Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 tdsa:n ahtimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LASSI-S
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 4918
    • hattula/hämeenlinna.

    #16
    mitä ahdinta suosittelette kun toi vanha menee vaihtoon koska on hajalla, ja mikä isompi sopisi suoraan tai todella helposti :?
    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

    Comment

    • Mauri H.
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 270
      • Salo

      #17
      Tuohon Garretin laippaan sopii kaikki Schwitzerin ja Holsetin pienilaippaiset mallit, myös öljykierrot sopii ihan samanlaisina.

      Mutta vaikka joku Garretin T3-4 hybridi voisi olla sopiva, vaikka esim. 52mm pakopesällä ja 50 mm imulla, riittää noihin tehoihin ja herää pirun alhaalta.

      Sitten suurempiin tehoihin vaikka 55 pako ja 52 tai 54 mm imupesä on hyvä. Herää sekin aikaisin mutta ei maantiellä pidä turhia paineita alakertaa rasittamassa. Kuormitettaessa kuitenkin herää heti.

      Garretilla on tosin hyvin tarjota erilaisia pesäkokoja, Schwitzer on aika vanhanaikanen eikä paljoa ole vaihtoehtoja.

      Holset on oma suosikki, ja vahvalla laakeroinnilla, nykyaikaisia pesäkokoja ja paljon siipivaihtoehtoja löytyy. Halvat osat.

      Kannattaa kysellä vaikka Pro Turbolta tarjouksia ja mitä he yleensä suosittelevat.

      Jos elementtejä aiot vaihtaa niin sitten tarviit suuremman turbon kuin nuo, tai vähintään tuon 54 / 55 millisen ettei kone pala, mieluummin Holsetin H1C/E pesäkoolla 54/57 mm (imu/pako).
      F11 530D xDrive

      Comment

      • LASSI-S
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 4918
        • hattula/hämeenlinna.

        #18
        elementtejä???
        E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

        Comment

        • Mauri H.
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 270
          • Salo

          #19
          Originally posted by LASSI-S
          elementtejä???
          Niin, ruiskupumppuun. En tunne tuota bemarin konetta mutta luulisin siinä olevan rivipumppu, siihen pystyy vaihtamaan suuremmat elementit, eli ne mäntämäiset osat joska pumppaavat polttoaineen koneeseen. Omaan ne on vaihdettu 5,5 millisistä 7 millisiksi ja tällä tavalla polttoainetta saadaan koneeseen 450 hv:n tarpeiksi.

          Pienemmälläkin teholla ajettaessa suuremmista elementeistä on hyötyä siksi että ruiskutusaika lyhenee ja voidaan käyttää sopivampaa ruiskutusennakkoa, tämä lisää tehoa samalla syöttömäärällä verrattuna pienempään elementtiin.

          Myös jakajapumppuihin voidaan vaihtaa nestepää, eli se ainut elementti mikä pumpusta löytyy, vaikutus on sama kuin edellä kuvatussa tapauksessa. Traktoreista usein saadaan 12 millisiäkin nestepäitä.
          F11 530D xDrive

          Comment

          • LASSI-S
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 4918
            • hattula/hämeenlinna.

            #20
            mitä noilla 7mm elementeillä on hintaa kappaleella ja mistä kannattaa kysellä
            E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

            Comment

            • Mauri H.
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 270
              • Salo

              #21
              Originally posted by LASSI-S
              mitä noilla 7mm elementeillä on hintaa kappaleella ja mistä kannattaa kysellä
              Mynädieseliin noita kannattaa lähteä laitattamaan. Kuutosen pumpun laitto maksaa toista tonnia.
              F11 530D xDrive

              Comment

              • jmp2002
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 5727
                • Rovaniemi

                #22
                eikö ole käyny mielessä viedä sitä bemu-osa:n, kyllä ne siellä jotain sinne tuikkaa... :lol:
                E30 325i Touring -89
                E30 325i touring -88 m50tbo
                G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • Dj Niksperi
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 2437
                  • Salo, Finland

                  #23
                  Originally posted by Mauri H.
                  Originally posted by Dj Niksperi
                  No kyllähän olen kuullut legendaa tuosta salossa pyörivästä superdiisselistä ! Kiinnostaisi kyllä nähdä tuo laite...voisi olla mielenkiintoinen näky...jos vaan passaa! :lol: :lol: 8) :lol: :lol:
                  Passaahan se, tänään sain taas ajoon, ja pientä hienosäätöä vaatii, mutta voimaa tuntuu olevan reilusti, vaikkei syöttö ole vielä läheskään täysillä.

                  Perhanan BMC:n ilmanputsari on ihan perseestä, tuntuu ahdistavan aivan älyttömästi, pitää korvata Piper Crossilla.
                  Et muuten sattumoisin tullut eilen vastaan Halikon asemalla? Siinä riikin baarin kohdalla??? Tultiin just ukon kans automaalamolta. Jos olit sä niin täytyy myöntää respectit mustasta pöllähdyksestä... :shock: :shock:
                  BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                  Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                  -Team Pussihousu-
                  Salo///Works
                  sigpic

                  Comment

                  • Mauri H.
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 270
                    • Salo

                    #24
                    Originally posted by Dj Niksperi
                    Originally posted by Mauri H.
                    Originally posted by Dj Niksperi
                    No kyllähän olen kuullut legendaa tuosta salossa pyörivästä superdiisselistä ! Kiinnostaisi kyllä nähdä tuo laite...voisi olla mielenkiintoinen näky...jos vaan passaa! :lol: :lol: 8) :lol: :lol:
                    Passaahan se, tänään sain taas ajoon, ja pientä hienosäätöä vaatii, mutta voimaa tuntuu olevan reilusti, vaikkei syöttö ole vielä läheskään täysillä.

                    Perhanan BMC:n ilmanputsari on ihan perseestä, tuntuu ahdistavan aivan älyttömästi, pitää korvata Piper Crossilla.
                    Et muuten sattumoisin tullut eilen vastaan Halikon asemalla? Siinä riikin baarin kohdalla??? Tultiin just ukon kans automaalamolta. Jos olit sä niin täytyy myöntää respectit mustasta pöllähdyksestä... :shock: :shock:
                    Jep, tulin. Tunnistinkin autosi tuon kuvan perusteella.

                    Eihän se mitään pölläyttänyt kun ei painanut edes kaasua :lol:

                    Nyt säätöjen jälkeen pölläyttää, ja kulkeekin ihan kivasti vaikka laskin eilen ahtoja hiukan.
                    F11 530D xDrive

                    Comment

                    • TDS-jani
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2003
                      • 115
                      • E-Savo

                      #25
                      TDS:ssä on sähköisesti ohjattu jakajapumppu...

                      Comment

                      • rei7pir8
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 248

                        #26
                        Originally posted by Mauri H.
                        Originally posted by LASSI-S
                        elementtejä???
                        Niin, ruiskupumppuun. En tunne tuota bemarin konetta mutta luulisin siinä olevan rivipumppu, siihen pystyy vaihtamaan suuremmat elementit, eli ne mäntämäiset osat joska pumppaavat polttoaineen koneeseen. Omaan ne on vaihdettu 5,5 millisistä 7 millisiksi ja tällä tavalla polttoainetta saadaan koneeseen 450 hv:n tarpeiksi.

                        Pienemmälläkin teholla ajettaessa suuremmista elementeistä on hyötyä siksi että ruiskutusaika lyhenee ja voidaan käyttää sopivampaa ruiskutusennakkoa, tämä lisää tehoa samalla syöttömäärällä verrattuna pienempään elementtiin.

                        Myös jakajapumppuihin voidaan vaihtaa nestepää, eli se ainut elementti mikä pumpusta löytyy, vaikutus on sama kuin edellä kuvatussa tapauksessa. Traktoreista usein saadaan 12 millisiäkin nestepäitä.
                        Bemarissa on jakajapumppu ja 10 mm elementti!
                        vm. 87 ja vanhemmissa on mekaaninen ja sitä uudemmissa elektroninen pumppu.
                        Jos tavoitteena on reilusti yli 200 hv niin silloin sen elementin joutuu vaihtaan!
                        525iA -91
                        518i -90
                        324tdic -88

                        Comment

                        • Mauri H.
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 270
                          • Salo

                          #27
                          Originally posted by rei7pir8
                          Originally posted by Mauri H.
                          Originally posted by LASSI-S
                          elementtejä???
                          Niin, ruiskupumppuun. En tunne tuota bemarin konetta mutta luulisin siinä olevan rivipumppu, siihen pystyy vaihtamaan suuremmat elementit, eli ne mäntämäiset osat joska pumppaavat polttoaineen koneeseen. Omaan ne on vaihdettu 5,5 millisistä 7 millisiksi ja tällä tavalla polttoainetta saadaan koneeseen 450 hv:n tarpeiksi.

                          Pienemmälläkin teholla ajettaessa suuremmista elementeistä on hyötyä siksi että ruiskutusaika lyhenee ja voidaan käyttää sopivampaa ruiskutusennakkoa, tämä lisää tehoa samalla syöttömäärällä verrattuna pienempään elementtiin.

                          Myös jakajapumppuihin voidaan vaihtaa nestepää, eli se ainut elementti mikä pumpusta löytyy, vaikutus on sama kuin edellä kuvatussa tapauksessa. Traktoreista usein saadaan 12 millisiäkin nestepäitä.
                          Bemarissa on jakajapumppu ja 10 mm elementti!
                          vm. 87 ja vanhemmissa on mekaaninen ja sitä uudemmissa elektroninen pumppu.
                          Jos tavoitteena on reilusti yli 200 hv niin silloin sen elementin joutuu vaihtaan!
                          Jep, sitten tuo traktorin 12 millinen voisi olla aika sopiva.
                          F11 530D xDrive

                          Comment

                          • Kreuzotter
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2003
                            • 145

                            #28
                            Mitä modiksia täytyy tehdä jos tuikkaa tuollaisen 12 millisen elementin paikoilleen? Elektroniikkapuoli pitäisi jotenkin saada linjaan, muuten tyhjäkäyntikin karkaa käsistä. Onko ollenkaan mahdollista ilman kustomoitua lastua?
                            Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                            Comment

                            • rei7pir8
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 248

                              #29
                              Originally posted by Kreuzotter
                              Mitä modiksia täytyy tehdä jos tuikkaa tuollaisen 12 millisen elementin paikoilleen? Elektroniikkapuoli pitäisi jotenkin saada linjaan, muuten tyhjäkäyntikin karkaa käsistä. Onko ollenkaan mahdollista ilman kustomoitua lastua?
                              Mielestäni kannattaa siinä tapauksessa teettää se lastu koska jos laittaa isomman elementin niin se maksaa ja isompi turbo sekä isompi välijäähy.
                              Niistä kertyy jo sen verran hintaa että ei se lastun teettäminen paljoa lisää tee!
                              Tietenkin jos saat kehitettyä niitä huijjauspiirejä sellaiseksi että pystyis säätään laajasti koko kaasupolkimen alueella
                              525iA -91
                              518i -90
                              324tdic -88

                              Comment

                              • rei7pir8
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2004
                                • 248

                                #30
                                Laskin tossa että 10mm elementillä ja 1mm iskulla tulee soppaa 78,5 ml ja 12 mm elementillä 113 ml samanpituisella iskulla.
                                Aikamoinen ero!
                                Maskimi tehollinen iskuhan tuossa pumpussa on suunnillee 1,5 mm tai hieman vähemmän.
                                525iA -91
                                518i -90
                                324tdic -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎