Jos tuollaisen auton ostais tänäpäivänä, niin millaisessa kunnossa mahtaa auton turbo olla?
No tuohan nyt on täysin tapauskohtainen juttu, mutta melkeinpä kaikkiin on jo tehty turbo remppa tai sitten siirrytty isompaan puhaltimeen. Vakioahtimellakin saa mukavaa menoa, mutta se ei kestä sitä rääkkiä kovinkaan kauaa.
Ensinnäkin, vähän ajettuja 200SX:iä ei taida enään Suomesta löytyä. Näissä aika tyypilliset kilsat pyörii 300tkm:n tietämissä. Tiedän useankin 300tkm- 400tkm ajetun 200:n jossa edelleenkin pyörii moitteetta alkuperäinen turbo. Näiden kanssa ei siis ole juurikaan ongelmia mikäli tuo vm.-89 alkupään mallien kammenkulma-anturin korkaaminen ei ole vaurioittanut turboa(heittää sytytyksen todella paljon myöhäiselle). Ainoa pakopuolen ongelma on vakio tiivisteiden kestävyys jos annetaan kyykkyä paljon ja ahkerasti, eikä muisteta huoltokiristää n.vuoden välein pakosarjan pultteja. Tästäkin ongelmasta pääsee viri"pelleillä" . Mitään muita ongelmiahan näissä ei oikeastaan ole(vaikka nyt täällä luonnollisesti jollain parempaa tietoa onkin). Itse kone kestää maailman tappiin, ja on todella...siis todella harvinaista mikäli alle puolen millin ajettua konetta on pakosarjaa lukuunottamatta mistään avattu. Se mikä on tässä 200:sen pannussa on sen laadukkuudesta johtuen hienointa, on sen virittämisen helppous/mahdollisuudet. Ämpärinkokoinen Garret putkeen, kunnon välijäähdytin ja kone kestää aivan älyttömän runttauksen ilman mitään ongelmia. Perähän tässä on jäähdytetty öljykiertoisella lauhduttimella, eikä ongelmia tule siltäkään siuunnalta. Laatikko on sitten se voimansiirron "sulake", mutta ei hajoa yleensä varoittamatta eikä ilman hillitöntä sudittelua jossa perä alkaa pomppimaan. Itselläni ei laatikon kanssa ilmennyt mitään ongelmia vaikka 275 ja 295 levyisiä takanakkeja vaihdeltiin valehtelematta kuukauden välein. Se kesti siis myös alastaron liimabaanan eturenkaat ilmassa.
Njoo... PETTYMYS!
Kävin viikonlopulla ajamassa ko autoa, ja sepä oli joku sakastasta laivattu teinituuninki romu.. Hinta oli silti 11500€ SIIS HALOO! :juo
Mittaris oli 196tkm, mut sillähän ei ole merkitystä, koska kukaan ei tidä paljonko todellisuudessa ajettu.... helvetin paljon on oma veikkaus...
Osaatko pitää mahdollisesti turpasi kiinni jos sulla ei ole ikinä mitään sanottavaa aiheeseen. Tollasta pätemistä ei jaksais enää kuunnella yhdessäkään topicissa. Vaikka sinä tai sun kaverisi olisi ollut rollsroycen huoltomekaanikko nakkisodassa niin se ei tee sun kommenteistasi yhtään sen ihmeellisempiä kuin muidenkaan käyttäjien. Sorry, ei vaan jaksa lukea tollasta ylimielistä skeidaa... :roll: :roll: :roll:
Herätti kuitenkin juuri minun kommenttini pienessä mielessäsi selkeän "reaktion"=provosoitumisen. Vastasin kun kysyttiin...kenen pitäisi pitää turpansa kiinni jos ei ole mitään sanottavaa...?
Onpa kivaa NISMO keskustelua. 200 SX kun aikanaan tuli Suomeen niin jossain TM:n koeajossa toimittaja kommentoi että tuplakaasareilla piristetty vanha Opel Manta varmaan pyörisi kahdeksikkoa tämän Nissanin ympärillä, lähinnä Mantan paremman(!) alustan takia... Kannattaa myös lukea toukokuun Tuulilasi missä oli haettu Saksasta 90-luvun alun Nissan 300 ZX. Melkoinen kauhutarinahan se oli. Jotenkin tuntui että kyseessä oli automaahantuojien maksama mustamaalaustarina tuontiautoista. Jotenkin epäuskottavaahan se on, että auton kuntoon saattaminen maksoi 7000 euroa. Tai sitten ne Nissanit eivät ole ihan niin hyviä kuin tietyt nimimerkit antaa ymmärtää so. niissäkin voi olla erittäin kalliita vikoja jotka on työläs korjata.
Näinhän se TM:n juttu tosiaan oli ja ihan asiaahan siinä alustan suhteen oli. Eli 200sx:n alkuperäisrengastus ja iskarit(jotka myöhemmin päivitettiin)tekivät perästä lievästi "liukkaan" oloisen. Pitoa ei edes vakiopannulla tahtonut löytyä, vaikka menihän se seiskoja 0-100:n vakionakin. Konisatsi ja pari kovakumipuslaa paransi toki tilannetta huomattavasti. 300ZX on täysin eri auto merkkinimestään huolimatta kuin 200:nen. Täydellistä ja viatonta autoahan ei ole tehtykään, siitä ei pitäisi olla kyse.
Herätti kuitenkin juuri minun kommenttini pienessä mielessäsi selkeän "reaktion"=provosoitumisen. Vastasin kun kysyttiin...kenen pitäisi pitää turpansa kiinni jos ei ole mitään sanottavaa...?
Joo no on vaan pidemmän aikaa hiertänyt tapa jolla "pudottelet" faktoja ja arveluja aiheessa kuin aiheessa. Ei täs muuta *overhymiöout*
Laitatko Hemi jonkun listan missä on mainittu konsturktiivisesti laadukkaat Nissanit ja muut japsit ja sitten listan missä on mainittu ne riiserit mitkä on sitten "täysin eri autoja" tai muuten vain ovat konstruktiivisesti laaduttomia. Tällainen tunteellinen hölmö menee vähän sekaisin näitten japsikäsitysten kanssa kun tuollainen, vaikka mitä autoja omistanut, purkanut ja koonnut guru tulee kertomaan tiukkaa faktaa.
Kannattaa myös lukea toukokuun Tuulilasi missä oli haettu Saksasta 90-luvun alun Nissan 300 ZX. Melkoinen kauhutarinahan se oli. Jotenkin tuntui että kyseessä oli automaahantuojien maksama mustamaalaustarina tuontiautoista. Jotenkin epäuskottavaahan se on, että auton kuntoon saattaminen maksoi 7000 euroa.
Olis varmaan Tuulilasin poikien kannattanut huolestua siitä varoitusvalosta joka Saksassa paloi, oli meinaan nelipyöräohjauksen merkkivalo Täytyypä ostaa lehti ja katsella mitä ovat turanneet.
Mitä tulee noihin kakssatasiin, niin joskus 5-10 vuotta sitten myynnissä olleet taisivat kaikki kärsiä pakosarja-, turbo- ja ruostevioista. Mutta ehkä ne on nyt keritty ehjäämään :wink:
Nehän ostikin sen halvimman pommin.. Luulis toimittajalla olevan vähän järkeä päässä. Vai oliko se niin että sieltä haluttiin mahdollisimman pommi? :shock: Ja eikö ne turbojen paineet olleet jo saksassa hukassa..
BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Nehän ostikin sen halvimman pommin.. Luulis toimittajalla olevan vähän järkeä päässä. Vai oliko se niin että sieltä haluttiin mahdollisimman pommi? :shock: Ja eikö ne turbojen paineet olleet jo saksassa hukassa..
Tossahan taisi tulla tehdyä monta mokaa:
1. Lähdetään hakemaan nopeasti harvinaista yksilöä
2. Ei tiedetä mitä ostetaan
3. Ostetaan se halvin jo koeajolla reistaava yksilö
4. ...
Mutta onhan tuulilasi tehnyt näitä jo aikaisemminkin, joskushan ostivat halvan GTI Golffin ja tuunasivat & ehjäsivät sitä ja valittivat kun kalliiksi tulee.. Tuleehan se jos ei tiedä mitä tekee :wink:
Niin no Tuulilasihan korjasi AVK:lta hankkimansa kolaroidun GTI Almeran ja sai siitä aika paljonkin uutta/ehjää kalliimman paketin.
PMV:lle erikseen. Tuollaista listaa on täysin mahdoton laatia. Kaikilla autonvalmistajilla on onnistuneempia ja vähemmän onnistuneempia koneita/kokonaisuuksia. Taas on kysymys vaatimuksista, eli jonkun mielestä Toyota corollan vm.-89 1.6i kone on maailman paras pannu, kun taas Nissanin skylinen tublaturbo on se paras japsikone. Yleistäen japsikoneet kestää paljon kilometrejä ja niiden sähköt/moottorinohjaus todella toimii kuin junan vessanovi, mutta mitään suurempia "kiksejä" kansanmoottoreista aika harvoin saa. Aikoinaan selkeästi alihinnoiteltu nissanin 200sx:n turbokone on kuitenkin kaikilla mahdollisilla moottoriteknisillä kriteereillä jopa vielä tänäkin päivänä mitattuna hieno tuote. Se on pakko vaan myöntää. Uskallan näin tälläkin saitilla mielipiteenäni esittää koska minua puhuttelee vain oikeasti hieno tuote eikä vain siitä markkinoinnillisesti luotu tyhjä imago=hokema. Vanha/ajettu 300ZX on tosiaankin ongelmapesä jo koneensakkin puolesta jos sitä vertaa 200:een, eli se on ihan selvä.
Comment