Originally posted by _nixu_
View Post
Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by T-N View PostMitenkäs tämmönen asia josta konttoritädit eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata..
Elikkä kyseessä E30 bemari...Voinko rälläköidä varapyörän kotelon pois ja laittaa tilalla pellin ja mahdollisesti jäykkärit ? Onko joku kyseistä hommaa harjoittanut ?
Itse aion lyödä syvennyksen tilalle tulevaan suoraan peltiin pokkauksen jäykistykseksi , en laita mitään ristiä putkesta
Toinen, mitenkäs mahtaa onnistua tuohon E30 keulille laittaa E36 M3 kone jos ottais E36 jarrut ymym.. Jollain tästä kokemusta ?
Juhista quotaten , huom toinen rivi:
Originally posted by Juhis View PostAuto rakenteiden muutosista koskevaa LAKITEKSTIÄ.
LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT AUTON RAKENTEIDEN MUUTOKSISTA!
AKEn sivuilta kun on harvinaisen vaikeata löytää mitään, (onkohan tarkoituksella...) muuta vaikka noin...(Ajoneuvotekniikka --> rakennemuutokset --> soveltamisohjeita auton rakenteen rakentamisesta )
mr. b:n aloitteesta stickyksi!
Leave a comment:
-
-
Mitenkäs tämmönen asia josta konttoritädit eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata..
Elikkä kyseessä E30 bemari...Voinko rälläköidä varapyörän kotelon pois ja laittaa tilalla pellin ja mahdollisesti jäykkärit ? Onko joku kyseistä hommaa harjoittanut ?
Toinen, mitenkäs mahtaa onnistua tuohon E30 keulille laittaa E36 M3 kone jos ottais E36 jarrut ymym.. Jollain tästä kokemusta ?
Leave a comment:
-
-
Luin nuita lakitekstejä läpi enkä löytänyt tälläistä....
Eli tämmöinen tapaus
E30 320 Touring korinvaihto 34% onko autoon mahdollista vaihtaa 324td kone:think
Itselläni on sellainen käsitys että se ei ole mahdollista mutta katsotaan mitä viisaammat on mieltä....
Leave a comment:
-
-
elikkäs tarviiko e21 taakse levyjarruja jos sinne laittaa keulille m21:sen??
Leave a comment:
-
-
Originally posted by demo187 View PostNyt taitaa tulla pahimpien fanaatikkojen vihat niskoille, mutta mitenkäs katsastuskonttori tykkäisi tommoisen e30 320 -83:n tekniikan vaihtamisesta japanilaiseen rb20det-moottoriin kaikkine lisälaitteineen ym.?
Jos olisi vaikka avuliaampia kuin foorumilaiset
Leave a comment:
-
-
Originally posted by demo187 View PostNyt taitaa tulla pahimpien fanaatikkojen vihat niskoille, mutta mitenkäs katsastuskonttori tykkäisi tommoisen e30 320 -83:n tekniikan vaihtamisesta japanilaiseen rb20det-moottoriin kaikkine lisälaitteineen ym.?
Leave a comment:
-
-
Nyt taitaa tulla pahimpien fanaatikkojen vihat niskoille, mutta mitenkäs katsastuskonttori tykkäisi tommoisen e30 320 -83:n tekniikan vaihtamisesta japanilaiseen rb20det-moottoriin kaikkine lisälaitteineen ym.?
Leave a comment:
-
-
Mitenkäs homma menee istuinten kohdalla? Jos laittaa autoonsa ns. sporttipenkit vaikka mallia FK Automotive?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Neppo View PostMuuten meni hyvin, mutta moottorin alkuperästä pitäisi olla luotettava selvitys. Miel. luovuttaja-auton rekisteritunnus tai mieluummin runkonumero.Pitkän tivaamisen jälkeen ehtoa lievennettiin "valmistajan luotettavaan lausuntoon siitä, että kyseinen moottori on ollut alkuperäisenä vastaavassa autossa kun tuo -85 318i". Sama puhekielellä "merkkiliikkeen todistus siitä, että ks. lohkonnumerolla oleva lohko(moottori) on ollut -85 mallisessa E30 vakiona"
On tärkeää erottaa kaksi asiaa: halutaanko selvitys moottorin alkuperästä omistussuhteiden vai teknisen yhteensopivuuden kannalta. Omistussuhteen voi selvittää kuten edellä on neuvottu. Teknisen yhteensopivuuden selventävän lausunnon voi printata itse jos käytössä¨on mikä tahansa alkuperäinen ETK-levy (E30-mallit olivat mukana jo aivan ensimmäisilläkin levyillä 90-luvulla). Levyssä lukee: julkaisija BMW AG. Tuo on valmistajan jakelema tekninen dokumentti ja siitä oikeat sivut printaamalla ja niiden kertomat tiedot itse kirjallisesti auki kirjoittamalla voi lausunnon tehdä. Ensin siis koneen numeron perusteella osoitetaan minkä versioisessa ja vuosimallisessa autossa kone on alunperin ollut. Sitten kohdeauton ja koneen luovuttajan osien ristiinsopivuudet vertaillaan esimerkiksi jarrujen osalta.
Tein aikoinaan noita lausuntoja jokusenkin E30 tekniikanvaihtoihin eri puolille Suomea. Tuolloin vuosituhannen alussa oli yleinen ongelma, että vaadittiin ABS-jarruja asennettaviksi kun väitettiin sellaiset 325i-malleissa aina olleen. ETK:n avulla pystyi osoittamaan, että myös ilman ABS-jarruja on niitä ollut.
Merkkiliikkeen lausunnon edellyttäminen siis on vakiokäytäntö, jonka voi kuitata esittämällä merkkiliikkeen ja maahantuojan "esimiehen" eli tehtaan dokumenttiin nojaavan lausunnon. Jokusen kerran sai asiaa eri katsastusmiesten kanssa puhelimessa perustella, mutta vain yksi jostakin Itä-Suomesta oli todella sitkeä ja jääräpäinen. Lopulta ei hänelläkään (tai ehkä pomollaan) ollut uskallusta lähteä oikeussaliin koeponnistamaan oman mielipiteensä kestoa tehtaan dokumentin riittävyydestä ja niin sai senkin auton rakentaja autonsa muutoskatsastettua.
Hyvällä tuurilla jostakin vanhalta disketiltä tai mapista skannattavaksi voisi vielä löytyä noita lausuntoja malleiksi ja valmiiksi pohjiksi. Varmaksi en pysty lupaamaan, mutta privalla voi kysyä jos tarvetta on.Last edited by 9313juha; 07-11-2009, 11:24.
Leave a comment:
-
-
tänää tuli just hylsy katsastuksesta kun ei ole tyyppihyväksytty putki... Tosin ilmeisesti eurostainlesin tekemä. Taitaa olla ihan tuninki peli et ei edes Remus..
Tiedä sit kuinka käy kunnon viriputken kanssa
Leave a comment:
-
-
Pakoputkiston muutokset
Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:
a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;
b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja
c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.
Tuossa tuommoista Remuksen putkea katselin, jonka putken pään halkaisija on 90mm. Tuottaako ongelmia katsastusmiehille tulevaisuudessa?
Leave a comment:
-
-
mitä tämä tarkoittaa???
Eli rekisteriotteen erikoisehdot ja huomautukset osiossa, vapautettu tyyppikatsastuksesta ark päätöksellä no 192/7-85.:think
Leave a comment:
-
Leave a comment: