Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä BMW-malli rata-autoksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ankkuli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 938
    • Hyvinkää

    #31
    Originally posted by Keimo
    Ihan peruskysymys, niin miksi kuitenkin pääosa edurance sekä roadsport -luokkien parhaista autoista on nimenomaan E30:ä eikä E28:ja?
    endurancen "moottorin alkuperäinen ilmoitettu teho <180hv" sääntö rajaa M30 koneen pois, jolloin pitää ajaa M20 koneella. ja kuka haluaa välttämättä tunkea saman koneen isompaan koppaan. vaikka isompaa pannua saisikin käyttää, 20 litran maksimitankkaussääntö tuo kevyemmän ja pienempimoottorisen auton etusijalle. samoin pitkässä kisassa iso auto syö jarruja ja renkaita, joiden maksimikoko on määrätty.

    roadsportiin taas E34 on liian uusi, sillä luokitus pitää olla jostain liitukaudelta (ennen 1.1.-85). jos pärjäämistä ajattelee, saa rahalla E30:stä rakennettua nopeamman, kuin E28:sta vähän helpommin (pienempi, kevyempi). jos joku välttämättä haluaisi rakentaa E28:sta Roadsport voittaja-auton, uskon että onnistuisi, mutta kaikkea juuri tuohon luokkaan sopivaa valmista osaa ei välttämättä löydy valmiina, vaan alkaa todelliset kyläsepän taidot ja iso rahapussi olemaan tarpeen.

    tosikoitoksiin on E30 varmaan oikeampi valinta, mutta nythän oli kyse enemmän isojen poikien peltoautosta, jolla ei ole tarkoituskaan päästä viivalle. siihen käy viissatanenkin ihan mainiosti. ja juuri, koska siinä on jo vakiona tehokas moottori, jonka hajotessa saa satasien satsauksella kokonaisen vaihtokoneen (tai jopa vara-auton). s14 koneinen on varmasti hauska, mutta sunnuntaikisaajan kauden ajot on päätöksessä, jos kone kilahtaa. makuasia, mutta ittellä tekis mieli kokeilla viissatkulla, tai jos pääsee vapaasti rakentamaan, 335i:llä
    Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

    Comment

    • mikko
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1750
      • kotona

      #32
      dtm S14 kiertää sinne 10G että kai se muggo on risellaa seki... pitääpä alkaa disauttaa sitä

      E30 M3 cecotto DTM ON RIIIIISIIIIII!!! pistäkää sana kiertää, mites! kuka lähtee paitatilaukseen jossa kyseinen lausahdus?

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        #33
        Nieminen ajoi ennen roadsportissa 5-satkulla ja siirtyi sitten E30:seen. (Aikas paljon on spessu-osaa tossa E30:ssa... etuakselisto täysin erilainen kuin tuotantomalleissa yms.)
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • mukko
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 5965
          • Uleåborg

          #34
          ............
          Last edited by mukko; 30-10-2007, 20:29.
          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

          Save the World, Fuck The Fuel Economy
          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

          Comment

          • mikko
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1750
            • kotona

            #35
            kunhan tässä provotan











            tuolla voit (v)ihastalla sitä sun 318i seuraajaa... oisko toi nyt se aito cecotto modeli mikä tuolla rundaa? niin siinä välissä se muuttui ku se muuttui RIISIKSI!!
            (8G->10G)

            E30 M3 DTM ON RIISIÄ!!!!!

            Comment

            • ankkuli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 938
              • Hyvinkää

              #36
              onpas kehittävä keskustelu, ja vielä ihan aiheesta.

              näky olevan nettiautossa valmis endurance-kilpuri: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=423181

              tota luokkaa on varmaan kustannukset, vaikka tekis itse suurimman osan töistä. track-day auto pitäs jäädä vähän halvemmaks...
              Last edited by ankkuli; 02-09-2005, 10:41.
              Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #37
                Hintapyyntö ei ole mikään järkyttävä, mutta auton kunnostakaan/tekniikasta ei ole mitään tietoa. Kysymällä sitä tietenkin saa.

                Varmaan tuo 325 on siis paras vaihtoehto, koska tarjontaa on reippaasti (varmasti enemmän kuin e28:sta?).



                Ja nuo riisijutut voi jo jättää. Keskustelkaa vaikka privassa, pointtinne on jo esitetty moneen kertaan

                Comment

                • mukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 5965
                  • Uleåborg

                  #38
                  ..............
                  Last edited by mukko; 30-10-2007, 20:29.
                  -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                  Save the World, Fuck The Fuel Economy
                  Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                  Comment

                  • M_Power
                    Moderator
                    • Jul 2003
                    • 2758
                    • Espoo, HML

                    #39
                    BMW e30 325i on kyllä varsin hyvä aihio rata-autoksi harrastetasolla.
                    Luonnollisesti muutamia päivityksiä autoon joutuu tekemään, mikäli siitä haluaa oikeasti ratakelpoisen.

                    -Alusta kuntoon
                    -Jarrupalat
                    -Kuppipenkki
                    -Kunnon vyöt
                    -Turvakaaret
                    -Ratti
                    -Sammutin
                    -Pieni koneen piristäminen

                    Tämän jälkeen auto on myös suhteellisin pienin muutoksin muutettavissa Endurance luokan autoksi.

                    Rahoista saa osan takaisin myymällä esim. sisustan.

                    Kone kestää kyllä hyvin rata-ajoa. Heikoin kohta taitaa olla surullisen kuuluisa kansi.

                    PS. on todella kiva lukea tämänkin topic:n ohessa tälle foorumille tyypillistä BS
                    esim. tuosta kierroskoneet on riisejä, pitää olla isolohko.. Antaa todella asiantuntevan kuvan.
                    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                    Team vier Zylinder!

                    Comment

                    • mikko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1750
                      • kotona

                      #40
                      Originally posted by muggo
                      Se on sitä kun se oma 318i ei olekaan maajilman nopein gilpuri

                      Muttajoo, toi linkkisi E30 voisi olla ihan pätevä track day -lelu, varsinkin kun näyttäisi olevan suht. valmiiksi jo kuorittu / tehty rataleikkejä varten.
                      toivon ettet kohdistanu tota mulle, sillä mun 316 alustasta/matkamallin ajo tyylistä ei ole sillä sarkaa hyötyä

                      miten se on kun näitä juttuja lukee niin nää tulee otettua liika tosissaan, suomalaista jääräpäisyyttä

                      aika valmis on se cecotton auto, 8,30+min nortilla ei ole hassumpi

                      noista grouppe-a alustaratkaisuista on pyöriny tässäki purkissa aika paljon kuvia.

                      en nyt suomen säännöksiä tiedä, aika paljon ilmeisesti saa muuttaa koska niemiselläkihän on opelin ohjaustehostin ... mutta kaikkea kivaa säätömahdollisuutta ratakamppeeseen kannattaisi hoitaa, camber, caster, toe ja bump-steer näin aluksi...

                      niistä eiku rakentelemaan ja koittaa kusettaa niemisen poikaa

                      ps. hei pojat älkää ens kerralla vastailko meidän provoihin, antakaa meidän mikkojen myllertää omassa sonnassamme
                      Last edited by mikko; 02-09-2005, 15:33.

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #41
                        s14

                        Originally posted by mikko
                        dtm S14 kiertää sinne 10G että kai se muggo on risellaa seki... pitääpä alkaa disauttaa sitä

                        E30 M3 cecotto DTM ON RIIIIISIIIIII!!! pistäkää sana kiertää, mites! kuka lähtee paitatilaukseen jossa kyseinen lausahdus?

                        mikäs malli toi dtm cecotto on?...

                        saa sen s14 pannun kadullakin kiertämään sen 9000rpm ja ylikin, kunhan vaan ei yritä sitä vakio nokilla, joilla luotettavat maksimit on alle 8000rpm, lentää meinaan säätäpalat vittuun..

                        325i on varmasti edullinen ja hauska lelu radalla, eikä kustannukset nouse pilviin vaikka vähän tekniikka pettäisi..
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          #42
                          ................
                          Last edited by mukko; 30-10-2007, 20:25.
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #43
                            Tli plärättyä Mobilea ja Autoscouttia E28:n osalta ja tuntuu olevan aikas harvinainen tuommoinen 535 -malli. Toisaalta noita 325:a löytyy pilvin pimein.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #44
                              e36

                              älä myöskään unohda e36 325i mallia, niitäkin saa saksasta jo edullisesti ja se pesee nopeudessaan radalla kaikki e30 mallit
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Tomi T
                                BTCF Member
                                • Apr 2003
                                • 3828
                                • Nokia

                                #45
                                Originally posted by jannmann
                                älä myöskään unohda e36 325i mallia, niitäkin saa saksasta jo edullisesti ja se pesee nopeudessaan radalla kaikki e30 mallit
                                Sama kävi mielessä, alle 2000e irtoaa tuollainen Saksasta. Tuskin valtavasti enempää painaakaan riisuttuna mallina?

                                Ja-sanan jälkeen sulla kenties vähän sarkasmia?
                                ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                                ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                                BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                                BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                                ex. 53*BMW

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎