Announcement

Collapse
No announcement yet.

GS6-37BZ tai DZ M5X-moottorin perään: HOWTO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rungo
    BTCF Member
    • Nov 2019
    • 88
    • Helsinki

    #16
    Kiitoksia spekseistä. Itselle tulossa 39dz laatikko, joka on 575mm pitkä, noilla yllä olevilla + omat laskelmat niin sopiva kardaani tolle setille löytyis e46 320ia.

    joka 1441mm pitkä, Arde92 kardaanin muutosten perusteella, toi olis n. 1mm vs 37dz vastaava, eli luulis toimivan suoraan.

    Katsotaan miten istuu kunhan saan tollaisen käsiini.

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      #17
      Nostetaan ylöspäin ja samalla kysäistään.

      Rallattaako miten tuo 37BZ laatikko kovalla vauhtipyörällä?



      Vähän kahden vaiheilla, laittaako kovan pyörän, vaikka tuon valeon hieman kevennettynä vai normaalin kaksoismassan.
      Last edited by bemmeri; 19-04-2022, 15:19.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5128
        • Pirkkala

        #18
        Originally posted by bemmeri View Post
        Nostetaan ylöspäin ja samalla kysäistään.

        Rallattaako miten tuo 37BZ laatikko kovalla vauhtipyörällä?



        Vähän kahden vaiheilla, laittaako kovan pyörän, vaikka tuon valeon hieman kevennettynä vai normaalin kaksoismassan.
        Se riippuu myös onko minkä koneen jatkeena. Kutosen ja kasin perässä vähemmän metelöi kuin nelosen.

        Ja jos vauhtipyörä on painava, se hillitsee sitä vähän

        Ite kysymykseen en osaa vastata juuri 37bz osalta
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          #19
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Se riippuu myös onko minkä koneen jatkeena. Kutosen ja kasin perässä vähemmän metelöi kuin nelosen.

          Ja jos vauhtipyörä on painava, se hillitsee sitä vähän

          Ite kysymykseen en osaa vastata juuri 37bz osalta

          N52 perään tulossa. Rupes kytkimen piru luistamaan jos 2000rpm kohdalta painaa kaasua enemmän. Helpoin ois laittaa vakiokamat, mutta jos joskus virittää enemmän tai muuten käyttää väärin kytkintä, niin hieman kestävämpi saisi olla.

          Kahteen V8:lla ja 6 lovisella getragilla olevaan autoon oon kevyen pyörän laittanut. Tuleehan siinä selvä rallatus, eikä ollut eroa vaikka toiseen tuli jousitettu levy. Jos yhtään saman tyylinen mekkala tulee tuosta n52+37bz, niin kaksoismassalla voisi mennä.
          Aika huonosti löytyy infoa, miten saisi sopimaam hieman jämymmät osat, esim. N54 tai jonku isomman manuaalidieselin perästä.
          Asiaa vielä sotkee se, että alunperin 130i/Z4 on 228mm kytkin ja muut N52b30 koneiset on 240mm kytkimellä. Tähän kokoeroon en ole vastausta löytänyt, samoin 130i/Z4 vaihdelaatikko on omalla osanumerolla, verrattuna useimpiin muihin n52b30 oleviin jossa "sama" laatikko. Lopun kirjaimissa on eroa, TJES, yms. mutta mikä se ero on käytännössä.

          Vaikeeksi menee, tai siis asian teen.
          Last edited by bemmeri; 19-04-2022, 16:28.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5128
            • Pirkkala

            #20
            Luulisi tuon 240mm vakiokytkimenkin pitävän varsin pitkälle?
            Ainakin m52 240mm pelaa jonkun matkaa jopa ahdetussa
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              #21
              Onhan niissä eroja, vaikka olisi 240mm kytkin, jo kuvissakin on ero nähtävissä, niin varmaan myös tuntumassa ja väännön kestossa. Huonosti löytyy tietoa spekseistä.
              Se myös, kun näissä pienissä (130i/Z4) on 228mm kytkin.
              Syytä siihen olen ihmetellyt, nykyään kääntynyt sille kannalle, että kevyet autot ei tarvii niin jämyä kytkintä. Tarvikevalmistajat tarjoaa tähän 130i:hin 240mm kytkintä, mutta on eri osanumerolla kuin 330i tai 530i, sekä muut N52b30 käyttävät. Kuvissa eri näköiset levyt ja asetelmat, ainakin SACHS tekeleet.
              Valeo tarjoaa samaa sigle-konversaatiota kaikille n52:lle jotka käyttää ZF lootaa, eli sopinee fyysisesti. Luulin aluksi, että jotain muuta eroa laatikoissa ja siksi pienempi kytkin.
              Last edited by bemmeri; 20-04-2022, 10:06.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 10967
                • Oulu

                #22
                Ainakin M-sarjan myllyissä on vielä vauhtipyöräkin sama kytkimen koosta ja muusta riippumatta. Paineasetelman jäykkyys ja kytkinlevyn koko vaan vaihtelee koneiden välillä.

                BTW tuossa on mitat silmälaakerin holkille jos joku haluaa tehdä itse: https://drive.google.com/file/d/16Tm...ew?usp=sharing

                Ei minun käsialaa, mutta noista mitoista tehty on mulla paikallaan.
                Last edited by Pazi88; 20-04-2022, 11:51.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • turbobliz
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 986
                  • e-suomi

                  #23
                  Onko tämmöinen 37BZ kuinka nopea tai hidas pykältää tositoimissa ? Pohdin kustannustehokasta ratkaisua ratakäyttöön. Välityksethän on ihan ok, jos on laajavääntöinen kone.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 10967
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by turbobliz View Post
                    Onko tämmöinen 37BZ kuinka nopea tai hidas pykältää tositoimissa ? Pohdin kustannustehokasta ratkaisua ratakäyttöön. Välityksethän on ihan ok, jos on laajavääntöinen kone.
                    Mulla on parista 37DZ:sta kokemusta, niin väittäsin että on about perus getragin ja 320Z:n väliltä nopeus. En mitään varttimailia yms. ole ajanu, mutta mitä olen tuolla ajanut, niin isompaa pykältäminen menee nopeasti, mutta pienempää pykälää ei vaihda yhtä nätisti kuin 320Z. Vähän takertelee siinä.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Miikala
                      BTCF Member
                      • Nov 2018
                      • 134
                      • Rovaniemi

                      #25
                      Mulla tulossa M52b25 perään tuollainen gs6-37bg. Vauhtipyörää olen tässä metsästänyt ja arvelin vaihtoehdoksi tällaista: https://pmcmotorsport-shop.com/produ...g-15-76lb.html

                      Tämä omasta mielestä pitäisi käydä, valmistajalta sain kuitenkin vastaukseksi että tämä on suunniteltu käytettäväksi 5-vaihteisen laatikon kanssa. Miten nämä 5 ja 6 vaihteiset laatikot eroavat niin merkittävästi että tämä ei kävisi?

                      Comment

                      • turbobliz
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 986
                        • e-suomi

                        #26
                        Mulla on tässä kesän aikana tarkoitus toteuttaa M20 + litteä vauhtipyörä + Sachs 618 + GS6-37BZ naittaminen yhteen. Saa nähdä muuttuuko teoriat todeksi. Mittailujen perusteella pitäisi onnistua, kun lyhennyttää GS-askin kytkinkoteloa 8mm Lensulla.

                        Kampiakselin päässä on muutaman millin jatkoholkki, missä Opelin neulalaakeri. Tällä kytkinakseli ylttää keskittämään kampuran päästä.

                        Sama konsepti toimisi sitten ihan vastaavasti M5X-moottorin perään.

                        Comment

                        • bmwcruiser
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 412
                          • Lappeenranta

                          #27
                          Hellou!

                          Täällä menossa gs6-37dz - laatikon asennus E30 koriin, jossa M50 moottori. Olen tämän asennuksen ajatustasolla aloittanut jo viitisen vuotta sitten ja tullut silloin hommanneeksi E36 M3 3.2 kardaanin. Eilen sovittelin paikalleen ja pituus näyttäisi käyvän omassa setupissa bolt on. Kyseinen kardaani on vakionopeusnivelellä ja isolla pyöreällä takalaipalla. Vaihdoin perään myös ison laipan, jotta kardaani sopii kiinnityksiltään. Laippa on vaan sen verran jytäkkä, että ei mahdu pyörimään vaan ottaa kiinni taka-akselin kardaaniaukon yläreunaan. Perää hieman löysäämällä sain asennon korjattua niin, että pyörii. Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan ja kuinka ratkaissut sen?
                          E30

                          Comment

                          • turbobliz
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 986
                            • e-suomi

                            #28
                            Originally posted by bmwcruiser View Post
                            Hellou!

                            Täällä menossa gs6-37dz - laatikon asennus E30 koriin, jossa M50 moottori. Olen tämän asennuksen ajatustasolla aloittanut jo viitisen vuotta sitten ja tullut silloin hommanneeksi E36 M3 3.2 kardaanin. Eilen sovittelin paikalleen ja pituus näyttäisi käyvän omassa setupissa bolt on. Kyseinen kardaani on vakionopeusnivelellä ja isolla pyöreällä takalaipalla. Vaihdoin perään myös ison laipan, jotta kardaani sopii kiinnityksiltään. Laippa on vaan sen verran jytäkkä, että ei mahdu pyörimään vaan ottaa kiinni taka-akselin kardaaniaukon yläreunaan. Perää hieman löysäämällä sain asennon korjattua niin, että pyörii. Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan ja kuinka ratkaissut sen?
                            Perää voi tiputtaa apurunkoon nähden shimmeillä ja epäkeskeisellä takakannakkeen puslalla. Tietty vetoakselien nivelien kulmat menee vähän huonommaksi, jos on madallettu muutenkin.

                            Comment

                            • bmwcruiser
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 412
                              • Lappeenranta

                              #29
                              Näin ehdin jo itsekin tuumimaan. Onko tuollaisia epäkeskeisiä puslia myynnissä erikseen? Menisi varmaan aika kohdilleen, kun kääntäisi vaan pystyasentoon tuon sivuttaissädön loven. Toinen kysymys: mitenkä tuollaisen vakionopeusnivelellä olevan kardaanin pituus katsotaan oikein? Mitataan vaihdelaatikon ja perän laippojen väli ja verrataan lepoasennossa olevaan kardaanin pituuteen?Tuon mallisessa kardaanissa ei ole säädettävää booritusta, mutta pituus tuntui jonkin verran antavan periksi vakinopeusnivelestä, kun sitä painoi paikalleen.
                              Last edited by bmwcruiser; 12-12-2023, 14:51. Reason: Kirjoootus oli sinnepäin..
                              E30

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎