Jepjep.
Löytyi aiempiakin topikeita, mutta kun kaikki niissä olleet asiat on jo tutkittu / tehty, eli Sannia siteeraten, mitähän vittua...?
Auto: e83 X3 -07
- kolme kertaa vaihdettu etulevyt (takuuseen) ja takuun loputtua kerran oikaistu
- ensimmäiset oli jotkut perus-perus metallipizzat... EI TOIMINEET EI
- toiset ja kolmannet suht hintavat Brembon läpituuletetut ja rei`itetyt...
(toisessa vaiheessa vaihtoon menivät sekä etu, että takalaikat)
- kolmas kerta toden sanoo ja samalla lopettaa takuun (yleisesti takuuseen vaihdetulle ei myönnetä uutta takuuta, mutta anyway)
- kolmansille levyille tehtiin kevyt oikohionta sorvissa, samalla vaihdettiin varmuuden välttämiseksi uudet liukutapit, hoideltiin mäntien ja omien nännien putsaus ja rasvaus, ja lopuksi ulkokuntainen kunnollinen putsaus, herkistely ja yleinen fiilistely... nyt toimii..
Mutta koska ihmeitä tapahtuu, pari tuhatta kilometriä myöhemmin...
Brembot tärisee taas!
Heittokellolla tarkistettuna vasenpuoli (pyörän pultit ja 25mm spacerit paikallaan levyn ylälaidassa heittoa 0,3mm -> eli järjettömästi liikaa.
Oikealla puolella 0,2mm -> eli mielettömästi liikaa
Ja ennenkuin alkaa valtava mussunmussun spekulointi alustan muista mahdollisista välyksistä / tässä done-listaus lyhyesti:
Etuvarsissa uretaanit.
Välyksiä;Ei raidetangon päissä, ei reaktiotangoissa, ei alatuissa, ei alapalloissa , eikä pyöränlaakerissa.
Ainoa helistämällä havaittava pieni välys hammastangossa. But, No use!
Kaikki em tarkistettu uudelleen vielä tänään ja ennen tarkistusta käyty painottamassa etupään nastapallot...
Muut speksit:
Auto kulkee suoraan, ei tärise, ei piere, eikä oireile muutenkaan ajossa, mutta...
Kevyessä jarrutuksessa ottaa reipasta tärinää rattiin, mutta ei polkimeen!
Amalgaamit kyllä pysyy suussa paikoillaan, mutta kuola roiskuu kun sylettää niin perkeleesti.
Tärinä "inusen" lievempää kun ruoria kääntää jompsis kumpsis ja samalla polkee jarrua.
Kun polkimen kunnolla survaisee lattiaan siten että nastakin venyy, niin tärinää ei tunnu.
Tärinä vain ratissa, ei poljin vasteessa.
OT:
VAG-arenalta luettu, ymmärretty ja tehty jarrujen lämmitys, sekä levyjen putsaus "ajamalla".
Ohje: 3krt 0-80 ja pehmeä stop. Lämmitys. Seuraavaksi n 10krt 30kmh nopeudesta reiluun sataan ja poljin lattiaan. Lämpiää, lämpiää, kuumuu, kuumuu, levyt puhdistuu palojen kitkajäänteistä jne jne ja sitten tasaista jäähdyttelyajoa vähintään vartti vesilammikoita vältellen...
Ehkä hieman parempi, mutta ei missään nimessä sitä tasoa kuin kuuluisi olla.
Oon ennenkin ajanut kuumilla levyillä nilkkasuorana kuivalla ja rapakoissa, mutta ikinä en oo törmännyt vastaavaan ilmiöön. Tämäkin auto toimi moitteetta vanhoilla kuluneilla levyillä.
Lisäksi nuo Brembot pitäisi olla ihan laatukamaa... vai onko jollakin parempaa tietoa / kokemusta?
Nyt mietinnässä "omalla rahalla" on ne O.Zimmermannin sairaan kalliit rei*itetyt ja uritetut lyijykynän harmaat etulevyt, tai sitten meen hakemaan OEMia marmorilta.
Eli;
mitä helevettiä tässä vois vielä tehdä kun ei halua autoa vaihtaa, eikä tuota läjää kuitenkaan kukaan ottaiskaan.
Löytyi aiempiakin topikeita, mutta kun kaikki niissä olleet asiat on jo tutkittu / tehty, eli Sannia siteeraten, mitähän vittua...?
Auto: e83 X3 -07
- kolme kertaa vaihdettu etulevyt (takuuseen) ja takuun loputtua kerran oikaistu
- ensimmäiset oli jotkut perus-perus metallipizzat... EI TOIMINEET EI
- toiset ja kolmannet suht hintavat Brembon läpituuletetut ja rei`itetyt...
(toisessa vaiheessa vaihtoon menivät sekä etu, että takalaikat)
- kolmas kerta toden sanoo ja samalla lopettaa takuun (yleisesti takuuseen vaihdetulle ei myönnetä uutta takuuta, mutta anyway)
- kolmansille levyille tehtiin kevyt oikohionta sorvissa, samalla vaihdettiin varmuuden välttämiseksi uudet liukutapit, hoideltiin mäntien ja omien nännien putsaus ja rasvaus, ja lopuksi ulkokuntainen kunnollinen putsaus, herkistely ja yleinen fiilistely... nyt toimii..
Mutta koska ihmeitä tapahtuu, pari tuhatta kilometriä myöhemmin...
Brembot tärisee taas!
Heittokellolla tarkistettuna vasenpuoli (pyörän pultit ja 25mm spacerit paikallaan levyn ylälaidassa heittoa 0,3mm -> eli järjettömästi liikaa.
Oikealla puolella 0,2mm -> eli mielettömästi liikaa
Ja ennenkuin alkaa valtava mussunmussun spekulointi alustan muista mahdollisista välyksistä / tässä done-listaus lyhyesti:
Etuvarsissa uretaanit.
Välyksiä;Ei raidetangon päissä, ei reaktiotangoissa, ei alatuissa, ei alapalloissa , eikä pyöränlaakerissa.
Ainoa helistämällä havaittava pieni välys hammastangossa. But, No use!
Kaikki em tarkistettu uudelleen vielä tänään ja ennen tarkistusta käyty painottamassa etupään nastapallot...
Muut speksit:
Auto kulkee suoraan, ei tärise, ei piere, eikä oireile muutenkaan ajossa, mutta...
Kevyessä jarrutuksessa ottaa reipasta tärinää rattiin, mutta ei polkimeen!
Amalgaamit kyllä pysyy suussa paikoillaan, mutta kuola roiskuu kun sylettää niin perkeleesti.
Tärinä "inusen" lievempää kun ruoria kääntää jompsis kumpsis ja samalla polkee jarrua.
Kun polkimen kunnolla survaisee lattiaan siten että nastakin venyy, niin tärinää ei tunnu.
Tärinä vain ratissa, ei poljin vasteessa.
OT:
VAG-arenalta luettu, ymmärretty ja tehty jarrujen lämmitys, sekä levyjen putsaus "ajamalla".
Ohje: 3krt 0-80 ja pehmeä stop. Lämmitys. Seuraavaksi n 10krt 30kmh nopeudesta reiluun sataan ja poljin lattiaan. Lämpiää, lämpiää, kuumuu, kuumuu, levyt puhdistuu palojen kitkajäänteistä jne jne ja sitten tasaista jäähdyttelyajoa vähintään vartti vesilammikoita vältellen...
Ehkä hieman parempi, mutta ei missään nimessä sitä tasoa kuin kuuluisi olla.
Oon ennenkin ajanut kuumilla levyillä nilkkasuorana kuivalla ja rapakoissa, mutta ikinä en oo törmännyt vastaavaan ilmiöön. Tämäkin auto toimi moitteetta vanhoilla kuluneilla levyillä.
Lisäksi nuo Brembot pitäisi olla ihan laatukamaa... vai onko jollakin parempaa tietoa / kokemusta?
Nyt mietinnässä "omalla rahalla" on ne O.Zimmermannin sairaan kalliit rei*itetyt ja uritetut lyijykynän harmaat etulevyt, tai sitten meen hakemaan OEMia marmorilta.
Eli;
mitä helevettiä tässä vois vielä tehdä kun ei halua autoa vaihtaa, eikä tuota läjää kuitenkaan kukaan ottaiskaan.
Comment