Originally posted by osilpi
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jakohihnan kireys
Collapse
X
-
Originally posted by LekaOriginally posted by osilpiOriginally posted by AssEAiheesta mutta eri moottorista:
Mitens m20b20 moottorin jakohihnan vaihto? Pitää vähän purkaa hilppeitä edestä... entäs itse hihnan vaihto?
Motonetissä jakohihnasarja muistaakseni alle 50e, jossa kiristimet ja hihna. Onko noista kokemusta?
Oiskohan jollain jonkunnäköistä ohjetta, mitä kaikkea kannattaa purkaa ts miten helpoin tehdä? Tartteeko jotain erityistyökaluja? Kokemusta on vain rellujen :oops: jakohihnojen vaihdosta...
http://www.totalbmwmag.co.uk/HandsOn/TechSept01.PDF
TATTIS! Oli hyvät ohjeet. Kai se olis talven aikana vaihdettava :roll:E34 525i 12v 1990
Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot
ex-BMW:t
E28 520iA 1983
E28 520iA 1985
Comment
-
-
Joo eli hihnan kireys määritellään koneen lämpötilan mukaan...Mitataan lämpötila tähän tarkoitetulla mittarilla ja on olemassa taulukko minkä mukaan hihna kiristetään....Mutta kotioloissa oon laittanu vaan järkevään kireyteen ja hyvin on toiminut....
Oikeesti siinä pitäs ottaa nokan pulttikin löysälle välillä mutta kotioloissa siihen ei kannata mennä koskemaan...Kun ei joka tallista löydy oikeeta työkalua..
Comment
-
-
t-race:
Tuliko sinun säätämänä hihna "välyksettömäksi" eli jättöpuoleltakin oli yhtä kiree kuin vetopuolelta?
Kuulemma joissakin muissa merkeissä hihna tosiaan laitetaan niin tiukalle kun taasen joissakin toisissa jättöpuolelle pitää se 90 asteen kääntösääntö paikkaansa.
Koska moottorin lämpötilalla on merkitystä hihnan kireyteen niin kuumaan koneeseen tiukalle vedetty hihna varmaan napsahtaa poikki. Hihna näet kun ei veny ( vaikka niin helposti voisi uskoa ) :!:
Moottorin lämpölaajeneminen taas "venyttää" lohkoa pitemmäksi ja samalla kiristää hihnaa lisää.
Hyvin todennäköistä että jätin hihnani liian löysälle ( kun on tullut niitä löysähihnasia kulkineita rassattua ). 8)
Ylihyppäämisen vaaraa siinä ei ihan heti ole mutta väpättävä hihna saattaa kulua normaalia nopeammin vaihtokuntoon....tosin nykyisillä ajoilla tulee 3 vuoden vaihtoväli ennen kilometrirajaa vastaan kuitenkin.
Comment
-
-
Originally posted by SamiJoo eli hihnan kireys määritellään koneen lämpötilan mukaan...Mitataan lämpötila tähän tarkoitetulla mittarilla ja on olemassa taulukko minkä mukaan hihna kiristetään....Mutta kotioloissa oon laittanu vaan järkevään kireyteen ja hyvin on toiminut....
Oikeesti siinä pitäs ottaa nokan pulttikin löysälle välillä mutta kotioloissa siihen ei kannata mennä koskemaan...Kun ei joka tallista löydy oikeeta työkalua..
Comment
-
-
Minkalainen homma on vaihtaa m20b25 koneeseen jakohihna ja mitä muuta pitää vaihtaa samalla? Onnistuuko vaihto kotona? Mikä on oikea hihnan kireys? Mistä tietää kyseisen koneen vuosimallin? Kun mulla on tekniikanvaihto 316 m20b25 koneella. Onko eri vosimalleilla eroja?
EDIT: Ja missä kohi on jakomerkit? Löysin kyllä searchilla vanhan topicin jossa oli laitettu kuvat jakomerkeistä, mutta eipä tule niitä linkkejä tällä uudella foorumilla!Last edited by ropo; 19-12-2004, 22:56.Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!
Comment
-
-
Ainahan tähän tietoa tarvii Mutta T-raceen tässä on luotettava.. Tässä lähiipäivinä(vapaapäivät aika tiukassa mutta heti kuin kerkeän) leväytän M40 -koneen ja vaihan remmiä ja tiivisteitä sekä otan kuvia, jos kamera löytyy. Katsellaan sitten miten käy
Ja T-Racehan sanoi:
Originally posted by t-race- - Eli kiristimessä on kuusiokoloavaimelle sopiva reikä. Tuohon reikään kuusiokoloavain. Ja kuusiokoloavaimen varresta 85mm päästä siitä kiristimen lukitusruuvin reijästä vedetään jousivaa'alla 2.0kg voimalla. Ja sitten kiristetään sen rullan lukitusruuvi. Saatiinkos tuosta selvää. Tuonkin remminvaihdon jälkeen on jo ajettu jotain 25000km, joten aikalailla kohdallaan oli. Ja tuo m40 on tosiaankin tarkka sen remmin kireyden suhteen.Last edited by Venture; 15-07-2005, 04:01.
Comment
-
-
No.. EI menestystä. Alumperinhän tässä lähdettiin korjaamaan öljyvuotoa joka on aivan koneen lohdon etupuolella kiinni eli nokkapyörien ja kaikkien takana. Availtiin ja ihmeteltiin ja remmikin tuli esille. Sitten ihmeteltiin nokkapyörien irroitusta ja alko jännittämään ja vituttamaan. Ei perkele. Jos ne pyörät ois menny irrottamaan niin ilman kampiakselin lukitusta(kuulemma jossain jokin reikä jonne voi työntää tapin jotta kone lukittuu alakerrasta) homma ois menny vitulleen Eli remmikin jäi vahtamatta ku ei käynyt edes irti niin ei ollut syytä. Mutta JAKOREMMIN OIS ONNISTUNUT VAIHTAMAAN. Hihnahan oli toiselta puolelta kireämpi ja toiselta löysempi oikein asetettuna. No. Kone lyötiin kasaan ja aamulla töihin. OUT OF TIME! Saa nähdä miten joku helvetin paja sen öljyvuodon korjaa, että BMW vie mut vielä töihin tulevaisuudessakin. Laitampa kuvan vielä siintä remmistä.
Juu.. Paskaista ja kaikkea. Muitakin jekkuja sieltä löytyy Ja tuossa kuvassa hihnalla ajettu 13 000 km.
M40 Jakoremmi
M40 remmin kiristin
Oli muuten sitten vielä ilmausvaikeuksia. Lisäsin ja painelin ja lämmitin ja pyöritin. No. Kilsan ajoin ja lämmöt punaisella -->Jäähdyttimen Ilmausruuvia ja lisää nestettä.. Sitten se lähti kiertämään ja jopa tuli lämmintä sisällekkin
Comment
-
-
Itsekin pohdin tuota vaihtojuttua ja sopivaa kireyttä koko viimeviikon, ja päädyin lopulta suosiolla vaihdattamaan merkkikorjaamolla. Eilen Porin Rinta-Joupilla sen sitten vaihtoivat; noin parin tunnin homma ja 133e oli lasku. Osat vein itse.Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
Comment
-
-
Mites M20 koneessa tuo hihnan kireys, kun kiristinhän on jousikuormitteinen?- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
Comment