Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR:n tukkiminen TDS:ssä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kartsan
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 187
    • Kiukainen

    #16
    Originally posted by TuomasTee
    Kyllä mulla on siinä ihan vaan T-kappale välissä.
    Olipas tosi selventävä ja hyödyllinen kommentti.
    Yamaha XJ750 ja XJ900
    E32 730iA
    ex E32 750iAL
    ex E34 525tdsA Touring

    Comment

    • xela
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 141
      • Tampere

      #17
      opi soveltamaan

      Vähän mielikuvitusta kehiin. Esim pissapojan letkun haaroittamiseen on tarjolla kaikenlaisia ja -kokoisia T- ja Y-kappaleita, ne kyllä käy tuohonkin tarkoitukseen. Eikä maksa paljon.

      Comment

      • TuomasTee
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 529
        • Kotka

        #18
        Olen pahoillani huonosta kommentista. Se mun t-kappale tuli yksinkertaisesti ahtopainemittarin mukana, mittari on se mitä M-tuning-halpisrosteripönttöjen maahantuoja kaupittelee.
        BMW F15 X5 M50d -14

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6324
          • P-Pohjanmaa

          #19
          EGR pois pelistä

          Originally posted by ex-VAG
          Lainataas hieman aihetta.
          Eli siis e39:ssä (530d) EGR:n tukkiva lätkä tulisi tähän väliin?:
          Itse huomasin kanssa tuon pöläytys jutun kun otin "tiukan" ohituksen,joten egr laitetaan tuossa minunkin autossa tukkoon.
          Ainakin työkaverin 850 tdi volvo lopetti pölätykset,kun hän tukki EGR:n
          Onko tuo paikka nyt oikea mihin lätkä tulee ??
          Vai miten olette hoitaneet sen pois pelissä,auto siis 530da vm99
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • ex-VAG
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 408
            • Tampere

            #20
            Juu tuohon kuvan mukaiseen väliin tulee se lätkä.
            Sen liitoksen kiristyspanta ei salli mitään paksua materiaali, eli n. millin alumiinilevystä se kannattaa tehdä. Itse leikkasin lätkän alumiinisesta vanteen keskimerkistä. Ja savutus loppui kokonaan.

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6324
              • P-Pohjanmaa

              #21
              Originally posted by ex-VAG
              Juu tuohon kuvan mukaiseen väliin tulee se lätkä.
              Sen liitoksen kiristyspanta ei salli mitään paksua materiaali, eli n. millin alumiinilevystä se kannattaa tehdä. Itse leikkasin lätkän alumiinisesta vanteen keskimerkistä. Ja savutus loppui kokonaan.
              Kiitos paljon,täytyypä työpaikalla tehdä siihen sopiva lätkä.
              Et satu muistamaan halkaisijaa,voisin katsos tehdä kerralla oikean kokoisen
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • k1mmalin
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 76
                • Kuopio

                #22
                Itse tukin sen alipaineletkun laakerikuulalla. Egr venttiilissä ei ole asentotunnistinta (530d-99). Eli ei aiheuta vikakoodeja ja on paljon helpompi asentaa kuin metalli lätkä!
                530 kiisseli

                Comment

                • CAN U C IT?
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 149
                  • Kempele

                  #23
                  Vetäsin ite katkaisulaikalla tuon pakosarjalta imusarjaan menevän putken poikki, pistin väliin laikanlevyisen umpinaisen "prikan", hitsasin putken takasin kiinni ja hioin sauman sileäksi. On kyllä yksi surkeimmista keksinnöistä koko takaisinkierrätys, imusarja oli muurautunut melkein umpeen

                  Comment

                  • DiisseliKiisseli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 550
                    • Uusimaa

                    #24
                    Originally posted by CAN U C IT?
                    Vetäsin ite katkaisulaikalla tuon pakosarjalta imusarjaan menevän putken poikki, pistin väliin laikanlevyisen umpinaisen "prikan", hitsasin putken takasin kiinni ja hioin sauman sileäksi. On kyllä yksi surkeimmista keksinnöistä koko takaisinkierrätys, imusarja oli muurautunut melkein umpeen
                    Niinkö... Mulla ei ollut imusarjassa paljon mitään moskaa.

                    Comment

                    • kartsan
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 187
                      • Kiukainen

                      #25
                      Jatkoa EGR-aiheeseen. Kaveri hitsasi oheisen mokkulan EGR-venttiilin tilalle. Toisessa kuvassa näkyy katkaistu ja umpeen hitsattu takaisinvirtausputki.

                      Yamaha XJ750 ja XJ900
                      E32 730iA
                      ex E32 750iAL
                      ex E34 525tdsA Touring

                      Comment

                      • jms-btcf
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 696
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by CAN U C IT?
                        Vetäsin ite katkaisulaikalla tuon pakosarjalta imusarjaan menevän putken poikki, pistin väliin laikanlevyisen umpinaisen "prikan", hitsasin putken takasin kiinni ja hioin sauman sileäksi. On kyllä yksi surkeimmista keksinnöistä koko takaisinkierrätys, imusarja oli muurautunut melkein umpeen
                        Tein tänään vähän kevyemmän version tosta tukkimalla k1mmalin:n tyyliin alipaineletkun (530d). Moottorin lämmöt on nyt kaupunkiajossa 5-6 astetta alemmat verrattuna entiseen, maantiellä kokolailla samat kuin ennen.
                        Imusarjan pesua en tehnyt kun en tiennyt kuinka homma hoituu ilman että purkaa koko hässäkän, luultavasti vaan suihkupullolla jotain fortea imusarjaan?
                        Tietysti poistin ne karstat moralla ja imurilla jotka lähti imusarjaa purkamatta.

                        Talvella tosta egr:stä voi olla sen verran hyötyä, että moottori lämpenee nopeammin, mutta lämpöseen aikaan tuntuu turhalta. Viherpipertäjien vinkkelistä tuntuu hyvältä idealta kun osa pakokaasuista kierrätetään, mutta toikin vähän epäilyttää kun entinen musta savupilvi on nyt hävinnyt. Ja toisekseen ahdetuissa koneissa kun ensin jäähdytetään ilma ja sitten sen joukkoon johdetaan materiaalia suoraan pakosarjasta
                        e61 535d

                        Comment

                        • lkumpula
                          Newbiemmer
                          • Jan 2005
                          • 12

                          #27
                          Eikös tuon koko hässäkän idea ole alentaa palamislämpötilaa sylintereissä jolloin haitallisia typen oksideja muodostuu vähemmän?

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #28
                            Originally posted by jms-btcf
                            Tein tänään vähän kevyemmän version tosta tukkimalla k1mmalin:n tyyliin alipaineletkun (530d). Moottorin lämmöt on nyt kaupunkiajossa 5-6 astetta alemmat verrattuna entiseen, maantiellä kokolailla samat kuin ennen.
                            Imusarjan pesua en tehnyt kun en tiennyt kuinka homma hoituu ilman että purkaa koko hässäkän, luultavasti vaan suihkupullolla jotain fortea imusarjaan?
                            Tietysti poistin ne karstat moralla ja imurilla jotka lähti imusarjaa purkamatta.

                            Talvella tosta egr:stä voi olla sen verran hyötyä, että moottori lämpenee nopeammin, mutta lämpöseen aikaan tuntuu turhalta. Viherpipertäjien vinkkelistä tuntuu hyvältä idealta kun osa pakokaasuista kierrätetään, mutta toikin vähän epäilyttää kun entinen musta savupilvi on nyt hävinnyt. Ja toisekseen ahdetuissa koneissa kun ensin jäähdytetään ilma ja sitten sen joukkoon johdetaan materiaalia suoraan pakosarjasta
                            Viitsitkö ottaa vaikka kuvan siitä kohdasta autoa mihin teit tuon muutoksen (tai ETK:sta). Ja muutenkin ohjeet for dummies olisi aika hyvä.

                            Comment

                            • ex-VAG
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 408
                              • Tampere

                              #29
                              EI näin!

                              EGR:n tukkimisesta vielä..

                              Tukin siis EGR:n "pakopuolelta" ohuella alumiinilätkällä. Tukos toimi hyvin ilman mitään savutuksia n.1,5kk, kunnes pari viikkoa sitten auto alkoi mystisesti savutella uudestaan. Tästä (vasta) pari päivää myöhemmin kone piti hetken aikaa (n. 5min) kovaa naputusta, jonka jälkeen lakkasi. Esimmäisenä ajatuksena oli jonkin nostimen hetkellinen jumiutuminen tjsp.. Kuitenkin jäi asia ärsyttämään aika lailla .

                              Kone toimii kuitenkin suht. normaalisti, mutta tehoja tuntuisi olevan hieman kateissa. Tuntuu eniten alaväännön huonontumisena.

                              No lähdin eilen tutkimaan asiaa tarkemmin, koska huono alavääntö tuntuu lähinnä matalissa maantienopeuksissa (80 km/h) ja vitonen päällä -> vetää huonosti. Kaupungissa ja moottoritienopeuksissa kuitenkin melko hyvä (yli 2000rpm).

                              Pienen penkomisen (ja 1+1 laskutoimituksen ) jälkeen löysin sitten EGR:n tukkineen lätkän paikalta pelkän prikan. Loput on siis mennyt koneen läpi.

                              Lätkä oli 0,3mm alumiinia ja n.33mm halkaisijaltaan. Eli selvästikkin liian pientä ainevahvuutta. Jäljelle jäi vain "prikka" jossa on nyt 29mm reikä..

                              Koska kone ei naputa eikä vie öljyä, voi vaan olettaa, että turbon pakopuolen siivistö on saanut sananmukaisesti siipeensä. Samalla kuulostaisi siltä, että turbon aikaisempi vihellys on hieman hiljentynyt.
                              Vai tuleeko muita asioita mieleen, joka aiheuttaisi tuota väännön heikennystä?
                              Attached Files

                              Comment

                              • JJP
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2003
                                • 151
                                • Kuopio

                                #30
                                Alumiinin nyt ei voi odottaakaan kestävän puristuksessa, jossa lämmön vaihtelut on vielä suuria. Omassa on 0,5mm rautapellistä sopiva pala ja hyvin on kestänyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎