Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tummennuskalvot - Asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zoui
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 6350
    • Tampere

    Tummennuskalvot - Asennus

    Olisi tarkoitus itse asentaa kahteen bemariin kalvoja laseihin, ensimmäistä kertaa tietysti. Nyt olisi siis neuvot/niksit enemmän kuin tervetulleita, jonkin näköinen kuvitettu ohje tai projektikertomus olisi tarkoitus tuosta kanssa väsätä, niin olisi mahdollisesti muille sitten neuvoksi/avuksi.

    Eli ei muuta kuin hyvät välineet/neuvot viivalle.

    - Lasien puhdistus ensin (Millä?)
    - Vesisumutepullo (Saippuavesi - fairy, kuinka tujua tehdään?)
    - Kumilasta (Millainen, ettei naarmuta mutta ajaa kuplat pois)
    - Paperiveitsi
    - Kuumailmapuhallin
    - (Valaistus)

    Kalvot siis leikataan ja muotoillaan ulkopuolelta käsin ja sitten lätätään sisäpuolelle kiinni noilla apuvälineillä, helppoa.
    Elämä on pihakivestä.
  • h.n
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 35
    • Sauvo

    #2
    moro

    - Lasien puhdistus ensin (Millä?) -vesi+ fairyseos ja nukkaamaton liina (tiskirätti)
    - Vesisumutepullo(Saippuavesi - fairy, kuinka tujua tehdään?) - n.10 tippaa/pullo
    - Kumilasta (Millainen, ettei naarmuta mutta ajaa kuplat pois) -lev.12-15cm melko jäykkä
    - Paperiveitsi
    - Kuumailmapuhallin
    - (Valaistus)
    -talouspaperia
    Kun leikkaat lasin päällä ensin kalvot varo leikkaamasta tiivisteitä.
    Taka lasi kannattaa tehä kahdesta tai kolmesta osasta, sauma kohdat 1-2mm päällekkäin, esim. lämmityslankojen kohdalta. leikkaat ensin ala-, keski ja ylä-osan valmiiksi ennen asennusta.
    Tallin lattia kannattaa ensin imuroida ja auto tietty pestä, puhtaus takaa paremman lopputuloksen. Varaa eka kerralla (paljon) ylimääräistä kalvoa, jos kuitenki lopuu kesken. Ja sivulasit ovat ihan simppeli juttu, mut takalasis saattaa mennä tupakkia. Lämpöpuhallinta voit joutua käyttämää takalasissa, laadukkaampi kalvo käyttäytyy nätimmin.

    Ei muuta kun tsemppiä vaan kalvoasennukksille.

    Comment

    • pöhinä
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 37
      • Oslo

      #3
      Moro nääs!

      jos tosta e34:sta on kyse nin kannatta purkaa se hattuhylly pahvi pois. (jos on alkup.) on nimittäin tiellä ku takalasi jatkuu sinne syvälle alas. Laadukasta ja leveetä(koko lasin korkuista) kalvoa taakse. Laitat sen ulkopuolelta sillä vesi/saippuasumutteella silleen että se istuu siinä lasin päällä. voit vaikka tasotella sillä lastalla. Sit leikkaat ERITTÄIN!terävällä paperiveitsellä/mattopuukolla Kahteen,kolmeen tai jopa neljään(risti) osaan.

      näin ku teet, niin ei tartte laitta kalvoja limittäin(jos on suht.koht. vaaleeta kalvoa), eikä jää tummia saumoja. Istuu sit sisäpuolelle toistensa viereen kuin enot veneeseen.

      Näin tein ite ja yllätyin homman helppoudesta(huonoja kokemuksia halpiskalvoista ja isoista paloista aikaisemmin).

      Kukin taaplaa tyylillään, mut itse ainaki onnistuin... (?)

      Comment

      • ZoMbiE
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2583
        • Lohja, Virkkala

        #4
        Osta kunnon kalvoa, niin saat tehtyä yhdestä palasta, vaikka olisi kaareva lasi. Esim 3M ,kalvo kutistuu lämmittäessä ainoastaan sivusuunnassa, saa istumaan paremmin.

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          #5
          Kuplia poistettaessa kun sumuttaa saippuvettä kalvolle, lasta liikkuu paremmin ja jää vähemmän naarmuja
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Älä missään nimessä tee mitään palapeliä siitä takalasista, mikään ei ole amismaisempaa kuin se! Ennemmin kannattaa jättää tummentamatta.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Rahu
              Älä missään nimessä tee mitään palapeliä siitä takalasista, mikään ei ole amismaisempaa kuin se! Ennemmin kannattaa jättää tummentamatta.
              Originally posted by ZoMbiE
              Osta kunnon kalvoa, niin saat tehtyä yhdestä palasta, vaikka olisi kaareva lasi. Esim 3M ,kalvo kutistuu lämmittäessä ainoastaan sivusuunnassa, saa istumaan paremmin.
              Ajattelin tämän topikin pohjalta rakentaa jotain, "Ohjeistus tummennuskalvojen asennukseen" tapaista tietopakettia.

              Eli lisään tuohon omaan muistiinpanoon:

              - Laadukasta kalvoa
              - Ei amispalapeliä takalasinkalvosta

              (Mulla henkilökohtaisesti on erittäin laadukasta kalvoa 1,5x30m tuossa valmiina = riittävästi, tarkoitus ei myöskään ole amistella )

              Hyvää vinkkiä on jo tullut.
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • Stone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 4074
                • Helsinki

                #8
                Kaveri tekee ammatikseen mm. noita kalvotuksia. Olen sen verran seurannut sivusta, että jokaista takalasia ei yksinkertaisesti pysty tekemään yhdestä palasta joten on pakko tehdä sauma lämmitysvastuksen kohdalle. Ei muuten YHTÄÄN huomaa tuota saumaa kun sen osaava/huolellinen henkilö on tehnyt!!!
                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                VW Pornstarter (työjuhta)
                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                Finnmaster T8







                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                Comment

                • Zoui
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 6350
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Stone
                  Kaveri tekee ammatikseen mm. noita kalvotuksia. Olen sen verran seurannut sivusta, että jokaista takalasia ei yksinkertaisesti pysty tekemään yhdestä palasta joten on pakko tehdä sauma lämmitysvastuksen kohdalle. Ei muuten YHTÄÄN huomaa tuota saumaa kun sen osaava/huolellinen henkilö on tehnyt!!!
                  Tuo on totta, mutta uskoisin että jokaisen bemarin lasin tekee kyllä yhdestä palastakin. Noista omista (e34/e39) tuli revittyä takalasista yhdestä osasta olevat kalvot pois, eli ei tehtävä ainakaan mahdoton ole.

                  Lustighan laittaa kalvon yhdestä osasta takalasiin 10-15min, jos ei päivän viimeisenä mene laittoon.
                  Elämä on pihakivestä.

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1856
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Jos vaan jaksaa ahkeroida, niin lasit irrallaan on helpointa tehdä. Itse aikanaan revin italiaanojen tekeleestä etuovien klasit pois, niin oli helppo homma ja reunatkin sai leikattua just eikä melkein. Näissä vehkeissä on kyllä astetta isompi talkoo. Toi on kuitenkin yksi vaihtoehto.

                    Joo, etuovia ei saa kalvottaa tiedän. Ei kännissäkään saa ajaa, mutta ainahan noita narahtaa. Tuosta tuli muuten silloin niin siisti, että poliisikaan ei niitä kalvoiksi tajunnut vaikka kerran ihan käsikopelolla laseja tunnusteli. Katsastukseen sitten aina heitin kalvottomat vaihtolasit.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by Rahu
                      Älä missään nimessä tee mitään palapeliä siitä takalasista, mikään ei ole amismaisempaa kuin se! Ennemmin kannattaa jättää tummentamatta.
                      Puppua, et vaan osaa.

                      Comment

                      • easy_ac
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 452
                        • Tampere

                        #12
                        tietysti kaveri on omasta mielestä korvaamaton apu tuossa tummennus hommasssa, helpompi asetella kalvopaikalleen sekä repii se tarrapinnan suoja irti. Itse otin takalasit irti tuossa talvella ja tummensin, tietty sitten ei malttanut antaa kuivaa tarpeeksi ennekuin laitto paikalleen niin reunasta vähän kuprahti ja nyt kesällä olis tarkotus uudestaan laittaa ympäri auton. ja se on varma että irti tulen lasit ottamaan,.

                        itsellä ainaki toinen pitää kalvoa kiinni ja toinenn repii sitä suojaa pois samalla sumuttaen saippualiuosta siihen kalvolle.

                        Comment

                        • timppa811
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 855
                          • Pohojammaa

                          #13
                          (shittiä)hmm...essonpaarissa pojat joskus höpäji ettei fairya kannata käyttää, koska se ei meinaa kuivaa ollenkaan tjs.

                          itsekkin kyllä taisin fairya käyttää, mut tulipahan mieleen...(/shittiä)

                          Comment

                          • ZoMbiE
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2583
                            • Lohja, Virkkala

                            #14
                            Ai niin, se lasin yläreuna, saa hyvän ja tarkan leikkauksen kun viimeistelee viilalla. Lasihan on kuitenki pyöristetty reunastaan (koskee aukeavia ikkunoita).

                            Comment

                            • IvvN
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 3078
                              • HelSINKI

                              #15
                              Originally posted by Rahu
                              Älä missään nimessä tee mitään palapeliä siitä takalasista, mikään ei ole amismaisempaa kuin se! Ennemmin kannattaa jättää tummentamatta.
                              Totta se vaan on. ÄLÄ TEE SIITÄ PALAPELIÄ. Mä halua nähdä hyvin onnistuneen takalasin kahdesta palasta. Noi jotkut tummentajat tekevät kahdesta palasta sen takia, ettei niillä ole varaa ostaa isompaa rullaa, mutta eihän tossa kannata säästää.
                              Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
                              www.kxd.fi

                              Mahdollisesti maailman paras verhoomo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎