

    Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:
    a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;
    b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja
    c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.


    Tuossa tuommoista Remuksen putkea katselin, jonka putken pään halkaisija on 90mm. Tuottaako ongelmia katsastusmiehille tulevaisuudessa?

    Leave a comment:


  • penariM5
    replied
    mitä tämä tarkoittaa???

    Eli rekisteriotteen erikoisehdot ja huomautukset osiossa, vapautettu tyyppikatsastuksesta ark päätöksellä no 192/7-85.:think

    Leave a comment:

Working...
X