Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jakohihnan kireys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #31
    Originally posted by osilpi
    Originally posted by AssE
    Aiheesta mutta eri moottorista:

    Mitens m20b20 moottorin jakohihnan vaihto? Pitää vähän purkaa hilppeitä edestä... entäs itse hihnan vaihto?
    Sama kiinnostais muakin. Kuinka paljon uskaltaa ajaa, tai montako vuotta (kun itsellä tulee vain 10tkm/v)?
    Motonetissä jakohihnasarja muistaakseni alle 50e, jossa kiristimet ja hihna. Onko noista kokemusta?
    Oiskohan jollain jonkunnäköistä ohjetta, mitä kaikkea kannattaa purkaa ts miten helpoin tehdä? Tartteeko jotain erityistyökaluja? Kokemusta on vain rellujen :oops: jakohihnojen vaihdosta...
    Tuossa muutamat ohjeet:
    Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

    Stratstone BMW dealerships are able to supply the full range of New and Approved Used BMW, servicing, maintenance and more.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #32
      Originally posted by Leka
      Originally posted by osilpi
      Originally posted by AssE
      Aiheesta mutta eri moottorista:

      Mitens m20b20 moottorin jakohihnan vaihto? Pitää vähän purkaa hilppeitä edestä... entäs itse hihnan vaihto?
      Sama kiinnostais muakin. Kuinka paljon uskaltaa ajaa, tai montako vuotta (kun itsellä tulee vain 10tkm/v)?
      Motonetissä jakohihnasarja muistaakseni alle 50e, jossa kiristimet ja hihna. Onko noista kokemusta?
      Oiskohan jollain jonkunnäköistä ohjetta, mitä kaikkea kannattaa purkaa ts miten helpoin tehdä? Tartteeko jotain erityistyökaluja? Kokemusta on vain rellujen :oops: jakohihnojen vaihdosta...
      Tuossa muutamat ohjeet:
      Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

      http://www.totalbmwmag.co.uk/HandsOn/TechSept01.PDF

      TATTIS! Oli hyvät ohjeet. Kai se olis talven aikana vaihdettava :roll:
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • Sami
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1332
        • Kajaani

        #33
        Joo eli hihnan kireys määritellään koneen lämpötilan mukaan...Mitataan lämpötila tähän tarkoitetulla mittarilla ja on olemassa taulukko minkä mukaan hihna kiristetään....Mutta kotioloissa oon laittanu vaan järkevään kireyteen ja hyvin on toiminut....

        Oikeesti siinä pitäs ottaa nokan pulttikin löysälle välillä mutta kotioloissa siihen ei kannata mennä koskemaan...Kun ei joka tallista löydy oikeeta työkalua..

        Comment

        • Wanha Bemari
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 50
          • Kajaani

          #34
          t-race:
          Tuliko sinun säätämänä hihna "välyksettömäksi" eli jättöpuoleltakin oli yhtä kiree kuin vetopuolelta?

          Kuulemma joissakin muissa merkeissä hihna tosiaan laitetaan niin tiukalle kun taasen joissakin toisissa jättöpuolelle pitää se 90 asteen kääntösääntö paikkaansa.
          Koska moottorin lämpötilalla on merkitystä hihnan kireyteen niin kuumaan koneeseen tiukalle vedetty hihna varmaan napsahtaa poikki. Hihna näet kun ei veny ( vaikka niin helposti voisi uskoa ) :!:
          Moottorin lämpölaajeneminen taas "venyttää" lohkoa pitemmäksi ja samalla kiristää hihnaa lisää.

          Hyvin todennäköistä että jätin hihnani liian löysälle ( kun on tullut niitä löysähihnasia kulkineita rassattua ). 8)
          Ylihyppäämisen vaaraa siinä ei ihan heti ole mutta väpättävä hihna saattaa kulua normaalia nopeammin vaihtokuntoon....tosin nykyisillä ajoilla tulee 3 vuoden vaihtoväli ennen kilometrirajaa vastaan kuitenkin.

          Comment

          • mikko
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1750
            • kotona

            #35
            Originally posted by Sami
            Joo eli hihnan kireys määritellään koneen lämpötilan mukaan...Mitataan lämpötila tähän tarkoitetulla mittarilla ja on olemassa taulukko minkä mukaan hihna kiristetään....Mutta kotioloissa oon laittanu vaan järkevään kireyteen ja hyvin on toiminut....

            Oikeesti siinä pitäs ottaa nokan pulttikin löysälle välillä mutta kotioloissa siihen ei kannata mennä koskemaan...Kun ei joka tallista löydy oikeeta työkalua..
            sitähän minäki että tosi BMW asentaja laittaa sen oikeaan momenttiin ihan näppituntumalla :wink:

            Comment

            • ropo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 648

              #36
              Minkalainen homma on vaihtaa m20b25 koneeseen jakohihna ja mitä muuta pitää vaihtaa samalla? Onnistuuko vaihto kotona? Mikä on oikea hihnan kireys? Mistä tietää kyseisen koneen vuosimallin? Kun mulla on tekniikanvaihto 316 m20b25 koneella. Onko eri vosimalleilla eroja?

              EDIT: Ja missä kohi on jakomerkit? Löysin kyllä searchilla vanhan topicin jossa oli laitettu kuvat jakomerkeistä, mutta eipä tule niitä linkkejä tällä uudella foorumilla!
              Last edited by ropo; 19-12-2004, 22:56.
              Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

              Comment

              • ropo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 648

                #37
                Tietoa tarvitsisin edelleen
                Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                Comment

                • Venture
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 278
                  • Kempele

                  #38
                  Ainahan tähän tietoa tarvii Mutta T-raceen tässä on luotettava.. Tässä lähiipäivinä(vapaapäivät aika tiukassa mutta heti kuin kerkeän) leväytän M40 -koneen ja vaihan remmiä ja tiivisteitä sekä otan kuvia, jos kamera löytyy. Katsellaan sitten miten käy

                  Ja T-Racehan sanoi:
                  Originally posted by t-race
                  - - Eli kiristimessä on kuusiokoloavaimelle sopiva reikä. Tuohon reikään kuusiokoloavain. Ja kuusiokoloavaimen varresta 85mm päästä siitä kiristimen lukitusruuvin reijästä vedetään jousivaa'alla 2.0kg voimalla. Ja sitten kiristetään sen rullan lukitusruuvi. Saatiinkos tuosta selvää. Tuonkin remminvaihdon jälkeen on jo ajettu jotain 25000km, joten aikalailla kohdallaan oli. Ja tuo m40 on tosiaankin tarkka sen remmin kireyden suhteen.
                  (Ideana - Jos kaikki menee nappiin ja auto vielä toimiikin,niin jonnimoinen "How Did I Do It" -juttu on se mitä muut kaipaavat)
                  Last edited by Venture; 15-07-2005, 04:01.

                  Comment

                  • karhunen
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 490
                    • Helsinki

                    #39
                    Mites äijän kävi ?
                    Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                    Ex: E30 316i 04/'90
                    Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                    Comment

                    • Venture
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 278
                      • Kempele

                      #40
                      No.. EI menestystä. Alumperinhän tässä lähdettiin korjaamaan öljyvuotoa joka on aivan koneen lohdon etupuolella kiinni eli nokkapyörien ja kaikkien takana. Availtiin ja ihmeteltiin ja remmikin tuli esille. Sitten ihmeteltiin nokkapyörien irroitusta ja alko jännittämään ja vituttamaan. Ei perkele. Jos ne pyörät ois menny irrottamaan niin ilman kampiakselin lukitusta(kuulemma jossain jokin reikä jonne voi työntää tapin jotta kone lukittuu alakerrasta) homma ois menny vitulleen Eli remmikin jäi vahtamatta ku ei käynyt edes irti niin ei ollut syytä. Mutta JAKOREMMIN OIS ONNISTUNUT VAIHTAMAAN. Hihnahan oli toiselta puolelta kireämpi ja toiselta löysempi oikein asetettuna. No. Kone lyötiin kasaan ja aamulla töihin. OUT OF TIME! Saa nähdä miten joku helvetin paja sen öljyvuodon korjaa, että BMW vie mut vielä töihin tulevaisuudessakin. Laitampa kuvan vielä siintä remmistä.
                      Juu.. Paskaista ja kaikkea. Muitakin jekkuja sieltä löytyy Ja tuossa kuvassa hihnalla ajettu 13 000 km.

                      M40 Jakoremmi

                      M40 remmin kiristin

                      Oli muuten sitten vielä ilmausvaikeuksia. Lisäsin ja painelin ja lämmitin ja pyöritin. No. Kilsan ajoin ja lämmöt punaisella -->Jäähdyttimen Ilmausruuvia ja lisää nestettä.. Sitten se lähti kiertämään ja jopa tuli lämmintä sisällekkin
                      Last edited by Venture; 26-07-2005, 18:57. Reason: Näköhään kirjtoin mitä satttuu

                      Comment

                      • karhunen
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 490
                        • Helsinki

                        #41
                        No voi perse, tuollahan on termarikin välissä.
                        Taidan minäkin vaihdattaa ihan suosiolla, Ei huvita tohon parkkiksella ryhtyä.
                        Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                        Ex: E30 316i 04/'90
                        Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                        Comment

                        • Madfexx
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3646
                          • Lempäälä

                          #42
                          Itsekin pohdin tuota vaihtojuttua ja sopivaa kireyttä koko viimeviikon, ja päädyin lopulta suosiolla vaihdattamaan merkkikorjaamolla. Eilen Porin Rinta-Joupilla sen sitten vaihtoivat; noin parin tunnin homma ja 133e oli lasku. Osat vein itse.
                          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                          Comment

                          • Axum
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 4416
                            • Kuopio

                            #43
                            Mites M20 koneessa tuo hihnan kireys, kun kiristinhän on jousikuormitteinen?
                            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                            - E39 528ia
                            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                            Puretaan 520ia -97
                            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                            Comment

                            • karhunen
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 490
                              • Helsinki

                              #44
                              M20-moottoria ei ymmärtääkseni nämä M40-huolet jakopäässä koske.
                              Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                              Ex: E30 316i 04/'90
                              Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                              Comment

                              • advance
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1689

                                #45
                                Saisinko nyt loppulausunnon.


                                Eli kannattaako näillä perusteilla vaihtaa se hihna nyt itse vai vienkö liikkeeseen.

                                Pelaanko venäläistä rulettia jos alan sen itse vaihtamaan, kaikki säästynyt raha on tarpeen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎