Originally posted by TuomasTee
Announcement
Collapse
No announcement yet.
EGR:n tukkiminen TDS:ssä
Collapse
X
-
EGR pois pelistä
Originally posted by ex-VAGLainataas hieman aihetta.
Eli siis e39:ssä (530d) EGR:n tukkiva lätkä tulisi tähän väliin?:
Ainakin työkaverin 850 tdi volvo lopetti pölätykset,kun hän tukki EGR:n
Onko tuo paikka nyt oikea mihin lätkä tulee ??
Vai miten olette hoitaneet sen pois pelissä,auto siis 530da vm99F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by ex-VAGJuu tuohon kuvan mukaiseen väliin tulee se lätkä.
Sen liitoksen kiristyspanta ei salli mitään paksua materiaali, eli n. millin alumiinilevystä se kannattaa tehdä. Itse leikkasin lätkän alumiinisesta vanteen keskimerkistä. Ja savutus loppui kokonaan.
Et satu muistamaan halkaisijaa,voisin katsos tehdä kerralla oikean kokoisenF11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by CAN U C IT?Vetäsin ite katkaisulaikalla tuon pakosarjalta imusarjaan menevän putken poikki, pistin väliin laikanlevyisen umpinaisen "prikan", hitsasin putken takasin kiinni ja hioin sauman sileäksi. On kyllä yksi surkeimmista keksinnöistä koko takaisinkierrätys, imusarja oli muurautunut melkein umpeen
Comment
-
-
Originally posted by CAN U C IT?Vetäsin ite katkaisulaikalla tuon pakosarjalta imusarjaan menevän putken poikki, pistin väliin laikanlevyisen umpinaisen "prikan", hitsasin putken takasin kiinni ja hioin sauman sileäksi. On kyllä yksi surkeimmista keksinnöistä koko takaisinkierrätys, imusarja oli muurautunut melkein umpeen
Imusarjan pesua en tehnyt kun en tiennyt kuinka homma hoituu ilman että purkaa koko hässäkän, luultavasti vaan suihkupullolla jotain fortea imusarjaan?
Tietysti poistin ne karstat moralla ja imurilla jotka lähti imusarjaa purkamatta.
Talvella tosta egr:stä voi olla sen verran hyötyä, että moottori lämpenee nopeammin, mutta lämpöseen aikaan tuntuu turhalta. Viherpipertäjien vinkkelistä tuntuu hyvältä idealta kun osa pakokaasuista kierrätetään, mutta toikin vähän epäilyttää kun entinen musta savupilvi on nyt hävinnyt. Ja toisekseen ahdetuissa koneissa kun ensin jäähdytetään ilma ja sitten sen joukkoon johdetaan materiaalia suoraan pakosarjastae61 535d
Comment
-
-
Originally posted by jms-btcfTein tänään vähän kevyemmän version tosta tukkimalla k1mmalin:n tyyliin alipaineletkun (530d). Moottorin lämmöt on nyt kaupunkiajossa 5-6 astetta alemmat verrattuna entiseen, maantiellä kokolailla samat kuin ennen.
Imusarjan pesua en tehnyt kun en tiennyt kuinka homma hoituu ilman että purkaa koko hässäkän, luultavasti vaan suihkupullolla jotain fortea imusarjaan?
Tietysti poistin ne karstat moralla ja imurilla jotka lähti imusarjaa purkamatta.
Talvella tosta egr:stä voi olla sen verran hyötyä, että moottori lämpenee nopeammin, mutta lämpöseen aikaan tuntuu turhalta. Viherpipertäjien vinkkelistä tuntuu hyvältä idealta kun osa pakokaasuista kierrätetään, mutta toikin vähän epäilyttää kun entinen musta savupilvi on nyt hävinnyt. Ja toisekseen ahdetuissa koneissa kun ensin jäähdytetään ilma ja sitten sen joukkoon johdetaan materiaalia suoraan pakosarjasta
Comment
-
-
EI näin!
EGR:n tukkimisesta vielä..
Tukin siis EGR:n "pakopuolelta" ohuella alumiinilätkällä. Tukos toimi hyvin ilman mitään savutuksia n.1,5kk, kunnes pari viikkoa sitten auto alkoi mystisesti savutella uudestaan. Tästä (vasta) pari päivää myöhemmin kone piti hetken aikaa (n. 5min) kovaa naputusta, jonka jälkeen lakkasi. Esimmäisenä ajatuksena oli jonkin nostimen hetkellinen jumiutuminen tjsp.. Kuitenkin jäi asia ärsyttämään aika lailla .
Kone toimii kuitenkin suht. normaalisti, mutta tehoja tuntuisi olevan hieman kateissa. Tuntuu eniten alaväännön huonontumisena.
No lähdin eilen tutkimaan asiaa tarkemmin, koska huono alavääntö tuntuu lähinnä matalissa maantienopeuksissa (80 km/h) ja vitonen päällä -> vetää huonosti. Kaupungissa ja moottoritienopeuksissa kuitenkin melko hyvä (yli 2000rpm).
Pienen penkomisen (ja 1+1 laskutoimituksen ) jälkeen löysin sitten EGR:n tukkineen lätkän paikalta pelkän prikan. Loput on siis mennyt koneen läpi.
Lätkä oli 0,3mm alumiinia ja n.33mm halkaisijaltaan. Eli selvästikkin liian pientä ainevahvuutta. Jäljelle jäi vain "prikka" jossa on nyt 29mm reikä..
Koska kone ei naputa eikä vie öljyä, voi vaan olettaa, että turbon pakopuolen siivistö on saanut sananmukaisesti siipeensä. Samalla kuulostaisi siltä, että turbon aikaisempi vihellys on hieman hiljentynyt.
Vai tuleeko muita asioita mieleen, joka aiheuttaisi tuota väännön heikennystä?
Comment
-
Comment