Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen tärinää, ja parran pärinää "taas"...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RistiKolmonen
    Newbiemmer
    • Mar 2014
    • 29
    • Oulu

    Jarrujen tärinää, ja parran pärinää "taas"...

    Jepjep.
    Löytyi aiempiakin topikeita, mutta kun kaikki niissä olleet asiat on jo tutkittu / tehty, eli Sannia siteeraten, mitähän vittua...?

    Auto: e83 X3 -07
    - kolme kertaa vaihdettu etulevyt (takuuseen) ja takuun loputtua kerran oikaistu
    - ensimmäiset oli jotkut perus-perus metallipizzat... EI TOIMINEET EI
    - toiset ja kolmannet suht hintavat Brembon läpituuletetut ja rei`itetyt...
    (toisessa vaiheessa vaihtoon menivät sekä etu, että takalaikat)
    - kolmas kerta toden sanoo ja samalla lopettaa takuun (yleisesti takuuseen vaihdetulle ei myönnetä uutta takuuta, mutta anyway)
    - kolmansille levyille tehtiin kevyt oikohionta sorvissa, samalla vaihdettiin varmuuden välttämiseksi uudet liukutapit, hoideltiin mäntien ja omien nännien putsaus ja rasvaus, ja lopuksi ulkokuntainen kunnollinen putsaus, herkistely ja yleinen fiilistely... nyt toimii..

    Mutta koska ihmeitä tapahtuu, pari tuhatta kilometriä myöhemmin...
    Brembot tärisee taas!
    Heittokellolla tarkistettuna vasenpuoli (pyörän pultit ja 25mm spacerit paikallaan levyn ylälaidassa heittoa 0,3mm -> eli järjettömästi liikaa.
    Oikealla puolella 0,2mm -> eli mielettömästi liikaa

    Ja ennenkuin alkaa valtava mussunmussun spekulointi alustan muista mahdollisista välyksistä / tässä done-listaus lyhyesti:
    Etuvarsissa uretaanit.
    Välyksiä;Ei raidetangon päissä, ei reaktiotangoissa, ei alatuissa, ei alapalloissa , eikä pyöränlaakerissa.
    Ainoa helistämällä havaittava pieni välys hammastangossa. But, No use!
    Kaikki em tarkistettu uudelleen vielä tänään ja ennen tarkistusta käyty painottamassa etupään nastapallot...

    Muut speksit:
    Auto kulkee suoraan, ei tärise, ei piere, eikä oireile muutenkaan ajossa, mutta...
    Kevyessä jarrutuksessa ottaa reipasta tärinää rattiin, mutta ei polkimeen!
    Amalgaamit kyllä pysyy suussa paikoillaan, mutta kuola roiskuu kun sylettää niin perkeleesti.

    Tärinä "inusen" lievempää kun ruoria kääntää jompsis kumpsis ja samalla polkee jarrua.
    Kun polkimen kunnolla survaisee lattiaan siten että nastakin venyy, niin tärinää ei tunnu.
    Tärinä vain ratissa, ei poljin vasteessa.

    OT:
    VAG-arenalta luettu, ymmärretty ja tehty jarrujen lämmitys, sekä levyjen putsaus "ajamalla".
    Ohje: 3krt 0-80 ja pehmeä stop. Lämmitys. Seuraavaksi n 10krt 30kmh nopeudesta reiluun sataan ja poljin lattiaan. Lämpiää, lämpiää, kuumuu, kuumuu, levyt puhdistuu palojen kitkajäänteistä jne jne ja sitten tasaista jäähdyttelyajoa vähintään vartti vesilammikoita vältellen...
    Ehkä hieman parempi, mutta ei missään nimessä sitä tasoa kuin kuuluisi olla.

    Oon ennenkin ajanut kuumilla levyillä nilkkasuorana kuivalla ja rapakoissa, mutta ikinä en oo törmännyt vastaavaan ilmiöön. Tämäkin auto toimi moitteetta vanhoilla kuluneilla levyillä.
    Lisäksi nuo Brembot pitäisi olla ihan laatukamaa... vai onko jollakin parempaa tietoa / kokemusta?

    Nyt mietinnässä "omalla rahalla" on ne O.Zimmermannin sairaan kalliit rei*itetyt ja uritetut lyijykynän harmaat etulevyt, tai sitten meen hakemaan OEMia marmorilta.

    Eli;
    mitä helevettiä tässä vois vielä tehdä kun ei halua autoa vaihtaa, eikä tuota läjää kuitenkaan kukaan ottaiskaan.
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Mitä itse katsoisin seuraavaksi olisi 1) etupalkin/kelkan kinnitys koriin 2) iskarit - alapään kiinnitys 3) iskarien yläpään kiinnitys & ylälaakerien kunto 4) iskarien kunto
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • RistiKolmonen
      Newbiemmer
      • Mar 2014
      • 29
      • Oulu

      #3
      Iskarit ja yläpään laakerilautaset vaihdettu n 3tKM sitten.
      Palkkien kiinnitys ja se pitkä ripustuksesta ripustukseen kulkevan vakaajatanko, kiinnitys tarkistettu / kiristetty.
      -vaihdettu molemmat (katkennut takajousi, tyyppivika) muutama satakm sitten

      Ja myöh edit:
      Keskimmäiset levyt olikin Zimmermannit !

      Levyt on siis joka tapauksessa kierot.

      Lisää mahdollisia syitä kieroutumiselle siis haen, ettei vain tule hoidettua seurausta ja tuhottua aina vaan uusia levyjä...

      Ja kokemuksia levystä; Zimmermann BLACK Z
      Last edited by RistiKolmonen; 02-11-2018, 19:31.

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        #4
        Hammastangon kiinnitys, nivel-mysteeri rattiakselin ja hammastangon välissä? Rattiakselin kiinnitys?
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • RistiKolmonen
          Newbiemmer
          • Mar 2014
          • 29
          • Oulu

          #5
          Ratti-akselin nivel on vaihdettu n vuosi sitten. Hammastankoa ei, välys oli nin mitätön, mutta hyviä heittoja...

          Comment

          • prh'
            Bimmer Rookie
            • May 2018
            • 122
            • Seinäjoki

            #6
            Nämä jarrutärinät näissä vehkeissä on kyllä mystisiä.
            Edellinen e39 teki tuota samaa tärinää kun hieman painoi jarrua, mutta jos otit vanteet etupäästä irti ja laitoit takaisin, niin tärinä katosi joksikin aikaa.

            Nykyinen e91 teki tuota myös ja vaihdoin siihen levyt ja palat eteen. Jonkin aikaa oli ok, kunnes se taas alkoi. Muutama viikko sitten tein muutaman 120 -0 kmh jarrutuksen ja on toistaiseksi pysynyt poissa. Tuolloin oli tosin vielä kesärenkaat alla, nastoilla en ehkä koittaisi.
            Noissa molemmissa siis tuntui pienesti jarruttaessa sellainen nykiminen.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Myös omassa e61:ssä on ollut samaa ongelmaa. Kesärenkailla ravistaminen oli hyvinkin epämiellyttävää, mutta nyt talvirenkailla ei ravista juuri ollenkaan. Vanteilla näyttää myös olevan merkitystä. Liukutapit vaihdan viimeistään keväällä satuloihin, mutta onko kukaan vaihtanut niitä kumeja joiden sisällä tapit liikkuvat? Näiden vaihto saattaisi myös herkistää jarruja jos vanhat kumit ovat turvonneet. Ja mikäs se virallinen kanta on likutappien rasvaukseen? Laitetaanko kuivana vai jarrurasvan kanssa?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                #8
                Onko napa mitattu ilman levyä ettei se lenkkase?
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by GOOFY View Post
                  Onko napa mitattu ilman levyä ettei se lenkkase?
                  Textarin ohjeen mukaan navassa saa olla heittoa 0,03mm. Levyssä 0,07mm.


                  Toinen asia. Kiinnitetään ne vanteet aina ristiin kiristämällä sekä oikeaan momenttiin. Väärällä kirityksellä tunnetusti voi saada navan kieroksi ja samoin levyn. Samoin pultteihin/kierteisiin ei kuulu laittaa rasvaa.


                  Ja tässä vielä mitä väärä kiristäminen voi aiheuttaa:
                  "Using methods other than a calibrated torque wrench to attain correct wheel bolt torque may lead to the following problems:
                  -Brake disc damage.
                  -Brake pulsation.
                  -Steering wheel vibration.
                  -Vehicle vibration.
                  -Hub damage.
                  -Wheel damage.
                  -Wheel bolt damage."

                  Tässä juu manuaali missä asiasta mainittu: https://workshop-manuals.com/audi/a6...e_precautions/

                  Toinen textarin juttu heitoista:

                  hellan:
                  Last edited by fraatti; 23-09-2019, 02:12.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    Originally posted by GOOFY View Post
                    Onko napa mitattu ilman levyä ettei se lenkkase?
                    Eiköhän tämä ole itsestään selvää kun kaikki alustankin mahdolliset viat on poissuljettu. Vian on vain yksinkertaisesti oltava jarrulevyissä...
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      #11
                      Originally posted by jannmann View Post
                      Eiköhän tämä ole itsestään selvää kun kaikki alustankin mahdolliset viat on poissuljettu. Vian on vain yksinkertaisesti oltava jarrulevyissä...
                      Ja se on varmaan myös itsestään selvää että seuraavilla uusilla levyillä ajetaan ilman 25 millin speissereitä tai on jo testattu ilman.
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • RistiKolmonen
                        Newbiemmer
                        • Mar 2014
                        • 29
                        • Oulu

                        #12
                        Just. Levyt on kierot ”taas”.
                        Vasemmalla 0,3mm ja oikealla 0,2mm.
                        Napa ei vatkaa.

                        Topikin org kysymys onkin, että mikä helkkari vai olla vika kun ei ns laatulevykään kestä?
                        Ideoita siis etsin kun omat alkaa loppua.

                        Ja siis org OEM loppuun ajetuilla levyillä ei ongelmaa ollut, joten jääkö se ainoaksi vaihtoehdoksi...

                        Comment

                        • RistiKolmonen
                          Newbiemmer
                          • Mar 2014
                          • 29
                          • Oulu

                          #13
                          Ei se speissareiden poisto enää auta. Laikat lepattaa jo.

                          Mutta voisko spaceri aiheuttaa (25mm) levityksellä vääntöä (hankausta = kitkaa = lämpökuormaa) jarrulevyille, joka vääntää sen kieroon?
                          Periaatteessa sillon myös leveämpi / syvempi vanne voisi aiheuttaa saman, vai..,

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            #14
                            Originally posted by RistiKolmonen View Post
                            Just. Levyt on kierot ”taas”.
                            Vasemmalla 0,3mm ja oikealla 0,2mm.
                            Napa ei vatkaa.

                            Topikin org kysymys onkin, että mikä helkkari vai olla vika kun ei ns laatulevykään kestä?
                            Ideoita siis etsin kun omat alkaa loppua.

                            Ja siis org OEM loppuun ajetuilla levyillä ei ongelmaa ollut, joten jääkö se ainoaksi vaihtoehdoksi...
                            Useamman vastaavan ongelman korjannut sen napaan kiinni tulevan ns. Carrierin vaihdolla ja tai täytehitsauksella. Siihen carrierin kuluu jarrupalojen kosketuspintoihin montut joihin palat takertuvat kiinni.
                            Kiinni takertuvapala hankaa levyä ja pieni jatkuva kitka lämpö tekee tuon levyjen vääntymisen kieroksi.
                            Tarkista carrierin pinnat. Epäilen yli 1mm syvyistä monttua carrierin rungossa.
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • RistiKolmonen
                              Newbiemmer
                              • Mar 2014
                              • 29
                              • Oulu

                              #15
                              Carrier?
                              Nyt nettiin... kokeillaan toimiiko Brake Carrier?

                              Tarkoittaako Carrier sitä ns kiinteää ”telakkaa” jossa palat mäntien ohjaamana liikkuu, eli siinä rungossa olis hiertyneet kolot jotka pitäisi täyttää ja oikaista?

                              Pystyykö sen kolon vain laikkaamaan sileäksi, vai putoaako pala ”liian alas”...?
                              Last edited by RistiKolmonen; 05-11-2018, 00:01.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎