Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen tärinää, ja parran pärinää "taas"...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16520
    • Asikkala

    #31
    Originally posted by revote View Post
    Siis nuo pienet kolot/"syvennykset" aiheuttivat koko ongelman, palat siis jumittaa niihin? Miten ne aiheuttaa sen, että levyt menevät kieroksi?
    Originally posted by jr66 View Post
    Ei niitä hitsata tarvi, laikalla pyyhkäisee sen verran että kolon pohjalle jää pieni jälki eikä ehkä niinkään paljon. Ja ei, palat ei putoa, kolise eikä helise. Eivätkä jumita.
    Originally posted by revote View Post
    Jos tilaisi vain uudet "rungot" kun ei ole mahdollisuutta hitsailla ja koneistaa noita vanhoja. Millä nimellä nuo on lontooksi?

    Tuossa sulle suomikaupan hinta... https://www.schmiedmann.fi/fi/catn-ol?q=34116768066

    Comment

    • revote
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1886
      • Hollola

      #32
      Kiitos, "carrier" tosiaan mainittiin jo

      Mutta siis, miten carrierin jumittaminen aiheuttaa levyjen vääntymisen, se ei selvinnyt vielä?
      | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4180

        #33
        Originally posted by revote View Post
        Kiitos, "carrier" tosiaan mainittiin jo

        Mutta siis, miten carrierin jumittaminen aiheuttaa levyjen vääntymisen, se ei selvinnyt vielä?
        Jos se vaikka lämpiää kun pala jää hankaamaan levyä vasten, yleensä toinen pala per satula hankaa kiinni kun liu'ut tai palat jumissa carrierissa ja levy lämpeää tällöin toispuoleisesti ja vaikka vesilammikkoon hurauttaa, jolloin levy saattaa hieman vääntyä.

        Tasainen lämpö ei vedä metallia, etenkin jos lämpö nousee tasaisesti. Mutta jos "pellin"/levyn/latan toista puolta kuumentaa, niin johan rupeaa rauta taipumaan.
        Tuo kuuman voima on kyllä ihan hirveä, esim. duunissa kun pitää saada vaikka 10-12mm hapokkaasta levystä taivutettu, vaikka metrin halkaisiainen sylinteri täysin pyöreeksi, tai muuten muotoa muutettua, niin pillillä sopivasti toiselle puolelle "kuumia" antamalla menee kevyesti suutaan tai toiseen. Puhumattakaan paksummista aineista.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • arpuC
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 1377

          #34
          Omaan F10:iin vaihdettiin Zimmermanin levyt ja Brembon palat. Kirosin nuo jo alimpaan helvettiin, kun jossakin vaiheessa hirveä täristys esimerkiksi motarin ramppia ylös tultaessa ja sopivalla jarrutuksella tärrääminen alkoi.

          Huomasin myös, että aivan pienessä ajossa jarrut vikisee/hinkkaa jollain tapaa. Esimerkiksi kun ovat täysin kylmänä, niin jatkuva vinkuna kuuluu, että hävettää ajaa naapurustossa. Tämä kuitenkin katoaa muutaman sadan metrin ajon jälkeen. Lueskelin pappafoorumia, niin tuntui olevan tyyppivika ihan muissakin korimalleissa.

          No mitähän vittua efekti tuli, kun vaihdoin talvirenkaat alle. Täysin identtiset vanteet, kuin kesäset. Ainoa ero renkaissa oli, että otin Hankookit ja luonnollisesti ilman runflattäystä. Ei tärrää enää... ainakaan niin pahasti, seurailen kuitenkin tilannetta :think:think
          Miks sä sytytit Bemarin palaa?
          En löydä enää sun luo
          Teitkö sä tän tahallaan?
          Nyt kaikki palaa.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #35
            Originally posted by revote View Post
            Siis nuo pienet kolot/"syvennykset" aiheuttivat koko ongelman, palat siis jumittaa niihin? Miten ne aiheuttaa sen, että levyt menevät kieroksi?
            Ei yhtään mitenkään.
            Vedät karkeella viilalla tasaseksi ne kohdat joihin jarrujen korvat ottaa. Eikä ne uusien palojen korvat satukkaan noihin poteroihin kun uudet kulumattomat levyt ja palat on paksummat. Jarrut tuppaa vinkumaan jos palojen korviin ei laita mitään alumiinimönjää tai kuparisalvaa. Oon ehkä tuhannen kertaa käyttänyt jarrut auki eläissäni, en ala väittelemään siitä mikä on oikea tai väärä tapa. Tehkää tarpeeks monta ja määritelkää itsellenne oikea työtapa.

            Jos autoon on pantu uudet levyt ja palat asiallisesti eikä satuloissa oo vikaa niin se_ei_ala täristää levyjen kieroutumisen takia. Tai joo alkaa, yhtä usein ku lotto osuu. Alustassa voi olla väljää, kulmat voi olla pielessä, tuningvanteiden väärä asennussyvyys saa pitkittäisvoimat välittymään väärin ohjaukseen, vanne voi olla kiero, renkaassa voi olla runkovika joka EI näy ulospäin heittona. You name it. Jarrutus on suurin voima mitä alusta ja renkaat välittää. Sen takia jarrutuksen aikana tulee kaikki nämä viat esiin. Bottom line, käytännöllisesti aina se tärinä jarrutuksessa johtuu jostain muusta kuin mistään vitun kieroista levyistä. Kieroja napojakin on enemmän.

            Se on väärä johtopäätös kun jarrut tärrää ja vaihdat uudet-> on hetken tärinätön. Kun se tärinä alkaa uudelleen niin se EI tarkoita että levyt kieroutu taas. Ne vaan ei tee sitä. Samaan tulokseen pääsisi käyttämällä ne wanhat osat auki, putsaamalla ja herkistelemällä. Tärinä häviää tai voi hävitä vähäksi aikaa. Jokaisessa uudessa osassakin on heittoa kun mittaa joten kuka kertoo sen että joo tää ja tää heitto on nyt liikaa? Yhtä hyvin jos ratti täristää jarrutuksessa ni vaihda ratti.
            Last edited by petrolhead; 06-12-2018, 17:25.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • revote
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2013
              • 1886
              • Hollola

              #36
              Okei, kiitos petrolhead. Nyt tuli sellaista tajunnanvirtaa etten uskalla kysyä lisää
              | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

              Comment

              • RistiKolmonen
                Bimmer Rookie
                • Mar 2014
                • 30
                • Oulu

                #37
                Kuumaa on keskustelu

                Kertauksena case, ilman turhaa ”padan” lämpenemistä. (jokaisella omansa)

                - Pilasin kolmet levyt. (Vaihdettiin takuuseen)
                - oireena aina voimakas tärinä rattiin (vika etupäässä)
                - Viimeiset levyt (brembo) käytin oikosorvissa. (Takuu poksahti)
                - vaihdettua/tutkittua tuossa vaiheessa oli jo apurungon helat, koiranluut, alapallot, ohjausnivel, powerflexit yms yms
                - navoista tai vanteista ei saatu mitaten heittoja. Sekä kesä, että talvigummit painotin kolme-neljä kertaa ongelman aikana.
                - uudet ohjurit, mäntäjumppaa, puhdistusta...
                - viimeisen sorvauksen jälkeen taas hetki tasaista ja sitten alkoi tärinä
                - etulevyjen uusintamittaus ja levyjen kierous 0,7mm
                - alkoi usko ja ideat loppua
                Todettu vika;
                levyt käryää kieroiksi, jarrut kantaa! sitä ei enää tarvinnut spekuloida, vaan sitä mikä sen aiheuttaa!
                - e46touring:lta rohkea pelinavaus. Carrierit/satularungot hakkautuneet
                - netin selaaminen vahvisti ajatusta
                - vielä kerran auto nosturilla ja muiden mahdollisten etupäävälysten uudelleen eliminointi toisen toimijan kanssa (kiitos, JR Autocenter)
                - samalla reissulla tapasin kaverin, joka tiesi kertoa että sorakasettien veto-autoissa ilmenee samaa ja satularungot pyyhkäistään lamellilla joka palojen vaihdon yhteydessä
                Teoria vahvistuu; mahdollinen
                - auto ylös, eturengas irti, satula irti ja kappas, rungoista selvät kolot ( kuvat eka sivulla)
                - uudet levyt tilaukseen, vähän täyttöä migillä, oikaisu jne jne (kuvaus sivulla kolme)

                ELI:
                Kyllä mahdolliset etupään välykset oli ensimmäiset eliminoidut asiat/kohteet. Sen verran on kohta kolmenkymmenen vuoden aikaan tullut tietä työkseen kulutettua, etten ihan huvikseni BMW:llä aja. Kriiittinen kun olen kaluston suhteen, eikä kolinat tai tärinät kuulu mun työkaluun.

                MUTTA:
                EOF END OF FILE!
                Nyt käy, tikittää ja kukkuu kuten pitääkin ja toivottavasti sekä koslalla, että ukolla vielä monta nautinnollista kilometriä edessä.

                Per/A

                Ps: ja jälkikäteen asentajilta kuultua; aika yleinen vika volkkareissa. Runko pyyhkäistään palojen vaihdon yhteydessä laikalla/pirralla. Kun kilometrejä kertyy ja kalikoita vaihdellaan, niin välys kasvaa. Siitä kuulemma johtuu vanhempien Volkkareiden kolahtava ääni jarrutettaessa.
                Last edited by RistiKolmonen; 09-12-2018, 00:25.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5291
                  • Pirkkala

                  #38
                  Minulle tuo carrierin kuoppaantuminen ja siitä tulevat jumit on tuttua ja koskee montaa automerkkiä missä samantyyppiset jarrut. Viilalla olen työtänyt suoraksi.

                  Minä vaihdan tosi paljon auton ensiasennuspalat pois, niin olen pannut merkille että todella harvoin on käytetty missään välissä mitään asennustahnoja, kuparitahnoja jne. tötkyjä.
                  Tai sitten ne ovat vaan lähteny kävelemään.
                  Olen kyllä sillä kannalla että jarrut ei sinne palan ja carrierin kosketuskohtaan mitään tarvitse toimiakseen, eihän siinä välissä oikeastaan liikettä ole.

                  Tarvikepaloja saa joskus viilailla että sopivat olemaan jumittamatta carrieriin vaikka sekin olisi jo viilattu.

                  Tietomiehille kysymys: onko missään autossa tehtaalta lähtiessä niitä peltilitareita siellä palan ja carrierin välissä joita asennussarjaksi varaosaliikkeessä mainostetaan. Nehän vähän pelastaa tilannetta jos on pahasti carrierit kuopilla.
                  Oma käsitys että nuo on tarvikevalmistajan keksintöä, alunperin niitä ei jarruissa ole.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • [Snowboarder]
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 2192
                    • Karstula

                    #39
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post

                    Tietomiehille kysymys: onko missään autossa tehtaalta lähtiessä niitä peltilitareita siellä palan ja carrierin välissä joita asennussarjaksi varaosaliikkeessä mainostetaan. Nehän vähän pelastaa tilannetta jos on pahasti carrierit kuopilla.
                    Oma käsitys että nuo on tarvikevalmistajan keksintöä, alunperin niitä ei jarruissa ole.
                    Tälleen äkkiseltään ainakin sanosin et VW joissakin malleissa ja nissanilla myös.. Varmaan monella muullakin merkillä:think En toki 100% varmuudella sano kun en ole tehtaalla ollut niitä kasaamassa
                    Last edited by [Snowboarder]; 12-12-2018, 18:11.
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                    Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16520
                      • Asikkala

                      #40
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Tietomiehille kysymys: onko missään autossa tehtaalta lähtiessä niitä peltilitareita siellä palan ja carrierin välissä joita asennussarjaksi varaosaliikkeessä mainostetaan. Nehän vähän pelastaa tilannetta jos on pahasti carrierit kuopilla.
                      Oma käsitys että nuo on tarvikevalmistajan keksintöä, alunperin niitä ei jarruissa ole.
                      Kylää ne lipareet alunperinkin on autossa mihin niitä tarvikkeena myydään.

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #41
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Kylää ne lipareet alunperinkin on autossa mihin niitä tarvikkeena myydään.
                        Toyota ainakin käyttää noita ihan alkuperäis osissa. Säännöllistä huoltoa vaativat nämäkin jarrut, mutta carrierin osalta tuo ratkaisu on hyvä.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #42
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Minulle tuo carrierin kuoppaantuminen ja siitä tulevat jumit on tuttua ja koskee montaa automerkkiä missä samantyyppiset jarrut. Viilalla olen työtänyt suoraksi.

                          Minä vaihdan tosi paljon auton ensiasennuspalat pois, niin olen pannut merkille että todella harvoin on käytetty missään välissä mitään asennustahnoja, kuparitahnoja jne. tötkyjä.
                          Tai sitten ne ovat vaan lähteny kävelemään.
                          Olen kyllä sillä kannalla että jarrut ei sinne palan ja carrierin kosketuskohtaan mitään tarvitse toimiakseen, eihän siinä välissä oikeastaan liikettä ole.

                          Tarvikepaloja saa joskus viilailla että sopivat olemaan jumittamatta carrieriin vaikka sekin olisi jo viilattu.

                          Tietomiehille kysymys: onko missään autossa tehtaalta lähtiessä niitä peltilitareita siellä palan ja carrierin välissä joita asennussarjaksi varaosaliikkeessä mainostetaan. Nehän vähän pelastaa tilannetta jos on pahasti carrierit kuopilla.
                          Oma käsitys että nuo on tarvikevalmistajan keksintöä, alunperin niitä ei jarruissa ole.
                          On alkuperäisenä.
                          Ja tuohon jarrusalva-asiaan, ei ole paloissa mitään tököttiä yleensä tehtaalta tullessa. Ja ihan uusien autojen jarrut monesti vähä vinkuukin.
                          Last edited by petrolhead; 13-12-2018, 16:38.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • GOOFY
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 4139
                            • .

                            #43
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            On alkuperäisenä.
                            Ja tuohon jarrusalva-asiaan, ei ole paloissa mitään tököttiä yleensä tehtaalta tullessa. Ja ihan uusien autojen jarrut monesti vähä vinkuukin.
                            Se tökötti sielä välissä toimii ihan hyvin siihen asti kun kerää kaiken paskan siihen ja sen jälkeen jumii vielä enemmän.
                            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #44
                              Originally posted by GOOFY View Post
                              Se tökötti sielä välissä toimii ihan hyvin siihen asti kun kerää kaiken paskan siihen ja sen jälkeen jumii vielä enemmän.
                              Olen riittävän monet käyttänyt auki voidakseni luottavaisin mielin olla eri mieltä. Olen tuota kuullut kyllä paljon toistettavan.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • AnttiR
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 819
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Kent ceramic 1200 on hyvä jarruhommiin
                                Ei jää tahmeaksi joten ei likakaan tartu.
                                E61 535d -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎